Jump to content

Bombeangrep i Oslo/skyteepisode på Utøya


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat2/thread162293/?next=0

 

Oslo Kristent Samlingsparti er først ute med å prøve å tene på den grufulle hendinga politisk.

 

Jeg er førstekandidat for Oslo Kristent Samlingsparti. Jeg er som alle andre i dyp sorg over de grusomme terrorhandlingene i Oslo sentrum og på Utøya. Vi tar på det sterkeste avstand fra disse handlingene.

 

På den annen side er ikke vi som kjenner Bibelen og står Kristus nært, overrasket. Jeg har lenge advart mot at Guds velsignelse over Norge kan forsvinne og påpekt at Norges terrorberedskap er for dårlig. Senest for få dager siden anbefalte jeg å samarbeide tettere med Israel for å bedre terrorberedskapen.

 

Rett og slett kvalmande lesning.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Bra jobba av Dagbladet som gikk på en bommert ved å legge ut usensurert bilde fra regjeringskvartalet for litt siden, der man tydelig kunne se et tildekt lik i forgrunnen av bildet, med godt synlige avsprengte benstumper hengende ut. Ser bildet raskt ble byttet ut.
Link to comment
Share on other sites

 
Er jeg hårsår om jeg blir forbannet når jeg ser venner skrive på facebook at de leser manifestet og oppfatter det som interessant og Breivik som intelligent, selv om de tar avstand fra handlingene hans? Jeg kjenner at jeg har kort lunte når det gjelder personer som "skryter" av mannen, ihvertfall på facebook, når de har folk på vennelisten som kanskje er personlig berørt, samtidig som jeg føler det bidrar til at mannen blir gjort til et mystisk ikon.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg skulle til å skrive for noen dager siden det samme om media, at de kan slutte å omtale ABB som intelligent. Greit at han skriver tilnærmet feilfritt norsk, men jeg ser ikke at det er noe intellektuell bragd i seg selv (selv om det er uvanlig fra den kanten). Mye av innleggene hans jeg har skummet gjennom fra document.no er fulle av logiske brister, sirkelbevis og feilaktige premisser.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...
 
Er vel mer at en så kald, beregnende og ekstremt forsettlig handling kan være psykotisk. Vi har nok hørt for lite fra ham til å ha noen oppfatning av hvor langt ute han er og fikk jo konklusjonen før det kom eksempler på hva ekspertene mener han lider av.
Link to comment
Share on other sites

 
Synes psykobabbel er enda mer irrasjonelt enn ideen om at man må stå til ansvar for handlingene sine. Kanskje jeg bare ikke er progressiv, men som psykosediagnostisert, kan jeg ut fra egne erfaringer si at galskap ikke er noen skjødesløs diagnose. Jaja. Så lenge vi ikke har dødsstraff i Norge gjør det egentlig ingen forskjell for meg. Psykologene må gjerne fortsette sin kvasivitenskapelige leting etter menneskelighet for min del.
Link to comment
Share on other sites

 

Saken er jo mildt sagt veldig spesiell da.

 

De tingene som har kommet frem den siste tiden er jo temmelig far-out. At han f.eks planla å holde Brundtland på kne foran seg på Utøya og lese opp en pugget tale at hun har forådt sitt land og så dømme henne til døden før han liksom skulle skjære strupen hennes. At han skal være konge og ridder for et gjenkristnet Europa og bestemme hvem som skal få leve og ikke. At han visstnok ringte til politiet fra Utøya da han holdt på og sa han var "kommandør i den antikommunistiske motstandsbevegelsen"... en bevegelse som jo sikkert bare er han? Så er han også leder og talsmann for Knights Templar, en organisasjon som forøvrig sier de ikke kjenner til han og tar totalt avstand fra hans handlinger... At han visstnok skal ha sagt til de sakskyndige at han vil drive avl av mennesker(denne gleder jeg meg til å høre mer om!). Det er mange ting han har sagt som bare er så fjernt at jeg egentlig kan skjønne han ikke blir regnet som tilregnelig.

 

Klart, han har jo også skrevet og sagt mange ting som virker forholdsvis reflektert, ganske intelligent, ressurssterkt og godt planlagt til tross for et ekstremt politisk ståsted og en "unik" forståelse av verdenen, så jeg kan skjønne at folk har vært forvirret over hva de skal mene om han.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Forstaaelig at mange oensker aa se ham straffet, og at straff er mer knyttet til fengsel enn tvunget psykisk helsevern. Mange av advokatene til de rammede har ogsaa solgt en ide, om at med tvunget psykisk helsevern kan han veare ute om 15 aar. Men politiet og riksadvokaten har tidlig paapekt at de ser to muligheter, forvaring eller tvunget psykisk helsevern, og den siste er nok kanskje den beste for aa holde ham paa livstid. Der er flere andre kriminelle som sitter slik, og mest sannsynlig vil bli sittende paa livstid. Med tanke paa omfanget i Breiviks sak, saa vil den minste lille tvil foere til videre tvunget psykisk helsevern. Det selv om man noen gang skulle bli mot normal.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Er vel egentlig ikke så fryktelig merkelig, folk har en tendens til å legge veldig mye i diagnoser (bare å se hvordan seiersdansen går sin gang på steder som document nå, diagnosen tas som en slags fullstendig dekkende årsak til det han gjennomførte), og spørs om ikke mange kommer til å forbinde nettopp Breiviks gjerning med "paranoid schizofreni" fremover.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
t han visstnok skal ha sagt til de sakskyndige at han vil drive avl av mennesker(denne gleder jeg meg til å høre mer om!).

 

Det kommer frem at Breivik har spurt de sakkyndige om de "mener alle nasjonaldarwinister er psykopater?"... For de som ikke kjenner til begrepet sosialdarwinisme så er det jo ofte knyttet til eugenikk, avl av mennesker. En idé om at man kun skal la de "sterke" overleve (sterk være et begrep de definerer selv). Omtrent som bønder har gjort med kyr, sauer, griser eller høns. Det virker som at Breivik har et ønske om å avle mennesker i Norge, ergo det han kaller nasjonaldarwinisme. Noe han tror det finnes en mulighet for at han skal få gjøre, som frelser for Europa. For meg er dette noe av det mest bisarre jeg har hørt.

 

Tror selv de mest stormannsgale idéene til Klaus Kinski ikke når opp til dette.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...