Jump to content

Bombeangrep i Oslo/skyteepisode på Utøya


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Fant nettop ut at en vennine av meg egentlig skulle ha vært med til Utøya på fredag, men måtte jobbe så hun slapp unna. Jeg er glad hun ikke ble involvert, men jeg har ikke snakket med henne om noen hun kjente ble drept. Det gjør vondt bare å tenke på det så jeg har ikke spurt. Jeg har fortsatt ikke klart å ta det helt inn ennå. Å våkne opp lørdagen og høre at dødstallet har steget fra 10 til 80 var den verste overraskelsen en kunne få.

 

Jeg kikket forresten på noen utdrag fra manifestet hans. Selv om Breivik har plagiert store deler av innholdet er det skremmende lesning. Det er jo rett og slett en håndbok for terrorister. Jeg stoppet å lese rundt der han snakker om hvordan man skal oppføre seg så lite mistenkelig som mulig. Vemmelig.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og no ynskjer Breivik at fengslingsmøtet måndag skal vere ope for presse/publikum. Han ynskjer vel det same om den eventuelle rettsaka. Nei, la ikkje denne personen få stå og deklamere synspunkta sine. Tei han i hel. Dette er vel utan tvil den einaste grunnen til at han lot seg fange også. I tillegg til å utnytte dei svakaste i samfunnet, born og ungdom, har han no også ein idé om å utnytte det opne samfunnet vårt, som han ironisk nok har gått til krig mot.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hva synes dere? Burde de ha åpen høring i morgen eller lukket? Selv om jeg er enig med Stoltenberg om at vi må møte dette med mer demokrati og åpenhet, føler jeg at Breivik får fullført sin grusomme plan om det blir en åpen høring og spredd sitt budskap ytterligere...
Link to comment
Share on other sites

 

Han får ikke holdt noen tale, for å si det sånn, men vi vet fortsatt ikke hva han kan komme til å si. Var det ikke fluktplaner i manifestet hans?

 

Han ønsker selv publisitet, det bør han ikke få.

Link to comment
Share on other sites

 

Vil faktisk ha en åpen høring, ikke bare for å holde fast på demokratiske prinsipper, men også for at folk skal få mer kunnskap og lære om hvilket type menneske/monster vi har med å gjøre. Fra et profesjonelt psykologisk perspektiv må jo dette være en gullgruve når det kommer til adferdsmønster og lignende. Og på en måte er det å møte ondskapen ansikt til ansikt noe som vil gjøre oss sterkere som mennesker enn å lukke igjen øyne og ører og prøve å gå videre som om ingenting har skjedd. Greit at man tenker at mannen ikke bør få som han vil, men det blir mindre viktig - det viktige er å opprettholde rettsprosedyrer selv om saken er ulignelig på noe annet vi har opplevd. Bred mediedekning får han uansett hva man bestemmer seg for, de har jo allerede bitt ganske godt på allerede med å pøse ut alt slik han garantert planla på forhånd.

 

Jeg tror ikke vi bør være redd for at han får "spredd sitt budskap", det er en absurd tanke. Det blir litt som å være redd for at mediepåvirkning, spill og film skaper kaldblodige mordere.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Og på en måte er det å møte ondskapen ansikt til ansikt noe som vil gjøre oss sterkere som mennesker enn å lukke igjen øyne og ører og prøve å gå videre som om ingenting har skjedd.

 

Det er vel ikke slik at vi glemmer hva som har skjedd og lukker øyner og ører bare fordi vi har et lukket rettsmøte et par dager etter mannen har massakrert ungdommer? Han virker som en narsisist som vil fryde seg i blitzregnet og den tilfredstillelsen vil jeg ikke gi han. Mange ser på et lukket rettsmøte som et tegn på svekket demokrati, men promotering via levende bilder er vel ikke en demokratisk rett vel? Mannen skal få ytret seg, men akkurat nå synes jeg fokuset skal være på offrene.

 

Psykologene kan studere adferdsmønsteret hans så mye de vil, men hvorfor skal mannen i gata?

Link to comment
Share on other sites

 
Det er foto- og referatforbud fra fengslingsmøter, så han får ikke tale derfra. Rettssaken derimot kommer nok til å bli referert fra, og da må pressen ta en grundig presseetisk diskusjon på forhånd for å unngå å gi ham mer støtte enn nødvendig (VG og Dagbladet hadde noen stygge forsider på lørdag som nok er akkurat det han ønsker, de hadde bl.a. begge brukt et av "idolbildene" han fikk tatt av seg selv). Åpne, demokratiske prosesser må imidlertid også gjelde dem vi ikke liker, det var jo nettopp bl.a. rettsstaten og demokratiske kanaler han angrep.
Link to comment
Share on other sites

 
Til forskjell fra hvordan pressen framstiller det, som om han skal få holde en tale til verden og mulighet for å rettferdiggjøre sine handlinger, er ihvertfall utelukket. Jeg antar at han ikke får mulighet til å si noe annet enn å svare seg skyldig eller ikke skyldig, som er vanlig ved første fengslingsmøte. Jeg tror det er sunt å få noen levende bilder av fyren fanget og uskadeliggjort, det gir tid og mulighet for å betrakte og satt ting på avstand, istedet for at vi stadig ser disse promobildene i ulike uniformer han la ut på forhånd, som ihvertfall er i tråd med hva han selv ønsket å oppnå. Mulig det er for tidlig for folk? Jeg vet ikke.
Link to comment
Share on other sites

 

Han vil stille i uniform også. Det er vel nesten ikke tvil om at han vil fremme sin sak en siste gang, og derfor vil ha det ut til hele Norge.

 

Så, siden han vil dette, er vel det i seg selv en reell good grunn til å la være å ha det åpent. Og, jeg skulle gjerne kommentert det du har skrevet KAH, men føler det er for tidlig i en slik sjokksituasjon som Norge er i nå. Ser flere som er altfor nære berørt i denne tråden, og jeg er berørt selv.

Link to comment
Share on other sites

 

tok å sjekket ut Fjordman, forbildet til Brevik. Han har en fanklubb på facebook med 38 medlem

og så såg jeg et medlem som hadde et veldig "offisielt" profilbilde

Det viste seg å være en person som heter Claus Kvist Hansen og er folkevalgt for dansk folkeparti i Randers, Danmark.

og på interesser har han Knights Templar... Bekymringsverdig at personer som tydelig har grumsete holdninger blir folkevalgt slik som dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Kanskje den beste beskrivelsen av medias håndtering av saken. Så selv mye CNN fredag og lørdag, og ble etterhvert kraftig irritert av at de nektet å gi slipp på muslimbasert terror, selv om alt talte imot.

 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/24/charlie-brooker-norway-mass-killings

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

http://www.colbertnation.c​om/the-colbert-report-vide​os/393042/july-25-2011/nor​wegian-muslish-gunman-s-is​lam-esque-atrocity

 

Ingen har lov til å dele The Daily Show, Colbert Report på youtube eller andre steder, det er derfor alt ligger ute gratis på deres egne sider

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Alt som skal til er at to anbefaler han. Og med en diplomatfar med lang tid i departementet, og ellers en relativt velstående bakgrunn og det rette nettverket skal det nok ikke mye til.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Diplomatfar? Hvilke posisjoner er det vi snakker om her?

Faren har bakgrunn som diplomat og var ansatt i det norske utenriksdepartemantet mellom 1965 og 1996.

 

(NTB/Bergens Tidende)

 

edit: ja, skrivefeilen er fra bt :)

Link to comment
Share on other sites

 

Faren har bakgrunn som diplomat og var ansatt i det norske utenriksdepartemantet mellom 1965 og 1996.

 

(NTB/Bergens Tidende)

 

edit: ja, skrivefeilen er fra bt :)

 

30 års erfaring i myndighetene og du ender opp med en slik sønn? Setter et par riper i laken til overklassens fasade.

 

Vitenskapen og media kommer til å fråtse i dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...