Jump to content

Bombeangrep i Oslo/skyteepisode på Utøya


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Håper det går bra med søstera til kompisen din, Cyph!

 

Hehe, den meldingen kan fort mistolkes, Melkor. Men joda, jeg håper også at enkelte islamofobiske grupperinger går litt i seg selv etter dette. Her har vi vel virkelig fått et grusomt eksempel på hvordan ekstrem nasjonalisme er like bedritent som "trusler utenfra". Satser på at det kan være en vekker for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Kilde?

 

Tror nok også at det kan bli høye tall her. 7 døde i Oslo virker vel ikke helt realistisk etter en slik eksploson. Og Utøya ser jo ut som en giganttragedie. Huff.

 

 

 

Forresten, morgendagens The Sun-forside, hehe:

 

http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/353029197.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJF3XCCKACR3QDMOA&Expires=1311381936&Signature=PumdvElmU0icAQzW64pa44wXeK8%3D

 

Jeg tar kvelden gitt. Har vært litt av en dag.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Syk nyhet å våkne opp til. Jeg skal i et bryllup i dag hvor samboeren min er forlover, lurer på hvordan det går ut over stemningen der.

 

Nyhetsdagen i går var jo minst sagt rimelig spennende og bisarr grusom på en gang. Jeg så faktisk linken mellom regjeringskvartalet og auf-leir nesten med en gang vi hørte rapporter om skyting på Utøya, og spøkte til familien at det var en gærn frp-fyr på oppdrag fra Siv som var møkk lei politikken til regjeringen. Trodde ikke jeg skulle treffe så nært, gitt (Behring er visstnok tidligere aktiv Fpu'er).

 

Det er nesten mer skremmende at mannen ikke er en ravende gal nynazist, men heller en aktiv debattant på mange nettforum, som virker velformulert selv om meningene er sterke. Kaldt og kalkulert gjennomført, med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

 
Jepp, han er ut fra det jeg kan se på document-innleggene hans både veldig anti-nazist og frp-motstander (som i at han mener også de er for "naive" i innvandringspolitikken. Slår meg som en av mange sterkt nasjonalistiske "AP er landsforrædere"-typer. Virker som om de virkelig har blomstret de siste ti årene.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Wow, dette er helt absurd. En tragedie av dimensjoner.

 

Jeg skulle på reunionfest i kveld, vet ikke om jeg orker.

 

Slår meg som en av mange sterkt nasjonalistiske "AP er landsforrædere"-typer. Virker som om de virkelig har blomstret de siste ti årene.

Ja, det slo meg også. Skummelt.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Wow, dette er helt absurd. En tragedie av dimensjoner.

 

Jeg skulle på reunionfest i kveld, vet ikke om jeg orker.

 

 

Jeg også har kansellert mine planer. Orker ikke tanken på å gå ut engang. Har hatt en kvalm følelse helt siden i morgen ettermiddag.

Det positive som kommer av dette er vel at mange tenker seg ekstra om neste gang de spyr ut hat og skrekkscenarioer om multikulturalisme og innvandring, og at vi får fokuset vekk fra "oss mot dem" og heller på samfunnet som helhet og hva som er den viktige essensen av vårt samfunn, nemlig inkludering, fellesskap og demokrati.

Link to comment
Share on other sites

 

Håper familie og venner av dere der hjemme er i god behold. Likevel vil de fleste av oss kjenne noen som kjenner noen, og det gjør denne tragedien mer grusom og håpløs enn noe jeg har sett tidligere. Jeg er så utrolig lei meg for dette.

 

Det er kjipt å være enslig nordmann i Panama akkurat nå, men jeg har barrikadert meg innenndørs med nyheter og Skype-samtaler med familie og venner og kan føle samholdet i den norske befolkningen på avstand. Jeg er stolt av måten folket ser ut til å takle krisen på. Både politikere, politi, helse og krisemannskaper, og frivillige. De handler effektivt og snakker solidarisk. Selv i kommentarer og sosiale medier er det minimalt med rykter og hevntørst. Jeg er enig i at Norge kommer til å endre seg etter dette, men håper at det ikke utelukkende vil bli til det verre. Samholdet er sterkt akkurat nå og etnisitet er fullstendig uviktig.

 

Og for min egen del, så føler jeg meg mer norsk nå enn jeg har gjort noen gang før.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette har bare blitt enda jævligere. ABB har skrevet et manifest/en bok og lagt ut på internett sannsynlig på morgenen før han startet operasjonen.

 

http://www.2shared.com/file/M-​s-2fBD/2083-AEuropeanDeclarati​onofInd.html

 

Dette er en link til boken. Har lest litt, noe jeg har pluket opp i farten: Han har brukt 9 år på operasjonen. I boka får du alt servert, fra hva han står for til en ekstremt nøye planlegging av selve operasjonen, hvordan få familie til å ikke få mistanke, osv. Helt sinnsykt, absurd. Dette blir det film av.

 

Dette føles som det verste som har skjedd i min levetid. Også skjer det i Norge.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Utrolig triste greier dette, og det er sikkert noen her som foreløpig ikke klarer å distansere seg på samme måte som jeg her skal forsøke å gjøre, noe som er fullt forståelig. Håper ingen blir støtt.

 

Breiviks overbevisning er i ferd med å kapre flere og flere sinn i norden, er mitt inntrykk. Jeg har debattert med folk som har ført nøyaktig de samme argumentene på ulike fora. De er kulturkonservative, og den største fienden er derfor naturligvis multikulturalismen. De er av den oppfatning at vår identitet er i ferd med å bli visket ut, mens vi samtidig skal vise respekt for og støtte folks kulturelle identitet i hjem- og utland. Det er farlig å banke seg på brystet og si at man er norsk og stolt av det, men man bør være for minareter, hijab og andre kulturelt fremmede uttrykk. Diskursens eneste fiende er de etnisk norske som ikke er åpne for alt. For dem er derfor det politisk korrekte meningsrommet uutholdelig, og følelsen av å være den eneste som tør å se "sannheten" i hvitøyet forsterkes nok av at man gjerne stemples som høyreekstrem og rasist så snart man lufter sine oppfatninger. De er ikke rasister, i klassisk forstand. Mange av dem jeg har diskutert med har utenlandske venner, og de støtter for eksempel muslimske lands rett til å verne om sin kulturelle identitet og beskytte seg mot multikulturalismen og relativismen, noe disse landene også gjerne gjør, noe som blir nok et paradoks i disses øyne. De er ikke nazister. I det hele tatt argumenterer de som oftest svært rasjonelt og saklig, og er gjerne veldig beleste. Er det en form for ekstremisme? Naturligvis, i vår globaliserte verden krever det en revolusjon for å få til så altomfattende endringer som de ønsker. Var det en annen, mer personlig psykologisk drivkraft bak Breiviks beslutning om å angripe nettopp ungdommene på Utøya? Det må vi nesten tro. Likevel tror jeg man skal være forsiktig med å kalle disse gale, selv om vi alle har lyst, særlig i tilfellet Breivik. Vi kaller ikke de revolusjonære fra 1789 eller den russiske revolusjonen gale i dag, og for den gruppen jeg nå har rablet ned mine tanker om, så er behovet for endring kanskje like sterk og jeg er ikke sikker på om en psykologisk diagnose er nødvendig for at overbevisningen skal manifestere seg i ekstreme handlinger lik den vi nå har sett.

 

Jeg deler ikke oppfatningene deres, i dette innlegget bærer jeg djevelens advokatkappe, men jeg tror disse ideene må kunne luftes i det offentlige rom skal vi kunne hanskes med hva jeg oppfatter som en overbevisning med stadig større nedslagsfelt. Hvis ikke så vokser den bobla de må befinne seg i til den sprekker, noe som kanskje kan være en delforklaring på hva som nå har skjedd.

 

Edit: For øvrig er de ikke FrP-medlemmer. FrP har i deres øyne omfavnet multikulturalismen, om enn i mindre grad enn andre partier. De har ikke et parti. Kanskje det er dèt de trenger.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser nå ut som om mesteparten av "manifestet" er plagiert.

KAH: Det finnes dessverre alt for mange som deler tankesettet til Breivik(minus massakren av barn og unge, han skjøt jo små barn som var der for å pante flasker og lignende, hvor "multikulturelle" er de for faen?!), og det er skremmende.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det dreier seg vel om en vanvittig forestilling om at han kunne ramme hjertet av det politiske Norge; det partiet som har ført den politikken han er så sterkt imot og dette partiets fremtid.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Uvirkelig, og klarer ikke helt å ta det inn over meg. En god venn av meg ble skutt, men har våknet opp etter operasjon (med punktert lunge, brukket ribbein og skuddsår) og har det etter forholdene ok. En enorm lettelse, men dette har gått innpå meg som lite annet. Merkelig surrealistisk opplevelse å se de utblåste bygningene og militære patruljere gatene i Oslo, og kjenne lukten av krutt.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...