Jump to content

Uruloki går på filmskole


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Okei, får vel lage en liten samletråd her.

 

http://www.ltskare.com/dfilm/longabsence.jpg

 

THE LONG ABSENCE

 

Laget i forbindelse med opptaksprøven til regi-spesialismen. Var en del misforståelser (opprinnelig valgte jeg ikke regi), så jeg kom ombord seint og gikk dermed glipp av 3 uker med forberedning. Så den er skrevet, skutt og redigert på 9 utrolig hektiske dager. Endte uansett opp med å komme inn på regi (8 valgte av 15 kandidater) så jeg må vel være fornøyd.

 

Briefen var enkelt og greit å lage en kortfilm på 3 minutter (endte opp med 4, dette er en litt forlenga versjon med rulletekst, etc.) med tittelen "The Long Absence".

 

Se i HD på Vimeo!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Digger den. Flott samspill mellom hovedkarakterene, Jarmusch-aktig atmosfære med en dæsj noir og Lynch (syngedama), intensiteten i scenen når hun velter kaffien. Og så den classy gjenspeilingen i vinduet når han drar. Foto, musikk top notch. Glimrende arbeid!
Link to comment
Share on other sites

 
 
Takker! Jarmusch er definitivt hovedinspirasjonskilden her ja, kanskje spesielt Stranger Than Paradise og Coffee and Cigarettes. Enig i at slutten sitter bra. Flott å se at dere liker resten også. Jeg har sett den altfor mange ganger i løpet av den siste uka, så jeg er egentlig lei hele greia og klarer ikke helt å dømme den selv, hehe. Men er ganske fornøyd, i hvert fall med tanke på at jeg hadde såpass kort tid.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Takker, folkens! Joda, kommer selvsagt mer. Har jo denne avslutningsfilmen liggende, ser frem til å vise den. Skal fullføre noen festivalskjemaer i kveld, så får vi se hvordan det går.
Link to comment
Share on other sites

 

Fantastisk Uru. Dette gjør meg glad. Likte filmen – er enig med Frenzy i at den er brygga på samme kaffebønner som noir og Jarmusch. Liker den sparsommelige klippinga. Du trenger liksom ikke å bevise noe med denne filmen, får jeg inntrykk av. Den er lagd med selvtillit og enkelhet, en stil som spiller på at innhold også er en konvensjon. Den siste panoreringa der funker bra, og løser opp det ellers stive, trange uttrykket.

 

Gleder meg til den andre filmen, og håper det blir en vellykka festivalrunde.

Link to comment
Share on other sites

 
Jøsses, takker for store ord, Kiddo! Forklar gjerne "en stil som spiller på at innhold også er en konvensjon" dog, den sleit jeg litt med.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Flott arbeid! Særleg fotoet er godt gjennomført, og det er vel kanskje den delen som du legg mest prestisje i. Det svakaste leddet vil eg seie er skodespelet, noko som òg fører deg godt ut av det. Du er jo ikkje skodespelarane. Når det er sagt så synest eg nok at det heile er litt uoppfinnsamt. Her må ein sjølvsagt hugse på at du berre hadde ni dagar på deg, men dette har jo strengt tatt blitt gjort før, og kanskje særleg (dette er spekulasjonar) av håpefulle filmstudentar. Og er det litt tannlaust å satse på stil over innhald? Alt i alt er eg positiv, men eg ser nok mest av alt fram til å sjå meir til Lars Thomas Skare, regissøren, ikkje berre handverkaren.
Link to comment
Share on other sites

 

Flott arbeid, liker den stilen!

 

Ser du har filmet med DSLR, hva er dine erfaringer og hvordan opplever du det? Har nettopp kjøpt meg 550D og har planer om å lage noe sammen med medstudener nå i sommer.

Hvordan har du/dere gjort det med lyd, spilles det inn eksternt?

Link to comment
Share on other sites

 

Takker!

 

Nettopp ferdig med en "debriefing", spurte om feedback fra den ene regilæreren og hun syntes filmen var "dreadful", så det var jo hyggelig å høre. Et lite slag i trynet, men slikt får man tåle. Håper dog at det ikke blir 2 år med opposisjon mot lærerne, det kan bli litt slitsomt, ettersom jeg ikke akkurat fikk inntrykk av at hun ville ha meg der i det hele tatt. Hun baserte seg på mye av den samme kritikken som tåa, skuespillet, ettersom hun virker å være 100% oppslukt av skuespillerprestasjoner som en regissørs eneste jobb. Joda, jeg er enig i at det er svakt til tider, skjønner definitivt kritikken og er enig i at det er mitt største forbedringspotensiale. Er også enig i at det kanskje ikke er verdens mest originale og spenstige film, men igjen, dette ble skrevet og lagd på 9 dager, så det var litt begrensa hvor mye jeg kunne gjøre ut av det. Stiller meg dog spørrende til hvorfor du synes det er "tannløst" å satse på stil over innhold (men stil vs. innhold-debatten er jo allerede en DFilm-klassiker)? Takker for tilbakemeldingen, tåa!

 

 

Levaiathan: workflowen med DSLR-kameraer er flott, og er vel ærlig talt "mer lik" tradisjonell filmskaping enn andre videokamera, ettersom man jobber med noenlunde samme depth of field og at man i 99% av tilfellene tar opp lyd eksternt. I tillegg ser det generelt sett mye bedre ut enn alle andre kameraer i samme prisklasse (5-20 000 kr). Så ja, vi tok opp lyd på en ekstern lydopptaker (de innebygde lydkontrollene i DSLR-kameraene er jo håpløse), noe som funker helt fint. En klapper og god logging er selvsagt essensielt, å synce lyden i post er null stress generelt sett.

Link to comment
Share on other sites

 

Forklar gjerne "en stil som spiller på at innhold også er en konvensjon" dog, den sleit jeg litt med.

Skal ikke gå langt inn på dette, i fare for at det ender opp i en stil/innhold-diskusjon igjen, men jeg synes filmen (stilen) vegrer seg for å "si noe", det er en fin "tomhet" i den, en hulhet som ikke vil at en seer skal stappe noe i seg. "innhold" forstått som at et verk har noe "bak" det det viser, er tross alt en ide som ikke sier seg selv, men som er oppfunnet for å 1) kunne sette ord på verket eller, og mer viktig her, 2) finne en bakenforliggende, kanskje allegorisk mening i et verk (som kanskje fungerte frigjørende i tidligere tider, med mer kontrollering/flere tabuområder osv.). Stilen i filmen din motsetter seg, på en eller annen måte, dette: enkle, klare, få bilder av en verden vi ikke skal forstå, et vagt men edru stemningsavsnitt av et liv, som sier slapp'a da, ta deg en røyk, ikke gidd å les meg som en tekst.

 

Dårlig skuespill, ja, stussa litt på at det ikke var Robert Ryan som satt der, eller Lauren Bacall. Begrensa hvor mye man kan bry seg om skuespill - særlig når det er lagd på 9 dager, som du nevner. Og dette er jo først og fremst en bra film tatt tidsbegrensinga i betraktning. Du kommer til å lage veldig gode ting, uavhengig av tid, har full tro på deg.

Link to comment
Share on other sites

 

Skriver under på de SS-greiene til Kiddo.

 

Klippene i café-seansen fungerer ikke helt. De kommer liksom bardust på, ute av rytme. Det er noe jeg kjenner igjen fra andre skolefilmer, at klippene ikke "sitter" helt. En enkel løsning er selvsagt å ikke klippe i dialogen. Men da bør bildet være interessant. Kunne kanskje sett bedre ut med mer variasjon enn klipp fram og tilbake mellom tre posisjoner. Det vesentligste er nok uansett å time riktig, for å få klippene til å flyte bedre, hva nå enn det skal bety.

 

Fra og med at fyren reiser seg og går forbi syngedama flyter det mye bedre. Der føles det riktig å dvele ved det stjålne blikket til syngedama, og deretter refleksjonen i vinduet på utsiden. Pluss et innskutt klipp av dama som sitter igjen og tenker å faen nå stikkern. Og det gjør han jo. Flott foto.

 

På en selvvalgt skala, hvor mye tror du hu skuespill-lærerinna di digga BJ-scenen med etterfølgende borttørking av jizz rundt munnvikene?

Link to comment
Share on other sites

 

Stiller meg dog spørrende til hvorfor du synes det er "tannløst" å satse på stil over innhold (men stil vs. innhold-debatten er jo allerede en DFilm-klassiker)?

Fordi ein på den måten eksponerer seg sjølv i mindre grad. Stil er meir abstrakt og derfor vanskelegare å forstå seg på enn innhald. Det er eit meir komplisert språk som folk attpåtil har mindre erfaring med. Å uttrykkje seg er skummelt, det avslører eins karakter, og særleg gjeld dette når uttrykket tek form av eit kunstverk, ettersom dette får det til å utstråle større tryggleik på sitt eige verd. Då kan det vere freistande å gjere seg sjølv diffus. Å fokusere på stil over innhald er fullstendig legitimt - det eine er ikkje meir verdfullt enn det andre - men det er òg klart mindre risikabelt. Du har for så vidt alt demonstrert at du er meir enn villig til å eksponere deg sjølv, men om det krev aldri så mykje ballar å vise fram ballane sine, så trur eg at det er noko heilt anna som skal til for å våge å la folk sjå kven ein eigentleg er. Eg undrast på om valet ditt kan ha noko med dette å gjere. Ville du like sjølvsikkert ha lagt ut ein film der du i klartekst seier di meining om eit tema? Å vere kunstnar er å arbeide med å uttrykkje seg sjølv, og då er det essensielt å overvinne frykta for at ein ikkje har noko intelligent å seie. Minst av alt bør ein frykte å finne ut at ein faktisk ikkje har det, for i så fall bør ein naturlegvis finne seg eit anna levebrød.

 

Dårlig skuespill, ja, stussa litt på at det ikke var Robert Ryan som satt der, eller Lauren Bacall.

I tilfelle dette var retta mot meg, så vil eg understreke at alt eg sa var at skodespelet var det svakaste leddet. Men du tenkte kanskje på kritikken frå lærarinna?

Link to comment
Share on other sites

 
å vise fram ballane sine

Men jeg skjønner ikke denne urokkelige motsetningen mellom stil og innhold, tåa. Her virker det som om du presenterer et skisma, der et fokus på de audiovisuelle eller tekniske aspektene ved en film automatisk må representere et brudd med innhold, som i overført betydning skal bety substans, som i overført betydning skal bety at Uruloki er redd for å eksponere sitt sanne jeg, "hva han egentlig mener!". Å fokusere på stil kan ikke sidestilles med en nedvurdering av innhold, nettopp fordi stil og innhold ikke er to separate størrelser. Følger vi det dogmet er plutselig Wong Kar-wai en posør, siden følelsene i hans filmer kommer til syne gjennom lyd, klipp, bilder, inntrykk - momentant. Uruloki har tre minutter og lar stilen kommunisere, jeg ser ikke hvordan det skal bety kunstnerens redsel for å eksponere seg selv, at man prøver å legge lokk på det O'store Innhold med Meninger om Tema.

 

Kjempekul film, forresten! Er veldig glad i denne typen stiluttrykk, det vet du.

 

Spent på å se mer. Hvordan ligger det an med reisefilmen?

Link to comment
Share on other sites

 
Eg meiner ikkje at det finst noka motsetjing mellom stil og innhald, men dei er heller ikkje det same. Relaterte, men ikkje det same. "Innhald" viser til kva filmen handlar om i mest direkte forstand, "stil" viser til meir abstrakte kvalitetar som ikkje så lett kan knytast til noko tema. Verre er det ikkje. Forresten sa eg at det eine ikkje er meir verdfullt enn det andre, så eg meiner i alle fall ikkje at Uruloki "prøver å legge lokk på det O'store Innhold med Meninger om Tema".
Link to comment
Share on other sites

 
 
I den forstand at innhald er eit språk som folk forstår betre enn stil, ja. Når det kjem mindre tydeleg fram kva ein har tenkt, så blir det òg vanskelegare både for andre og ein sjølv å vurdere kor godt ein har tenkt. Kvifor snakkar folk her inne, når dei diskuterer film, så mykje meir om foto, musikk, stemning osv. enn dei gjer om tema? Kvifor er det knapt ein brukar som ikkje har lagt ut fotografi i Blausen sin bilettråd, medan ingen - ikkje eingong Billy B. - legg ut skjønnlitterære tekster? Fordi det er færre som skriv enn som tek bilete, seier du? Men kvifor er det slik? Altså, no seier ikkje eg at dette er grunnen til at Uruloki har valt som han har, berre at det kan vere det og at eg ville ha vore obs på det dersom eg var han. I alle tilfelle er dette likevel inga katastrofe, og alt i alt er eg som sagt positiv. Stå på, Uruloki, eg gler meg til å sjå kva du vil få til i framtida!
Link to comment
Share on other sites

 

Dette var verken kjempe bra eller dårlig. Muligens den beste student filmen jeg har sett, har dog ikke sett så mange. Filmen prøver ikke for hardt å være noe originalt, samtidig så er den heller ikke uriginalt. Jeg liker Jarmusch, og ser at stilen skinner igjennom her. Hadde vært stilig med at lite "over bordet" shot, men passer vel kanskje ikke inn (?). Likte best slutten, likte minst suge scenen, vet ikke hvorfor, tror det kan ha noe med "settet" og selve kamera vinkelen, vetdafaen.

 

Ser frem til å se andre verk av deg, spesiellt "road trip" filmen din.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Den avslutningsfilmen for fjoråret skal vises på to filmfestivaler, i Stockport og Slough (låll, The Office)! Morro at den kom inn, samme hvor små festivalene måtte være, blir min første "festivalrunde". Skal få lagt den ut her etter det, tipper jeg (17. september, med mindre den kommer inn på flere). Ser på den som hakket mer vellykket enn The Long Absence.

 

Ellers skal jeg få svart Kiddo/Papi/tåa/Angeleno/BadSmile litt seinere, glemt det helt ut.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...