Jump to content

Osama bin Laden er død


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Ny tråd, hvorfor ikke. Tenkte først å poste i Overskrifter-tråden, for nå er det jo nok av grums å ta av fra amerikanske aviser. Men dette er vel et ganske viktig tema med mulig potensiale for debatt.

 

Uansett, etter 10 år, to invasjonskriger og en global krig mot terror er "verdens farligste mann" død. Hva skjer nå? Har dette noe utslag på noe som helst, eller hadde bin Laden for lengst utspilt sin rolle?

 

Tror i hvert fall vi går en spennende tid i møte. Det blir jo garantert hevnaksjoner - hvor omfattende gjenstår å se - som igjen blir oppfulgt av hevnaksjoner, og hevnaksjoner på hevnaksjonene, og så videre og så videre. Har vi noe å frykte? Dette kapittelet er nok neppe avsluttet uansett. Al-Qaida er vel et hydramonster, nå som ett hode er kuttet av tar det ikke lange tiden før tre nye vokser ut. Skal ikke nekte for at USA har kvittet seg med et viktig symbol, men det er fortsatt bare én mann, en liten del i en mye mer omfattende problematikk.

 

Sjakktrekk av USA forresten å dumpe liket i havet uten å ha kommet med noen form for bildebevis enda. Nå blir det stor ståhei blant konspirasjonsteoretikerne tenker jeg. Sukk.

Link to comment
Share on other sites

 
Tipper han ikke har styrt så mye de siste åra uansett. Al Qaeda har jo skjønt at han kom til å bli funnet en eller annen gang. Blir nok en drøy hevnaksjon men bortsett fra det ingen stor forskjell. Det er min spådom.
Link to comment
Share on other sites

 
Det er nettopp dette jeg er litt redd for. Jeg stiller også spørsmål ved hvor mye makt Osama egentlig har hatt etter 2001. Om det viser seg at han bare har vært en poster-boy, et symbol, er det jo egentlig bare enda verre. Da har hans død ingen praktisk verdi i det hele tatt, organisasjonen har ikke blitt svekket, mens symbolverdien han hadde gir grønt lys for store hevnaksjoner. Om det faktisk er slik, vet jeg ikke, men det kan fort vise seg at USA bare har gjort det verre for seg selv (og resten av den vestlige verden) med dette her.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Jeg tror Bin Laden alltid var en som trakk i trådene i den organisasjonen, slik jeg forsto det, så jeg tror på en måte litt mer det motsatte. At hele nettverket rakner nå med tiden.

Strike the Shepherd and the sheep scatter.

 

I allefall det jeg tenkte da jeg så nyheten.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

"Khalid Sheikh Mohammed har i avhør hevdet at al-Qaida vil detonere en atombombe i Europa dersom bin Laden ble drept eller tatt til fange"

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/02/nyheter/al-qaida/bin_laden/trusselbilde/16383976/

 

It's been great, guys. :---(

Jepp, fikk også med meg dette. Glad for at jeg bor såpass nærme London nå. Ehm...

 

 

Svank: joda, godt mulig det. Men om Al-Qaida skulle ta kvelden (tvilsomt dog, spør du meg), er vel neppe dette slutten på "krigen mot terror" uansett. Da er det vel bare en annen organisasjon som får rollen som storeslem nr. 1.

 

Lurer på hvordan Pakistan klarer å bortforklare seg her forresten. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

 
Vil dette si at Obama er "garantert" 4 nye år? Hans administrasjon har jo ikke brukt lange tiden på det som var Bush sin fanesak i 7-8 år. Tipper Donald Trump river seg i det lille håret som er igjen, regner med det blir vanskelig å sverte Obama på en stund nå.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror Bin Laden alltid var en som trakk i trådene i den organisasjonen, slik jeg forsto det, så jeg tror på en måte litt mer det motsatte. At hele nettverket rakner nå med tiden.

Strike the Shepherd and the sheep scatter.

 

I allefall det jeg tenkte da jeg så nyheten.

 

S,

 

 

Tror nok Zawahiri eller hva han heter allerede har tatt over Shepherdrollen for lenge siden. Mest av alt er dette et symbolsk tap for Al-Qaida, og en symbolsk seier for vesten og spesielt USA. Rent praktisk tror jeg ikke det gjør så altfor mye med den eksisterende organisasjonen, bortsett fra at de nå mangler helteskikkelsen som er viktig for rekrutteringsprosessen deres.

Link to comment
Share on other sites

 
Svank: joda, godt mulig det. Men om Al-Qaida skulle ta kvelden (tvilsomt dog, spør du meg), er vel neppe dette slutten på "krigen mot terror" uansett. Da er det vel bare en annen organisasjon som får rollen som storeslem nr. 1.

 

Lurer på hvordan Pakistan klarer å bortforklare seg her forresten. Hehe.

 

Mjo, men er det så mange andre kjente terrororganisasjoner enn al-Qaeda da? Mulig det er noen, men de er jo relativt ukjent i forhold til al-Qaeda og Bin Laden for de fleste, og det tror jeg har vært grunnen til at "war against terror" greia fikk gjennomslag demokratisk. Hvis ikke al-Qaeda kommer tilbake med noe nå(noe jeg personlig ikke tror så mye på), så tror jeg det er over stort sett. Si hva du vil om USA, men de trenger en viss demokratisk prosess for å få gjennom saker så alvorlig som å invadere andre land, osv. Det er jo sånn det fungerer i vesten. Dessverre har USA en overbefolkning av folk som er stokk dumme også, så man har jo likevel kanskje grunn til å bekymre seg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Vil dette si at Obama er "garantert" 4 nye år? Hans administrasjon har jo ikke brukt lange tiden på det som var Bush sin fanesak i 7-8 år. Tipper Donald Trump river seg i det lille håret som er igjen, regner med det blir vanskelig å sverte Obama på en stund nå.

 

synes Obamas svar til Trump er helt fantastisk:

http://www.youtube.com/watch?v=HbS-1N0TkRg

 

han fortsetter med mer etter det der, men introen er det beste

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...