Jump to content

David Cronenberg-måned


morty
 Share

Recommended Posts

David Cronenberg

http://img849.imageshack.us/img849/6749/davidcronenberg.jpg

"Censors tend to do what only psychotics do: they confuse reality with illusion."

 

Vi ruller opp med et nytt månedstema som vil vare ut Juli. Hvis noen av dere studenter ønsker å bidra, men føler presset fra eksamen og innleveringer, så er vi selvsagt åpen for å pushe den litt over fristen. (Fristen er pushet til ut Juli...)

 

Pr dags dato er artikkelfordelingen slik:

 

Hovedartikkel: Morty

 

Videodrome: Svankmajer

Naked Lunch: Tristano

Crash: Infenso

The Brood: pretender

Shivers: Frenzy

Dead Ringers: Engangsgrill

Kiddo - The Fly og den fra '58(?) (en slags komparativ analyse))

 

Det betyr at mange filmer venter på en artikkelforfatter, så her er det bare å lufte dine ønsker. Husk at dette ikke er noen konkurranse, og der er selvsagt muligheter for å skrive om samme film. Mulige resterende emner er:

 

Stereo

Crimes of the Future

Rabid

Scanners

The Dead Zone

M. Butterfly

eXistenZ

Spider

A History of Violence

Eastern Promises

 

Forutenom disse er der en rekke tv-filmer, inkludert første episode i Friday the 13th(tv-serien) og flere kortfilmer. Cronenberg gjør også en uhyggelig rolle i Clive Barkers Nightbreed. Hvordan du vinkler artikkelen er helt opp til deg, men vi følger pretenders lov om at alt under tre millioner ord er OK.

 

Vi forlenger til ut Juli! (Kos dere med sol, øl og iskrem!)

 

Cronenberg IMDB

 

Cronenberg MUBI

 

Cronenberg intervju Salon.com

 

Cronenberg at Senses of Cinema

 

Cronenberg vs Ingeborg Moræus Hanssen

 

Long live the new flesh!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

The Brood. Kan jeg ta The Brood? Den har jeg.

 

 

 

Her er de andre som meldte interesse:

 

- Kiddo (Cronenbergs The Fly og den fra '58 (en slags komparativ analyse))

- Frenzy

- Engangsgrill (Dead Ringers)

 

...riktignok to måneder siden. Fortsatt interesse? Hadde vært hyggelig!

Link to comment
Share on other sites

 

The Brood er din, pretendis!

 

Førte opp de andre også, så kan de skyte inn om de kan, vil eller ei. Håper selvsagt at de kan! Dere kan, ja?

Link to comment
Share on other sites

 
Dette kom som en positiv overaskelse, var litt redd for at dere ville komme opp med enda en totalt ukjent fyr som det er umulig å få tak i filmer av. Men Cronenberg har jeg lenge vært nysgjerrig på, uten at jeg enda har sett noe av han. Har foreløpig Eastern Promises, A History of Violence og Crash liggende, så noe skal jeg nok få med meg.
Link to comment
Share on other sites

 

Mulig et annet forum vil være bedre for deg hvis du faktisk føler en fuckings Cannes-vinner (der forresten alle spillefilmene hans er ganske lett tilgjengelig på DVD) blir for sært, Sir.

 

Kanskje du vil trives bedre på VGD, diskusjon.no eller filmbyen eller andre steder folk aldri blir lei av å diskutere storheten til Spielberg, Lucas og Tarantino, og alt annet anses som for spesielt interesserte.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Her er de andre som meldte interesse:

 

- Kiddo (Cronenbergs The Fly og den fra '58 (en slags komparativ analyse))

- Frenzy

- Engangsgrill (Dead Ringers)

 

...riktignok to måneder siden. Fortsatt interesse? Hadde vært hyggelig!

 

Hmm, når må tekstene inn? Jeg har ganske heftig med skolearbeid fremfor meg, men jeg kan alltids skrive en liten tekst. Kanskje fra noe jeg ikke har sett. Rabid eller Shivers kanskje? Vi kan si Shivers, foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm, når må tekstene inn? Jeg har ganske heftig med skolearbeid fremfor meg, men jeg kan alltids skrive en liten tekst. Kanskje fra noe jeg ikke har sett. Rabid eller Shivers kanskje? Vi kan si Shivers, foreløpig.

 

Tenkte å la det gå ut mai, men med en mulighet for forlengelse. Fører deg opp på en stk Sivers, Franzy.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulig et annet forum vil være bedre for deg hvis du faktisk føler en fuckings Cannes-vinner (der forresten alle spillefilmene hans er ganske lett tilgjengelig på DVD) blir for sært, Sir.

 

Kanskje du vil trives bedre på VGD, diskusjon.no eller filmbyen eller andre steder folk aldri blir lei av å diskutere storheten til Spielberg, Lucas og Tarantino, og alt annet anses som for spesielt interesserte.

 

S,

Når den eneste utgaven jeg finner av Uncle Boonmee-filmen er en impotert blu-ray uten undertekst, syns jeg det blir litt sært ja. Foresten liker jeg ikke Spielberg og Lucas, og er stolt over at jeg aldri har sett Star Wars, så slike diskusjoner holder jeg meg langt unna.

Link to comment
Share on other sites

 

Når den eneste utgaven jeg finner av Uncle Boonmee-filmen er en impotert blu-ray uten undertekst, syns jeg det blir litt sært ja. Foresten liker jeg ikke Spielberg og Lucas, og er stolt over at jeg aldri har sett Star Wars, så slike diskusjoner holder jeg meg langt unna.

 

Hvor er det du leter?

 

Amazon.co.uk har alt..

 

Heck tilogmed Platekompaniet har mye.

Hvor allmennt vil du ha det? Leieseksjonen på Narvesen?

 

Må bare si det. Hvis Weerasethakul blir for sært, med tanke på hvor svær han er for tiden, så skjønner jeg ikke hva man får ut av et forum som dette. Du klagde jo tilogmed på Werner Herzog, om jeg ikke husker feil.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
The Dead Zone er den jeg kjenner best her, men vl gjerne se den en gang til først. Heldgvis så går den ofte på Showtime for tiden, så om den dukker opp igjen skal jeg gi beskjed.
Link to comment
Share on other sites

 

Hvor er det du leter?

 

Amazon.co.uk har alt..

 

Heck tilogmed Platekompaniet har mye.

Hvor allmennt vil du ha det? Leieseksjonen på Narvesen?

 

Må bare si det. Hvis Weerasethakul blir for sært, med tanke på hvor svær han er for tiden, så skjønner jeg ikke hva man får ut av et forum som dette. Du klagde jo tilogmed på Werner Herzog, om jeg ikke husker feil.

 

S,

Jeg handler ikke så mye på nett skjønner du, så derfor er det vanskelig å få tak i filmene hans, og på den måten blir det for sært. Og du husker nok feil i forbindelse med Herzong-månen, greia der var at jeg sa "og jeg må prøve å se litt av denne Herzong-nazi-duden". Jeg var altså åpen mot filmene, men slengte bare med "nazi" for moros skyld (du har vell fått med deg at jeg liker å formulere meg litt spesielt til tider).

 

Forumet finner jeg interresant, og jeg får stadig gode tips om filmer, og føler at jeg får utviklet filminterressen mye bedre her enn på andre forum. Så med mindre du utestenger meg fra forumet blir jeg nok værende her.

Link to comment
Share on other sites

 

For å komme med litt positive vibber her:

 

Fett som fy med Cronenberg! Jeg digger fyren, og jeg håper virkelig Engangsgrill kan smelle til med en velformulert tekst om Dead Ringers, en av mine favorittfilmer. Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med her, men det hadde vært stilig om noen ville prøvd seg på Videodrome også.

Link to comment
Share on other sites

 

For å komme med litt positive vibber her:

 

Fett som fy med Cronenberg! Jeg digger fyren, og jeg håper virkelig Engangsgrill kan smelle til med en velformulert tekst om Dead Ringers, en av mine favorittfilmer. Jeg har dessverre ikke så mye å bidra med her, men det hadde vært stilig om noen ville prøvd seg på Videodrome også.

Stiller opp på Dead Ringers. Veldig spent på hva resten av forumet kan diske opp. Hadde vært fint å få dekket Videodrome, ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Tommelen opp for Engangsgrill!

 

edit: ja, og mer positive vibber!

 

Kanskje Zann har lyst å skrible noen velvalgte ord om Videodrome?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 2 weeks later...

Virker som The Dead Zone kun gikk i Mars, så selv om jeg omtrent kan den utenatt (har ogå lest boka) så hopper jeg over den, fordi

 

Scanners går i morgen. (Scanners II og III også i helga for den som er interessert) (Showtime)

 

Scanners var den første Cronenberg-filmen jeg så, så det passer egentlig godt. Har vi en deadline?

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 weeks later...
Det blir ikke aktuelt med Cronenberg-skriving for meg likevel. Jeg har verken tid eller lyst lenger for å være ærlig - så får jeg eventuelt komme sterkere tilbake seinere.
Link to comment
Share on other sites

 

Det blir ikke aktuelt med Cronenberg-skriving for meg likevel. Jeg har verken tid eller lyst lenger for å være ærlig - så får jeg eventuelt komme sterkere tilbake seinere.

 

Pga at en 13 åring får skrive artikkel, mangelen på aktivitet denne måneden, eller noe annet?

 

Det med tid forstår jeg, men du markerer jo at det ikke er den eneste grunnen.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det blir ikke aktuelt med Cronenberg-skriving for meg likevel. Jeg har verken tid eller lyst lenger for å være ærlig - så får jeg eventuelt komme sterkere tilbake seinere.

 

Siden vi allerede har en Cronenberg-måned gående, er det greit at du formidler det der. Her!

 

Edit: Jarmusch, du har ikke lyst å skrive om Cronenbergs A History of V....?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...