Jump to content

Game of Thrones


Peru
 Share

Recommended Posts

Starter på HBO 17. APRIL, men de 15 første minuttene av første episode vises på HBO i morgen (3. april).

 

De siste ukene har anmeldere fått tilsendt seks episoder, og i twitter-verden har det vært mange positive tilbakemeldinger, men i dag kom den første skikkelige anmeldelsen fra Hollywood Reporter og SUPERLATIVENE HAGLER.

 

A great series should challenge viewers to pay attention, to connect dots and anticipate connections. Thrones manages a superior complexity without ever making you think that you’ve lost the connection to the story. It’s paced with precision and the carefully crafted assemblage of characters unspools at such a rate that you can keep up while keeping tabs on their ever changing moods.

 

What that means, essentially, is that there’s a tight grip on the storytelling and a real understanding of who each person is – traits that make the complexity easier to bear.

 

It’s difficult to single out the most accomplished parts of Thrones. The ambition is immense, the fantasy world exceptionally well-conceived, the writing and acting elevating the entire series beyond contemporaries like The Borgias and Camelot, and the visual appeal continues to surprise with each episode.

 

What we have here is the successful pairing of an acclaimed collection of fantasy books with a television series that illuminates and expands what’s on the page.

 

http://www.hollywoodreporter.com/review/game-thrones-tv-review-174120

 

Vi gleder oss og venter på de at første femten minuttene treffer nettet natt til mandag.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forholdsvis uinteressert i sjangeren, og kommer neppe til å lese bøkene, men tenkte å få med meg noen episoder. Det er jo tross alt HBO! Men ― noen nødvendige forberedelser? Et resymé som bør leses? Rotete karakterunivers, nerding, in-jokes kun for de innvidde? Eller kommer det til å være fritt frem for like stor seerglede for en som knapt har hørt om Game of Thrones?

 

Skal man tro Hollywood Reporter er det bare å hoppe rett inn.

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp, vanskelig å si uten å ha sett det men tilbakemeldingene tyder på at det skal gå an å hoppe rett inn. Det bør de jo ha klart, skal de forsvare nye sesonger.

 

Ellers tror jeg ikke du trenger å være interessert i sjangeren for å bli fenget her. Som forfatteren nylig sa i et NYtimes intervju:

 

"So if the only audience we get is my readers, then the show is going to be short-lived indeed. But from the very start, my publishers have said, this is the fantasy for people who hate fantasy. [laughs]"

 

Og her er en av grunnene til at bøkene (og forhåpentligvis serien) er bra:

 

But the more fanciful elements of “Game of Thrones” don’t come at you right away. Is that by design?

 

To have an epic fantasy, you need some magic. But I believe in judicious use of magic. With each book that I write, the level of magic rises a little. It’s a gradual introduction. I suppose it’s like the crab in the pot. You put a crab in hot water, he’ll jump right out. But you put him in cold water and you gradually heat it up – the hot water is fantasy and magic, and the crab is the audience.

 

---

 

Kan regne med positiv omtale fra Variety også - nyhetsredaktøren tvitrer:

 

"Game of Thrones" screeners are like crack here at the office. "You holdin' man?"

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Her er de 15 minuttene http://www.hbo.com/#/game-of-thrones/about/video/exclusive-preview.html/eNrjcmbO0CzLTEnNd8xLzKksyUx2zs8rSa0oUc-PSYEJBSSmp-ol5qYy5zMXsjGyMXIyMrJJJ5aW5BfkJFbalhSVpgIAXbkXOA

 

Hadde jo sett mye av dette i teasere og trailere før, men likevel bra. Fikk desverre ikke sett introsekvensen som jeg håpet på.

 

Aldri hørt om disse bøkene før så jeg var helt blank på hva jeg skulle forvente meg. Var i utgangspunktet redd for at det skulle bli nok en halvtåpelig affære som True Blood, The Tudors og The Borgias, men første episode var i det hele tatt meget lovende. Fikk litt "Rome" vibber av det. En mer voksen versjon av LOTR føles som en passende beskrivelse.

 

Med denne serien og Boardwalk Empire ser det ut til at HBO endelig har kommet seg ut av bølgedalen de har vært i siden Deadwood, Sopranos og The Wire forsvant fra skjermen. Dette var tvkunst slik det skal være. Får vi bare håpe det holder helt ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Med denne serien og Boardwalk Empire ser det ut til at HBO endelig har kommet seg ut av bølgedalen de har vært i siden Deadwood, Sopranos og The Wire forsvant fra skjermen. Dette var tvkunst slik det skal være. Får vi bare håpe det holder helt ut.

Takk for påminningen - da vet jeg hva jeg skal se i kveld. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg tror nok alle involvert haaper paa flere sesonger. Serien er basert paa en bokserie som gaar over flere boeker, ihvertfall.

 

Jeg er paa utenlandstur og faar ikke sett dette foer til helga, men har lurt meg paa youtube for aa see tittelsekvensen, og om ikke annet er den voldsomt flott

 

Link to comment
Share on other sites

 
 

...har lurt meg paa youtube for aa see tittelsekvensen, og om ikke annet er den voldsomt flott

 

De første 15 minuttene er absolutt severdig; i det hele tatt synd at de ikke klarte å opprettholde trykket fra åpningssekvensen utover, men i stedet falt ned i grøfta med intetsigende og karikert middelalderglamour.

Link to comment
Share on other sites

 

Litt enig med Montag her(dog langt fra så ille som Borgias), men jeg kommer til å følge med videre, om ikke annet så for å fryde meg hvis noen skulle finne på å drepe "albinoen" på en ytterst bestialsk måte.

 

Sesong 2 blir det ja:

HBO RENEWS GAME OF THRONES FOR SECOND SEASON

 

LOS ANGELES, April 19, 2011 – Following strong critical and viewer response to the series’ April 17 debut, HBO has renewed GAME OF THRONES for a second season, it was announced today by Michael Lombardo, president, HBO Programming.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Tilbøyelig til å være enig med Montag. Så langt en tydelig mangel på interessant intrige, og figurene virker temmelig endimensjonale. Nakne damer og alminnelig glatthet i presentasjonen veier ikke opp for disse manglene. Den har dog potensiale til å ta seg opp, og den er ikke like kjedelig som første episode av The Pacific.
Link to comment
Share on other sites

 

ikke minst en dverg i hovedrolle. Jeg merker jeg ikke har behov for så altfor mye mer.

Og ikke hvilken som helst dverg heller. Må også stemme i med Kongeslasken, jeg droppet The Pacific etter første episode.

Link to comment
Share on other sites

 
Karakterene er ihvertfall ikke endimensjonale, saa at dere tror det betyr at dere vil faa noen overraskelser senere. Men jeg vet at de stappet ganske mange kapittel inn i forste episode, saa den er trolig preget av aa faa fart i plot og eksposisjon i storre grad enn sener episoder. Jeg anbefaler aa gi serien noen flere episoder uansett hva dere synes.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Neivel? Hva med den "skumle" storebroren til Jan Thomas da?

 

På tross av at han hadde et temmelig begrenset ordforråd så fremstod han som alt annet enn endimensjonal. At han ligner på en Ridley Scott barbar betyr ikke at han er det :P

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg likte førsteepisoden, men så er ikke jeg en gammel grinebiter heller. Jeg synes faktisk dette lover godt for fortsettelsen. Har ikke lest bøkene, og derfor synes jeg også det var greit med litt redundans i eksposisjon såpass tidlig i gamet, og alt fra design til casting ser jo skikkelig bra ut. Tror dette blir cool... og det var på tide.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Så førsteepisoden nå, og synes den var solid løst. I åpningen av filmatiseringen av en sånn bokserie er det helt uunngåelig at det blir mye "han der er det, det der betyr det, disse ønsker det", og det er klart man kan finne det litt stivt -- men jeg er helt 100% overbevist om at serien vil bli bedre episode for episode, etterhvert som vi kommer under huden på karakterene. Castingen virker feilfri, forøvrig.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...