Jump to content

Filosofiske bøker


CypheroN
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt mer og mer interessert i filosofi i det siste. Jeg er i slutten av mitt andre år med valgfaget Historie og Filosofi på VG3, og har ganske lyst å studere mer filosofi i fremtiden.

 

Jeg har ikke lest noen filosofiske bøker (mest på nettet, forskjellige teorier og begreper på f. eks wikipedia), og tanken av å begynne med noen bøker innen feltet er spennende.

 

Jeg holder på med "Introducing Nietzsche", en lettlest liten bok. Nå som jeg snart er ferdig med den, lurer jeg på: Er det noen som har lest filosofisk litteratur og har noe å anbefale? Analytisk eller kontinental filosofi har lite å si, bare generelt gode bøker hadde jeg satt pris på. Bøker om filosofer, bøker av filosofer. Hva som helst.

 

Takk på forhånd. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Noen av de titlene jeg har hatt mest glede av til nå:

 

Thomas More - Utopia

Voltaire - Candide

Thomas Hobbes - Leviathan

Jean-Paul Sartre - Kvalmen

Albert Camus - Jeg har egentlig lyst til å anbefale alt jeg har lest av fyren, men det er sikkert greit å begynne med Den fremmede.

 

 

Ellers ser jeg for meg at det kan være bra å lese litt Kafka, Dostojevskij og Tolstoj, men så langt har jeg ikke rukket å komme selv enda.

 

Sånn for mer generell oversikt, har jeg lest litt i Bertrand Russells A History of Western Philosophy, og jeg synes den er veldig kjekk.

Link to comment
Share on other sites

 

Takk skal dere ha, folkens. Alle forslag noteres. Og bare å komme med flere. :)

 

Kafka

Ja, denne fyren skal jeg sjekke ut. Hørt masse om. Prosessen er bra startested, yes?

 

Bertrand Russells A History of Western Philosophy

Har lest essayet Why I Am Not A Christian av Russell faktisk. Good shit. Skal ta en titt.
Link to comment
Share on other sites

 

Det tenkende mennesket (Dagfinn Døhl Dybvig & Magne Dybvig) er vel en grei plass å starte hvis du ikke har lest så veldig mye fra før.

Et veldig greit sted å begynne. Lettlest og forståelig innføring i "alle" filosofer. Er vel pensum på alle(?) ex.phil-linjer, så da kan du stille godt forberedt til du starter på universitetet.

 

I øyeblikket leser jeg Innføring i Nietzsche's utidsmessige pedagogikk av Kjetil Steinsholt(dyktig foreleser også!), som er skrevet som en lettlest livshistorie om Nietzsche's liv, familie og i all hovedsak akademiske år. Har ikke kommet så langt, men mange spennende anekdoter(han var homeboy med komponisten Wagner, det er tøft).

Link to comment
Share on other sites

 

Er vel pensum på alle(?) ex.phil-linjer, så da kan du stille godt forberedt til du starter på universitetet.

 

Ikke for de som studerer ved UiO i hvert fall. Jeg måtte lese Exphil I: Filosofi- og vitenskapshistorie (Arild Pedersen (red.)) og Exphil II: Tekster i etikk (Arild Pedersen (red.)).

 

Prosessen er bra startested, yes?

 

Jeg har kun lest Prosessen. Vil tro det er en grei bok å starte med, ja.

Link to comment
Share on other sites

 

NTNU har vel et temmelig avkortet pensum i forhold til Blindern, ja. UiO skal jo være en av filosofiens høyborger, sikkert en av grunnene til at de har beholdt litt mer av det gamle ex.phil-materialet.

 

Bra bok som nevnes av kalkunen selvsagt, bevares, men den er ikke spesielt inngående. Ganske konsis likevel, de har fått plass til mye.

 

Vil absolutt anbefale å starte i den enden. Har en ikke et generelt grep om filosofi så får man mindre ut av å lese inngående verker av de gamle traverne.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...