Jos 5 Posted October 3, 2011 Author Report Share Posted October 3, 2011 Er det noen som fikk sett Mors hus? Fant en versjon, og filmen virket veldig lovende, men hadde problemer med at lyden droppa ut hele tiden, og måtte avbryte. Meld fra om det finnes noe levelig alternativ.Jeg har den på opptak fra NRK. Men opptakskassettene står igjen på vestlandet, så jeg har den ikke tilgjenglig akkurat nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted October 3, 2011 Author Report Share Posted October 3, 2011 Hud går forøvrig på Cinema Neuf i Oslo på torsdag. Det var noen her som etterlyste den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Var vel meg kanskje, veldig lyst til å se den... men litt drøyt å ta buss til Oslo fra Volda i åtte-ni timer x 2 med reise for rundt 500 kroner x 2. Men er vel gjennom filmklubber og cinemateker man kan se Hud og Havet Stiger. Få andre muligheter. Med mindre Filmarkivet.no plutselig overrasker. Kanskje man kan sende ønsker til dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted October 3, 2011 Author Report Share Posted October 3, 2011 Jeg har en gammel utleiekassett tror jeg. Men dette betyr uansett at den er burde være tilgjenglig for alle filmklubbene nå, om de fortsatt kjører filmruller. Og det fins nok en filmklubb i Volda fortsatt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Vel, nei. Volda Filmklubb er inaktiv nå. Jeg er god venn med han som drev den for et par år siden. Var snakk om å starte den igjen, vi var en liten gjeng med semi-planer og sånn. Ble litt mye pes, og det var visst ganske lave besøkstall. Det virker lettere å bare ha mer lukkede filmkvelder på auditoriene med DVD. Mer fri til å velge filmer også uten å måtte tenke på hva som gir appell til publikken. Det gjør vi ofte da. Er vel usikkert hva som skjer med filmfremviseren i Volda også, med tanke med digitaliseringen av kinoen her. Så nei, filmklubben er inaktiv. Så.. Små sjanser for Hud akkurat nå. Driver du enda Hamar Filmklubb, Jos? Viste du innleide film der, eller var det utvalg fra ditt private filmarkiv som var ressursen? S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted October 3, 2011 Report Share Posted October 3, 2011 Jeg har den på opptak fra NRK. Men opptakskassettene står igjen på vestlandet, så jeg har den ikke tilgjenglig akkurat nå.!!! Jeg kan seriøst betale for dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outze 0 Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 Har ikke denne kåringa blitt sluttført eller er det jeg som knoter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted February 1, 2012 Author Report Share Posted February 1, 2012 Jeg kommer til å oppdatere lista om det kommer flere lister, eller om noen oppdaterer sin, så her er det bare til å legge til PAX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 Er det noe sted å få sett Slalåm under himmelen, Jos? Ser ut til å være eneste Edith Carlmar-film som ikke er utgitt på DVD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted November 5, 2012 Author Report Share Posted November 5, 2012 Ikke som jeg vet om Forøvrig kommer jeg til å endre min egen liste nå som jeg har sett Få meg på, for faen. Så jeg minner på om at alle har hele tiden mulighet til å forandre sine lister Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted January 29, 2013 Report Share Posted January 29, 2013 Oslo 31. August er tidenes norske film! Jakten er også knall! Kanskje eg kjem med ei liste... ein gong, når eg har blitt litt betre orientert i norsk film. Elles ganske flaut å lese mine tidlegare, hyperaktive postar her... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted January 28, 2022 Author Report Share Posted January 28, 2022 2022 Skal vi kjøre i gang med en kåring igjen? Selv om det har gått 11 år siden sist så har Trier laget 4 filmer på den tida. Men tviøer på at Reprise beholder førsteplassen den fikk for 11 år siden, for å si det sånn. Noen høydepunkter siden 2011: Kompani Orheim, Til ungdommen, Som du ser meg, De andre, Detektiv Downs, Søsken til evig tid, Kule kidz gråter ikke, Kraftidioten, El Clasico, Rosemari, Hjertestart, Rett vest, Per Fuggeli: Siste resept, Utøya 22. juli, Røverdatter, Psychobitch, Håp, Barn, Ninjababy, Verdens verste menneske for å nevne noen Har lyst å dele det opp i lister for spillefilm og dokumentarfilm i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted January 28, 2022 Report Share Posted January 28, 2022 Filmene som har fått 9/10 på Letterboxd fra meg er Uskyld, Natt til 17., De nærmeste, Barn, Lyset fra sjokoladefabrikken og De uskyldige. I tillegg ville jeg hatt med Døden er et kjærtegn, Kalde spor, Støv på hjernen, Telegrafisten, Oslo 31. august, Thelma, Harajuku og Håp. Verdens verste menneske havner verken på topp 10 eller topp 20 hos meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 3, 2022 Report Share Posted February 3, 2022 On 1/28/2022 at 12:58 PM, Jos said: 2022 Skal vi kjøre i gang med en kåring igjen? Selv om det har gått 11 år siden sist så har Trier laget 4 filmer på den tida. Men tviøer på at Reprise beholder førsteplassen den fikk for 11 år siden, for å si det sånn. Jeg synes det er en kjempeidé! Nå er det ikke akkurat ekstremt til trafikk her for tiden, så sett gjerne av god tid, sånn at flere får sjansen. Selv er jeg ikke spesielt godt oppdatert siden forrige kåring, og trenger å få sett en del for å komme med noe vettugt. «Klassiker»-hull har jeg også plenty av. Men jeg registrerer jo at dere to er rimelig oppdatert på norsk filmhistorie, og kanskje kan guide litt..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted February 3, 2022 Author Report Share Posted February 3, 2022 Tja det offisielle listene, på tidenes beste film, i årene 1991, 2001 og 2011 https://www.icheckmovies.com/lists/best+norwegian+movie+of+all+time+1991/albajos/ https://www.icheckmovies.com/lists/best+norwegian+movie+of+all+time+2001/albajos/ https://www.icheckmovies.com/lists/best+norwegian+movies+of+all+time+2011/albajos/ Det var vel ikke en i fjor, siden det var ytterligere 10 år? Litt forskjellig hvem som stemte. Publikum, kritikere og fagfolk i full blanding. Alle filner son har blitt forsøkt nominert til Oscar: https://www.icheckmovies.com/lists/norwegian+academy+award+nominations/albajos/ Amanda-vinnere: https://www.icheckmovies.com/lists/amanda+award+-+best+norwegian+film/ Og vår liste sist: https://www.icheckmovies.com/lists/diskuterfilm.coms+top+50+films+from+norway+2011/badsmile/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted February 3, 2022 Report Share Posted February 3, 2022 Stemmer også på en ny avstemning, Jos. Vi trenger jo å finne å finne på noe her inne. Skal definitivt gjøre lobbyvirksomhet for kultklassikeren Halvveis Til Haugesund hvis det skjer. (At Houseman ga den bunnkarakter på Letterboxd tells ikke. Han ser tydeligvis ikke storheten i en slik eksistensiell roadmovie med en wannaberocker som strander på vei til en spillejobb i Haugesund. Vet ikke helt om jeg heller gjør, men liker filmen uansett.) Ellers burde alle sjekke ut den nye podcasten "Norsk Kultfilm" som snakker om den glemte norske James Bond parodien "Jens Bådd" fra 1981. Du har ikke lyst til å ta deg av avstemmingen da, Jos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted February 6, 2022 Author Report Share Posted February 6, 2022 Det noeske filmåret varer fra august til august, så vi kan fint la dette gå et halvt år (som sist) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valuska 1 Posted February 6, 2022 Report Share Posted February 6, 2022 Absolutt på tide med ei ny kåring! Éin ting er at det har kommi ein del gode norske filmar dei siste åra, men i tillegg har store delar av den norske filmhistoria vorti mykje meir tilgjengeleg. Før måtte ein fjernlåne gamle VHS-kopiar frå Nasjonalbiblioteket for å sjå filmar som var bitte litt obskure, men no er det ganske mykje som ligg ute på diverse strøymetenster, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted February 6, 2022 Author Report Share Posted February 6, 2022 Det minner meg på at Arne Skouens Barn av solen (1956) kun er mulig å få tak i på Nasjonalbiblioteket. Skouens etterkommere ønsker ikke at den skal vises da det er en tullefilm, visstnok. Ikke i samme stil som resten av filmografien hans. (Selv om det er han som skrev boka og som den er basert på) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted February 6, 2022 Report Share Posted February 6, 2022 Den er ikke i Arne Skouen-boksen heller. Cinemateket har vist den tidligere, men forrige gang ble Synne Skouen oppmerksom på det og forbød dem å vise den offentlig (men visninger på NB er greit). Det er jo gode grunner til det når man ser filmen, den er veldig stiv og teatralsk i formen, men synes det er en uting at etterkommere forbyr offentlige visninger av offentlig finansierte filmer, og «interesting failures» er jo en viktig del av store regissørers filmografier (Edith Carlmar har også en, Slalåm under himmelen som bare er på 35 mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted February 13, 2022 Report Share Posted February 13, 2022 Er du villig til å sette opp en tråd med ny kåring, Jos? Hadde vært fabelaktig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted February 13, 2022 Author Report Share Posted February 13, 2022 Joda, får ta det på Valentinsdagen Må si er jeg litt fasinert over linkene mine i første post: home.c2i.net/jos2001/... Tele2 kunde var jeg kun sånn rundt 98-01 omtrent, så at jeg fortsatt hadde hjemmeområdet 10 år etter er litt morsomt. Men de holdt ikke 10 år til gitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UrbanaAlexander 0 Posted July 24 Report Share Posted July 24 Etter min mening er Salmer Fra Kjøkkenet best Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts