Fubarino 4 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Flott opningstråd! Av dei usette filmane eg har finn ein blant anna Edvard Munch og Kautokeino-opprøret.Kautokeino er fæææææl. Fin link til nrk, morty! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COMPAQis 0 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Jeg hater at det ikke er noen mulighet til å få sett Halvveis til Haugesund. Ingen dvd eller VHS såvidt jeg har forstått. Kun 35mm og et par tv-visninger og det er det. Buu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Best: Is-slottet, Per BlomJakten, Erik LøchenReprise, Joachim TrierVoldtekt, Anja BreienKristoball, Arild Kristo Ting jeg skal se: X, Motforestilling, Eddie & Suzanne, Hustruer og Liv. Har veldig lyst til å se Anton og Mors Hus, men det kan bli vanskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 1. Jakten2. Hamsun3. Edvard Munch4. Sinna mann5. Reprise6. Insomnia7. Motforestilling8. De dødes tjern9. Flåklypa10. Salmer fra kjøkkenet Ikke veldig spennende, altså. Overrasket over at ikke flere har funnet plass til Sinna mann. Anbefales. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speik 1 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Er det ikke litt dumt med seriøst gode filmer og B-filmer vi liker av feil grunner på samme liste? Hvordan veier man Lasse & Geir mot Salmer på Kjøkkenet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted March 25, 2011 Author Report Share Posted March 25, 2011 http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/972_400.jpg Sportsfilmer er egentlig ikke noe man har pleid å utgi her på berget (spesielt i forhold til USA), men vi har likevel begynt å se flere fotballrelaterte filmer i det siste. Amors baller i dag, samt United, Andre omgang, Keeperen til Liverpool og Myggen. Men utenom det kan jeg kun tenke på Hockeyfeber og Olympiafilmen. Og den kommende Kong Curling selvsagt. Men er dette en styrke eller svakhet? Blir filmer der man blander inn sportskonflikter inn i tillegg til de mellommenneskelige konfliktene rett og slett for kompliserte for norske forhold? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Har sett to norske filmer i dag. Salmer fra kjøkkenet (2003)http://thecia.com.au/reviews/k/images/kitchen-stories-2.jpg Bent Hamer har tidligere innponert meg med filmer som O'Horten og Hjem til jul, men Salmer fra kjøkkenet overgår begge desse to. Salmer fra kjøkkenet er ein merkelig film, ideen i seg sjølv er veldig artig og ikkje minst orginal. Utførelsen (regien om du vil) av Hamer er ligeså. Mellom anna det at desse to aldri snakker med kvar andre dei første gongen og dette merkelige forholdet dei har er veldig artig. Men det er også ganske så rørende det forholdet dei utvikler. Ja, dette er rett og slett ein svært artig, rørende og merkelig film som anbefales på det sterkeste! 9/10 Også har eg sett.... Fjols til fjells (1957)http://oslopuls.aftenposten.no/multimedia/archive/00019/_051341_jpg_19976d.jpg Eg simpelt hen elsker den tilfeldigheten filmen har, og at heile filmen bygger på det. Som publikum er det utrolig artig å sjå på dette som tilskuer. Og når med er inne på ordet artig, så er Leif Juster eit ekstremt godt eksempel på det. Han er utrolig morsom i denne filmen, og den lille ski turen hans er uforglømelig. Du får også samtidig forskjelige forhold til karakterene, og lever deg veldig inn i filmen. I tillegg har filmen ein ekstremt stilig drømmesekvens, norges beste antagligvis. Filmen er ellers sjølvsagt også kjempe artig, og dette er garantert norsk humor på topp (med umor er faktisk det norge er veldig gode på). Ja, denn klassikeren anbefales også på det sterkeste! 8/10 Også ein litt Off Topic ting, har hatt problemer med å logge meg på på brukeren min i heile dag, og eg fekk det først til når eg skifta passord. Også ein ting til, blir det noko Pompel & Pilt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted March 25, 2011 Author Report Share Posted March 25, 2011 Jeg setter nok foten ned for Pompel og Pilt. Episodene har ikke egne navn for å telle som enkeltfilmer, og det er ikke en sammenheng mellom episodene til å kalle det en miniserie. Men det er vel ikke bare jeg som skal avgjøre det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Skulle heller hatt svensk film, da hadde jeg klart å dyrke opp en liste, klarer bare 3 norske filmer eller noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Jeg setter nok foten ned for Pompel og Pilt. Episodene har ikke egne navn for å telle som enkeltfilmer, og det er ikke en sammenheng mellom episodene til å kalle det en miniserie. Men det er vel ikke bare jeg som skal avgjøre det? Men det er vel kortfilmer? Altso Repratørene kommer, også Repratørene kommer igjen osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted March 25, 2011 Author Report Share Posted March 25, 2011 Skulle heller hatt svensk film, da hadde jeg klart å dyrke opp en liste, klarer bare 3 norske filmer eller noe.Se de gratis på nrk.no, så er du ihvertfall på god vei til 25. Det er vel produsert omkring 1000 langfilmer her i landet, i tillegg til utallige kortfilmer og miniserier, så det burde ikke være så alt for vanskelig å finne 25. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Kautokeino er fæææææl. Fin link til nrk, morty! Fæææl dårlig eller fæææl fæl? Liker den sjølv veldig godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Er det ikke litt dumt med seriøst gode filmer og B-filmer vi liker av feil grunner på samme liste? Hvordan veier man Lasse & Geir mot Salmer på Kjøkkenet? Nei. Man vurderer hvilken film man liker best og rangerer dem deretter. Føkk "riktige grunner" og denslags piss, det vil føre til dritkjedelige lister. Setter sammen en foreløpig liste, den eneste filmen jeg vet at jeg skal se er Motforestilling, siden jeg har den liggende på dvd, men har også lyst til å få sett X, Insomnia, flere W&V og kanskje Ni Liv. 1. Jakten 2. Reprise 3. Svidd Neger4. Budbringeren5. Is-Slottet 6. Den Brysomme Mannen7. Lasse & Geir8. Naboer9. Slipp Jimmy Fri10. Himmel og Helvete11. Schpaa12. Flåklypa13. Salmer fra Kjøkkenet14. Døden på Oslo S15. Dis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Fæææl dårlig eller fæææl fæl? Liker den sjølv veldig godt.Som i dårlig ja, i tillegg til historieforfalskende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 http://i56.tinypic.com/15f2079.gif Døden er et kjærtegn (Carlmar 1949) "Jeg har inntrykk av at stiften skurrer nokså stygt i plata". Slik beskriver en av venninnene hvordan hun opplever forholdet mellom ex-bilmekanikeren Erik og ex-rikmannsfruen Sonja. Filmen oppleves som en litt tørrere norsk slektning av Lost Highway. Bilmekanikeren som tiltrekkes av en femme fatale, den sentrale skjebnesvangre handlingen, to komiske politimenn på hjemmebesøk og brå skifter i sinnsstemninger. Skurring i plata. Bra double-bill! Jeg likte filmen godt, fremdriften er jevn og skaper ei altfor meget smerte, og den er stødig og vakkert skutt av Kåre Bergstrøm, som senere gjorde seg bemerket med De Dødes Tjern. Norsk noir på sitt beste! (kan Jos utrede om norsk noir-historie? Bare om du har tid og lyst...) Takk til Morty for gratistips - så den fra nrk nett-tv og kvaliteten var kurant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted March 26, 2011 Author Report Share Posted March 26, 2011 Men det er vel kortfilmer? Altso Repratørene kommer, også Repratørene kommer igjen osv..Ok ok. Da sier vi det, siden ingen andre uttaler seg om dette, så lar vi det gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Ok ok. Da sier vi det, siden ingen andre uttaler seg om dette, så lar vi det gå. Flott, var ikkje meint som mas altso, men ville berre ha eit endelig svar. Plus at Pompel & Pilt er noko av det kulere norge har kommet med. Men når du begynner å sjå norsk film, så merker du at det faktisk er ein del bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted March 26, 2011 Author Report Share Posted March 26, 2011 Virker som jeg har fått et luksusproblem. For meg går evolusjonen slik: Sett på kino - Tatt opp fra fjernsyn - Kjøpt på VHS - Kjøpt på DVD - Kjøpt på Blu-ray. Men når jeg nå fant De dødes tjern i en billigboks på Elkjøp så er jeg ikke lenger sikker på hvor jeg er på skalaen. Jeg har gjort 1 og 2. Men om 4 også er i hus har jeg rett og slett ikke oversikt over. Dermed kommer jeg til å lage en fullstendig liste over det jeg har, så om det er interesse for det så kan jeg legge den ut på hjemmeområdet mitt i tillegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Hawaii, Oslo http://www.filmweb.no/multimedia/archive/00140/Jan_Gunnar_R_ise_i__140427a.jpg Eg simpelt hen elsker desse filmane som har mange historier i ein film (som Babel, Short Cuts, Night on Earth osv..). Det er ofte forskjelig om folkene i filmen har noko med kvar andre og gjere, men her har dei det. Filmen har ekstremt gripende og triste historier, og er igjenom heile ingen lystig film. Skodespelarane er på plass, utenom Samsaya, som speler heilt grusomt. Filmen har ein flott slags twist på slutten, er er igjenom heile veldig spennende å følge med på. I tillegg sitter alle historiene veldig godt og ingen blir kjedelige, noko som må til i ein sånn film. Alt i alt innponerer Erik Poppe meg veldig og dette er i følge meg ein av dei klart beste norske filmane. 9/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Hawaii, Oslo er vel en av de verste norske filmene jeg vet om. Vet ikke hvor mange kleine øyeblikk som er i den filmen der, men mange er det. Skuespillet er jo jevnt over horribelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Ja, Hawai Oslo er grusom. Sjeldent filmer gjør så vondt å se på som den. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Her i gården liker vi ikke Poppe. utenom Schpaaa da, såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarmusch 3 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Nei, åj åj åj, her var det uenigheter (mot meg såklart). Er eg med andre ord den einaste som liker den her? Vel, med kan vertfall vere enigi i at Samsaya speler grusomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Poppe skulle definitivt lært seg å gi mer faen. Hadde vel også vært en bedre idé å kjøpe kall-kulator for penga enn å lage Hawaii Oshlo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 At Dere Tør! (Lasse Glomm, 1980)http://img846.imageshack.us/img846/9552/jjhjhjhj.png"Se hu derre utspjåka kjærinngfitta der borte!" Etter en biljakt gjennom Oslo, blir to gutter anholdt av politiet. Den ene av dem blir skutt. Basert på virkelige hendelser. Vi følger Reinert i prosessen mot sin egen dom, og rettsaken mot politimannen som skjøt. Reinert flørter med hasj, drikker og fyller dagene med slentring. Inntil den rette dama dukker opp! Mye bra dialog som "Du? Vet du hva? I dag vettu, når jeg satt i kassa og slo inn grønnsaker. Like etter du var gått. Så fikk jeg plutselig så innmari lyst på deg.", og en ganske lang sekvense om en oksekuk. Drømmeslottet (Wam & Vennerød, 1986) http://img101.imageshack.us/img101/2313/drmmeslottet9.pnghttp://img845.imageshack.us/img845/958/drmmeslottet65.pnghttp://img98.imageshack.us/img98/6779/drmmeslottet41.pnghttp://img268.imageshack.us/img268/3317/drmmeslottet73.png"Bebreider jeg deg?" "Jada, du bedrider meg som vanlig!" "Kjære deg Arild, nå skjønner jeg ikke hva du snakker om." "Joda, det gjør du! Du bebreida meg da du aborterte, og du bebreida meg når du fikk tvillinger. Og da jeg fikk nervesammenbrudd, fordi du lurte meg til å sterilisere meg fordi du ikke ville ha flere unger!" Vi befinner oss et sted på slutten av 70-tallet, i et kollektiv med relativt voksene og etablerte mennesker. Men grunnet deres marxistiske og sosialistiske livsfilosofi, akter de å oppnå kollektivet "Drømmeslottet". Men alt rakner sakte men sikkert, før det hele topper seg på innflytterfesten. Her finner du Mari Maurstads bryster, selvmord, sex, prostitusjon, feminisme, punkere, Jørn "Har en drøm" Hoel og mye mer for hele familien. "Takk for i aften. Skulle ønske det hjalp å spy!" 300.000 mennesker i døgnet : en film om Oslo Sporveier (Espen Thorstenson, 1973)http://img12.imageshack.us/img12/9696/oslosporveier4.pngEn søt liten infofilm om Oslo Sporveier og deres funksjon i hovedstaden. Endel smukke bilder fra gamle ærverdige Oslo, og råfete gamle doninger som den på bildet over. Trolljegeren (André Øvredal, 2010)http://img688.imageshack.us/img688/8236/19688378jpgr760xfjpgqx2.jpgAv de tre nyere norske filmene sett, er dette helt klart den mest underholdende. Den makter å leke med mediet, og tar ikke seg selv seriøst. Mye av humoren ligger litt bakpå, noe jeg egentlig fant ganske morsomt. Neida, historien er ikke noe 3-binds mesterverk. Men det er flott at norsk film strekker seg videre, og ikke bare skal rote i den samme sekken etter den samme første norske Bergman eller von Trier. Jeg tror vi må leke litt før vi kommer dit. Upperdog (Sara Johnsen, 2009)http://img402.imageshack.us/img402/6051/vlcsnap06434.pngUten tvil en ambisiøs film, med solid håndtverk og fremstår visuelt flott. Filmen flyter behagelig avsted, og enkelte av rollene bekles veldig bra. Men der mangler noe i forholdet til seern, jeg makter simpelthen ikke å engasjere meg så mye med dem og deres problemer. Det er veldig karikert med dette vestkant/østkant-forholdet, polsk hushjelp og endel lange blikk ut i det triste tomrommet. Men flott gjort. Max Manus (Joachim Rønning & Espen Sandberg, 2008)http://img847.imageshack.us/img847/239/vlcsnap05255.pngFilmens største problem er at den gaper over for mye, og ender dermed opp med å fortelle alt halvveis. Hadde man holdt seg til noen få viktige episoder, kunne dette vært en langt bedre film. Utover det er filmen velgjort, spennende og rører ved en interessant historie. Sånn sett fungerer Max Manus bedre som film enn Upperdog, jeg satt i alle fall igjen med noe mer enn godt håndtverk. Angående godeste Aksel, så gjør han en grei rolle, men kan droppe all den helvettes poseringen. Du ekke på catwalken, Aksel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts