Jump to content

Diskuterfilm kårer: Tidenes beste norske film


Jos
 Share

Recommended Posts

Er det noen som fikk sett Mors hus? Fant en versjon, og filmen virket veldig lovende, men hadde problemer med at lyden droppa ut hele tiden, og måtte avbryte. Meld fra om det finnes noe levelig alternativ.

Jeg har den på opptak fra NRK. Men opptakskassettene står igjen på vestlandet, så jeg har den ikke tilgjenglig akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Var vel meg kanskje, veldig lyst til å se den... men litt drøyt å ta buss til Oslo fra Volda i åtte-ni timer x 2 med reise for rundt 500 kroner x 2. Men er vel gjennom filmklubber og cinemateker man kan se Hud og Havet Stiger. Få andre muligheter. Med mindre Filmarkivet.no plutselig overrasker. Kanskje man kan sende ønsker til dem?
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har en gammel utleiekassett tror jeg. Men dette betyr uansett at den er burde være tilgjenglig for alle filmklubbene nå, om de fortsatt kjører filmruller. Og det fins nok en filmklubb i Volda fortsatt?
Link to comment
Share on other sites

 

Vel, nei. Volda Filmklubb er inaktiv nå. Jeg er god venn med han som drev den for et par år siden. Var snakk om å starte den igjen, vi var en liten gjeng med semi-planer og sånn. Ble litt mye pes, og det var visst ganske lave besøkstall. Det virker lettere å bare ha mer lukkede filmkvelder på auditoriene med DVD. Mer fri til å velge filmer også uten å måtte tenke på hva som gir appell til publikken. Det gjør vi ofte da. Er vel usikkert hva som skjer med filmfremviseren i Volda også, med tanke med digitaliseringen av kinoen her. Så nei, filmklubben er inaktiv. Så.. Små sjanser for Hud akkurat nå.

 

Driver du enda Hamar Filmklubb, Jos? Viste du innleide film der, eller var det utvalg fra ditt private filmarkiv som var ressursen?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 months later...
 
Jeg kommer til å oppdatere lista om det kommer flere lister, eller om noen oppdaterer sin, så her er det bare til å legge til PAX :ph34r:
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 8 months later...

Ikke som jeg vet om

 

Forøvrig kommer jeg til å endre min egen liste nå som jeg har sett Få meg på, for faen. Så jeg minner på om at alle har hele tiden mulighet til å forandre sine lister

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 
  • 8 years later...

2022

Skal vi kjøre i gang med en kåring igjen? Selv om det har gått 11 år siden sist så har Trier laget 4 filmer på den tida. Men tviøer på at Reprise beholder førsteplassen den fikk for 11 år siden, for å si det sånn.

Noen høydepunkter siden 2011: Kompani Orheim, Til ungdommen, Som du ser meg, De andre, Detektiv Downs, Søsken til evig tid, Kule kidz gråter ikke, Kraftidioten, El Clasico, Rosemari, Hjertestart, Rett vest, Per Fuggeli: Siste resept, Utøya 22. juli, Røverdatter, Psychobitch, Håp, Barn, Ninjababy, Verdens verste menneske for å nevne noen

Har lyst å dele det opp i lister for spillefilm og dokumentarfilm i så fall.

Link to comment
Share on other sites

 

Filmene som har fått 9/10 på Letterboxd fra meg er Uskyld, Natt til 17., De nærmeste, Barn, Lyset fra sjokoladefabrikken og De uskyldige. I tillegg ville jeg hatt med Døden er et kjærtegn, Kalde spor, Støv på hjernen, Telegrafisten, Oslo 31. august, Thelma, Harajuku og Håp. Verdens verste menneske havner verken på topp 10 eller topp 20 hos meg.

Link to comment
Share on other sites

 
On 1/28/2022 at 12:58 PM, Jos said:

2022

Skal vi kjøre i gang med en kåring igjen? Selv om det har gått 11 år siden sist så har Trier laget 4 filmer på den tida. Men tviøer på at Reprise beholder førsteplassen den fikk for 11 år siden, for å si det sånn.

Jeg synes det er en kjempeidé! Nå er det ikke akkurat ekstremt til trafikk her for tiden, så sett gjerne av god tid, sånn at flere får sjansen.

Selv er jeg ikke spesielt godt oppdatert siden forrige kåring, og trenger å få sett en del for å komme med noe vettugt. «Klassiker»-hull har jeg også plenty av.

Men jeg registrerer jo at dere to er rimelig oppdatert på norsk filmhistorie, og kanskje kan guide litt..?

Link to comment
Share on other sites

 
Link to comment
Share on other sites

 

Stemmer også på en ny avstemning, Jos. Vi trenger jo å finne å finne på noe her inne. 

Skal definitivt gjøre lobbyvirksomhet for kultklassikeren Halvveis Til Haugesund hvis det skjer. (At Houseman ga den bunnkarakter på Letterboxd tells ikke. Han ser tydeligvis ikke storheten i en slik eksistensiell roadmovie med en wannaberocker som strander på vei til en spillejobb i Haugesund. Vet ikke helt om jeg heller gjør, men liker filmen uansett.)

Ellers burde alle sjekke ut den nye podcasten "Norsk Kultfilm" som snakker om den glemte norske James Bond parodien "Jens Bådd" fra 1981. 

Du har ikke lyst til å ta deg av avstemmingen da, Jos? 

Link to comment
Share on other sites

 
 

Absolutt på tide med ei ny kåring! Éin ting er at det har kommi ein del gode norske filmar dei siste åra, men i tillegg har store delar av den norske filmhistoria vorti mykje meir tilgjengeleg. Før måtte ein fjernlåne gamle VHS-kopiar frå Nasjonalbiblioteket for å sjå filmar som var bitte litt obskure, men no er det ganske mykje som ligg ute på diverse strøymetenster,

Link to comment
Share on other sites

 

Det minner meg på at Arne Skouens Barn av solen (1956) kun er mulig å få tak i på Nasjonalbiblioteket. Skouens etterkommere ønsker ikke at den skal vises da det er en tullefilm, visstnok. Ikke i samme stil som resten av filmografien hans.

(Selv om det er han som skrev boka og som den er basert på)

Link to comment
Share on other sites

 

Den er ikke i Arne Skouen-boksen heller. Cinemateket har vist den tidligere, men forrige gang ble Synne Skouen oppmerksom på det og forbød dem å vise den offentlig (men visninger på NB er greit). Det er jo gode grunner til det når man ser filmen, den er veldig stiv og teatralsk i formen, men synes det er en uting at etterkommere forbyr offentlige visninger av offentlig finansierte filmer, og «interesting failures» er jo en viktig del av store regissørers filmografier (Edith Carlmar har også en, Slalåm under himmelen som bare er på 35 mm).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Joda, får ta det på Valentinsdagen

 

Må si er jeg litt fasinert over linkene mine i første post: home.c2i.net/jos2001/... 
Tele2 kunde var jeg kun sånn rundt 98-01 omtrent, så at jeg fortsatt hadde hjemmeområdet 10 år etter er litt morsomt. Men de holdt ikke 10 år til gitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...