Jump to content

Diskuterfilm kårer: Tidenes beste norske film


Jos
 Share

Recommended Posts

Diskuterfilm kårer

Tidenes beste norske film 1907 - 2011

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/kusafari.jpg

På oppfordring kjører vi i gang med en monumental kåring av det norske filmliv. Norsk film får mye flere utenlanske priser enn før (selv om det er langt mellom Oscarene) men det filmene i dag får også mye pepper. Aller sist nå PAX som tvinger filmkritikkerne til å åpne ordboka på ord de ikke har brukt siden Dis.

 

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/Dis_0001453358_jpg_63965d.jpg

 

Noen lister til bruk for referanse:

 

Alle Amanda-prisvinnere

 

Vår kåring av de 15 beste de siste 25 år (2007)

 

Natt&Dags kåring av beste film (2001)

 

Rushprint: Beste film 2000-2009

 

BIFF nominerer de beste fra de siste 100 år (Flåklypa vant)

 

Kan også nevne at under en feiring av kinoens hundre første år i 1995 så ble Ni Liv kåret til tidenes beste.

 

Jeg kunne også gitt en link til de beste på imdb, men kun 7 norske filmer har fått mer enn 10000 stemmer, og de fleste er samproduksjoner.

 

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/Kristin-Lavransdatter_3.jpg

 

Det blir ikke mye kåring om dere ikke får mulighet til å få sett filmene så her er noen alternativer:

Filmarkivet.no

 

De fleste andre PPV/VOD-muligheter har filmer fra tidlig 2000-tall og utover, da DVD tok av for alvor, men en av de få som har litt eldre filmer er SF, men kun et fåtall.

 

Nrk.no Det ligger som oftest noen filmer gratis her, prøver å holde oppdatert liste i post 2.

 

TV1000 Nordic er også en mulighet, for den som har tilgang til det.

 

Når alle disse mulighetene er brukt så må vi gå tilbake til VHS. Filmbutikken er et alternativ. Bibliotekene i de største byene er et alternativ.

Men høgskolebiblioteket i Lillehammer er trolig det mest fullstendige.

 

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/_berte-elias_jpg_12727d.jpg

 

Så hva kan dere stemme på? Kortfilmer, langfilmer (og dokumentarer) og kortere miniserier går, og for å gjøre det litt mer interessant, så kan alle komme med en liste på 25 filmer. Dermed skal det mye til at alle nevner de samme. Og dermed blir vi alle litt mer klokere innenfor norsk filmhistorie.

 

Et lite problem kan være samproduksjoner, og for å sitere meg selv fra en annen tråd: "Hovedsaklig så er det prosentandelen norske penger i prosjektet som avgjør om en film er norsk eller ikke. Dermed så er både Call of the Wild, Flight of the Navigator og til og med Ronja Rövardotter norske. Samproduksjoner er et være eller ikke være for mange produskjonsselskap, så man vil ekskludere en god del film om man kun skulle sitte igjen med 100% norskproduserte filmer." Jeg vil helst at majoriteten av både finansene og de kreative kreftene i filmen skal være norske for at vi skal la den stå på listene, men vi får diskutere hver film for seg i disse tilfellene.

 

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/norge_film_fant.jpg

 

Som en liten ekstra bonus skal jeg prøve å holde denne første posten oppdatert med filmer som dukker opp på de mest utbredte kanalene:

 

Mars

24. Gazas tårer NRK2 2230 Vibeke Løkkeberg, 2010

27. Hamsun NRK1 1250 Jan Troell, 1996

27. Kanarifuglen NRK2 2240 Pål Bang-Hansen, 1973

28. Men Olsenbanden var ikke død TV2 Zebra 2000 Knut Bohwim, 1984

 

April

02. En herre med bart NRK1 1735 Alfred Maurstad, 1944

03. Musikanter NRK1 1230 Arne Skouen, 1967

03. Balladen om mestertyven Ole Høiland NRK2 1545 Knut Andersen, 1970

03. Mars & Venus TV2 Bliss 2145 Eva Dahr, 2007

09. Tommys inferno TV2 0300 Ove Raymond Gyldenås, 2005

09. Tradra - i går ble jeg tater NRK2 1425 Karoline Frogner, 2004

10. Tradra - i går ble jeg tater NRK2 1015 Karoline Frogner, 2004

16. Gategutter NRK1 1330 Arne Skouen & Ulf Greber, 1949

17. Brudeferden i Hardanger NRK1 Rasmus Breistein, 1926

19. Radiopiratene NRK1 1215 Stig Svendsen, 2007

21. Fjols til fjells NRK1 1620 Edith Carlmar, 1957

22. Tomme tønner TV3 2130 Leon Bashir & Sebastian Dalén, 2010

24. Smykketyven NRK2 1145 Anja Breien, 1990

24. Lamge flate ballær II TV2 2145 Harald Zwart, 2008

25. Viva Villaveien! NRK1 1310 Tor M. Tørstad, 1989

25. Olsenbandens siste stikk TV2 Zebra 2000 Knut Bohwim, 1999

 

Mai

01. Kvinnen i mitt liv NRK1 0015 Alexander Eik, 2003

01. Herren og hans tjenere NRK 1 1340 Arne Skouen, 1959

02. Olsenbanden TV2 Zebra 2000 Knut Bohwim, 1968

 

Oppdatert tom 6/5

 

Tips til liste-referanser, visningsmuligheter og/eller norske filmer på TV mottas med takk.

http://home.c2i.net/jos2001/CGI/bquiz/elling21.preview.jpg

Kos dere!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tenkte vi lar denne kåringen gå året ut. Så fristen blir 1/1/12 (men en foreløpig tidligere frist på 15/9 har blitt kastet rundt - Det er kanskje logisk å la den gå til og med Amandaprisutdelingen?)

 

Filmer på nrk.no:

Bedre enn sitt rykte

Blindpassasjer

Brødrene Dal of professor Drøvels hemmelighet

Burma VJ: Reporter i et lukket land

Døden er et kjærtegn

Fabelaktige Fiff og Fam

Gazas tårer

Herman

Orions belte

Lån meg din kone

På solsiden

Sigurd Drakedreper

Skadeskutt

Svampe

Ung flukt

Ung frue forsvunnet

Link to comment
Share on other sites

 

Da var den endelig oppe! Cred for en god og informativ førstepost til Jos.

 

Tjuvstarta for øvrig litt her om dagen og så Skulle det Dukke opp flere Lik så er det bare å Ringe. Den var ganske bra, men vet ikke helt om det holder til listemateriale. Den stod mye i preg av teater og led spesielt av et fryktelig overspill, men historien var grei.

Link to comment
Share on other sites

 

Flott at denne tråden er oppe. Har sjølv filmer som: Fjolls til fjells, Gymnaslærer Pedersen, De Usynlige, Veivisren, Salmer fra kjøkkenet, Hawai, Oslo og fleire. Pluss at eg tenker eg tar eit par gjennsyn. Mammo mi har forresten tatt houvedfags oppgave i Norsk film kritikk eller kva det var, så tar tips der i frå og ;)

 

Gleder meg!

 

Norsk film på tv:

 

Vegas Lørdag 11.20 Canal+First

Hamsun Søndag 12.50 NRK 1

En helt vanlg dag på jobben I dag 21.00 Canal+First (så på Tirsdag 14.45 på samme kanal)

Men Olsenbaden var ikke død Madnag 20.00 Tv 2 Zebra

 

Var vertfall nokon...

Link to comment
Share on other sites

 

Bra åpningstråd! Veldig lang frist da, men jeg klager ikke. Norsk film er ikke akkurat min store styrke per i dag, forhåpentligvis kan det endre seg litt i løpet av kåringa.

 

Foreløpig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=s4P-Y2YXJRE

 

1. Schpaaa

 

Hehe. Nædda. Men jeg er vel nesten nødt til å pushe Poppe litt her, Schpaaa er definitivt en av de norske filmene jeg koser meg mest med, av alle de feil grunnene. Lær deg å gi faen, Jonas.

 

 

Mer seriøst:

 

1. Reprise

2. Edvard Munch

3. Salmer Fra Kjøkkenet

 

Edit: 4. Insomnia (duh)

 

Allerede etter tre fire filmer vet jeg ikke helt hva mer jeg kan inkludere. Men kanskje blir Den Brysomme Mannen, Mongoland, Eggs, Døden På Ossshhhlo S og Lasse & Geir tatt med.

 

Er Edvard Munch tillatt forresten? Det er nok et spørsmål som kommer til å dukke opp ofte, vil jeg tro. Det er jo et litt rart tilfelle med svensk/norsk samproduksjon, britisk regissør, men i hovedsak norsk skuespillerstab. Jeg stemmer ja, i hvert fall.

 

Har Jakten og Motforestilling liggende, de to kan nok tenkes å nå opp på en endelig liste.

Link to comment
Share on other sites

 

Veldig lang frist da

Satte først 1.juli, men siden sommeren er typisk en tid vi har tid til å se film, smat at NRK kan følge opp med å vise norske klassikere omtrent daglig denne sommeren også, så var det like greit å ta den helt ut og la kåringen bokstavlig talt dekke alt fra 1907 til 2011.

Er Edvard Munch tillatt forresten?

Den var til og begynne med en TV-produksjon, men den greide å komme seg på kino etter 20 år. Jeg har den selv, så jeg kan ta en titt på rulleteksten. Den stiller uansett sterkt i og med at den er nevnt i den komplette filmhistorien som kom ut i 1995.

Vegas Lørdag 11.20 Canal+First

En helt vanlg dag på jobben I dag 21.00 Canal+First (så på Tirsdag 14.45 på samme kanal)

Jeg vil nok ikke ta med hverken Canal+ eller TV1000. For snevert, og de som har kanalene har trolig kontrollen. Men skulle de vise noe gammelt der, så er det kanskje verdt å nevne.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Foreløpig topp 10:

 

1. Lasse & Geir

2. Reprise

3. Døden På Oslo S

4. Himmel Og Helvete

5. Jakten

6. Flåklypa

7. Insomnia

8. Budbringeren

9. O'Horten

10. Den Brysomme Mannen

 

Har X, Dis, Ti Kniver I Hjertet + Hamsun-boksen liggende, regner med det blir endringer på lista.

Link to comment
Share on other sites

 

Foreløpig topp 10:

 

1. Lasse & Geir

2. Reprise

3. Døden På Oslo S

4. Himmel Og Helvete

5. Jakten

6. Flåklypa

7. Insomnia

8. Budbringeren

9. O'Horten

10. Den Brysomme Mannen

 

Har X, Dis, Ti Kniver I Hjertet + Hamsun-boksen liggende, regner med det blir endringer på lista.

 

Så Døden på Oslo S er bra ja, stilig, hadde planer om å sjå den, men trudde ikkje den var så bra. Ellers burde eg vel få sett Lasse & Geir, hehe, kor har du kjøpt den? (vist du har kjøpt den).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Døden På Oslo S er fantastisk. På en utvidet liste ville nok oppfølgeren(e) fått plass også. Lasse & Geir kjøpte jeg på Platekompaniet i sin tid, men tror den er ute av produksjon i øyeblikket.

 

Drømmeslottet ja, den har jeg også liggende. Tipper den faller i smak og havner på listen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Døden På Oslo S er fantastisk. På en utvidet liste ville nok oppfølgeren(e) fått plass også. Lasse & Geir kjøpte jeg på Platekompaniet i sin tid, men tror den er ute av produksjon i øyeblikket.

 

Drømmeslottet ja, den har jeg også liggende. Tipper den faller i smak og havner på listen.

 

Tøft, ser nok alle tre då. Ja, du får den ikkje på platekompaniet, men kanskje på norsk filminstitutt. Men skulle med ikkje lage ei top 25 liste?

 

Edit: Håper Pompel og Pilt teller ja, då kjøper eg den ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er obligatorisk innenfor Wam & Vennerød?

 

S,

Ikke for bevandret selv, men Drømmeslottet og Lasse & Geir (regner med du allerede har sett den?) må du se. Bryllupsfesten er tidvis ganske vill, mens Adjø Solidaritet har sine øyeblikk, men er dessverre alt for lang og dryg.

http://www.youtube.com/watch?v=6wshb-_bSSk

Se opp for ukontrollert stirring.

 

Hotel St. Pauli har også sine øyeblikk, men er stort sett ganske smertefull.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Når det gjelder Wam og Vennerød er det vel den såkalte "Sangen om den knuste drømmen"-trilogien: Åpen framtid, Drømmeslottet og Adjø Solidaritet de mest interessante. Og selv når de slo på stortromma og skulle gi ut alt var det kun de tre samt Bryllupsfesten og Lasse og Geir (Åpen Post sin fortjeneste) vi fikk.

 

Sånn i ettertid er det nok Hvem har bestemt? og Det tause flertall som bør sees, siden 80-tallet ikke har holdt seg så alt for godt, og av den enkelte grunn at vi ikke har så mye samfunnskritisk film. Men kvalitetsmessig er nok Drømmeslottet nok den mest komplette. Men la nå ikke mine meninger telle for deres B)

 

 

Blir ikke Pomple og Pilt å dra den litt langt? Kanskje som seks enkeltstående kortfilmer, men selv det skurrer litt.

Link to comment
Share on other sites

 

Midlertidig topp 10:

 

01. Jakten

02. X

03. Salmer Fra Kjøkkenet

04. Reprise

05. Motforestilling

06. Ni Liv

07. Hamsun

08. Slipp Jimmy Fri

09. Flåklypa Grand Prix

10. Dis (præhæhæ)

 

Lenge siden jeg har sett mange av disse. Spesielt Motforestilling bør jeg se igjen snart. Jeg husker at jeg var imponert over den da jeg først så den. Den har mye større ambisjoner enn noen annen norsk film jeg har sett, og den klarer faktisk å ro seg i land også. Men den føles likevel litt stiv i forhold til Jakten. Mer politikk, mindre filmmagi liksom. Men jeg føler likevel at den fortjener en høy plass på lista likevel. Får se den igjen å dømme på nytt.

 

Apropos, var innom platekompaniet på Oslo City i dag og oppdaget at det var ganske mange norske filmer på tilbud der. Sammenheng med kåringa vår eller bare et tilfelle? You decide.

 

Edit: Regnes Sult som norsk eller dansk? Hvis den regnes med vil jeg tro den er en sterk kandidat på lista også.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Blir ikke Pomple og Pilt å dra den litt langt? Kanskje som seks enkeltstående kortfilmer, men selv det skurrer litt.

 

NEEEI! Vist det er seks kortfilmer burde den vel bli godtatt? Er sjølv velig nysjerig på Pomple & Pilt ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Blir ikke Pomple og Pilt å dra den litt langt? Kanskje som seks enkeltstående kortfilmer, men selv det skurrer litt.

Jo, forsåvidt enig. Men samtidig er det noe av det mer interessante laget her i landet, så det var derfor jeg spurte.

Link to comment
Share on other sites

 
 

1. Insomnia

2. Ni liv

3. Reprise

4. Den brysomme mannen

5. Flåklypa Grand Prix

6. Orions belte

7. De dødes tjern

8. Elling

9. Uno

10. X

 

De to sistnevnte liker jeg egentlig ikke, men likevel er de verdig til topp 10, noe som ikke er så vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

 
Skal si, denne tråden tar jo helt av! Jeg er egentlig lite bevandret innen norsk film, men har fått sett noen i det siste. Når det gjelder W&V, så synes jeg Lasse & Geir var kjempe. Drømmeslottet og Adjø Solidaritet er også fine, men de er begge preget av noen litt for stereotypiske ungdommer og sistnevnte av lang spilletid.
Link to comment
Share on other sites

 

Minner om at en kan se litt norsk film helt gratis hos nrk.no

 

Bedre enn sitt rykte

 

Herman

 

Lån meg din kone

 

Sigurd Drakedreper

 

Svampe

 

Ung flukt

 

Ung frue forsvunnet

 

Døden er et kjærtegn

 

Orions belte

 

På solsiden

 

Skadeskutt

 

Burma VJ: Reporter i et lukket land

 

Fabelaktige Fiff og Fam - slenger inn denne fordi Solveig Melkeraaen representerer unge og lovende filmskapere, i tillegg er hun nesten sambygding

 

Gazas tårer

 

Samt...

 

Blindpassasjer

Link to comment
Share on other sites

 

Flott opningstråd!

 

Har sett ein del norsk film, men det er få av dei som eg føler verkeleg når opp. Synest Bent Hamer og Hans Petter Moland er blant dei beste regissørane, så lista vil nok bli litt prega av dei. Av dei usette filmane eg har finn ein blant anna Edvard Munch og Kautokeino-opprøret.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...