Jump to content

Kosmorama 2011


Recommended Posts

Her følger programmet til årets Kosmorama-festival. Hva synes du? Bra? Dårlig? Hvorfor? Og skal du på festivalen?

 

- 13 Assasins (Takashi Miike 2010)

- 7 Khoon Maaf (Vishal Bhardwaj 2011)

- About Schmidt (Alexander Payne 2002)

- Agnosia (Eugenio Mira 2010)

- All Good Children (Alicia Duffy 2010)

- Alting Bliver Godt Igen (Christoffer Boe 2010)

- American Grindhouse (Elijah Drenner 2010)

- American: The Bill Hicks Story (Matt Harlock & Paul Thomas 2009)

- Animal Kingdom (David Michôd 2010)

- Apflickorna (Lisa Aschan 2011)

- The Arbor (Clio Barnard 2010)

- Attenberg (Athina Rachel Tsangari 2010)

- Aurora (Cristi Puiu 2010)

- The Autobiography of Nicolae Ceausescu (Andrei Ujica 2010)

- Barney's Version (Richard J. Lewis 2010)

- Bi, Don't Be Afraid (Dang Di Phan 2010)

- Black Venus (Abdellatif Kechiche 2010)

- Boxing Gym (Frederick Wiseman 2010)

- Brødre i Krig (Øystein Rakkenes 2010)

- Brownian Moment (Nanouk Leopold 2010)

- Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog 2010)

- Copie Conforme (Abbas Kiarostami 2010)

- Charlie and the Chocolate Factory (Mel Stuart 1971)

- Charlie and the Chocolate Factory (Tim Burton 2005)

- Chongquing Blues (Wang Xiaoshuai 2010)

- Circus Columbia (Danis Tanovic 2010)

- Citizen Ruth (Alexander Payne 1996)

- Cold Fish (Sion Sono 2010)

- The Colors of the Mountain (Carlos César Arbeláez 2010)

- Content (Chris Petit 2010)

- Dance Town (Kyu-Hwan Jeon 2010)

- The Ditch (Wang Bing 2010)

- Dog Pound (Kim Chapiron 2010)

- Do It Again (Robert Patton-Spruill 2010)

- Dømt til å Leve (Frode Vestad 2010)

- Dream Home (Ho-Cheung Pang 2010)

- Les Émotifs Anonymes (Jean-Pierre Améris 2010)

- En Familie (Pernille Fischer Christensen 2010)

- The Fantastic Mr. Fox (Wes Anderson 2009)

- Haru's Journey (Kobayashi Masahiro 2010)

- Helsefabrikken (Håvard Bustnes 2010)

- Hjelp, Vi Er Russ! (Kenneth Olaf Hjellum 2011)

- Hopp (Tim Hill 2011)

- How Are You (Jannik Splidsboel 2011)

- How I Ended This Summer (Aleksei Popogrebsky 2010)

- How Much Does Your Building Weigh, Mr. Foster? (Carlos Carcas & Norberto López 2010)

- If I Want to Whistle, I'll Whistle (Florin Serban 2010)

- The Illusionist (Sylvain Chomet 2010)

- I Love You Very So Much (Philippe Locquet 2010)

- Incendies (Denis Villenevue 2010)

- Inside Job (Charles Ferguson 2010)

- In the Shadows (Thomas Arslan 2010)

- I Saw the Devil (Ji-Woon Kim 2010)

- Israel vs Israel (Terje Carlsson 2010)

- It's Your Fault (Anahí Berneri 2010)

- I Wish I Knew (Jia Zhangke 2010)

- Lemmy (Greg Olliver & Wes Orshoski 2010)

- Letters to Father Jacob (Klaus Härö 2009)

- Lights Out (Fabrice Gobert 2010)

- Littlerock (Mike Ott 2010)

- Lovers Vanished (Chang-Ho Cho 2010)

- Marwencol (Jeff Malmberg 2010)

- Matilda (Danny DeVito 1996)

- The Mosquito Net (Agustí Vila 2010)

- My Joy (Sergei Loznitsa 2010)

- Nader and Simin, a Separation (Asghar Farhadi 2011)

- Neds (Peter Mullan 2010)

- Odjuret (Martin Jern & Emil Larsson 2011)

- Oil City Confidential (Julien Temple 2009)

- The Other F Word (Andrea Blaugrund Nevins 2011)

- Outbound (Bogdan George Apetri 2010)

- Outside the Law (Rachid Bouchareb 2010)

- The Parking Lot Movie (Meghan Eckman 2010)

- The People vs George Lucas (Alexandre O. Philippe 2010)

- Police, Adjective (Corneliu Porumboiu 2009)

- Portrait of the Fighter as a Young Man (Constantin Popescu 2010)

- Potiche (Francois Ozon 2010)

- Le Quattro Volte (Michelangelo Frammartino 2010)

- Rio (Carlos Saldanha 2011)

- Rubber (Quentin Dupieux 2010)

- Sideways (Alexander Payne 2004)

- The Silence (Baran Bo Odar 2010)

- Silent Souls (Aleksei Fedorchenko 2010)

- Small Town Murder Songs (Ed Gass-Donnelly 2010)

- Sound of Noise (Ola Simonsson & Johannes Stjärne Nilsson 2010)

- Source Code (Duncan Jones 2011)

- Strange Powers (Kerthy Fix & Gail O'Hara 2010)

- Tomorrow, When the World Began (Stuart Beattie 2010)

- Top Floor Left Wing (Angelo Cianci 2010)

- Tuesday, After Christmas (Radu Muntean 2010)

- Un Homme qui Crie (Mahamat-Saleh Haroun 2010)

- Upside Down (Danny O'Connor 2010)

- Uteliggernes Sang (Mali Finborud Nøren 2010)

- Water for Elephants (Francis Lawrence 2011)

- World Invasion: Battle, Los Angeles (Jonathan Liebesman 2011)

- Young Girls in Black (Jean-Paul Civeyrac 2010)

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg er i jobb er det litt begrenset hvor mye jeg kan få med meg, men har hatt et par filmer i kikkerten som jeg gleder meg til:

 

- Cold Fish (Sion Sono 2010)

- 13 Assasins (Takashi Miike 2010)

- Attenberg (Athina Rachel Tsangari 2010)

- Marwencol (Jeff Malmberg 2010)

- If I Want to Whistle, I'll Whistle (Florin Serban 2010)

- Sound of Noise (Ola Simonsson & Johannes Stjärne Nilsson 2010)

Link to comment
Share on other sites

 
Noen som vet om visningen av Hjelp! Vi er russ er beregnet på/holdt av for russen? Kunne tenke meg å få med meg konserten med Jaa9 & OnklP, men om det er et planlagt russearrangement holder jeg meg jo langt unna.
Link to comment
Share on other sites

 

hm, mange interessante filmer, men billettprisene står ikke helt i stil med økonomien, blir vel neppe å dra på noen visninger.

synd de ikke har enkeltbilletter eller klippekort til studentpris.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Er vel ganske sikkert at jeg tar turen oppover.

 

Ser det er en del tant som går, filmer en har sett før og saker og ting man ikke trenger å få med seg. Regner derfor med at jeg kommer til å få med meg det meste av det jeg har lyst til å få med meg. Det er fint.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fra Kosmorama-programmet:

"Hva er forbindelsen mellom en fjellgeit i Italia, et iransk par som vil skilles, en mann som skriker, sterke historier fra borgerkrigen i Libanon og den algirske revolusjonen, en dokumentar fra Vestbredden, og Edith Notowicz fra Trondheim?"

 

Hvis jeg luker bort alle filmer av "denne typen", hva anbefales? Har blitt altfor mange bomturer på "typiske festivalfilmer" de siste årene, og i år prioriteres ikke øst-europeiske samproduksjoner som ikke finnes på IMBD.

 

Tenker Source Code, I Saw The Devil, The People Vs. George Lucas, American Grindhouse, Barney's Version, Cave Of Forgotten Dreams, Cold Fish, Dog Pound, Exit Through The Gift Shop, In The Shadows +/-(mest minus). Noen som ser et mønster og har noe å tilføye?

 

Edit: Etter å ha finlest programmet er Rubber, 13 Assassins, Odjuret, Alting Bliver Godt Igjen, Animal Kingdom, Lights Out og The Silence lagt til ønskelisten. Got damn, jeg har ikke påbegynt semesteroppgaven som skal leveres om 17 dager, og har ikke tid til å se halvparten engang.

Link to comment
Share on other sites

 

Kort oppsummering fra første dag - ordentlig oppsummering kommer etter at festivalen er slutt (men here be tips til folk som skal henge der denne uka):

 

How Much Does Your Building Weigh, Mr. Foster? var en artig liten sak om arkitekten Norman Foster, mannen bak blant annet den nye (og nydelige) terminalen på flyplassen i Beijing og det ikke så fine "egget" i London, der både foto og historie var ganske så interessant. Odjuret var en forferdelig film preget av å være støl i alle ledd, aka styr unna for faen. Content var en raring av en film, en slags blanding av en Chris Marker på belærende-drugs og ny-Godard uten en knype sjarm og flyt, en idé med alt for mye (som ble lite) innhold, men som hadde glimt av noe bra. Til slutt, og best, var Animal Kingdom, som jeg fortsatt fordøyer, og som var som full av brutalitet, nerve og no-bullshit-driv at jeg vibrerte ganske bra i stolen.

 

Ikke den beste åpningsdagen, men jeg har noen brakdager planlagt utover uka, så dette blir bra til slutt.

Link to comment
Share on other sites

 
Co-signer Animal Kingdom, som var det eneste jeg rakk i dag grunnet transport fra plankebyen. Slet litt med å henge med på den australske slangen hele tiden, men oppfattet jo så klart det grunnleggende. Filmen er, som Outze nevner, brutal, men den viser det sjeldent eksplisitt. Mye overlates til seeren, og det kan jeg like. Interessante karakterer og godt driv i historien(selv om jeg falt av under et lite parti underveis)gjorde dette til en bra start på festivalen. Gleder meg til å begynne "for fullt" i morgen!
Link to comment
Share on other sites

 

Attenberg. Bra. Filmen starter lekent med to venninner som kysser med tunge og skriker hverandre i trynet, som dyr. Den holder så på den lettbeinte tonen samtidig som en annen, mer alvorstynget en trer frem. Undertrykt seksualitet står sentralt. Død også. Lettbeintheten virker nesten skremmende i møte med det alvorstyngede, og det gir filmen en egen stemning. Sistescenen minner om den i Antonionis Red Desert.

 

Portrait of the Fighter as a Young Man. Ræv, gikk etter 15 min.

 

The Parking Lot Movie. Morsom film om den friheten, men også misantropien som skapes i et serviceyrke som parkeringsplassansatt. Morsom, men ikke så mye mer, helt klart en tv-doku.

Link to comment
Share on other sites

 

Anslår at jeg fikk med meg ca. 30% av dialogen i Animal Planet, unnskyld, Kingdom. Filmen virker OK da, men knapt noen klassiker.

 

Dance Town viste seg å være koreansk indie-sosialrealisme om en dame som hopper av fra nord. Ingen poeng deles ut til de som gjetter at livet sør for grensen ikke er noen dans på roser heller (tenåringsgraviditet, limsniffing, suicidale handikappede, og en gammel dame som dør på gaten - dette er ikke en subtil film). Ganske traurig til tider, men historien i bunn er egentlig ganske spennende. Og fint å se et annet Korea enn det vi er vant til fra de mer glossy filmene.

 

Og Incendies, den store snakkisen fra Tromsø, er virkelig bra. Tematikken er beyond über-heavy, og den truer med å vippe over en eller annen grense etterhvert, men den er så smakfullt satt sammen (sjekk bruken av Radiohead på lydsporet!) og så emosjonelt engasjerende at jeg ikke ser noen grunn til å stritte imot.

 

Må si at programmet i år virker å være det beste på lenge! Bladde gjennom katalogen i dag og fant masse jeg har lyst å se.

Link to comment
Share on other sites

 

American Grindhouse i dag, og anbefaler på det sterkeste. En fantastisk historietime om en sjanger jeg kan null og niks om. Intervjuer med mange prominente filmskapere(som jeg så klart ikke har hørt om, med unntak av John Landis og Joe Dante), en ufattelig mengde klipp fra hysteriske b-filmer opp gjennom historien. Kanskje litt vel "streit og harmløs" dokumentar, men latteren sitter løst og filmtipsene hagler. Det trekkes linjer fra de tidlige filmene til Edison, via alle tenkelige sjangre(exploitation, blaxploitation, nazisploitation, beach&bikini, gore, man vs animal, animal vs animal - you name it) og til dagens filmer som Grindhouse, Hostel, Hell Ride etc. Spennende å se hvordan "denne type" film har utviklet seg i takt med samfunnet, og hele tiden dyttet grensene litt for hvert år.

 

Spesielt kult er intervjuet med Don Edmonds, mannen bak Ilsa, She Wolf Of The SS, som forteller om hvor grusomt elendig han syntes manuset var, men som hentet fra "the whore in me" for å få råd til å betale regninger. Lettbeint, informativt og hysterisk morsomt!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det er jo fordi du ikke har peil, biatch :P.

 

Idag: Boxing Gym (bra), Attenberg (bedre) og Cave of Forgotten Dreams (best... ah, så best at). Bra dag. Nå er det tid for ball.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Den tredje dagen var også fin:

 

13 Assassins. Bra. Den var veldig konvensjonell, men kul, og mye mer lettbeint enn jeg forventet.

 

The Illusionist. Søt og bra. Tati ned til beinet og glitende animasjon. En real kosestund.

 

Brownian Movement. Ekstraordinær. Alle komposisjoner i denne smelter på tunga. Jeg er ganske sikker på at dette er det beste jeg vil se her.

 

 

+ dagen artigste øyeblikk: "Mestermøte" med Alexander Payne. En tilhører spør om Payne liker noen samtidige regissører, og han svarer noe i denne duren; ja, det er én, en jeg aldri har lært navnet på, fra Thailand, som i alle fall har laget en film som heter Blissfully Yours. Melkor og jeg ser på hverandre og gjør en snobbete liten klappegest (uten lyd) og i det vi snur oss tilbake mot scena ser vi at herr Payne ser rett på oss og ler... :)

Link to comment
Share on other sites

 

Sett så langt:

 

13 Assasins - Bunnsolid og en av Miike sine bedre prosjekter på en god stund. Kanskje litt vel konvensjonell historie, men når det filmatiske håndtverket er så gjennomført gjør det ikke så mye når det kommer til stykket. Liker at vi kommer ganske raskt inn i handlingen, som er en klassisk "men on a misson" ansamling, får etablert skurken som en brutal jævel og legger avgårde for å ta han uten for mye vissvass. Bra skuespill, bra cinematografi og bøttevis med patos. Anbefalt.

 

Top Floor, Left Wing - Dramakomedie fra en av Paris' forsteder. En utkaster kommer til en kommunal blokk for å hive ut leieboerene som ikke kan betale for seg, men i løpet av noen raske minutter med kaos og misforståelse ender han opp som et gissel i stedet. Filmen er okey utført men det blir litt for mye av det gode mot slutten og jeg merker at den burde fått trimmet av seg noen minutter. Bonuspoeng for å lage en politisk ladet komedie om de stusslige kårene innvanderne lever under og det er synd at den ikke lever helt opp til potensialet sitt.

 

Cave of Forgotten Dreams 3D - Så deilig å høre den behagelige stemmen til Werner Herzog i en kinosal igjen. Fine bilder fra hulen, for all del, men jeg syns det er mye bedre å høre på Herzog sine digresjoner om løst og fast rundt kunst og kultur. Den har også festivalens morsomste scene så langt i form av en forsker, kledd opp som en huleboer som spiller the star-spangled banner på en bein-fløyte. Elsker dette.

 

Odjuret - Fy faen for en rævva film. Svulstig rævmøkk er ikke dekkende for dette her. Latterlig langtekkelig selv med sine 81 minutter, meningsløse scener etterfulgt av enda mer meningsløst vås, meningsløs slow motion toppet med flåsete religionskritikk. Listen over feil i denne filmer stopper aldri. Drittfilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Torsdag og fredag ble det kanskje mer øl enn film, men noe ble det likevel:

 

I Wish I Knew var som forventet bra, men ikke jævlig bra, og jeg tror du må ha mer kjennskap til kinesisk historie og kultur enn det jeg har for å bli helt svøpt med av denne filmen. Jia har jo - som alltid - en særegen sensibilitet som jeg liker veldig godt, men ellers var denne nogenlunde tørr.

 

Tomorrow, When the War Began var en kalkun så full av klisjeer og korny handlingsforløp at de fleste vrei seg i stolen. Det var Dawson's Creek krysset med Red Dawn egentlig. Jeg må likevel innrømme at jeg synes den var litt morsom. Jeg skvatt litt og lo litt. Greit det.

 

Source Code var kul. Selve historien har jeg ingen interesse for, men Duncan Jones har et interessant formspråk. Bedre enn forventet.

 

Lights Out var rått parti. En film som har Sonic Youth+ The Cure og Tom Waits på soundtracket har vunnet meg over allerede i premisset, men den var også bra ellers. Med glimrende foto, et (typisk fransk) avslappet forhold til å fortelle på film og mange kreative komposisjoner er jeg solgt.

 

Littlerock var søt, men kjedelig (jeg duppa), og ble litt for konstruert. Den tok seg derimot opp mot slutten og jeg var fornøyd nok.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Joda, filmen var veldig bra! Herzog er seg selv lik, og dette er vintage doku-Herzog, i samme klasse som Grizzly Man og Encounters at the End of the World. Når det gjelder 3D-teknologien skjønner jeg helt klart poenget med å bruke det i denne filmen. Den ekstra dimensjonen er veldig nyttig når man skal se på hulemaleriene som jo er malt på vegger som på ingen måter er slette. Måten konturene i huleveggen jobber sammen med selve maleriene er et viktig poeng her, som Herzog fint belyser med å filme i 3D. Når det er sagt var 3D en fysisk smertefull greie for meg. Det føltes som om brillene presset øynene mine til å fokusere på feil plass. Hadde vondt i hodet hele resten av dagen. Tør ikke å tenke på hvordan det måtte ha vært å ha sett filmer som varer i dagevis på denne måten, f.eks. Avatar! Jeg er glad jeg så filmen i 3D, men gleder meg til jeg skal se den hjemme, i ro og mak og i 2D, uten fysisk ubehag. Får alle vondt i øynene av 3D, eller er det bare meg?

 

Ellers har jeg sett masse bra film på Kosmorama i år. Høydepunktene var den ultraminimalistiske og meget spennende ransfilmen Im Schatten av Thomas Arslan, og Gullbjørn-vinneren Nader og Simin som faktisk er enda bedre enn hypen skulle tilsi.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, du treffer spikern for min egen del også. Så den kl. 1330 i dag, så hodepinen har vart rimelig lenge nå, jeg klarte bare en film til etterpå før jeg stakk hjemover. 3D bildene fungerer veldig fint når kameraet står nærmest i ro og skuer veggbildene. Og jeg skjønner Herzogs intensjoner akkurat på det punktet. Verre er det når personer er i bildet, det virker nesten som det er umulig å fokusere på de. Jeg slet med det samme på Avatar. Omgivelsene er i fokus, men personene som vi bør fokusere på skurrer. Dermed kræsjer det et sted i hjernen som ikke helt klarer å bearbeide det som blir vist.

 

Uansett, det varmet ihvertfall hjertet å se såpass mange ta turen til Nova 1 så tidlig på en søndag. Jeg så for meg alene i salen-scenario.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fikk med meg 13 filmer i år. Ikke ueffent!

 

http://www.thereelists.com/storage/post-images/chauvet-panorama.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1284609737090

 

Ti av ti:

Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog)

 

Bra:

Attenberg (Athina Rachel Tsangari)

In the Shadows (Thomas Arslan)

I Wish I Knew (Jia Zhang-ke)

 

Tja:

Brownian Movement (Nanouk Leopold)

Lights Out (Fabrice Gobert)

13 Assassins (Takashi Miike)

How I Ended This Summer (Aleksei Popogrebsky)

Cold Fish (Shion Sono)

The Parking Lot Movie (Meghan Eckman)

 

Ræv:

The Ditch (sov mesteparten av filmen)

Portrait of the Fighter as a Young Man (stakk etter 15 min)

Tomorrow, When the War Began (av en eller annen grunn solgte de ikke øl i teltet)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...