Jump to content

Diskuterfilm kårer: Beste B-film

Jizzmopper
 Share

Recommended Posts

Diskuterfilm kårer: Beste B-film

(22. mars - ?)

Alle som ønsker å delta poster en topp 20 B-film-liste i denne tråden innen (når?)

Om du ikke har sett 20 B-filmer du liker, kan du liste opp færre.

Det er som vanlig åpent for alle registrerte medlemmer.

Spillefilm, TV-film, mini-serier for TV og kortfilm utgitt mellom 1890 og 2011 er gyldig. Se nærmere definisjon under.

Hva er egentlig b-film?

Jeg henviser her til

Wikipedias omfattende artikkel om emnet. Vi utleder naturligvis en enklere definisjon av dette.

Våre to selvskrevne maskoter, Mike Danton og Nukie!

Hva kvalifiserer så som B-film i denne kåringen?

Mange mener nok at lavbudsjettsfilmer konsekvent går under termen B-film, men det må understrekes at vi ikke er ute etter å ha med seriøse arthouse-dramer fra Øst-Europa og liknende.

Jeg synes awf's tidligere utsagn kan fungere som en grunnleggende definisjon til vi finner noe mer konkret å holde fast ved:

"Er det så dårlig, cheesy, håpløst (etc) at det blir bra? Da passer det i denne kåringen."

Cheesy, lavbudsjettert, ufrivillig/intensjonelt komisk, og Chuck Norris er noen av de mange nøkkelordene her. Jeg ser heller ikke noe poeng i å avgrense for Z-filmer; de er selvfølgelig også kvalifisert i denne kåringen. Samtidig ønsker jeg ikke å være en autoritær jævel, så skulle det være tvil om noen titler kan godkjennes, er det (nesten) alltid åpent for å inngå kompromiss. Andre deltakere må selvsagt også veldig gjerne hjelpe meg, og samtidig komme med sine meninger om hva som kan eller ikke kan regnes som kvalifisert B-film i denne kåringen.

http://img855.imageshack.us/img855/1631/barbarians198701g.jpg

Langhårede muskelmenn i baris er alltid en sikker vinner

Om dere har problemer med å få tak i enkelte titler som blir nevnt her, er det bare å sende en PM, så skal jeg (og evt. andre) være behjelpelige med å henvise dere til steder de kan fås tak i.

Så sett igang, folkens! Lag lister, diskutèr, namedrop og fremfor alt: Don't piss on hospitality! I WON'T ALLOW IT!

Have fun!

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tok utgangspunkt i malen fra tidligere kåringer, og som dere ser har jeg ikke fylt inn sluttdato.

Skulle noe være uklart eller at jeg har glemt noe, får dere bare si ifra. Jeg er, som dere sikkert ser, ikke helt stødig på slike førsteposter.

Ser fram til dette! Men lurer på om nokon filmer er b-filmer, kan jo liste dei opp:

Dawn of the Dead (78)

Night of the Living Dead (68)

The Evil Dead

Evil Dead II: Dead By Dawn

Return of the Living Dead

Creepshow

Re-Animator

Meet The Feebles

Braindead

Bad Taste

Godkjenner du dei?

Forresten så har eg laga meg ei lita handeliste over filmer eg vil kjøpe/eller berre få sett under kåringen, her er den:

*Re-Animator

*Braindead

*Evil Dead II: Dead By Dawn

*Return of the Living Dead

*Bad Taste

*Return of the Killer Tomatos

*Killer Klowns From Outer Space

*Plan 9 From Outer Space

*Troll

*Troll 2

Kjem nok fleire etter vert...

Dette blir bra! B-film er jo veldig svært, men det åpner for mange spennende og varierte lister. Jeg tror ikke vi skal henge oss så altfor mye opp i definisjonsspørsmålet, da de fleste nok har en ganske grei formening om hva en B-film er. Wikipediaartikkelen og listene du linker til i åpninsposten gir i tillegg grei veiledning.

Ser fram til dette! Men lurer på om nokon filmer er b-filmer, kan jo liste dei opp:

Dawn of the Dead (78)

Night of the Living Dead (68)

The Evil Dead

Evil Dead II: Dead By Dawn

Return of the Living Dead

Creepshow

Re-Animator

Meet The Feebles

Braindead

Bad Taste

Dersom du hadde sjekket wikipediaartikkelen eller Rank-o-vision's top 100 b-movies-lista som det er linket til i åpningsposten, ville du ha sett at disse filmene faller innenfor definisjonen av b-film.

Bra jobb Jizz! Dette kommer til å bli temmelig episk.... OG det kommer til å bli litt som MTV Cribs med Herr Kalkun og Kosmonaut.

http://i53.tinypic.com/mrwgwh.jpg

Av en eller annen grunn har jeg aldri tenkt på Night Of The Living Dead og Dawn Of The Dead som b-filmer, men hvis de er definert som det andre steder skal jeg ikke prøve å være vanskelig heller.

Strengt tatt er det svært lett å være vanskelig under denne kåringen.

Let the feast begin!

S,

Takk, satser på det blir stor aktivitet her utover. Mega Piranha er forøvrig tilgjengelig her til under 30-lappen.

Jeg kom også på nå at jeg helt glemte innføringsmaterialet for nykommerne:

http://www.youtube.com/watch?v=uxkr4wS7XqY

http://www.youtube.com/watch?v=-yGL5UCoaiU

Edit: Episk plakat det der, Monty!

Hvordan blir det med Mystery Science Theater episoder? Regnes de med i kåringa her?

Teknisk sett ser jeg på noen som gjør narr av en B-film og ikke selve filmen, så skal de regnes med? Selv synes jeg at de bør bli tatt med, men jeg har lyst til å høre deres meninger.

Jeg mener nei. MST3K faller ikke innenfor reglene om spillefilm, TV-film, mini-serier for TV eller kortfilm. I tillegg er det ganske uinteressant å liste opp episoder av en tv-serie som består av b-film med kommentatorspor.

Du har et poeng, men hvis jeg for eksempel bare har sett Manos og Space Mutiny på MST kan jeg ikke regne dem som sett da? Eller må vi ha sett filmen u-riffet for å kunne ta dem med i kåringa?

Bare pirk egentlig, men jeg spør likevel.

Jeg synes man bare kan velge filmene de har episoder av. Enkelt og greit. Trenger ikke nevnes spesielt om man har sett dem gjennom Mystery Science 3000.

Mange av mine filmer på listen kommer garantert til å være ting jeg har sett gjennom programmet. (Endel av de har jeg sett uten Mystery Science 3000 også da.)

S,

Her var det mye blandede meninger, men som Morty sier: det er jo ikke B-film. Filmene de har med i programmet regnes selvsagt med. Klarer man ikke se filmen uten MST3K, nei da har man tilsynelatende lite å gjøre på en B-filmkåring.

De fleste Hammer-filmene har hvertfall "the look and the feel" av B-film, men jeg ha ikke sett all verdens av dem. Er det ikke Morty som har mest peiling på dette feltet, og kan si noe om hvorvidt de kan regnes med i denne kåringen?

Jeg synes awf's tidligere utsagn kan fungere som en grunnleggende definisjon til vi finner noe mer konkret å holde fast ved:

"Er det så dårlig, cheesy, håpløst (etc) at det blir bra? Da passer det i denne kåringen."

Dette synes jeg ikke er dekkende i det heile tatt. Hva med B-western og B-noir? Skal ikke den originale sorten få være med eller?

Samtidig trekker jo den Wiki-artikkelen inn alt for mye- og på samme tid er den er veldig trangsynt- så at det er malen synes jeg også er litt på trynet.

Men, men, det blir jo sikkert bra til slutt. Tror likevel det trengs en ordentlig avgrensing/ definisjon/ rammeverk her. Så langt har jeg ikke tro på det.

Jeg er fullt klar over det, Outzy. Men hadde vi fortsatt å pirke på dette før vi lagde kåringen, ville det ikke ha blitt noe av i det hele tatt. Jeg har bare satt igang greia, så får vi utvikle en bedre definisjon etter hvert. Jeg synes kanskje det er på tide at B-film-guruene på siden kommer fram med sine synspunkt nå.

Wiki-artikkelen er ikke malen, men bare en generell (om enn overmåte utfyllende) innføring i B-film for de som er veldig interessert.