Jump to content

Minimalen 2011


Recommended Posts

http://img7.imageshack.us/img7/5539/243641253.jpg

 

Programmet er ute: http://www.minimalen.com

 

Mye bra film i år også! Personlige favoriter i år: den finske Little Snow Animal og Big Bang Big Boom av italienske Blu.

 

Skal se om jeg ikke kan diske opp med en liten YouTube-kavalkade med favoritter fra i fjor.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Det jeg syntes var best med Lila var faktisk at det var uklart hva det var for noe. Det gjorde den litt mystisk. Hvis det er en reklamefilm så er det isåfall en av verdens beste.

 

Jeg vurderer faktisk å dra på Minimalen i år.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Fortsatt ikke lei av å danse ensomt rundt i heavy-tråden? Neivel, den er grei, da kan vi fortsette i hvert vårt spor parallelt inn i evigheten og aldri krysses.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg vurderer faktisk å dra på Minimalen i år.

 

Ja! Da må du si hei, og så kan vi ta en øl.

 

Uruloki: Har vært en liten trend de siste årene med finske kortfilmer som beveger seg i et slags hybridsjangerlandsskap, poetisk dokumentar som bryter over i fiksjon, eller noe sånt. Noe for deg, tipper jeg. Little Snow Animal er en slik film, veldig drømmende og fin. Basert på gamle opptak av innringingsshow på radio, hjerte og smerte og tenåringer. En annen film i samme gata er How to Pick Berries, en dokumentar om asiatiske multeplukkere i nord-Finland. Også veldig estetisert, og nærmest ambient i formen. Den vant forøvrig kortfilmprisen i Tromsø i år.

 

Men dette er vel filmer man må oppsøke festivaler for å få sett.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg synes forresten Jenny av Ingvild Søderlind er en helt fabelaktig film. Utrolig formsikker og rufsete på alle de rette stedene. Hun jenta i hovedrollen er et funn. Det er noe svensk over denne filmen, og det er ment som et kompliment. Det skjer ting i Norge også.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 3 weeks later...

Topp 5 fra Minimalen:

 

Arena (Salaviza, ’09). Rolige, strenge tagninger av få personer i et varmt og innestengt betonglandskap. Ikkeno musikk, og lyd er holdt til det minimale – likevel er nettopp (de beskjedne, diegetiske) lydene helt essensielle. Ekstremt bra film som lever på enkle virkemidler, en grunnleggende tro på at en smart, ukomplisert komposisjon kan fortelle lange historier som mindre talentfulle regissører må bruke flashbacks for å uttrykke.

 

Percorso # 0008-0209 (Igor Imhoff, ’09). Helt klart det beste jeg så. Føler nesten dette er en slags videreføring av en sak som Disneys The Skeleton Dance… Magiske 6 minutter med bevegelse, farger og lyder som hvisker med høy stemme: en direkte og samtidig hemmelighetsfull film. Denne skal jeg vise til kidsa mine når jeg får de.

edit: fant den på nettet: http://vimeo.com/5156062. Har sikkert ikke samme krafta på en pc-skjerm, men.

 

The Cow Who Wanted to Become a Hamburger (Bill Plympton, ’10).

er det første minuttet av denne. Ord blir unødvendige.

 

Un Amour (Sophie Tavert, ’09). Jeg får følelsen av å se en bitte, bitteliten del av livet, ett liv, i denne filmen. Den insisterer veldig – med varsomhet og filmatisk sans – på ett perspektiv, èn følelse av en rekke situasjoner. Likevel klarer den å bevare tvetydighet. Behandler incest med en varhet og "naturlighet" som minner om Malles Murmur of the Heart.

 

Mrdrchain (Svadlena, ’10). Nok en animasjonsfilm. Under festivalen synes jeg det var flere interessante, veldig åpenlyst fantasifulle animasjonsfilmer som viste alternative – egne – virkeligheter uten å gjøre noe stort nummer ut av det, og uten et klart budskap. Det var flere bilder og lyder i denne som fascinerte meg, kanskje særlig det av berg som bølget seg som vann.

 

--

 

Ellers synes jeg Little Snow Animal var et ganske talentløst (om ikke tafatt) forsøk på å lage Kunst ut av tungsinn. Men helt enig når det gjelder Jenny. Fantastisk åpning i slo-mo.

 

Ellers, en ubrukelig liste over hva jeg så:

 

 

Veldig bra

Spel (Amanda Kernell, '09)

(Ego) (Leevi Lehtinen, '11)

Jenny (Ingvild Søderlind, '10)

1994 (Kaveh Tehrani, '10)

A Family Portrait (Pierce, ’09)

Danny Boy (Skrobecki, ’10)

Blokes (Rivas, ’10)

 

Bra/relativt bra

Bathing Micky (Frida Kempff, '10)

Informer (Ilmianto; Milla Pelkonen, '10)

Viva Zombatista (Kristian Pedersen, '09)

Don’t Go (Turgut Akacik, ’10)

Hannah (Sergio Cruz, '10)

Zeitriss (Suarez, ’09)

The External World (O’Reilly, ’10)

O-Fag (Kristian Millstein, ’10)

Flimmer (Line Johansen, ’10)

Metròpolis Ferry (Gautier, ’09)

Shikasha (Hirabayashi, ’10)

The Cage (Colivia; Sitaru, ’10)

To Gode Minutter (Lise Ellingsen, ’10)

Når Man Kjeder Seg (Lindsay Sanner, ’10)

Kniven (Slåan, ’10)

The Delicate Art of the Bludgeon (Peirot, ’09)

Los Minutos, Las Horas (Ribeiro’09)

Big Bang Big Boom (Blu, ’10)

Pixels (Jean, ’10)

La Patrona (Argüello, '09)

Joseph's Snails (Roze, '09)

 

OK

Venus Vs Me (Nathalie Teirlinck, '09)

Stay, Away (Valdebenito, '09)

Blind date (Glenn Erland Tosterud, '10)

Visdom (Dahl, Wærdahl, '10)

Baby (Mulloy, ’10)

Kniven på Strupen (Ola Waagen, ’10)

Lasses Lodd i Livet (Robin Jensen, ’10)

Holdeplass (Thorbjørn Magnus, ’11)

Babioles (Matray, ’10)

Friends of Gopia (Jan Langhaug, ’10)

Sirkus (Guro Bruusgaard, ’10)

Matresses (Colchones; Gabribaldi, ’09)

The Silence Beneath the Bark (Lurie, ’09)

 

Meh/dårlig

Tussilago (Jonas Odell, ‘10)

The Little Snow Animal (Lumikko; Miia Tervo, '09

Music for One X-mas and Sis drummers (Ola Simonsson, '10)

Promise (BH, Dehlholm, Carlsen, '10)

Sikring (Peder Borch Giæver, '10)

570 kroner (Gjertrud Maria Bergaust, ’09)

Førstefødt (Christer Larsen, ’10)

Neglect (Lilja Ingolfsdottir, ’10)

Teclopolis (Mrad, ’09)

Princess (Tremblay, ’10)

Lychnis (Dahlstrøm, ’09)

Mary Last Seen (Durkin, ’10)

Divers in the Rain (Pärn, ’10)

 

Forferdelig

En Solskinnshistorie (Marius Soma, '11)

 

 

 

 

Fin festival!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg rakk to visninger og fikk to soleklare favoritter.

 

1994 (Kaveh Tehrani, '10)

Danny Boy (Marek Skrobecki, '10)

 

Elsker OL på Lillehammer-estetikken i 1994. Herlig film

Link to comment
Share on other sites

 

Kult at dere så god film! Det var en fin festival, og vi begynte allerede å planlegge neste år mens vi drakk avslutningsølet i går kveld.

 

Noen høydepunkter fra i år.

 

Big Bang Big Boom:

 

The Delicate Art Of The Bludgeon:

 

Og publikumsprisvinneren i det internasjonale programmet, den fantastiske The External World:

Link to comment
Share on other sites

 
 

Da kjører jeg en topp sju fra Minimalen slik at jeg kan irritere Kiddo litt og fordi det er det beste tallet selvsagt.

 

Jeg synes alltid det er vanskelig å skrive om kortfilm, siden det ofte er så spesifikke og spesialiserte opplevelser, så ta dette som en oppfordring til å se filmene selv.

 

 

Un Amour (Tavert 2009). Soleklart den beste filmen på festivalen- et hode foran alt annet. Ikke bare tar den for seg en jævlig ubehagelig tematikk med den største selvfølgelighet og sans for takt og tone, men den er så varm og vakker i språket sitt at det moralske spørsmålet heller blir cinematisk. Hvordan vise dette på film? Hvordan skape en ambivalens og en balanse gjennom å forholde seg til en virkelighet, til livet, på en spesifikk måte? Det finnes ingen svar på dette og det er akkurat det som føles så gjennomsyrende i denne filmen. Du klarer aldri sette fingeren på det. Og likevel er du sikker på at du liker det. Jeg kunne sett på dette i både én og to timer. Så bra var det.

 

Spel (Kernell 2009). To barn med en pappa i trøbbel. Du trenger egentlig ikke noe mer når du har en nydelig svart-kvit estetikk, konstant studerer ansiktet til mennesket for å finne noe nytt, og lar fortellingen spille seg ut på en naturlig måte; uten moralisering, poengtering eller budskap. Kiddo synes denne lignet på Faces av Cassavetes, og jeg er enig, men den ligner kanskje mer på en varm kopp kaffe og en kaldpakka snusklump på en mandagskveld. Så deilig er Spel...…og det var bare én ting jeg ikke likte med filmen; jenta var en blåkopi av søskenbarnet mitt. Freaky.

 

Jenny (Søderlind 2010). Fra slowmo-onanien i starten av filmen til intense og ordløse nærbildemontasjer gjort med den største selvsikkerhet, så er Jenny den beste norske kortfilmen under årets festival. Hvis dette blir overført til langfilmsformatet så har jeg stort håp for framtida til norsk film. For jeg er enig med Zann; det er noe svensk over denne filmen; og jeg tror det handler om at dette er film som film- fortellingen om Jenny kunne rett og slett ikke blitt fortalt i en annen kunstart.

 

Händelse vid Bank (Östlund 2010). Denne har vel fått nok omtale i andre sammenhenger, men jeg vil bare si at det er ekstremt effektivt å posisjonere tilskueren slik som Östlund gjør her; vi får se alt og må selv navigere for å sette pris på alle detaljer og idiosynkratiske lekenheter. Absolutt en fortjent prisvinner.

 

Flimmer (Johansen 2010). Et visuelt og språklig dikt som ville gjort Chris Marker stolt. Jeg vil ikke si for mye om den, for den skal gå som forfilm ved Trondheim Kino den neste måneden, så jeg håper mange her får sett den på den måten, men… en stol alene i en skog, et pustende pinnsvin...…så flott.

 

Babioles (Matray 2010). Supersøt animasjonsfilm om en liten kanin og en liten cowboy (begge litt groteske òg) som bare vil bli elsket. Jeg kan fortsatt høre lydene av disse små krabatene i hodet mitt.

 

Lumikko (Tervo 2009). Heller enn å være et forsøk på å lage Kunst så er dette faktisk kunst med liten forbokstav, i skjæringspunktet mellom dokumentar og fiksjon, om ei jente som ikke har det så alt for bra. Jeg kan være enig i at den er litt for ”stakkars meg” og litt for Moodysson til tider, men på generell basis fungerer formen perfekt for å fortelle en historie om medmenneskelighet og å være glad i seg selv. Alt fra utsnitt til musikk formidler en vakker følelse i en vond situasjon uten å mase, og empati og sympati blir satt i høygir. Skogen er heldigvis ikke for stor for det lille snødyret. Bra.

 

 

... og så hermer jeg med å lage en liste over resten av det jeg fikk sett.

 

 

 

Knall:

Out of a Forest (Boesen 2010)

L’Art Délicat de la Matraque (Périot 2009)

Colivia (Sitaru 2010)

Blijf bij Me, Weg (Valdebenito 2009)

Streymi (Dalberg 2010)

1994 (Tehrani 2010)

1989 (Ochsner 2010)

 

Bra:

Bekännelsen (Berthas 2009)

Shikasha (Hirabayashi 2010)

Colchones (Garibaldi 2009)

Metrópolis Ferry (Gautier 2009)

Pixels (Jean 2010)

Le Silence Sous L’Écorce (Lurie 2009)

Big Bang Big Boom (Blu 2010)

 

OK:

Princesse (Tremblay 2010)

Ilmianto (Pelkonen 2010)

Los Minutos, Las Horas (Ribeiro 2009)

Personal Velocity (Vatne 2010)

Micky Bader (Kempff 2010)

Kniven (Slåen 2010)

Danny Boy (Skrobecki 2010)

La Patrona (Argüello 2009)

To Gode Minutter (Ellingsen 2010)

Mrdrchain (Svadlena 2010)

Blind Date (Tosterud 2010)

EGO (Lehtinen 2011)

Jag Målar Lite Fantasi (Widen 2010)

Friends of Gopia (Langhaug 2010)

Masa (Kasitonni 2009)

A Family Portrait (Pierce 2009)

Visdom (Dahl & Wærdahl 2010)

 

Ikke så bra:

Tussilago (Odell 2010)

Lychnis (Dahlstrøm 2009)

Teclopolis (Mrad 2009)

Kielitiettyni (Vuorinen 2010)

Venus vs Me (Teirlinck 2009)

Fröken Märkvärdig & Karriären (Dranger 2010)

Scene fra et Parforhold (Tosterud 2010)

Viva Zombatista (Pedersen 2009)

Äiti ei Enää Keilaa (Nikki 2009)

En Solskinnshistorie (Soma 2011)

Sikring (Borch Giæver 2010)

Promise (Carlsen 2010)

 

Faen heller:

Sirkus (Bruusgaard 2010)

Når Man Kjeder Seg (Sanner 2010)

Mary Last Seen (Durkin 2010)

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...