Jump to content

Gegen die Wand (2004, Fatih Akin)


Kaisa
 Share

Recommended Posts

Cahit, 40, lever det harde liv med sex, dop og alkohol ved sin side. Han har få mennesker i sitt liv og ingen han virkelig bryr seg om. Nokså impulsivt kjører han en natt bilen sin rett i en vegg; et mislykket selvmordsforsøk. På sykehuset ser han for første gang Sibel. Sibel er tysktyrkisk, halvparten så gammel som Cahit, dobbelt så livsglad og utrolig mye vakrere. Dette er en kvinne som svømmer i problemer. De gifter seg for å redde Sibel fra hennes konservative muslimske familie. De skal leve som kone og mann, men samtidig som alt annet en nettopp et ektepar. Mikset følelser bryter seg frem og starten på en sterk historie er i gang.

 

http://i280.photobucket.com/albums/kk165/bellaciao750/head_on_gegen_die_wand_2003_referen.jpg

 

Mot Veggen var for meg en virkelig god film og hopper nok inn i "favoritt-lista". Vi møter to mennesker som på hver sin måte har møtt bristepunktet. Uten noe baktanke fra noen av dem kaster de seg inn i et eventyr de selv ikke vet hva handler om. Dette er noe de blir enig om i en brutal scene hvor hun skader seg selv rett foran han; en nær komisk scene hvor de sitter på hver sin side av en buss og diskuterer dette giftemålet virkelig høyrøstet og hun full av blod. Dette pågår til de begge blir kastet ut av bussjåføren etter at han kaller dem "gudsforlatte barn". Gudsforlatte barn er nettopp det de er, de kan begge virke som ganske uskyldige. Det er heller ingen grunnen til å tro at dette er to kriminelle mennesker, ja det er hvis vi ser bort ifra litt dop her og der. De er derimot lei av det de kjenner, hun er klar over det, men det er ikke han, i vatt fall ikke helt enda. Hun synker lenger og lenger inn i det som for han er dagliglivet, dop, sex og alkohol, han på den andre siden faller dypere og dypere for henne, men ikke uten motstand. Det kan virke som en kvinner er selveste grunnen til Cahits harde liv og derfor er kanskje ikke dette noe han hopper inn i uten litt motstand.

 

Filmen er ikke en lykkelig film, det er ikke en rosenrød historie og så absolutt ikke noe "feel-good film". Det er en skitten film om to fortapte mennesker som finner hverandre, men som rett og slett bryter hverandre ned, uten å egentlig være klar over det. De løfter hverandre opp for å deretter slå hverandre ned igjen.

 

Musikken er noe jeg vil si litt om også, egentlig bare fordi jeg falt pladask og søkte det opp fort, for å deretter sette meg i skammekroken, ettersom det jeg fant var et band som bar navnet The Sister of Mercy, som vist nok var noe godt kjent, dette falt i smak! Videre fant jeg bandet Blackmail som også fanget min interesse! Begge disse bandene (og flere) ble spilt som festmusikk, "hybelmusikk" eller ren bakgrunnsmusikk og støttet stilen i filmen.

 

Hvis jeg skal nevne det lille som hindrer meg fra å gi denne karakter 6 så er vell dette den noe litt vell tilfeldige situasjonen hvor Cahit handler brutalt over en av Sibel's "onenight-stands". Dette var et såpass stort vendepunkt i filmen og det kunne på meg virke som det kunne fortjene litt mer, hang litt i løse luften. For all del, dette forandrer ikke utfallet av dette vendepunktet og det var absolutt nødvendig, men jeg fikk i vatt fall ikke helt tak i det, skjedde litt fort. Nå er jeg veldig pirkete da.

 

Det er en selvdestruktiv film som gjør som sine figurer, røyker seg høye og denger seg selv etterpå!

Dette var to mennesker som trang hverandre for å ikke trenger hverandre!

Kunne sagt så mye om denne filmen, det var en film-opplevelse jeg anbefaler de fleste.

 

Karakter: 5

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...