Jump to content

Dine favorittfilmer takk!


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Inspirert av snakket,, så jeg By The Law her om dagen. Fy faen!

 

Den skriker bra ja, galskap, vrengte close-ups, et rituale fra helvete, og et ekstra slag i trynet eller to når man tror det er trygt. Godt mulig det er den beste russiske stumfilm jeg har sett, foretrekker en slik minimal setting (basert på Jack London, av alle) framfor de svære politiske tablåer hos Eisenstein og ofte Pudovkin. Liker Potemkin da. Kanskje Dovzhenko kan konkurrere, en fremragende filmpoet det også. Det er mye russisk her, spesielt når man klipper inn og holder på ting for atmosfærens skyld. Lysrefleksjoner i taket fra vannet, eller når kaffen renner mot gulvet. Eller når middagen renner av tallerkenen såklart, langsomt langs fjeset. Dramatiske vinkler, som de gigantiske furutrærne mot den hvite himmelen. Alt vannet. Så intens!

 

Så utgaven med den nye elektroniske musikken på, den var fin den. Liker trenden med å tenke seg litt bort fra Carl Davis og denslags samlebåndsorkestermusikk.

 

 

http://i56.tinypic.com/2pyrded.jpghttp://i52.tinypic.com/14bl1tz.jpghttp://i51.tinypic.com/23mtp53.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 

To ting som bør inn i historiebøkene: denne filmen og pretenders "Fy faen!".

 

Middagen som renner av tallerkenen er (for meg, til nå) et av filmhistoriens største øyeblikk. Egentlig hele den sekvensen. Hele filmen, egentlig. Gleder meg noe enormt til å se den med det elektroniske soundtracket.

Link to comment
Share on other sites

 

Ok, kan forklare Mulholland Drive, dette vil hjelpe deg nokså grundig. IKKE LES HVIS DU IKKE HAR SETT DEN, SPOILER ALT, NOE SOM VIL ØDELEGGE OPPLEVELSEN DIN!

 

 

Merk starten av filmen, hvor Betty, (som egentlig heter Diane Sellwyn) faller i søvne i sengen med det røde lakenet. Vi hører henne puste inn søvnen, ikke selve henne. I denne drømmen, blir hun personfisert med Rita (Camilla Rhodes), som betyr at de skifter roller. Diane (som er Camilla i drømmen) har vunnet en dansekonkurranse, og får 50.000 kroner av sin tante, og har planer om å bli en kjent skuespiller. Når Adam Kesher bytter skuespillerinne, blir han hatet av Diane, og det fører til at Adam får en dårlig dag i drømmen til Diane. Drømmen, er bare håp og og gode tanker til Diane, MEN DETTE SKJEDDE ALDRI!!! Og grunnen til at Camilla ble valgt, er vel ganske åpenbar. Hun lå med regissøren, Adam, og de fikk et godt forhold til hverandre. Talentet hjalp henne ikke alene. Club Silencio realiserer tristhet og at Camilla hadde boksen, og Diane hadde nøkkelen, enkelt forklart.

 

Diane og Camilla har et godt forhold til hverandre, men Camilla blir kjent med regissøren Adam, og de blir straks sammen i et forhold. Camilla vil gjøre det slutt med Diane. Stedet hvor festen som beviser at Camilla og Adam er sammen i et forhold, er samme sted som hvor bilulykken skjedde, men dette er ikke så svært viktig. På grunn av Diane's sjalusi av kjærligheten til Adam og Camilla, leier hun en leiemorder (altså Joe, som hun møter på Winkie's) til å drepe Camilla. Når han er ferdig, vil Diane få en blå nøkkel, og den fikk hun når jobben hadde blitt gjort. Den som banker på døren på slutten av filmen, tror jeg er Joe. Hun ser straks hallusinasjoner av Camilla's tante og onkel, som bomsen sendte. Hun hater livet sitt, og skyter seg selv. Svært trist film.

 

Camilla sin tante, er død i virkeligheten, men er i drømmen.

 

Noen andre som vil prøve seg? :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg veit hva som skjer i MD, hehe, men jeg nekter å si det. Og alt kan ikke forklares- tenk slutten- men jeg vil bare legge inn at Club Silencio sannsynligvis (oi, så diplomatisk jeg er nå) handler om illusjonsbrudd og bevisstgjøring av det uvirkelige i den idealiserte fantasien. Det bevisstes kamp mot det underbevisste. Søt film er det i alle fall.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 
 
 
 
 
 

Stranger Than Fiction (2006)

Lars and the Real Girl (2007)

Wristcutters: A Love Story (2006)

Everything Is Illuminated (2005)

A Home at the End of the World (2004)

Life as a House (2001)

Fight Club (1999)

Penelope (2006)

Thirteen (2003)

Stolthet og fordom (2005)

Into the Wild (2007)

Lords of Dogtown (2005)

A Love Song for Bobby Long (2004)

Candy (2006)

Elizabethtown (2005)

Dumpet av Sarah Marshall (2008)

Juno (2007)

Den sjette sansen (1999)

The Others (2001)

Ringenes herre: Ringens brorskap (2001)

Link to comment
Share on other sites

 

Stranger Than Fiction (2006)

Lars and the Real Girl (2007)

Wristcutters: A Love Story (2006)

Everything Is Illuminated (2005)

A Home at the End of the World (2004)

Life as a House (2001)

Fight Club (1999)

Penelope (2006)

Thirteen (2003)

Stolthet og fordom (2005)

Into the Wild (2007)

Lords of Dogtown (2005)

A Love Song for Bobby Long (2004)

Candy (2006)

Elizabethtown (2005)

Dumpet av Sarah Marshall (2008)

Juno (2007)

Den sjette sansen (1999)

The Others (2001)

Ringenes herre: Ringens brorskap (2001)

Veldig god liste - velkommen skal du være.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Takk og takk! Jeg vet jeg kommer til å trives her :D

 

Jeg satt og skummet og googlet filmene deres og har hatt det veldig gøy. Endelig mannet jeg meg opp og registrerte meg, og laget en egen liste. Jeg synes det er veldig skummelt. For dere har peiling!

 

Jeg har sett ytterst få eldre filmer sammenlignet! Og av de jeg har sett er det få som havner i dvd samlingen min og blir sett om igjen, og om igjen..Tar gjerne imot tips, om dere tror det er noe som vil falle i smak!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Takk og takk! Jeg vet jeg kommer til å trives her :D

 

Jeg satt og skummet og googlet filmene deres og har hatt det veldig gøy. Endelig mannet jeg meg opp og registrerte meg, og laget en egen liste. Jeg synes det er veldig skummelt. For dere har peiling!

 

Jeg har sett ytterst få eldre filmer sammenlignet! Og av de jeg har sett er det få som havner i dvd samlingen min og blir sett om igjen, og om igjen..Tar gjerne imot tips, om dere tror det er noe som vil falle i smak!

Anbefaler deg å pløye gjennom de gamle filmene som befinner seg på IMDB Top 250. En veldig fin måte å komme inn i eldre film på. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Forræder! Må da heller tipse om DFilms topp 500.

 

Bra å se at Montag er på plass med syrlig velkomst som vanlig, hehe. Velkommen skal du være. Men Juno på topplista, hm... tror vi må ta en prat på bakrommet etter skoletid.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...