Jump to content

Dine favorittfilmer takk!


Jarmusch
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften seier, har eg veldig gjerne lyst og sjå kva dine favoritt filmer er. Eg veit at mange av dykk har favorittene dåkes lista opp andre stader, men kanskje dette ikkje er opptatert, og mange av dykk har ikkje lista opp favoritt filmane dåkes. Kom gjerne med favoritt regissører og, favoritter frå årstal osv...

 

Eg kjem snart med ei opptatert favoritt liste, medan mi gamle har forandra seg litt. Mellom anna Mulholland Drive og Black Swan sniker seg inn. Men eg kan gjere noko anna, nemlig dette:

 

Regissører:

 

Jim Jarmusch (Dead Man, Ghost Dog & Night on Earth)

Alfred Hitchcock (Rear Window, Dial M for Murder & Psycho)

Stanley Kubrick (2001: A Space Odyssey, Eyes Wide Shut & Barry Lyndon)

Joel & Eathen Coen (Fargo, Miller's Crossing & The Big Lebowski)

Sergie Leone (The Good, the Bad and the Ugly, Once Upon a Time In the West & For a Few Dollars More)

Ingmar Bergman (Fanny och Alexander, Høstsonaten & Det Sjunde Inseglet)

 

Må mellom anna få sett meir Lynch, elsker jo Mulholland Dr. og Twin Peaks

 

Også årstall...

 

02-19: (Le Voyage Dans La Lune)

20: (The General, Sherlock Jr. & Battleship Potemkin)

30: (Modern Times, Freaks & Snow White and the Seven Dwarfs)

40: (Shadow of a Doubt, Rope & The Great Dictator)

50: (Rear Window, 12 Angry Men & Dial M for Murder)

60: (2001: A Space Odyssey, The Good, the Bad and the Ugly & Where Eagles Dare)

70: (One Flew Over the Cuckoo's Nest, Star Wars & Jaws)

80: (Fanny och Alexander, Das Boot & Back To the Future)

90:(Dead Man, Forrest Gump & Ghost Dog)

20: (Mulholand Drive, Zodiac & Babel)

2010: (Black Swan, 127 Hours & Inception)

 

Ja, det var noko vertfall. Som sakt lista mi kjem snart. Og opptatering av dette vil også komme etter vert. Dåkes tur!!!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lista mi endrer seg hele tiden, er veldig mange usette filmer som jeg vet jeg kommer til å like godt. Men kan poste topp 10 som står stødig.

 

1. Dancer in the Dark (2000)

Sett denne ett par ganger, og begge gangene så satt den hardt i mitt sinn. Så hardslående film skal man lete lenge etter. Fra halve filmen og utover så blir den bare mere og mere deprimerende, med tidenes deprimerende klimaks.

2. Offret (1986)

Symbolismer eller ei, dette er uten tvil ett mesterverk av dimensjoner. Stemningen, skuespillet, dialogene og selvsagt kamera et top notch.

 

3. Fanny and Alexander (1982)

Alt det beste med Bergman i én film.

 

4. Celine and Julie Go Boating (1974)

En liten leken film om barnslighet og observasjon. Frisk og herlig!

5. 2001: A Space Odyssey (1968)

Ikke bare Kubricks beste film, men også blant en av verdens beste filmer. Så nærme perfekt som man kommer i film.

6. Das Boot (1981)

TV versjonen vel og merke. Skitten, intens og klaustrofobisk. Eneste virkelige gode av Wolfgang Petersen

 

7. Scenes from a Marriage (1973)

En veldig ærlig film om eksteskap osv. Blir ikke bedre.

 

8. The Free Will (2006)

Ironisk tittel til en ikke så ironisk film. Fristelser som er umulige å motstå, osv.

9. There Will Be Blood (2007)

Inneholder god musikk, ekstremt god skuespill, herlige dialoger og verdens beste filmkarakter.

 

10. Mulholland Dr. (2001)

Lynch's mesterverk.

Link to comment
Share on other sites

 

Har jo oppdatert, men har ikke posta "se her, jeg har oppdatert", så min liste ligger jo stolt på 3. sisteplass av samtlige lister. Stolt!

 


  1.  
  2. Sans Soleil
  3. La Passion de Jeanne D'Arc
  4. Trois Couleurs: Bleu
  5. Chungking Express
  6. L'Homme Qui Plantait des Arbes
  7. Days of Heaven
  8. Lost in Translation
  9. Gummo
  10. Liquid Sky

Link to comment
Share on other sites

 
 

Noen ord om Liquid Sky, Badering?

 

Liquid Sky er en ganske unik film i uttrykk og stil. Selv om mye av dette kanskje virker litt anstrengt og påtatt. Jeg kan forstå at enkelte faller for den, men for min del funket det ikke i det hele tatt. Begredelig skuespill, muligens tidenes dårligste soundtrack og i det hele tatt all around tacky (ikke på den gode måten). Jeg forstod heller aldri helt hva den egentlig prøvde på. Det hadde vært kult å høre hva du liker med den, Badering

Link to comment
Share on other sites

 

Kompromissløshet. Galskap. Bla Bla! Camp, tacky, påtatt, joda, men i dette tilfellet kaller jeg det kompromissløst, galskap, en syk visjon som kommer ut i en neoninfisert sprek og kitch utgave. Kanskje dagsformen, dette er en film jeg bare har sett en gang. Men da ej så den virket LS(D)(hehe) som en svært sterk stemme som kanskje ikke sier så mye, men måten den sier det på, og selve klangen, tonen, fascinerte meg. Og jeg falt i dens verden, og så videre og så videre. En mindre subtil måte å si stil over substans? Tjæh, kanskje!

 

Skal jo se den igjen en gang, men jeg ser jo så lite film fra før av så får se hva en får tid til.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Kverulant! Du vet like godt som meg at The Red Shoes er et skole-, nei, stjerneeksempel på perfekt filmhåndverk, en romanisk hyllest til magien som kun filmhåndverk kan utrette, og at jeg bare forsøkte å være hjelpsom! Bare fordi jeg ikke pakket det inn i store ord!

 

PS: Black Narcissus er åpenbart enda litt bedre enn The Red Shoes. - Redigert av moderator for å speile fakta -

Link to comment
Share on other sites

 

Enig der, skriver til og med oppgave om Black Narcissus for øyeblikket. Lite som overgår'n.

 

Red Shoes er vel heller "innovativt håndverk" selv 60 år etter, da er det lov, og gjerne også foretrukket, å bruke litt større adjektiver enn "klassisk film av typen 'godt håndverk'".

Link to comment
Share on other sites

 

At en 12-åring skjønte Mulholland Drive er nokså sykt ;)

Her er mine anbefalinger fra Lynch av de du ikke har sett; Lost Highway, Blue Velvet, Inland Empire og Wild at Heart. Etter min mening, kom han ikke med noe spesielt bra før Blue Velvet. Spesielt Dune må du styre deg unna. Mystery Train av Jarmusch må du også få sett, forresten! :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Vet ikke hvor interessant en slik oppramsing er, men for å skli inn på topic så kan jeg bidra med en urangert top ti:

 

Days of Heaven

The New World

Three Colors: Red

2001: A Space Odyssey

The Assassination of Jesse James by The Coward Robert Ford

My Dinner With Andre

Apocalypse Now!

Dancer In The Dark

A Single Man

Chungking Express

Link to comment
Share on other sites

 

Moderators fakta er infisert av dårlig smak (men bra humor).

 

Ca. topp 15:

 

Mer dare (Our Century; Peleshian, ‘83): et klokt menneske skrev en gang om denne filmen: ”Jeg trodde jeg etter hvert hadde begynt å få grep om hva jeg liker med film, men i møtet med denne ble jeg stilt overfor noe nytt, jeg var et barn, men ikke det heller, jeg opplevde den på en barnlig måte, men opplevelsens styrke var likevel helt betinget av erfaringer jeg har gjort meg.”

 

Coeur fidele (The Faithful Heart; Epstein, ‘23): fikk meg til å se menneskeansiktet på nytt. Pluss for ubeskrivelige dobbeleksponeringer som uttrykk for, eller lengsel etter, det betingelsesløse.

 

By the Law (Po zakonu; Kuleshov, ‘26): et langt, ustoppelig skrik; montasje som desperasjon.

 

Act of Violence (Zinnemann, ‘48): haltende Robert Ryan i noiroscuro!

 

Angst (Kargl, ’83): synth og kran, behandla med dedikert, presis uvarsomhet!

 

Syndromes and a Century (Weerasethakul, ‘06): Får meg til å føle tiden på nytt.

 

Der schöne Tag (A Nice Day; Arslan, ’01): Byen er ikke bare stressende. Blikk på t-banen.

 

Mènilmontant (Kirsanoff, ‘26): les det jeg skriver om By the Law fra samme år.

 

Ordinary People (Perisic, ‘09): når ord og mennesket blir små.

 

A Page of Madness (kurutta ippêji; Kinugasa, ‘26): en (filmatisk) side av galskap.

 

Day of the Dead (Romero, '85): hyggelig synth i verdens beste horrormelodrama nedi en gruve.

 

Kill, baby… Kill! (Operazione paura; Bava, ‘66): Bava hadde først tenkt å bli maler, glad han ikke ble det.

 

Apocalypse Now! Redux (Coppola, '79): når Coppola lager film ut av kaffekoppen til Godard i 2 or 3 Things I Know About Her (som jeg ennå ikke har sett ferdig, dette skrev jeg bare fordi jeg ikke hadde noe bedre å si).

 

The Bravados (King, '58): Et klipp føles som et slags dobbelt linjeskifte på en måte, kan man si.

 

Only Angels Have Wings (Hawks, ‘39): Denne sier alt uten å si et ord.

Link to comment
Share on other sites

 
 


  •  
  • 21 Grams, 2003, Alejandro González Iñárritu
  • The Wrestler, 2008, Darren Aronofsky
  • No Country for Old Men, 2007, Ethan Coen, Joel Coen
  • A Clockwork Orange, 1971, Stanley Kubrick
  • Farvel Falkenberg, 2006, Jesper Ganslandt
  • Pulp Fiction, 1994, Quentin Tarantino
  • Babel, 2006, Alejandro González Iñárritu
  • Moon, 2009, Duncan Jones
  • Trainspotting, 1996, Danny Boyle
  • Fri Oss Fra Det Onde, 2009, Ole Bornedal
     

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ser veldig bra ut, awf. Takk for tipset.

 

Pap: Skal prøve å få skaffa

versjonen, virker som en restaurert sak med bedre musikk. Her er hele filmen, med den musikken jeg så den med. Jeg så forresten denne etter å ha studert lista til awf.
Link to comment
Share on other sites

 
 

At en 12-åring skjønte Mulholland Drive er nokså sykt ;)

Her er mine anbefalinger fra Lynch av de du ikke har sett; Lost Highway, Blue Velvet, Inland Empire og Wild at Heart. Etter min mening, kom han ikke med noe spesielt bra før Blue Velvet. Spesielt Dune må du styre deg unna. Mystery Train av Jarmusch må du også få sett, forresten! :)

 

Forsto ikkje heile Mulholland Drive altso. Fant ut småting, men har fått det nermere forklart. Har sett Mystery Train btw;)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...