Jump to content

Forfatterdrømmer


Engangsgrill
 Share

Recommended Posts

Jepp. Da var tiden kommet for å komme ut av bokreolen. Som jeg har nevnt i forbifarten tidligere har jeg jobbet med en roman de siste seks månedene, og nå som jeg er ferdig med førsteutkastet tenkte jeg det var tid for å dele prosjektet med dere. La oss ta en rask spørsmål og svar!

 

Hva heter boka?

Slik ser du meg ikke igjen.

 

Hva handler den om?

Vanskelig spørsmål, Herr journalist. Det er en slags parodi på den klassiske dannelsesromanen der jeg bruker egne erfaringer for å skape et fiktivt jeg som er ganske slemt. Så blir det til et essay om spill som forsøker å spise seg selv før det går over til en sci-fi-skildring av et fremtidig potensielt jeg. Mye som skjer, altså.

 

Hvor lang?

Ca. 55.000 ord.

 

Hvorfor skrev du dette?

Vel, jeg har alltid hatt lyst til å skrive en bok! Nå føltes det som at tiden var riktig. Jeg har tatt et oppgjør med en del ting i fortiden og følte at tiden var inne for å bruke disse erfaringene til noe som forhåpentligvis får deg til å le.

 

Insirasjonskilder?

Bernhard, Beckett, Houellebecq, Dick og Joyce for å nevne noen.

 

Hva er første setning?

Når jeg ser meg tilbake fremstår livet som en serie isolerte og fragmenterte hendelser som alle ledet frem mot én ting.

 

Hva er siste setning?

Jeg er fri for ord.

 

Hva forsøker du å si?

At litteratur kan og bør være provoserende gøy!

 

Har du noe du vil dele med leseren før de setter i gang med boka?

Ikke la deg skremme.

 

Andre spørsmål?

 

Jeg vil være behjelpelig med å sende boken som fil til de som måtte være interesserte, så det er bare å spørre. Beklageligvis kan jeg ikke sende dere utskrifter hvis noen skulle være så freidig å faktisk vise interesse. Emnet kan brukes til gratulasjoner og haterklæringer, og jeg vil forsøke å oppdatere med tilbakemeldinger fra forlag. Hvis noen andre her skriver kan de selvfølgelig bruke tråden til å fortelle om sine prosjekter. Så: Noen flere som skriver bøker?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ble nettopp ferdig med min egen bok. Og da mener jeg den jeg nettopp leste. Jeg har ikke skrevet noen bok selv, nei.

 

Men uansett, veldig imponerende, og siden jeg ikke har noen andre bøker jeg skal begynne å lese, så ser jeg gjerne at du sender meg boka som vedlegg på en PM.

 

Knalltøft!

Link to comment
Share on other sites

 

første omgang..

 

 

Var det mye tvil gjennom skriveprosessen? type holder dette mål(?). I såfall hvordan motiverte du deg til å fortsette?

 

 

Hvordan har reaksjoner fra familie og venner vært underveis i arbeidet?

 

 

Hva er tanken bak verket.. Vil du forsøke å få det gitt ut? Er dette starten på en karriere som forfatter?

 

 

Har du blitt inspirert av film?

Link to comment
Share on other sites

 

Kult. Og konge at du faktisk gjør det. Jeg har alltid hatt lyst til å skrive en roman, men har blitt sabotert av en nesten manisk grad av perfeksjonisme og en kaotisk ambisjon om alle ideer og funderinger som popper opp her og der skal være med. Jeg skreiv mye for en del år siden (noveller) og leste drøssevis i håp om å skape meg en litterær ballast som kunne være til inspirasjon, og angrer nå ofte på at gikk bort fra alt dette når jeg startet på universitetet. For øvrig vil jeg gjerne lese boka di, men helst uten tidsbegrensning og absolutt krav om tilbakemelding (travel veit du, hehe).

 

Et par spørsmål til skriveprosessen din:

 

- Du studerer litteraturvitenskap, ikke sant? Tror du at din kjennskap til mange typer litteratur har gjort deg mer bevisst og artikulert som forfatter?

- Hvordan jobbet du konkret? Du sier du skreiv den på seks måneder- hadde du en overordnet plan (som mange forfattere har) eller jobbet du ut i fra en mer surrealistisk innfallsvinkel der du startet med en idé og lot tankene og pennen styre progresjonen? Synes det hadde vært interessant å høre meir om metode.

- Apropos handlingen; er dette en tredelt roman? Hva slags narrativ struktur tar du i bruk? Dette er sikkert vanskelig å svare på men... spennende.

- Hva er planen din med prosjektet framover? Du skal sende til forlag, ikke sant? Hvilke tanker gjør du deg om denne prosessen?

 

Du må ikke svare på noe av dette altså, bare hvis du har lyst. Jeg synes det er glimrende at du gidder å lage denne tråden generelt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Var det mye tvil gjennom skriveprosessen? type holder dette mål(?). I såfall hvordan motiverte du deg til å fortsette?

Jeg har egentlig aldri tvilt på om verket holdt mål, usikkerheten har kanskje heller knyttet seg til om jeg skriver bredt nok for å få det antatt. Det er klart at å motivere seg kan være vanskelig. Har tatt noen pauser fra skrivingen, den lengste på en måned, men bortsett fra det har jeg stort sett skrevet to sider om dagen. Tipsene er kaffe i store mengder og tobakk i små mengder. Gi deg selv en premie når du har skrevet en side og jobb regelmessig. Ikke la dagsformen avgjøre om du skriver, men se på det som et arbeid som skal gjennomføres.

 

Hvordan har reaksjoner fra familie og venner vært underveis i arbeidet?

Jeg har fått mye støtte fra familie og venner, som er fint fordi jeg skriver om dem på en måte som iallfall kan såre noen av dem. Jeg har forsøkt å kjøre vitsene på min bekostning, men det er klart at det ligger spesielt i familierelasjonene. Mamma likte deler av boken da hun fikk lese et tidlig utkast, den eldste broren min (feskinger) har vært veldig positiv og søsteren min har også lest uten at det har påvirket forholdet vårt i negativ grad. De vennene jeg har latt se på verket har stort sett vært positive eller stumme, men en mulig innvending i at boken kanskje ikke er like interessant for de som ikke kjenner meg. Ellers har det blitt til at jeg ofte presenteres som forfatter, som er litt pinlig siden jeg ikke har gitt ut noe som helst. Har også latt terapeutene mine lese, og det har vært en ganske verdifull måte å bli kjent med hverandre på.

 

Hva er tanken bak verket.. Vil du forsøke å få det gitt ut? Er dette starten på en karriere som forfatter?

Mener du rent konkret? Ja, jeg vil ha boken utgitt. Nei, jeg er ikke sikker på om jeg vil bli forfatter, men jeg kjenner at jeg har ideer for flere bøker. Tanken bak verket er på sett og vis å ta en storrengjøring i det kulturelle landskapet, det er et angrep på selvtilfredshet og bitterhet slik det manifesteres gjennom forfattermyten, samtidig som det er et kjærlighetsbrev til alle bøkene jeg har likt å lese. Jeg håper også at boken vil påvirke hvordan litteratur-Norge tenker om andre former for kultur, mangelen på kryssdisiplinær forståelse av vårt felles tankegods. I så måte er interaktive spill en viktig del av romanen, selv om jeg ofte skriver om spill i ordets videste betydning (sosiale spill, seksuelle spill, psykologiske spill osv.)

 

Har du blitt inspirert av film?

Ikke direkte inspirert, men jeg skriver litt om film. Det eneste konkrete jeg kan peke på at jeg har fra en film er et Tsjekhov-sitat jeg plukket opp fra Of Time and the City av Terence Davies ("The golden moments pass and leave no trace.") som åpner tredje kapittel. Dette har i hovedsak med to ting å gjøre. For det første begynte jeg ikke å se film før i nittenårsalderen, og de selvbiografiske partiene tar stort sett for seg ting som hendte tidligere. Det andre er at jeg ikke har den visuelle hukommelsen til en pretender eller Montag. Dermed blir det litt fånyttes å hente inspirasjon fra et visuelt medium, fordi jeg ikke føler at jeg kan gjengi visuelle detaljer særlig realistisk. Romanen er mer filosofisk anlagt. Jeg skriver derimot mye om spill, både fordi jeg føler at det er et underrepresentert medium og fordi de i stor grad formet ungdommen min.

Link to comment
Share on other sites

 

Kult. Og konge at du faktisk gjør det. Jeg har alltid hatt lyst til å skrive en roman, men har blitt sabotert av en nesten manisk grad av perfeksjonisme og en kaotisk ambisjon om alle ideer og funderinger som popper opp her og der skal være med. Jeg skreiv mye for en del år siden (noveller) og leste drøssevis i håp om å skape meg en litterær ballast som kunne være til inspirasjon, og angrer nå ofte på at gikk bort fra alt dette når jeg startet på universitetet. For øvrig vil jeg gjerne lese boka di, men helst uten tidsbegrensning og absolutt krav om tilbakemelding (travel veit du, hehe).

Takk. Jeg forventer absolutt ikke tilbakemeldinger, men det er selvfølgelig greit å høre om du liker det du leser. Send meg en pm med mailaddressen din, det ser ikke ut som at forumet godtar vedlegg lenger.

 

- Du studerer litteraturvitenskap, ikke sant? Tror du at din kjennskap til mange typer litteratur har gjort deg mer bevisst og artikulert som forfatter?

Riktig. Jeg har egentlig gjort min egen ting hele studiet, men det er klart at litt teori gjør det enklere å forstå hvordan historier bygges og mottas. Jeg vil ikke si at studiet har forberedt meg spesielt godt på dette, men rent generelt er det selvfølgelig ikke feil å lese så mye forskjellig som mulig.

 

- Hvordan jobbet du konkret? Du sier du skreiv den på seks måneder- hadde du en overordnet plan (som mange forfattere har) eller jobbet du ut i fra en mer surrealistisk innfallsvinkel der du startet med en idé og lot tankene og pennen styre progresjonen? Synes det hadde vært interessant å høre meir om metode.

Som jeg sa lenger opp forsøker jeg å skrive to sider (1000 ord) hver ukedag, men har hatt noen pauser innimellom. Det tar meg to til tre timer på en vanlig "arbeidsdag". Jeg har hatt bruddstykker av dette prosjektet i hodet lenge, og selv om jeg ikke har komponert romanen, har jeg som regel vært klar over hvor jeg ønsket å ende opp. Selvfølgelig har det vært noen overraskelser underveis.

 

- Apropos handlingen; er dette en tredelt roman? Hva slags narrativ struktur tar du i bruk? Dette er sikkert vanskelig å svare på men... spennende.

Firedelt. De to første delene er en blanding av autoskriving, memoar og monolog som på sett og vis står til hverandre, mens den tredje er et essay om spill med en kommentar som er atskillig lengre enn essayet. Den fjerde delen er mye mindre eksperimentell og kan leses som en selvstendig novelle. Alt fortelles i førsteperson. Jeg forsøker å skrive på en måte som understreker fortellingens kunstighet, gjøre forfatteren så tydelig som mulig, blant annet gjennom å utelukke anførselstegn der det er dialog.

 

- Hva er planen din med prosjektet framover? Du skal sende til forlag, ikke sant? Hvilke tanker gjør du deg om denne prosessen?

Først har jeg tenkt å lese korrektur, se på de tilbakemeldingene jeg har fått fra venner og familie, og rette opp svakheter i struktur, kronologi og temporalitet (puh!). Blir vel til at jeg sender inn så snart jeg føler at teksten er klar. Det tar nok fort en uke eller to. Regner ikke med å score på første forsøk, men håper selvsagt at det fortsatt finnes noen dum nok til å gi ut en uetablert og eksperimentell forfatter. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 1 month later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...