Jump to content

Apichatpong Weerasethakul-måned


pretender
 Share

Recommended Posts

http://img832.imageshack.us/img832/2605/apichatpong20weerasetha.jpg

 

Som de fleste som leser litt på forumet antagelig har fått med seg, blir Apichatpong Weerasethakul (eller "Joe") mannen som innleder andre runde av månedstemaene, etter lengre tids fravær av denne formen for kollektiv aktivitet. Artikler er i hovedsak fordelt allerede, i denne tråden.

 

Pr. 07.02.2011 er fordelingen som følger:

 

Hovedartikkel: pretender

 

Uncle Boonmee: Engangsgrill

Syndromes and a Century: Outze

Tropical Malady: Svankmajer

Blissfully Yours: Kiddo

Mysterious Object at Noon: Frenzy

 

Om flere ønsker å skrive, er det null stress, bare lever beskjed i denne tråd.

 

Mulige resterende emner er:

 

The Adventure of Iron Pussy - den gjenstående spillefilmen, og klart den som passer minst inn i en "auteurisering" av Joe - kanskje nettop derfor en "frisk", campy motvekt til det andre.

 

Kortfilmer

Her har tilgjengeligheten vist seg å være et lite hinder, men flere er å få tak i, blant annet Worldly Desires (som er gjort under premissene til det såkalte "Jeonju Digital Project", er 43 minutter lang, usett av undertegnede, men den virker interessant nok). Dokumentaren Thirdword og den korte, geniale Mobile Men er lette å oppdrive, men blir kanskje litt tynt materiale for bredere artikler. Har funnet et par ting til også, men ser an etterhvert. Blir litt snurrig å prøve på en samlet kortfilm-artikkel om man ikke får sett halvparten. Men som sagt, tror jeg Worldly Desires kunne være verdt en artikkel alene.

 

Om noen skulle ønske å skrive om noe som allerede er "tatt", eller artikler litt på tvers av det andre (mulige emner er formale og tematiske grep såklart, eller f.eks. Weerasethakul vs. sensuren), si ifra.

 

Uansett, Weerasethakul er nok ikke den enkleste å skrive om, så all honnør til de som nå tar fatt.

 

Når det gjelder formen på artiklene, har "personlig essay" vært en kjenningsmelodi de fleste har virket komfortable med før. Jeg synes man må angripe det litt som man vil selv (tror egentlig alle disse tar det for gitt), så får vi se hvor det ender.

 

Kan ikke huske om vi hadde noen løse eller faste krav om lengde før, så setter ingen her. Men klart, under tre millioner ord er OK. Og "slabbedask"-lista ligger vel på noen ytterst få hundre et sted. Uten at jeg kan så mye om det. Denne posten er på 360 ord til nå, det må regnes for å være litt tynt.

 

Frist: Dette skal vare ut mars. Men klart, artiklene må gjerne komme litt før. Om vi skal ha et nytt månedstema rett etter, drukner jo din artikkels debattpotensiale litt om den kommer rett før den tid. Så, en uke eller to eller tre før, det er råflott. Men, siden dette er såpass dårlig lønnet, og et fritidsprosjekt skjer alt med bred forståelse. Dette skal preges av god stemning!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Filmografi og tilgjengelighet:

(under konstruksjon)

 

 

2010 Onkel Boonmee som kan erindre sine tidligere liv Kinopremiere i Norge 4.mars. DVD og Blu-ray 28.03.

 

2009 Phantoms of Nabua (short) Her

 

2009 A Letter to Uncle Boonmee (short) Finnes på Mubi og animateprojects. Er også ekstramateriale på kommende DVD/Blu av Boonmee.

 

2008 Stories on Human Rights (segment "Mobile Men")

 

2007 State of the World (segment "Luminous People") Daily Motion

 

2006 Syndromes and a Century DVD

 

2005 Ghost of Asia (short) Installasjon, noen bilder.

 

2005 Worldly Desires (short)

 

2004 Tropical Malady DVD fra Second Run

 

2003 The Adventure of Iron Pussy DVD (sone 3)

 

2002 Blissfully Yours DVD fra Second Run

 

2001 Masumi Is a PC Operator (short)

 

2000 Mysterious object at Noon DVD (sone 1)

 

2000 Boys at Noon (short)

 

1999 Malee and the Boy (documentary short)

 

1998 Thirdworld (short) Er på Tropical Malady-DVDen fra Second Run

 

1996 Like the Relentless Fury of the Pounding Waves (documentary short)

 

1994 0016643225059 (short)

 

1994 Kitchen and Bedroom (short)

 

1993 Bullet (short)

 

 

Ikke på imdb:

2007 Emerald

 

2007 My Mother's Garden

 

2006 The Anthem

 

1999 Windows

 

Mer info om disse her og her

Link to comment
Share on other sites

 
Overbevist om at dette kommer til å bli bra. Vil iallfall gjøre mitt for å se og lese meg opp på Joe og skrive noe vettugt. Om det blir positivt eller negativt er jeg ikke helt sikker på, men satser på at det er rom for også kritikk i disse månedstemaene. Har jo ikke vært så mye av det enda. Neste stopp. Oslo Kino og Onkel Boonmee!
Link to comment
Share on other sites

 

Yaaaay.

 

Hvis ingen blir å skrive om kortfilmene(er enda tid, folkens) så foreslår jeg bare en egen tråd der vi diskuterer/mini-anmelder de. I dette forumet. Jeg tror jeg skal prøve å få sett de fleste i perioden, så kan jo sikkert si noen ord om de i en slik tråd.

 

Hadde også vært kult med en live-diskusjon rundt fyren i chatten på et eller annet forhåndsbestemt tidspunkt. Løs prat. Bare for å se om det kan slå an.

Bare en idé jeg hadde.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det er gode idéer, Svank.

 

Kortfilmtråd kan vi sikkert kjøre opp etterhvert. Det er godt mulig dette er en generelt bedre løsning enn å prøve å samle de i en artikkel. Det var vel forresten lignende tiltak tidligere.

 

Forresten er det bare å starte opp tråder relatert til Weerasethakul på generell basis, skal ikke opptre som noe politi ovenfor det.

 

Chat er sikkert bra å ha et godt stykke ut i perioden.

 

@Grill: Kritiske røster er såklart velkomne, og egentlig litt etterlengtet generelt i månedstemaene som du sier (og også på forumet ellers). Selv kommer jeg ikke til å klare å holde meg nøytral, og det håper jeg ikke andre etterstreber så veldig heller. Om det skulle bikke den ene eller andre veien.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg tror (dvs ganske sikker på; men ikke en garanti) at jeg kommer til å skrive om en liten sekvens i Syndromes, ja det er den du veit. Tenkte det var lurt at jeg nevnte dette tidlig slik at andre kan skrive en generell artikkel om filmen hvis de har lyst... For da gjør det i alle fall ikke noe med to.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg tror (dvs ganske sikker på; men ikke en garanti) at jeg kommer til å skrive om en liten sekvens i Syndromes, ja det er den du veit. Tenkte det var lurt at jeg nevnte dette tidlig slik at andre kan skrive en generell artikkel om filmen hvis de har lyst... For da gjør det i alle fall ikke noe med to.

Det synes jeg høres kult ut. Tror jeg skjønner hvilken sekvens du tenker på, men kan være jeg tar feil. Jaja, det kan jo være en liten overraskelse.

 

Repeterer oppfordringen om også andre har lyst til å skrive om filmen! Eller om noe annet, egentlig.

 

Fikk ikke vite så mye mer enn tittelen på prosjektet, egentlig. Men vet Tilda har vært interessert i å jobbe med fyren i lengre tid.

 

Av prosjekter Joe har nevnt, virker det han har omtalt som "drømmeprosjektet" som noe av det feteste; "a science-fiction film (to be shot in Canada) with Jane Fonda and several other aging ladies of sci-fi in pursuit of a 'mystical beast' in a snowy landscape where the Starship Enterprise lies in ruins." (fra Montreal Mirror) og "We plan to make a movie, but we cannot raise enough funds and there has to be the Starship Enterprise in the middle of a snowstorm erupting. It's like a survey of these women going to this landscape and there are periodic snowstorms and monsters that are the creation of these people. It's very sad, but it's very funny at the same time. It would be a really big budget for me." (fra The Star)

 

Joe har også sagt han vil samarbeide med Pen-Ek Ratanaruang og Wisit Sasantieng på et tidspunkt, men tror ikke noe har materialisert seg enda.

 

Hurra, hurra hurra. FUUUUUUU... Blissfully Yours og Tropical Malady kom omsider i dag i posten. Usikker på om jeg skal stikke på auditoriumet til skolen min i dag å se de begge med en gang eller senere i dag.

 

S,

Hva ble det til egentlig?

Link to comment
Share on other sites

 

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men Cinemateket i Oslo kjører altså Weerasethakul-program i mars/april, samtlige filmer.

 

For øvrig virker det som et knallprogram ellers også disse to månedene, fokus på Capra og Fellini i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Helt klart. De sære, overnaturlige og bizarre elementene eksisterer naturlig i universet. Man kan jo trekke fram noe av humoren også, som popper opp når man venter det minst. Det jeg umiddelbart tenker på som hovedforskjellen er all mørket og ondskapen i flere av Lynch sine sentrale karakterer, og også mystiske fenomener.

 

 

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men Cinemateket i Oslo kjører altså Weerasethakul-program i mars/april, samtlige filmer.

 

For øvrig virker det som et knallprogram ellers også disse to månedene, fokus på Capra og Fellini i tillegg.

Good news! Katalogen dumpet inn i postboksen i dag. Dessverre bare spillefilmene, hadde håpet at filmens hus skulle fylles av hans videoinnstallasjoner, og et komplett kortfilmprogram skulle spilles. Men å se Uncle Boonmee i en sal uten smågodtspisere, og på et hvitt, matt lerret som ikke er påvirket av 3D-teknologi, med en seriøs kinomaskinist, det kommer garantert til å bli noe annet enn den litt mer blandede kinoopplevelsen jeg hadde sett fram mot.

 

Forresten selger de denne boka i billettluken til 150,-, røverpris!

 

-

Folk som ikke bor i Oslo, som er interesserte i å oppleve noe av dette, er velkomne til å bo i min kjellerbod i perioden.

 

-

 

Resten av cinematekets program er gull det, Fellini som nevnt, Les Amants Reguliers av Garrel, Per Oscarsson-spesial osv.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hvis Montag kommer så kommer definitivt jeg også, Pretender.

 

Jeg har et slags livsmål å tvinge denne mannen til å se Jerkbeast, og jeg ser dette som en så gylden mulighet som jeg noensinne kan få.

 

http://img26.imageshack.us/img26/2852/montagnn.jpg

 

Friskt av Cinemateket å sette opp et slikt program ja. Litt synd at de ikke prøver å sette opp sjeldenhetene også ja, men det er jo kjempeflott i allefall.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Når Drammen Filmklubb faktisk bestemmer seg for å sette opp noe av Weerasethakul, så er det ikke før i mai. Au.

 

Fikk låne Blissfully Yours og Syndromes And A Century på biblioteket i alle fall. Kanskje jeg skal dra til Oslo denne måneden så jeg får med meg Uncle Boonmee også.

Link to comment
Share on other sites

 

Filmbonanza-Vegard Larsen om Onkel Boonmee på Twitter:

 

@kjetilLismoen Sterkt uenig med deg, Lismoen. Langtekkelig og lite givende filmopplevelse.

 

@KarstenM @kjetillismoen Syns den hadde et b-film preg. Og at den hypes pga et ønske om å intellektualisere den. Noe den ikke fortjener.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

1. Joe elsker B-film. Hvem gjør ikke det? Han har laget en også, anbefaler Larsen å sjekke ut The Adventure of Iron Pussy.

2. Filmen trenger ikke intellektualiseres. Klassisk svingslag mot folk som er mottagelige for, og elsker et bredere utvalg film.

 

Men det er jo bare hans mening.

 

Problemet er at han skal være rikskanalens filmstemme eller noe i den duren.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hehe, han vet i alle fall å trykke på de rette knappene. Knappe 100 tegn i et sosialt medium og man får slengt "idiot", og hentydninger til at man ikke skulle vært født, etter seg. Internett, ass.
Link to comment
Share on other sites

 

Hadde man bare kunne skylde på Twitter for Vegard Larsen, så hadde det vært enkelt.

 

Selv skylder jeg på foreldrene hans. Dårlig bruk av prevansjon må man kunne stadfeste.

 

S,

Hehe. Minner meg om Armond Whites "retroactive abortion"-sitat om Noah Baumbach. Var det meninga?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...