Jump to content

Tråden for coverlåter


Angeleno
 Share

Recommended Posts

 
 
 
 
  • 2 months later...

Florence and the Machine sin "Girl with one eye" og "You got all the love" er mye bedre enn orginalene.

 

Så har vi The white stripes sin "Jolene" som er helt sinnsyk, og "I just don't know what to do with myself." Deres "Death letter" er bra også, men orginalen av Son House er kanskje hakket litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Buckley's Hallelujah er ikke bedre enn Cohen sin; nå må dere skjerpe dere. Cale-versjonen er bare en Idol-versjonen. Ingen suppestemme kommer i nærheten av "jeg-er-200-år-gammel-og-har-sett-ett-og-annet"-røsten til Cohen.

 

... enda om I'm Your Man er enda bedre i den forstand.

Link to comment
Share on other sites

 

Det finnes overraskende mye bra cover, egentlig. Her er et par jeg kommer på i farta:

 

The Cure med "Creep" er som å høre ei ny låt.

 

Zeppelins versjon av "Babe I'm Gonna Leave You" er mye bedre enn originalen.

 

Johnny Cash med "Hurt" gjør ei svak låt til en vakker seanse.

 

Nirvana gir riktig mengde respekt til både "Where Did You Sleep Last Night?" og "The Man Who Sold the World".

 

"Mad World" fra Gary Jules er også en versjon som gjorde godlåt bedre.

 

"Feeling Good" med Muse er utvilsomt den beste versjonen av den låta.

 

Feist har gjort en nydelig versjon av Ron Sexsmiths "Secret Heart".

 

Og jeg er enig i at Buckleys "Hallelujah" er genial.

Link to comment
Share on other sites

 

Sonic Youths "Freezer Burn/I Wanna Be Your Dog" er kanskje ikke like god som Stooges-originalen - som er tidenes kjørelåt - men det er ikke så langt i fra. Brutalt!

 

Foretrekker The Mamas and Papas versjon av "Dedicated to the One I Love" foran Five Royales original. Kan kanskje ha noe å gjøre med at den er så fantastisk brukt i Morvern Callar, men herregud, for ei søt låt uansett.

 

Cakes "I Will Survive" er kanskje ikke den samme "klassikeren" som Gaynors, men jeg gidder aldri å høre på Gaynor. Cake derimot...

 

Stemmen min til tidenes coverlåt (eller i hvert fall "mest forbedrede coverlåt") går for øvrig til:

 

http://www.youtube.com/watch?v=n2aMaMkDwTA

 

Ellers sier jeg meg uenig med Guido angående "Hurt". Synes Nine Inch Nails-originalen er en perfekt avslutning på The Downward Spiral. Johnny Cash-coveren har derimot fått i overkant mye skryt for sin levd-liv-sentimentalitet. Fortsatt en god låt, men karen har da bedre saker.

Link to comment
Share on other sites

 

Levd-liv-sentimentalitet er bedre enn jeg-har-det-så-vondt-må-skjære-meg-i-armen-posering.

 

Bedre enn orginalen? Jimi Hendrix - All Along The Watchtower 10.00

 

Nesten like god...

 

http://www.youtube.com/watch?v=_La1DckEggA

 

http://www.youtube.com/watch?v=r9YoVc3VrHg

 

..skiva har forøvrig også en herlig cover av hele Animals! "...more Pink Floyd than any human being should ever withstand!"

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg hater Hallelujah, uansett versjon, mer enn noen annen låt. Det er ikke bare låtens skyld, må det nevnes, men det monsteret den har blitt.

 

Uro er inne på noe med Always On My Mind.

 

This Mortal Coil sin versjon av Tim Buckleys Song to the Siren er jo en helt absurd forbedring, vil peke på denne ville livefremførelsen

 

 

tatus 'How Soon Is Now' > Smiths-versjonen

 

Denne er ganske tro til originalen men hjerteskjærende vakker

 

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

En annen favoritt er denne her. Ikke bare fordi det høres tøft ut, for det gjør det jo, men også på grunn av det respektfulle nikket Minor Threat med dette rettet i retning sine forbilder. Kanskje den tydeligste indikatoren på den absolutt eksisterende linken mellom britisk postpunk og amerikansk HC.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VIiuqTFp4ig

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...