Jump to content

Den 15. Oslo Internasjonale Filmfestival


Recommended Posts

Zann skal ha æren for denne, siden han minnet meg på det.

 

Men dette er tråden for Oslo Internasjonale Filmfestival 2005, som går av stabelen den 17 november.

 

Nå har ikke jeg fått sett så nøye på programmet, men noen godbiter stakk seg frem. Jeg skal prøve å få med meg...

 

Midnight Movies: From the Margin to the Mainstream

 

Night Watch

 

Enron—The Smartest Guys in the Room - har sett, men anbefales. Mulig jeg selv ser den igjen også.

 

The Wild Blue Younder - Herzog!!!! Herzog!!! Gass! Gass! Gass!

 

The Aristocrats

 

Oppdater med andre filmer man bør se, og hva som blir sett og hvordan det var ettersom festivalen utfolder seg :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Skal prøve å få meg pressepass til denne festivalen. Spennende program. Men dessverre er jo dette like før jeg har en ganske omfattende og ikke minst viktig eksamen i slutten av november, så vet ikke helt hva jeg skal prioritere...

 

Disse filmene har jeg uansett notert meg som de jeg vil se:

 

Crying Fist

Grizzly Man

Dear Wendy

3-Iron

Edmond

Thumbsucker

Good Night, and Good Luck

Brokeback Mountain

Mary

The Wild Blue Yonder

Everything is Illuminated

Walk the Line

 

Kiss Kiss, Bang Bang stod også på listen min, men får muligheten til å se den på pressevisning allerede i morgen!

 

Fryktelig mye bra og interessant på dette programmet, akk, synd tiden neppe strekker til...

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Kom akkurat hjem fra Good Night, and Good Luck. - og hvilken film!

 

Fotoarbeid i særklasse, David Strathairn er en åpenbaring som tv-legenden Edward Murrow, regien er stødig og 50-tallsatmosfæren med tidsriktig jazzmusikk som eneste musikalske bidrag, og konstante røykskyer som svever mellom de sterke karakterer som hele tiden utveklser poengerte replikker, er strålende. Valget med å gjøre filmen i svart-hvitt var også en genistrek. Det fanger 50-tallet slik 50-tallet så ut, og tillatter dessuten Clooney å bruke arkivbilder med f.eks. McCarthy-høringene. Filmen fikk jo dermed også et semi-dokumentarisk preg over seg. En utrolig lekker film, som har et sterkt budskap som også er veldig i tiden. Anbefales sterkt. Filmen har ordinær norgespremiere i februar.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

No er festivalen over

 

Det ble kun

 

Venner for livet

 

Night Watch og

 

Garpastum

 

denne gangen

 

kommer kanskje sterkere tilbake neste år,

 

får ta en prat med Tommy først

Link to comment
Share on other sites

 

Det ble kun disse på meg:

 

Good Night, and Good Luck.

 

Walk the Line

 

Edmond

 

Mary

 

Thumbsucker

 

 

Hadde sett ut meg langt flere filmer og hadde også billetter til flere, men tiden strakk ikke til i en hektisk eksamensperiode... Heldigvis var alle fem filmene jeg så meget gode!!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hvor mye vil du vite? Grizzly man handler om Timothy Treadwell, bjørnentusiast og gale-matias. Han levde hver sommer i 13 år sammen med bjørn i Alaska frem til hans død i 2003, da han ble spist. Du gjetter sikkert av hva. Herzog ruller opp denne karakteren, delvis ved å bruke Treadwills egne bilder, og delvis ved å snakke med folk rundt han. Vi skjønner etterhvert at hans entusiasme skyldes mer enn bare begeistring for bjørner. Dette er en film om drømmer og illusjoner, om natur og samfunn og også litt stormannsgalskap; temaer Herzog ikke er fremmed med. Den funker på alle plan; bildene er spektakulære, historien er interessant og den gir noe å tenke videre på.
Link to comment
Share on other sites

 

Så tre filmer; Grizzly man, the white diamond og the wild blue yonder. Alle av Herzog. Likte de to førstnevnte veldig godt og den sistnevnte godt. Herzog behersker dokumentarformatet like godt som spillefilm.

 

Åh, heldige du, de to første har jeg hørt litt om men ikke sett, dessverre, ble nettopp OBS på "romeposet" the wild blue yonder.

hvis det er det er. Så så kjempespennende ut på linken som ble postet: Herzog og romskip og blå...ting...

Du kan jo si noen ord om hvorfor den "bare" står til godt, hvis du orker, eler bare hva du syns.

 

Noen andre som fikk sett den? Meninger?

Link to comment
Share on other sites

 

Som sagt, jeg likte den, men den var ikke like god som de to andre. Det sier egentlig ikke så mye, siden de var strålende.

 

Hva trakk ned? Tja. Konseptet er artig nok. Et science fiction scenario der mennesket reiser ut i rommet for å finne nye områder til bosetning, parallelt med at en representant fra en fremmed rase snakker om deres immirgasjon fra hjemplaneten til jorda. Det viser seg at astronautene kommer til the wild blue yonder som også er hjemplaneten til nevnte alien.

 

Jeg har egentlig ikke så mye å si om filmen. Ble ikke umiddelbart grepet av den som de andre dokumentarene jeg så. Til tider blir den litt stillestående. Visst er det vakkert under vann (husker ikke om det var nordpolen eller sydpolen), men synes kanskje det dveles litt lenge ved noen scener, særlig undervannsscenene og romfergescenene. Ikke misforstå, jeg er ikke av typen som forventer spøk og spenning i hvert eneste sekund, men i denne filmen er det alltid mest spennende når noen forteller, det være seg Brad Dourif som romvesen eller vitenskapsmenn med snodige teorier. Det skal nevnes at musikken er veldig flott og laget av følgende litt utradisjonelle line up: "jazz cellist, Ernst Reijseger; Senegalese solo singer, Mola Sylla, and a five-man Sardinian shepherd choir , the Tenore e Cuncordu de Orosei with assorted local instruments."

 

Jeg tror jeg bør se den en gang til. Nok rabling fra meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...