morty 8 Posted November 9, 2005 Report Share Posted November 9, 2005 Zann skal ha æren for denne, siden han minnet meg på det. Men dette er tråden for Oslo Internasjonale Filmfestival 2005, som går av stabelen den 17 november. Nå har ikke jeg fått sett så nøye på programmet, men noen godbiter stakk seg frem. Jeg skal prøve å få med meg... Midnight Movies: From the Margin to the Mainstream Night Watch Enron—The Smartest Guys in the Room - har sett, men anbefales. Mulig jeg selv ser den igjen også. The Wild Blue Younder - Herzog!!!! Herzog!!! Gass! Gass! Gass! The Aristocrats Oppdater med andre filmer man bør se, og hva som blir sett og hvordan det var ettersom festivalen utfolder seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Billy Behranu 3 Posted November 9, 2005 Report Share Posted November 9, 2005 Må ikke glemme Grizzly man av Herzog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted November 9, 2005 Report Share Posted November 9, 2005 Skal prøve å få meg pressepass til denne festivalen. Spennende program. Men dessverre er jo dette like før jeg har en ganske omfattende og ikke minst viktig eksamen i slutten av november, så vet ikke helt hva jeg skal prioritere... Disse filmene har jeg uansett notert meg som de jeg vil se: Crying FistGrizzly ManDear Wendy3-IronEdmondThumbsuckerGood Night, and Good LuckBrokeback MountainMaryThe Wild Blue YonderEverything is IlluminatedWalk the Line Kiss Kiss, Bang Bang stod også på listen min, men får muligheten til å se den på pressevisning allerede i morgen! Fryktelig mye bra og interessant på dette programmet, akk, synd tiden neppe strekker til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 I dag starter det! Åpningsfilmen er George Clooneys kritikerroste Good Night, and Good Luck. Filmen starter om nøyaktig én time - og jeg er på plass. Gleder meg mye! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 4 Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Hadde tenkt meg ned denne helga, men pga skolearbeid blir det nok ikke før neste helg. Noe spennede jeg kan se 26. og 27.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoner 0 Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Er så misunnelig på dere i Oslo som får sett Grizzly Man. Den ble satt opp på BIFF også, men her måtte de avlyse. Litt surt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Kom akkurat hjem fra Good Night, and Good Luck. - og hvilken film! Fotoarbeid i særklasse, David Strathairn er en åpenbaring som tv-legenden Edward Murrow, regien er stødig og 50-tallsatmosfæren med tidsriktig jazzmusikk som eneste musikalske bidrag, og konstante røykskyer som svever mellom de sterke karakterer som hele tiden utveklser poengerte replikker, er strålende. Valget med å gjøre filmen i svart-hvitt var også en genistrek. Det fanger 50-tallet slik 50-tallet så ut, og tillatter dessuten Clooney å bruke arkivbilder med f.eks. McCarthy-høringene. Filmen fikk jo dermed også et semi-dokumentarisk preg over seg. En utrolig lekker film, som har et sterkt budskap som også er veldig i tiden. Anbefales sterkt. Filmen har ordinær norgespremiere i februar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkor 0 Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Noen ganger skulle jeg ønske at jeg ikke flytta til Trondheim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Under en time til Walk the Line på Rockefeller. Gleder meg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 4 Posted November 27, 2005 Report Share Posted November 27, 2005 No er festivalen over Det ble kun Venner for livet Night Watch og Garpastum denne gangen kommer kanskje sterkere tilbake neste år, får ta en prat med Tommy først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Det ble kun disse på meg: Good Night, and Good Luck. Walk the Line Edmond Mary Thumbsucker Hadde sett ut meg langt flere filmer og hadde også billetter til flere, men tiden strakk ikke til i en hektisk eksamensperiode... Heldigvis var alle fem filmene jeg så meget gode!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Billy Behranu 3 Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Så tre filmer; Grizzly man, the white diamond og the wild blue yonder. Alle av Herzog. Likte de to førstnevnte veldig godt og den sistnevnte godt. Herzog behersker dokumentarformatet like godt som spillefilm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkor 0 Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 'Grizzly Man' ser jeg veldig frem til. Den ser knall ut. Noen som har lyst til å kommentere litt videre på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Billy Behranu 3 Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Hvor mye vil du vite? Grizzly man handler om Timothy Treadwell, bjørnentusiast og gale-matias. Han levde hver sommer i 13 år sammen med bjørn i Alaska frem til hans død i 2003, da han ble spist. Du gjetter sikkert av hva. Herzog ruller opp denne karakteren, delvis ved å bruke Treadwills egne bilder, og delvis ved å snakke med folk rundt han. Vi skjønner etterhvert at hans entusiasme skyldes mer enn bare begeistring for bjørner. Dette er en film om drømmer og illusjoner, om natur og samfunn og også litt stormannsgalskap; temaer Herzog ikke er fremmed med. Den funker på alle plan; bildene er spektakulære, historien er interessant og den gir noe å tenke videre på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeMepris 0 Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Så tre filmer; Grizzly man, the white diamond og the wild blue yonder. Alle av Herzog. Likte de to førstnevnte veldig godt og den sistnevnte godt. Herzog behersker dokumentarformatet like godt som spillefilm. Åh, heldige du, de to første har jeg hørt litt om men ikke sett, dessverre, ble nettopp OBS på "romeposet" the wild blue yonder.hvis det er det er. Så så kjempespennende ut på linken som ble postet: Herzog og romskip og blå...ting...Du kan jo si noen ord om hvorfor den "bare" står til godt, hvis du orker, eler bare hva du syns. Noen andre som fikk sett den? Meninger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Billy Behranu 3 Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Som sagt, jeg likte den, men den var ikke like god som de to andre. Det sier egentlig ikke så mye, siden de var strålende. Hva trakk ned? Tja. Konseptet er artig nok. Et science fiction scenario der mennesket reiser ut i rommet for å finne nye områder til bosetning, parallelt med at en representant fra en fremmed rase snakker om deres immirgasjon fra hjemplaneten til jorda. Det viser seg at astronautene kommer til the wild blue yonder som også er hjemplaneten til nevnte alien. Jeg har egentlig ikke så mye å si om filmen. Ble ikke umiddelbart grepet av den som de andre dokumentarene jeg så. Til tider blir den litt stillestående. Visst er det vakkert under vann (husker ikke om det var nordpolen eller sydpolen), men synes kanskje det dveles litt lenge ved noen scener, særlig undervannsscenene og romfergescenene. Ikke misforstå, jeg er ikke av typen som forventer spøk og spenning i hvert eneste sekund, men i denne filmen er det alltid mest spennende når noen forteller, det være seg Brad Dourif som romvesen eller vitenskapsmenn med snodige teorier. Det skal nevnes at musikken er veldig flott og laget av følgende litt utradisjonelle line up: "jazz cellist, Ernst Reijseger; Senegalese solo singer, Mola Sylla, and a five-man Sardinian shepherd choir , the Tenore e Cuncordu de Orosei with assorted local instruments." Jeg tror jeg bør se den en gang til. Nok rabling fra meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts