Jump to content

Månedstema VALG og rekruttering


pretender
 Share

Recommended Posts

Mitt kompetanseområde er nok innenfor kategoriene hiphop, fantasifotball og Aune Sand. Skulle jeg våget meg utpå og skrevet en artikkel, vil jeg ha en film med pupper eller pistoler. Helst begge.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Kaster meg lett på Costa og Jean-Marie Straub.

 

Pupper og pistoler. Høres ut som en stemme til Fulci! Du kunne jo tatt Contraband f.eks... "Full of violence, including a women's face being burned off with a blow torch and a graphic rape scene."

Link to comment
Share on other sites

 

Trådens pH-verdi ble plutselig voldsomt lav da.

 

Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skal kaste meg på, men mengden skolearbeid for øyeblikket er for stor til at jeg kan love noe helt sikkert, og ettersom jeg ikke vil risikere å bli mobbeoffer for å ikke levere, tror jeg at det er best jeg holder meg unna foreløpig. Skulle gjerne skrevet noe, men det får bli når jeg har litt bedre tid, kanskje i april-mai en gang. Men om du absolutt insisterer kan jeg jo sikkert drikke meg full en gang til og presse ut enda en 2001-aktig artikkel.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ja Bob, man kan spøke og le men en dag er det alvor.

Uten moro blir det kjipt, vet du.

 

Fulci, ja - graphic rape scene høres i alle fall herlig ut. Mer seriøst: Jeg har vurdert å melde meg på, i alle fall på et par av regissørene som er nevnt. Men så var det dette med tid og lyst og slikt. Når starter det opp, egentlig?

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, prøver å sette første tema søndag/mandag. Målet er ha en håndfull temaer som ser klare ut til slutten av uka (synes vi har et par allerede). Så er det å finne hovedartikkelskribent, fordele artikler (som jo er påbegynt allerede)... og evt. etterhvert forsøke å fylle inn noen plasser / la de som måtte ønske hive seg på.

 

 

Contraband er forresten kul. Gangsterfilm med tett atmosfære, som eksploderer i ekstrem vold titt og ofte. Fulci nøyer seg ikke med vanlige kulehull og litt blodsprut, helst skal halve magen sprenges bort.

 

Trådens pH-verdi ble plutselig voldsomt lav da.

 

Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skal kaste meg på, men mengden skolearbeid for øyeblikket er for stor til at jeg kan love noe helt sikkert, og ettersom jeg ikke vil risikere å bli mobbeoffer for å ikke levere, tror jeg at det er best jeg holder meg unna foreløpig. Skulle gjerne skrevet noe, men det får bli når jeg har litt bedre tid, kanskje i april-mai en gang. Men om du absolutt insisterer kan jeg jo sikkert drikke meg full en gang til og presse ut enda en 2001-aktig artikkel.

Alright. Neida, skal ikke insistere for hardt, prøver å holde en god tone uten for sterke tvangsmidler. Det var jo ment mest komplimerende og inspirerende (føler meg litt som han TV2-presten når jeg skriver sånn). Om det er alkohol som må til, ja, da må det jo bare bli slik.

 

Når ble forresten O-fag borte? Jeg hadde jo O-fag, men levde i den tro at det forsvant relativt kjapt etter at jeg var ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, jeg synes vi må være nøktern også her. Folk må skrive fordi de har lyst til å skrive.

En av de grunnene til at ting gikk litt i grøfta forrige runde var også alle "Å, jeg har sånn skyldfølelse fordi jeg ikke har deltatt!"-aktige kommentarene, som bare fikk meg til å føle det som jeg drev med noe slags frivillig tvangsvirksomhet. Vær så snill og ikke tenk sånn. Hvis f.eks alle sammen bare deltok i dette av ren skyldfølelse eller noe de føler er et slags masete gruppepress så er det jo bare kunstig å drive på med disse temaene.

 

Edit:

Altså, må ikke oppfattes som jeg anklager deg Pretender for å presse noen. Håper ikke du tolket det sånn. Var mer en sånn btw-greie.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, gutter. En god latter forlenger livet heter det, og jeg er sikker på at flere som har lest de tre foregående poster risikerer å bli både 30 og kanskje opptil 40 år gamle.

 

Vi kan godt ha Aune Sand, men jeg tror kanskje "Komedie" er et sårere tiltrengt tema.

Da rekker vi kanskje akkurat å få med oss Dådyr før vi stryker med.

 

Kosmo, hva med Ken Russell-emne? Jeg er iallefall med.

Hehe. Hadde absolutt vært interessant, men jeg vet ikke hvor stor mengde Russell-fans vi har her på forumet. Jeg er med hvis alle lover å skrive artiklene sine kun ved å benytte nesen.

Link to comment
Share on other sites

 

Når ble forresten O-fag borte? Jeg hadde jo O-fag, men levde i den tro at det forsvant relativt kjapt etter at jeg var ferdig med det.

I følge Wikipedia forsvant det i 1997, og det kan sikkert stemme. Har fortsatt minner fra denne fæle dagen på barneskolen da O-fag ble skiftet ut med NMS, natur, miljø og samfunn. Skoledagen ble med ett mye mer traurig. Men jeg var der i hvert fall da O-faget tok sine siste åndedrett, kommer aldri til å glemme.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har hatt O-fag, og jeg merker at jeg ikke føler meg ung sammen med alle pensjonistene her inne allikevel. Du husker den faktiske dagen, Uru? Det må virkelig ha vært et tungt slag for deg at O-fag forsvant. Jeg husker ikke stort annet enn en grusom, brun bok.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Ok, da applauderer vi først for et såpass bra engasjement, og en tydelig vilje til å få månedstemaet på beina igjen. Noen emner har tiltrukket seg mer av dette enn andre; følgende peker seg ut:

 

Apichatpong Weerasethakul

6 skribenter, 1 på hovedartikkel (undertegnede)

Jeg tror dette i utgangspunktet holder for en bra runde, vi bør ha artikler på 5 av spillefilmene (The Adventures of Iron Pussy kan greit dekkes inn av hovedartikkelen om ingen har spesielt lyst...), og eventuelt 1-2 på kortfilmene (telte 14 stk) (som også evt. kan dekkes inn av hovedartikkelen).

 

David Cronenberg

7 skribenter.

17 spillefilmer (om jeg har telt nogenlunde riktig) og en del kuriosa. Mulig å få et par ekstra skribenter om bord sikkert, så blir det ikke verst. Trenger noen på hovedartikkel.

 

Andrej Zulawski

6 skribenter, 1 på hovedartikkel (Svankmajer tror jeg har lyst!).

12 spillefilmer (eller 11; ...Boris Goudonov kan diskuteres).

 

Bergman

Hitchcock

6 og 7 skribenter borger for engasjement. Men det er svære emner, og jeg tror kanskje det er tryggere med noe "litt mindre" først.

 

---

Det er flere som ser nesten gjennomførbare ut, som Pasolini, Antonioni, Lynch, og også Sturges (liten filmografi).

---

 

Så jeg foreslår Weerasethakul, Zulawski eller Cronenberg først ut. Kanskje til og med i den rekkefølgen.

 

Cronenberg er muligens den "enkleste" (i forhold til eksisterende materiale... som kanskje gjør de to andre til hakket mer vågale valg), mens Weerasethakul har størst aktualitetsverdi.

 

Om vi kjører Weerasethakul først, f.eks. fra nå -> ut mars (ut februar blir litt kort... bare tre uker), så får vi den norske kinopremieren på Boonmee i perioden (4. mars).

 

Hva synes folket?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Synes Frenzy sitt forslag høres helt fint ut. Synes i allefall Weerasethakul og deretter Zulawski hadde vært kjempekult. Om vi skulle velge to allerede nå. Vet ikke helt hvordan du tenkte dette systemet ut, Pretender.

Men jo. Jeg kunne godt ha skrevet hovedartikkelen for Zulawski skulle jeg tro.

 

Cronenberg er jo egentlig en ganske omfattende regissør han også, og det er jo etter følgende et par måneder til, så man kan jo eventuelt ta en ny rekruttering da og se om han enda er det mest populære valget. Om månedstemaet overlever til da såklart, noe vi bare får krysse fingrene for at det gjør.

 

I allefall... Weerasethakul!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg bestilte denne. Apichatpong Weerasethakul (Study Guide)

Kan ikke anbefale den enda, siden den ikke har kommet i posten enda, men den kan jo virke som en interessant liten sak om man vil utdype seg litt i Weerasethakul.

 

Godt spørsmål ellers. Hva synes du Pretender? Hva er den beste metoden å fordele artikler på? Vi burde kanskje gi det en liten tanke.

 

Jeg husker på Kubrick-temaet så gikk jeg rundt på forhånd og spurte folk som jeg gjerne visste likte filmene.

På de andre var det litt sånn å lage en tråd å bare kjøre en førstemann til mølla-greia. Finnes det noen bedre måter å gjøre dette på? Denne måten å "rekruttere" på var aldri noe jeg ville kommet på, og det funker jo flott, så jeg håper kanskje du har noen smarte strategier her også?

 

En annen ting er om vi skal oppfordre å skrive om den filmen de vil, eller en film som ikke er tatt.

For meg gjør det forsåvidt ingenting om det blir 4 artiker om Onkel Boonme. Det kan jo skape grobunn for noe mer debatt(hvis Engangsgrill og en annen er kjempeuenig, etc). På den andre siden er det jo fint med bredde også.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Heisann!

 

Japp, jeg tenkte egentlig noe i duren;

 

Hovedartikkel: pretender

Uncle Boonmee: Engangsgrill

Syndromes and a Century: Outze

Tropical Malady: Svankmajer

 

Med Kiddo og Frenzy fordelt på enten

 

Blissfully Yours

Mysterious Object at Noon

 

(som bør helst ha artikler)

 

eller evt:

 

The Adventures of Iron Pussy

 

Kortfilmer

 

 

De fire første er egentlig fordelt etter ønsker oppgitt i tråden (og litt i forrige tråd iht. Svankmajer og Tropical).

 

Vil gjerne at Frenzy og Kiddo hever stemmen med hva de måtte ha mest lyst på. Hvis ikke synes jeg Blissfully og Mysterious Object blir mest naturlig.

 

Ellers også bør andre som har lyst til å skrive i denne runden slenge seg inn i løpet av overskuelig framtid. Synes alle som har lyst må få lov. Det går an å fordele kortfilmer evt., eller vinkle det på litt andre kreative måter (som Kiddo har vært inne på... "Weerasethakul, tid og rom" eller hva det nå skulle hett)

 

edit;

En annen ting er om vi skal oppfordre å skrive om den filmen de vil, eller en film som ikke er tatt.

For meg gjør det forsåvidt ingenting om det blir 4 artiker om Onkel Boonme. Det kan jo skape grobunn for noe mer debatt(hvis Engangsgrill og en annen er kjempeuenig, etc). På den andre siden er det jo fint med bredde også.

Tenker litt breddemodell egentlig. MEN alle må jo uansett se denne filmen, og denne filmografien er såpass overkommelig at de fleste kan komme seg igjennom. Og siden dette er frivillig og underbetalt så vil jeg ikke sette foten ned om man heller vil skrive noe annet enn foreslått.

 

 

---

 

Oppdaterer førstepost med ønsker fra Kiddo og Engangsgrill ift. Cronenberg... denne tråden kan jo egentlig fortsette å leve selv om første emne er valgt.

Link to comment
Share on other sites

 

Ah, jo. Tropical Malady er jo i postkassen min hvilken som helst dag nå, så det passer meg kjempefint.

 

Ellers så ser jeg jo 12 kortfilmer. Det går jo an å dele det på to. Så er det to stykk som kan skrive om seks kortfilmer hver?

Om interessen er der da... og tilgjengeligheten er der ikke minst. Kan jo hende noen av kortfilmene hans er svært utilgjengelig.

 

Forsåvidt enig med en liberal breddemodell i utgangspunktet, med en mulighet til å skrive hva man vil, hvis man har et sterkt ønske. Synes det høres ut som en god plan.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Høres fint ut dette, har hatt lyst til å se den opp igjen en stund nå. Forresten gjør det ikke noe om fleire skriver om Syndromes, jeg har tenkt å ta en litt egen innfallsvinkel, så om vi varierer der er det bare bra. Når skal skriving starte og slutte ca (står sikkert tidligere men) da Pretender?
Link to comment
Share on other sites

 

Gjort litt research, det blir nok vanskelig å spore opp alle kortfilmene. Finner Thirdword (ekstra på Second Runs Tropical Malady-DVD), Worldly Desires (del av "Jeonju Digital Project" utgitt i samleboks), og Mobile Men (youtube).

 

Worldly Desires er 43 minutter og virker interessant nok for artikkel egentlig. Noen som har sett?

 

@Outze: Go right ahead! Tenkte å ta det ut mars egentlig, grunnet kort tid i februar, "oppstartromslighet" og kinopremiere på Boonmee 4.mars.

 

Skal få satt opp emnet i kveld (mulig en admin må bistå i underforumutikvling).

Link to comment
Share on other sites

 

@Outze: Go right ahead! Tenkte å ta det ut mars egentlig, grunnet kort tid i februar, "oppstartromslighet" og kinopremiere på Boonmee 4.mars.

 

Skal få satt opp emnet i kveld (mulig en admin må bistå i underforumutikvling).

 

Ut mars høres fint ut, for det er mye annet som skal gjøres også. Blir bra dette gitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Åja, sorry, var ikke veldig klar på hva jeg ville skrive om. Men det var fordi det egentlig er ett fett. Har verken sett Blissfully Yours eller Mysterious Object at Noon, så Frenzy kan velge først.

 

Ang. litteratur, så finnes denne, men vet ikke helt hvor bra den er. I Sight & Sound-anmeldelsen påpeker de at ingen av essay-skribentene har møtt fyren, og at Joe forblir et "mystisk objekt": "Despite flickers of concrete discussion, I found it hard, from this book, to get a firm grasp on exactly how Apichatpong stages, frames, cuts, mixes and treates his images and sounds. Several contributors make tentative moves beyond psychobabble by drawing up lists of meaningsful elements for further research, as in this summary by Quant (of Mysterious Objects at Noon): 'An inadvertent catalogue of modes of transit (track, train, car, jitney, elephant, boat, and jet plane), of Thai superstitions (protective amulets and necklaces) and uncanny beings (spirit houses, ghosts, witch tigers), of ways of storytelling... and types of abondonment and abuse...'" Joe har tre tekster selv, da, så sikkert verdt en titt uansett.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...