Jump to content

Workingman's Death


Zann
 Share

Recommended Posts

Workingman’s Death

Regi: Michael Glawogger

 

http://img111.imageshack.us/img111/2863/46jx.jpg

 

Den østerrikske regissøren Michael Glawogger har reist rundt i verden og dokumentert fem forskjellige arbeidsplasser der arbeidsforholdene mildt sagt er noe annet enn vi er vant til her i vesten. Vi følger illegale kullgruvearbeidere i Ukraina, arbeidere i et svovelbrudd i Indonesia, slaktere ved et utendørs slakteri i Nigeria, skipsslaktere i Pakistan og jernverftarbeidere i Kina. Ingen intervjuer, ikke noe informasjon utover bildene og lydene fra de forskjellige arbeidsplassene som pent må stå på egne ben. ”Workingman’s Death” gjorde et voldsomt inntrykk på meg av to grunner. For det første er dette et svært tankevekkende stykke cinematisk argumentasjon. Glawogger viser at arbeideren ikke har forsvunnet i vår ettermoderne og postindustrielle tid, han (og hun, selv om det ikke er så mange kvinner med i filmen) er bare plassert i de mørke hjørnene på kloden der vårt sarte vestlige blikk vanligvis ikke når. Filmens tittel har også en elegant dobbelbetydning siden dette ikke bare dreier seg om arbeidsmannen som fenomen sin død, men også arbeiderens faktiske død. Arbeidsplassene som portretteres er nemlig heseblesende farlige – synet av arbeiderne som ligger inneklemt i trange gruveganger eller klatrer uten sikring i kondemnerte skip burde få enhver trygghetsfanatiker til å svette av redsel. Som en undersøkelse av fenomenet arbeidsmoral og som en kritikk av den calvinistiske trangen til å ofre seg selv i arbeidets hellige navn er dette uhyre tankevekkende saker. Jeg synes det er fint at god gammeldags sivilisasjonskritikk og kapitalisme-bashing fremdeles ikke har gått av moten.

 

http://img111.imageshack.us/img111/9036/18ut1.jpg

 

Som det overflatiske mennesket jeg tross alt er det uansett den rene filmatiske kraften ”Workingman’s Death” innehar som virkelig frelser meg. Bare for å ha det sagt – fotoarbeidet og lyddesignen på denne filmen er nesten ikke til å tro. Wolfgang Thalers kamera presser seg inn de ukrainske kullgruvene. Klaustrofobien er total, og lettelsen og befrielsen er enorm når vi endelig kan se himmelen igjen. I filmens aller sterkeste sekvens males det et bilde av det afrikanske utendørsslakteriet som et sydende helvete. Kameraet sveiper metodisk over struper som kuttes og blod som fosser mens røyken fra bålene legger seg truende over landskapet, isblått og umennesklig. Over det hele ligger det et insisterende og kvelende lydteppe av dyr som skriker i dødsangst. Helt utrolig intenst, jeg ville bare at det skulle slutte, samtidig som jeg lot meg lamslå av den grusomme skjønnheten i det hele.

 

http://img111.imageshack.us/img111/1261/148ip.jpg

 

Man kan sikkert argumentere for at Glawogger går i en felle når han estetiserer studieobjektene sine i så stor grad som han gjør. Kameraet sveiper majestetisk over postkortvakre landskap, menneskene selv ender alltid opp i glorifiserende positurer med blikket rettet mot en horisont bak kameraet og John Zorns subtile polyrytmiske musikk driver filmen fremover og gir den en hypnotiserende puls. Selv har jeg alltid vært av den oppfatning at det er en fordel å kunne tenke to tanker samtidig. Et godt argument ødelegges ikke av det pakkes inn i pent papir. ”Workingman’s Death” er en av de sterkeste filmene jeg har sett på lenge, nettopp fordi den kombinerer saklig argumentasjon med en fantastisk og medrivende sans for estetikk. Den er også nok et slående eksempel på at den personlige og egenartede auteur-filmen oftere og oftere er å finne utenfor lekegrinda til den etter hvert gjennomkommersialiserte fiksjonslangfilmen.

 

http://www.workingmansdeath.com

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
  • 2 months later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...