Jump to content

Michel Houellebecq


KAH
 Share

Recommended Posts

"The absence of the will to live is, alas, not sufficient to make one want to die."

 

Ser fyren er nevnt i et par tråder her, og er nysgjerrig på folkets dom, da jeg selv har pløyd meg gjennom et par av hans romaner, riktignok først begeistret over den kjølige smakløsheten, men dette begynte å kjede meg etter noen hundre sider, og alle bøkene er da dessuten like, er de ikke? Siden min fransk ikke strekker seg lenger enn "merde" så har jeg bare lest ham oversatt, men det slår meg også at språket er like tomt og fargeløst som romanfigurenes liv. Få gode setninger, rett og slett. Mulig noen i lys av tematikken vil se på dette som en styrke. Jeg har vel en gang sagt dette selv. Mente det ikke.

 

Så, er dette treffsikker kritikk av moderne (u)kultur, eller bare nedrig litteratur, representativ for den selvsamme kulturen? (eventuelt både og)

 

Av de tre jeg har lest synes jeg kanskje Platform er den beste, da den tidvis berørte noe "mer", uten at jeg helt vet hva dette "mer" er.

 

For de av forumbrukerne som på et eller annet tidspunkt ønsker å øke sine sjanser til å høste inn stille-vann-fitte, og dette innbefatter vel mesterparten, så kan det være nyttig å vite at navnet uttales "Vellbekk".

Link to comment
Share on other sites

 

"The absence of the will to live is, alas, not sufficient to make one want to die."

 

Ser fyren er nevnt i et par tråder her, og er nysgjerrig på folkets dom, da jeg selv har pløyd meg gjennom et par av hans romaner, riktignok først begeistret over den kjølige smakløsheten, men dette begynte å kjede meg etter noen hundre sider, og alle bøkene er da dessuten like, er de ikke? Siden min fransk ikke strekker seg lenger enn "merde" så har jeg bare lest ham oversatt, men det slår meg også at språket er like tomt og fargeløst som romanfigurenes liv. Få gode setninger, rett og slett. Mulig noen i lys av tematikken vil se på dette som en styrke. Jeg har vel en gang sagt dette selv. Mente det ikke.

 

Så, er dette treffsikker kritikk av moderne (u)kultur, eller bare nedrig litteratur, representativ for den selvsamme kulturen? (eventuelt både og)

 

Av de tre jeg har lest synes jeg kanskje Platform er den beste, da den tidvis berørte noe "mer", uten at jeg helt vet hva dette "mer" er.

 

For de av forumbrukerne som på et eller annet tidspunkt ønsker å øke sine sjanser til å høste inn stille-vann-fitte, og dette innbefatter vel mesterparten, så kan det være nyttig å vite at navnet uttales "Vellbekk".

 

Det uttales vel strengt tatt med en slags amerikansk W, ikke V.....

Jeg syntes faktisk Platform var den svakeste jeg har lest....holder Atomised langt over, men det er jo egentlig ikke viktig, sånn bortsett fra at jeg syntes det du peker på som svakhetene i bøkene hans kommer mest til syne i Platform.

Jeg siterer Le Monde, jeg:

Bøkene hans befinner seg langt unna de tusenvis av høflige utgivelser som verken evner å gjøre oss varme eller kalde; bøkene hans forstyrrer, de virker motbydende og de ryster oss – de virker. Og om de gang på gang framprovoserer kjemiske reaksjoner i leserens sinn, så er det fordi spørsmålene de stiller alltid, i bunn og grunn, er våre egne – til og med, og i særdeleshet, når de opprører oss.

 

Og, ja, du kan få pengene dine ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Det uttales vel strengt tatt med en slags amerikansk W, ikke V.....

 

 

 

Det stemmer nok ja.

 

 

 

 

Jeg siterer Le Monde, jeg:

Bøkene hans befinner seg langt unna de tusenvis av høflige utgivelser som verken evner å gjøre oss varme eller kalde; bøkene hans forstyrrer, de virker motbydende og de ryster oss – de virker. Og om de gang på gang framprovoserer kjemiske reaksjoner i leserens sinn, så er det fordi spørsmålene de stiller alltid, i bunn og grunn, er våre egne – til og med, og i særdeleshet, når de opprører oss.

 

Og, ja, du kan få pengene dine ;)

 

Joa, men akk, "noen andre sa det bedre" er en kjedelig trend, også i økende grad her inne, synes jeg! Har blitt for lett å gjøre et kjapt søk og finne noen kloke ord, gjerne så flotte og forførende at man nikker gjenkjennende og velvillig siterer, uten å engang ha reflektert over om man selv virkelig er enig eller har noe å tilføye. Det verste er at man virker å kunne forlenge sin e-penis bare man refererer de rette kildene. Dette var selvfølgelig ikke bare rettet mot deg kjære. Uansett: Visst kan bøkene ha en verdi i form av å være "rystende", men etter uttømming i x antall objektiviserte kvinnfolk og kjølige betraktninger av patetiske tøffelhelter, litt islamhat og annet med "sjokkfaktor", så avtar virkningen, og Houellebecq står naken tilbake, uten mye innsikt å by på. Bøkene bærer, selv om overflaten kanskje tilser noe annet, for meg mer preg av resignasjon enn av indignasjon. Houellebecq oppleves for meg som hul, jeg mener å ha lest ham omtalt som intellektuell og kan ikke uten videre skriver under på det.

 

 

Til slutt kan jeg gå i sitatfella selv: ""He's just a little guy who can't get enough sex. That's it, isn't it?". Sagt av Will Self i The Guardian, en forfatter jeg ellers ikke har kjennskap til. Det slo meg at jeg hadde tenkt noe lignende under lesingen av minst en av hans bøker selv.

 

Kult med pengene forresten.

Link to comment
Share on other sites

 

Joa, men akk, "noen andre sa det bedre" er en kjedelig trend, også i økende grad her inne, synes jeg! Har blitt for lett å gjøre et kjapt søk og finne noen kloke ord, gjerne så flotte og forførende at man nikker gjenkjennende og velvillig siterer, uten å engang ha reflektert over om man selv virkelig er enig eller har noe å tilføye. Det verste er at man virker å kunne forlenge sin e-penis bare man refererer de rette kildene.

 

Hehe, friskt! Godt ha deg tilbake, KAH (de par dagene det varer).

 

Takker for Vellbekk-tipset, der redda du meg. Vellbekk. Stille vann. Vellbekk. Notert.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe, friskt! Godt ha deg tilbake, KAH (de par dagene det varer).

 

Takker for Vellbekk-tipset, der redda du meg. Vellbekk. Stille vann. Vellbekk. Notert.

 

Bare hyggelig, hehe. Takk forresten, og takk til Svankmajer som sa det i en annen tråd, blir litt voldsomt å respondere på slik ufortjent oppmerksomhet i flere tråder. Et par dager ja, jeg har sluttet å love noe nå, men glemmer jo aldri stedet.

 

 

 

 

Jeg synes Wellbekk først og fremst er morsom. Han er jo en ekte vittigper!

 

Hehe, joa, hvis man liker humoren sin like svart som jeg liker kaffen min. Fyren har utvilsomt vidd. Kanskje det er derfor jeg ikke liker ham, jeg oppsøker jo aldri, og liker stort sett ikke, humor hverken i bøker eller film.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Joa, men akk, "noen andre sa det bedre" er en kjedelig trend, også i økende grad her inne, synes jeg! Har blitt for lett å gjøre et kjapt søk og finne noen kloke ord, gjerne så flotte og forførende at man nikker gjenkjennende og velvillig siterer, uten å engang ha reflektert over om man selv virkelig er enig eller har noe å tilføye. Det verste er at man virker å kunne forlenge sin e-penis bare man refererer de rette kildene. Dette var selvfølgelig ikke bare rettet mot deg kjære.

 

Hehe, zing. Denne tendensen kan vi godt få bukt med ja.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Det stemmer nok ja.

 

 

 

 

 

 

Joa, men akk, "noen andre sa det bedre" er en kjedelig trend, også i økende grad her inne, synes jeg!

Jeg er bakfull m.m og orker ikke tenke.....jeg skal lese svaret ditt i helga, hehe.

Link to comment
Share on other sites

 
 

 

Joa, men akk, "noen andre sa det bedre" er en kjedelig trend, også i økende grad her inne, synes jeg! Har blitt for lett å gjøre et kjapt søk og finne noen kloke ord, gjerne så flotte og forførende at man nikker gjenkjennende og velvillig siterer, uten å engang ha reflektert over om man selv virkelig er enig eller har noe å tilføye. Det verste er at man virker å kunne forlenge sin e-penis bare man refererer de rette kildene. Dette var selvfølgelig ikke bare rettet mot deg kjære. Uansett: Visst kan bøkene ha en verdi i form av å være "rystende", men etter uttømming i x antall objektiviserte kvinnfolk og kjølige betraktninger av patetiske tøffelhelter, litt islamhat og annet med "sjokkfaktor", så avtar virkningen, og Houellebecq står naken tilbake, uten mye innsikt å by på. Bøkene bærer, selv om overflaten kanskje tilser noe annet, for meg mer preg av resignasjon enn av indignasjon. Houellebecq oppleves for meg som hul, jeg mener å ha lest ham omtalt som intellektuell og kan ikke uten videre skriver under på det.

 

 

Til slutt kan jeg gå i sitatfella selv: ""He's just a little guy who can't get enough sex. That's it, isn't it?". Sagt av Will Self i The Guardian, en forfatter jeg ellers ikke har kjennskap til. Det slo meg at jeg hadde tenkt noe lignende under lesingen av minst en av hans bøker selv.

 

Kult med pengene forresten.

 

OK. Beklager sitatet. Jeg burde vite bedre enn å hisse opp gamle grinebitere ;)

Det kom også litt som et resultat av at det er lenge siden jeg har lest Wellbeck, og har dessverre ikke fotografisk hukommelse. Ang resignasjon/indignasjon, så er jeg litt enig. Han viser jo til et verdensbilde som protagonistene ikke forsøker å forandre så mye på. Islamhat kan jeg ikke huske. Og sånn bortsett fra den ene boka så er det vel ikke så mye kvinneobjektifisering å spore. Mennene hater jo seg selv like mye. Som sagt ovenfor så er bøkene underholdende og morsomme(svart humor er den ypperste form for humor), og kanskje han ikke er en intellektuell, men jeg merker at det bryr jeg meg lite om.

Han kan vel også på en måte sammenlignes med vår egen Abo Rasul(Matthias Faldbakken).

 

Hva angår Will Self, så er han en slags britisk Knut Nærum.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...