Jump to content

Øh, klyp meg i armen, er vi fortsatt i 2001?


Melkor
 Share

Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article673123.ece

 

 

Huff da, det var dumme greier. Fint at du går ut i avisene og forteller historien din. Du har mine dypeste sympatier. Og så flott at vi har et samfunn som tar vare på slike tapere som deg. Og aviser som får lagt skylda på samfunnet, og ikke individets valg om å spille på automat.

 

 

asgj¨jäwegm

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^haha, ja er mange slike historier for tiden. han der, eller familien, burde jo skjønt det for lenge siden at han hadde problemer om han greide å spille bort 20000kr hver dag..
Link to comment
Share on other sites

 

Vel, det er jo vitterlig noe fundamentalt galt med koplingene til fyren hvis han ikke ser at det er helt bak mål å bruke 20.000 kroner dagen på å spille på en automat. Ikke at jeg helt skjønner hvordan man i det hele tatt klarer å komme inn i en slik situasjon i utgangspunktet, men det går ikke an å skylde på at fyren er dum, og vi er dumme som synes han bør få hjelp (han får jo strengt tatt ikke hjelp nå, så samfunnet tar ikke vare på han).

 

Har han en genuin psykisk lidelse, så bør han selvfølgelig få hjelp, og for å være helt ærlig ser jeg ikke hvordan dette kan være noe annet enn en psykisk lidelse. Ingen er så dumme at de mater 14 millioner kroner på en spilleautomat.

 

Jeg mener det faktisk er helt umulig å skylde kun på personen, og spesielt hvis det er snakk om en sykdom (noe jeg ikke kan skjønne annet enn at det er). Hva som er grunnen til at han satte sitt første kronestykke på en automat i utgangspunktet er jo en diskusjon i seg selv, men du kan vel ikke med hånden på hjertet si at du tror det ene og alene var hans og bare hans individualitet og tanker som forårsaket det? Og hvis det mot formodning skulle være det, skal vi bare la en svaksinnet person rave rundt og volde skade mot seg selv og andre?

 

Jeg har selv en naturlig skepsis til "spillegalskap", siden jeg ikke fatter hvordan det er mulig, men jeg fornekter ikke at det faktisk er noe reelt heller. Og siden jeg ikke har noen utdannelse innenfor psykologi, kan jeg vel strengt tatt ikke ha noen gjennomtenkt formening om det. Det blir faktisk sett på som en mental sykdom av kyndige folk, så det er det jeg trenger å forholde meg til.

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg reagerer på er hvordan avisene i dette, og andre tilfeller, nesten alltid spiller på at man skal ha sympati for folkene som sløser vekk pengene sine på automater. Greit at det blir for enkelt å legge all skyld på disse stakkars individene, men poenget er at de må ta størstedelen av skylden selv. Egen skyld er noe det aldri skrives om i disse artiklene, det er alltid kioskene, samfunnet og Trond Giske som er syndebukkene - noe som igjen blir litt for banalt.

 

Men det er selvfølgelig en vanskelig diskusjon. En lignende situasjon kan jo være tjukke mennesker, som absolutt ikke klarer å gå på McDonalds, hvem skal man legge skylda på? Det er jo ingen som tvinger folk til å spise der?

 

Jeg selv er for å heller samle spilleautomater i egne haller, i kontrollerte former. Og det tror jeg er en fremtidig løsning som kommer til å skje. Regjeringen kan etterhvert heller ikke se bort i fra den økende poker-trenden som det må gjøres noe med. Poker er nok definitivt kommet for å bli, og jeg kan bare se mest fordeler ved å legalisere pokerspilling i kontrollerte former. Hvis de kjemper imot, vil det bare bety økt mengde lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

 
Men det er selvfølgelig en vanskelig diskusjon. En lignende situasjon kan jo være tjukke mennesker, som absolutt ikke klarer å gå på McDonalds, hvem skal man legge skylda på? Det er jo ingen som tvinger folk til å spise der?

 

Men det er fortsatt et problem, som helst bør løses. Ser man stort på det, så gir slike tilfeller uheldige ringvirkninger, både fedme, spillegalskap og altmuligrart annet som kan sees på som negativt for enkeltindivider og for samfunnet som en helhet. Hvordan man løser det er jo alltids noe å diskutere, men man må jo prøve å løse det.

 

Jeg tenker ofte på ting i henhold til kompleksitetsteori og kaosteori, så jeg har kanskje en litt uortodoks måte å se ting på, men individualitet tror jeg er ganske oppskrytt i dagens samfunn. Det frie valg eksisterer i høyeste grad, men alle er et produkt av omgivelsene. Hvis man har valget mellom å bli skutt i hodet eller å spise en banan tror jeg de fleste velger bananen. Man har selvfølgelig et valg, men omgivelsene gir ofte ikke akkurat så mye rom for individualitet. Mennesker er ofte enkle dyr i bunn og grunn, og dette utnyttes ofte. Folk blir påvirket av alt rundt seg, og om man har muligheten til å fjerne noe som påvirker negativt, så tror jeg en like gjerne bør gjøre det (spilleautomater f.eks.).

 

Hva en bør fjerne, og hvordan et "bedre" samfunn bør se ut er selvfølgelig hele tiden en diskusjon, men synet på individet som noe som har noen som helst form for virkelig kontroll tror jeg er noe naiv. Overlever man til man er 80, og fortsatt er nogenlunde klar i toppen tror jeg man like greit kan slå fast at man har vært astronomisk heldig. Hvis man i tillegg har hatt et greit liv innholdsmessig, og har bodd i f.eks. Norge, bør man vurdere å begynne å tro på en eller annen helligdom, for da begynner man å snakke drøye usannsynligheter.

 

Likevel, for å se litt kynisk på det, alt ble vel spilt bort på en automat som donerer pengene til Røde Kors eller noe lignende, så de kom sikkert til bedre nytte der. Aldri noe vondt som ikke er godt for noe (er det ikke slik ordtaket er?) :P

Link to comment
Share on other sites

 

Likevel, for å se litt kynisk på det, alt ble vel spilt bort på en automat som donerer pengene til Røde Kors eller noe lignende, så de kom sikkert til bedre nytte der. Aldri noe vondt som ikke er godt for noe (er det ikke slik ordtaket er?) :P

 

ja får håpe det i det minste var noe sånt, og ikke en av de griske automathaiene de har hengt ut i avisene i det siste som eide den og fikk all fortjeneste,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
 
 
Ble litt paranoid av den artikkelen, jeg. Greit nok at homofile sikler på meg, men tenk hvis alle (eller bare noen) kvinner jeg treffer i løpet av en normal dag ser på meg som et potensielt seksuelt objekt? Herre! Jeg vil ha en arbeids- og fritidsplass hvor det kun er garantert heterofile menn. Eneste måten jeg kan være trygg på å ikke bli siklet på.
Link to comment
Share on other sites

 

Ble litt paranoid av den artikkelen, jeg. Greit nok at homofile sikler på meg, men tenk hvis alle (eller bare noen) kvinner jeg treffer i løpet av en normal dag ser på meg som et potensielt seksuelt objekt? Herre! Jeg vil ha en arbeids- og fritidsplass hvor det kun er garantert heterofile menn. Eneste måten jeg kan være trygg på å ikke bli siklet på.

 

Jeg tenkte også på dette. Jeg tror løsningen er å tvinge alle menn til å gå med burka.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/11/476390.html

 

Altså, dette er jo ikke «ille» i noen samfunnsmessig forstand, men jeg reagerte likevel noe. Hvis hun virkelig hadde problemer med dette, så tror jeg hun ville fått problemer samme pokker hvor hun eventuelt flyttet. En ballbinge nesten 100 meter unna huset låter ikke mye. De desibel-målene de opererer med i artikkelen er i aller verste fall. I tillegg bor hun da vitterlig i et hus (og normalt sett vil dette dempe lyd ganske så mye).

 

Jeg bor under 100 meter unna en fotballbane, og den har ikke en gang gjerder rundt, og om det er kamp der (og da mener jeg kamp, med gærne foreldre som skriker, trenere som klikker i vinkel og unger som hyler etc. etc.), da kan man høre at det skjer noe der en gang i blant, men det er absolutt ikke sjenerende.

 

Skulle hun ha klart seg på noe som helst sted måtte det være på ei hytte på fjellet eller noe, fordi bor man i befolkede områder må man regne med noe lyd. Hvis hun hadde problemer med dette, så kunne hun vel ha tatt det opp med en eller annen før hun ble fullstendig ufør, istedenfor å vente til det ikke var noen vei tilbake, og så deretter saksøke den stakkars kommunen for en helt vill sum.

Link to comment
Share on other sites

 

Trenger ikke sette seg inn i saken for å finne følgende utsagn litt artig:

 

 

Kvinnens advokat, Pål Eide, sammenlikner ballbingestøyen med tortur.

 

- Under tortur brukes dryppingen fra en vannkran. Uberegneligheten i intervallene gjør at man blir liggende og vente på neste lyd. Det er ikke styrken, men gjentagelsen og monotonien som gir personer med hyperakusis problemer, sier han til avisa.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/11/476390.html

 

Altså, dette er jo ikke «ille» i noen samfunnsmessig forstand, men jeg reagerte likevel noe. Hvis hun virkelig hadde problemer med dette, så tror jeg hun ville fått problemer samme pokker hvor hun eventuelt flyttet. En ballbinge nesten 100 meter unna huset låter ikke mye. De desibel-målene de opererer med i artikkelen er i aller verste fall. I tillegg bor hun da vitterlig i et hus (og normalt sett vil dette dempe lyd ganske så mye).

 

Jeg bor under 100 meter unna en fotballbane, og den har ikke en gang gjerder rundt, og om det er kamp der (og da mener jeg kamp, med gærne foreldre som skriker, trenere som klikker i vinkel og unger som hyler etc. etc.), da kan man høre at det skjer noe der en gang i blant, men det er absolutt ikke sjenerende.

 

Skulle hun ha klart seg på noe som helst sted måtte det være på ei hytte på fjellet eller noe, fordi bor man i befolkede områder må man regne med noe lyd. Hvis hun hadde problemer med dette, så kunne hun vel ha tatt det opp med en eller annen før hun ble fullstendig ufør, istedenfor å vente til det ikke var noen vei tilbake, og så deretter saksøke den stakkars kommunen for en helt vill sum.

 

Goddamn! Hngh! Eg bur ca. 50 meter i frå ein fotballbane, og den blir brukt ofte. I dag var det folk som var der og spela, men eg kunne samstundes sita med ein ELEKTRISK gitar og spela ute, og høyre lyden (som de kanskje veit så lyder det ikkje så høgt når ein spelar el-gitar utan forsterkar). Så dette er berre tull.

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/15/476853.html

 

Eh. Så hvis jeg spiser 10 epler, så kan det potensielt være «akutt helseskadelig»?

 

Hvorfor er det lov med sprøytemidler i det hele tatt, hvis det faktisk er farlig?

 

Jeg håper virkelig det er slik at dette brytes ned uten problemer i kroppen så lenge man ikke peiser i seg for mye på en gang, ellers synes jeg vi bør fikse på diverse regelverk ganske radig.

 

Jeg kan da lett spise 10 epler på en dag liksom...

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/11/12/482662.html

 

Nå er vel ikke dette akkurat så «ille», men jeg må si jeg ikke helt skjønte logikken til FrP her (ikke første gangen det skjer). Mediene skriver mer om kriminelle FrP-ere enn de gjør om kriminelle i andre partier, ifølge Geir Mo.

 

Til populistisk parti å være synes jeg ikke de helt har fått med seg essensen i populisme praktisert av akersgatatablodiene. Hvis tabloidene får fatt i snusk om noen som helst politiker trykker de selvfølgelig det. Det kan godt være at andre politikere klarer å skjule snusket bedre, men jeg har nå mine tvil.

 

Hvis man i tillegg til dette faktorerer inn hva slags sosial bakgrunn FrP-stemmere (og kanskje også representater?) har, så vil jeg nå si at det ikke er usannsynlig at FrP er overrepresentert når det gjelder kriminalitet blant folkevalgte.

Link to comment
Share on other sites

 

Frp er forferdelig flinke å sette seg selv i den "alle er ute etter oss"-rollen. Hagen har gjort dette med stort hell i årevis. Det litt triste er egentlig mer at de faktisk forteller hverandre det så mye at tror på det selv, og tror det er fordi de er de eneste som tørr si ting "slik de egentlig er".

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
 
 
 
 
 

Strengt tatt er det vel ein større trugsel at han ikkje får lov til å gå med den t-skjorta.

 

Nei, nei, nei, NEI! Vi må jo forstå at det er svært provoserende for stormakten USA at høvdingen deres blir latterligjort på en slik usaklig måte. Det provoserer terrorister, muslimer, katolikker og, vil jeg anta, satanister (hvor ble det av dem, forresten?).

 

Heh, trur eg skal gjøre karriere ut av å være plagsomt relativitstisk hele tia og på de mest upassende tidspunkter. Ender vel opp på Guantanamo, men det jo fint der i følge USA, så... B)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...