Jump to content

Frist for topp 500-kåringa

Uruloki
 Share

Når bør fristen være?  

36 members have voted

1. 1. Når bør fristen være?

• Behold 1. november-fristen!
      24
    • Jeg vil se mer film! 15. desember!
      12

Recommended Posts

Siden forumet virker å være litt splittet angående når fristen for topp 500-kåringa burde være, kjører vi en poll på det.

Alternativene burde være ganske klare, men uansett:

1. Vi beholder den opprinnelige fristen, 1. november, og publiserer lista 4. november, på selveste 5-årsdagen til DFilm.com. Get on with it!

2. Vi utsetter fristen til 15. desember, slik at folk kan få sett mer film i høstmørket, derav får vi kanskje også et "bedre resultat". Lista blir uansett publisert innen året er omme, og kan vel fortsatt sees på som en "jubileumsliste".

Kom gjerne med begrunnelser, om det er ønskelig.

Avstemningen stenges 29. oktober kl. 23:59.

Selv om det bare er en margin på én eller to stemmer mellom alternativene, er resultatet definitivt.

1. november.

Den har jo vart lenge allerede, og folk får aldri sett "nok" uansett. Det er heller ikke farlig at alle ikke har sett alt før de stemmer. Dessuten synes jeg å slenge den rett inn i starten av juleferien er ganske kjipt gjort- da er det andre ting som gjelder enn film.

Hvorfor ikke for eksempel 1. desember?

Ja, det høres også bra ut. Skjønner uansett ikke hvorfor mange ikke vil ha utsettelse - vi vel ha en liste som er best mulig? Så lenge kåringen blir avgjort i god tid før julerushet, ser jeg ikke noe problem med en liten utvidelse av fristen.

1. januar, for å være ekstra vanskelig. Da går vi ut av det femte (eller hva det er) året, jula er nettopp overstått, og jeg får inkludert både Hjelp, Jeg Er Alene Hjemme 2 og Å Fy For En Artig Jul, Du Grinchen 3 som resultat av prematur julenostalgi.

Stemte også for 1. november. Syntes vel først at 15. desember var greit ift. at det ikke ville bli en konflikt mellom opptellingsarbeid og skolearbeid, men nå viser det seg at jeg mer eller mindre har fri frem til 8. november, sett bort fra 3 timers filmredigering den 3., så jeg skal nok klare å presse inn opptelling et eller annet sted der. Vil gjerne få denne kåringa overstått, spent på resultatet, og som sagt så mange ganger, "man vil jo alltid se et par ekstra filmer, men et sted må grensa gå". Tror, som pretender, at en måned ekstra frist vil ha minimal innvirkning på det endelige resultatet.

Problemet med denne imaginære "filmer man gjerne vil se"-lista, er jo at den er ekspansiv, når man har fått sett alt, har gjerne lista utvidet seg med dobbelt så mange titler i løpet av prosessen. Også blir det en evig rundgang, osv osv. Om vi utsetter til 15. desember, tipper jeg det blir akkurat samme diskusjon da, "vil bare rekke over den og den og den, utsett til 31. desember!". Et sted må det si stopp, og da synes jeg at målet om publisering den 4. november er bra, ettersom det er en mer symbolsk dato enn, si, 20. desember, når det faktisk er snakk om en jubileumsliste.

Om ein først skal utsetje slik at folk får sett meir, ville vel det heller ha vore naturlig å kunne bruke juleferien til dette? Til dømes 1. januar. Elles er eg vel lettare likegyldig.

Om ein først skal utsetje slik at folk får sett meir, ville vel det heller ha vore naturlig å kunne bruke juleferien til dette? Til dømes 1. januar. Elles er eg vel lettare likegyldig.

Men da forsvinner hele poenget med at dette er en 5-årsjubileumskåring. Resultatet må nesten være ferdig senest innen utgangen av 2010, og ettersom jeg ikke gidder å bruke romjula på opptelling, er 15. desember det lengste jeg vil strekke meg.

Jeg skjønner godt at folk vil at listen skal ferdigstilles, Jeg også er spent, men jeg synes virkelig det er rart at enkelte synes en frist fra 29 august til 4 november er lang nok for en liste av dette kaliberet. Frankerike-kåringa gikk fra slutten av Mai til i går. Selvfølgelig vil "lyst til å se-lista" vokse kontinuerlig, men med slike tips som har dukket opp de siste par dagene tror jeg en utsettelse ville gagnet sluttproduktet stort.

På en annen side så skal det sies at jeg oppdaget denne kåringen lovlig sent, pga manglende nett her i Spania. Ellers hadde jeg nok pløya gjennom mye. Kanskje like greit med tanke på brunfarge og sosialisering :ph34r: .

Men som jeg poengterte tidligere i listetråden tror jeg det er viktig å se på denne lista mest som et "tversnitt av forumets filmsmak den 4. november 2010"; det er jo i bunn og grunn ingenting å "se seg opp på" her, se heller på alle kåringene vi har hatt de siste 2 årene som en oppkjøringsrunde til denne.

Men vi har jo fremdeles mye upløyd mark i forhold til kåringer? Norden, kortfilm, "resten av verden" -->B-film<--( :D ! ), animasjon osv. Men ja. Jeg mener ikke å sutre her, altså. Bøyer meg selvfølgelig for flertallet og gleder meg stort til å se sluttproduktet. Håper vi kan få inn et par lister til før fristen går ut også.