Jump to content

Sátántangó ( 1994, Béla Tarr)


Skogsraa
 Share

Recommended Posts

Ok, denne teksten ble skrevet i regi av skolen. En anmeldelse er det vel egentlig ikke, men jeg synes teksten var bra og ønsket å poste den her. Et krav til oppgaven var at det måtte være minst 7 linker til andre nettsider(teit nok), om dere lurer. Kildene lar jeg stå slik de er, men fjernet en, dvs. en privatperson som antageligvis ikke vil ha navnet sitt her. I tillegg la jeg på en karakter til slutt, siden det er et krav til tekstene her.

 

 

Sátántangó (1994, Béla Tarr)

 

Jeg tror de færreste her i verden har hørt om mesterstykket jeg nå skriver om. Ingen film har noensinne engasjert meg på et slikt nivå, og når jeg nevner at filmen varer ganske akkurat syv timer, kan det virke heller utrolig.

 

http://hollywoodprophets.com/wp-content/uploads/HLIC/77b77c48436ab543d1b0a5315f9c3807.jpg

 

Bilde fra filmen Sátántangó. Hentet fra: lenke (B1) den 06.10.2010

 

 

Handling

Filmens handling foregår i et lite, fattig gårdssamfunn i Ungarn, like før kommunismens fall. Der spres ryktet om Irimiás hjemkomst seg. Ingen har sett ham på to år og han var antatt for å være død. Irimiás er en ung karismatisk mann med forbausende gode tale- og overbevisningsevner. Filmens handling strekker seg over to dager, og gjennom de ulike landsbyboernes øyne ser vi Irimiás hjemkomst og konsekvensene av den. Han kommer som en reddende engel, som kan hjelpe bøndene med å komme seg bort fra kollektivgården og starte nye liv. Tilsynelatende uten grunn, viser bøndene en tydelig frykt mot Irimiás og ingen har mot til å trosse ham. Sátántangó går under kategorien drama. Som tidligere nevnt, foregår handlingen da Ungarn var under kommunisme. Dette kan leses mer om på denne lenken. (1)

 

 

Bilde av landsbyen hvor handlingen utspilles. Hentet fra: lenke (B2) den 06.10.2010

 

Produksjonen av filmen

Sátántangó er en ungarsk produksjon, og ble først utgitt i 1994. Filmen er basert på en roman med samme tittel, skrevet av László Krasznahorkai. Regissør Béla Tarr (2) skal ha arbeidet med filmen i syv år, men selve innspillingen skjedde over en periode på kun to år, og var for det meste improvisert. Tarr skal ha uttalt at et manus ble skrevet med hensikt å skaffe produsenter til filmen, men ble aldri utnyttet under innspillingen.

 

Dyrevernsorganisjasjoner reagerer

Tarr fikk problemer med å vise filmen i enkelte land, fordi flere dyrevernsorganisasjoner reagerte kraftig mot en spesifikk scene i filmen. I denne scenen vises en liten jente som torturerer og dreper en katt ved å forgifte den.

 

Lange tagninger

Sátántangó varer hele syv timer. Det sier seg dermed selv at det ikke er noen actionspekket film, med eksplosjoner og heftige kampscener. Elementer som dette er heller fraværende. Filmen har enkelte, usedvanlig lange tagninger, mange opp mot 10-12 minutter. Store deler av filmen er hva man kan kalle sanntid. Det vil si at tidslengden i virkeligheten samsvarer med lengden på videoklippet vi ser. Enkelte hendelser som allmenheten er vant til at "hoppes over" i det som kan kalles mer kommersielle filmer, blir hyppig vist i Sátántangó. For eksempel at folk spaserer over lengre strekninger. I løpet av filmen venner en seg fort til å se noen gå i flere minutter, gjerne uten at det skjer noe som helst bemerkelsesverdig. Dette kan høres dørgende kjedelig ut, men hvis du leser neste avsnitt, forstår du kanskje hvorfor disse scenene kan være fantastiske.

 

Estetikk

I filmen er det lagt stor vekt på estetikk. Sátántangó er av rent estetiske grunner filmet i svart/hvitt, i likhet med alle av Béla Tarrs filmer. Flere av scenene er etter mitt skjønn visuelt vakre. Visuelle effekter handler ikke nødvendigvis om profesjonelle dataeffekter som man for eksempel kan se i filmer som Avatar, selv om dette kanskje er oppfatningen til det generelle publikum. Jeg vil heller si det handler om å bruke enkle midler som lys og skygge og kameraføringer til å fremstille noe som vakkert. I filmen er det mange eksempler på at selv en gjørmete landevei kan gjøres til noe skjønt og estetisk tilfredsstillende.

Under befinner det seg en video til en scene fra Sátántangó, hvor visuelle virkemidler har bidratt til å gjøre noe så enkelt som vind til et spenningsmoment.

 

http://www.youtube.com/watch?v=q8DOQFccj00

 

Lenke til videoklippet. (3) Hentet 06.10.2010

 

Musikk

Lydsporet til filmen består for det meste av klassisk, dyster musikk, som beskriver et heller trist samfunn fullt av fattigdom og elendighet. Alle lydsporene er laget av Mihály Vig, som også spilte hovedrollen som Irimiás. Mihály har også lagd musikk til andre filmer av Béla Tarr, deriblant den annerkjente Werckmeister Harmóniák. (4)

Et av sporene fra filmen, av nevnte komponist; Circle Dance II. (5)

 

Reservert plass i hylla

Sátántangó er uten tvil min favorittfilm, med egen plass øverst i filmhylla hvor den kan skinne i all sin prakt. Aldri før har jeg sittet så klistret til en skjerm i 7 timer uten så mye som en spisepause. Filmens styrke ligger i at den går så dypt inn i dens karakterer. Den gir ingen kort oppramsing av noe som helst. Den gir oss fantastiske skildringer av mennesker, og man får et innblikk i deres tanker, følelser, behov, gleder og sorger.

 

Jeg har kun sett den én gang, men etter å ha skrevet om den er jeg fast bestemt på å se den på nytt ved første anledning. Jeg velger å avslutte med et sitat av filmkritiker Susan Sontag (6), "Devastating, enthrilling for every second of its seven hours. I'd be glad to see it every year for the rest of my life". (7)

 

5/5

 

Om jeg har lyktes i å rette oppmerksomheten din mot dette mesterverket av en film, er det mulig å bestille den på denne lenken. (8)

 

Bilder

Begge bildene er hentet den 06.10.2010

 

- lenke (B1)- Bildet finnes nedover på siden. Kan selv bekrefte at det er fra den originale filmen.

 

- lenke (B2) - Bildet funnet via google. Kan selv bekrefte at det er fra den originale filmen.

 

Kilder

Trykk på lenkene for å gå til gjeldende kilde.

- Sátántangó (1994) - Den originale filmen, av Béla Tarr.

- Ungarn under kommunisme (1) - Troverdig kilde, hentet fra anerkjent nyhetsside.

- Béla Tarr (2) - Trolig seriøs kilde, tross amatørmessig side.

- Videoklipp (3) - God kilde, hentet direkte fra filmen.

- Werckmeister Harmóniák (4) - IMDB, svært anerkjent filmbibliotek. I aller høyeste grad en godkjent kilde.

- Circle Dance II (5) - Youtube-video med lydspor. Kan selv bekrefte at lydsporet stemmer overens med det originale lydsporet på filmen.

- Susan Sontag (6) - IMDB, se kilde nr.4

- Sitat (7) - IMDB, se kilde nr.4

- Lenke til bestilling (8) - Anerkjent nettbutikk.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...