Jump to content

The Sopranos (Spoilers!)


Zann
 Share

Recommended Posts

Kan vel hende. Har jo hørt mye skryt om SFU-slutten også. Ikke røp noe, skal snart gyve løs på den serien.

 

Men jeg må si at det skal godt gjøres å slå Sopranos. Nå som jeg visste hva som kom til å skje, var det en glede å plukke opp alle de små detaljene i denne siste scena. En helt ufattelig god scene.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan vel hende. Har jo hørt mye skryt om SFU-slutten også. Ikke røp noe, skal snart gyve løs på den serien.

 

Men jeg må si at det skal godt gjøres å slå Sopranos. Nå som jeg visste hva som kom til å skje, var det en glede å plukke opp alle de små detaljene i denne siste scena. En helt ufattelig god scene.

 

 

gjør meg en tjeneste: ikke overdriv :P

Link to comment
Share on other sites

 
Kan vel hende. Har jo hørt mye skryt om SFU-slutten også. Ikke røp noe, skal snart gyve løs på den serien.

 

Men jeg må si at det skal godt gjøres å slå Sopranos. Nå som jeg visste hva som kom til å skje, var det en glede å plukke opp alle de små detaljene i denne siste scena. En helt ufattelig god scene.

 

oj. det kom visst dobbelt for første gang på diskuterfilm.com. Men jeg kan gjenta: ikke overdriv :P

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

First of all... jeg har jo aldri sett denne serien, bare kanskje to episoder eller noe. Men man hører jo om denne berømte slutten annenhver dag.

 

Hvis disse fem minuttene er det beste som noensinne har gått på TV, er det verdt å tvinge seg igjennom seks sesonger med (klisjefylt og overspilt) gangsterdrama for dét?

 

Og hvordan kan man påstå at det er de fem beste minuttene som har gått på TV, om man ikke har sett alt som har gått på TV?

 

. Er spent på om dette kan overgås.
Link to comment
Share on other sites

 
Og hvordan kan man påstå at det er de fem beste minuttene som har gått på TV, om man ikke har sett alt som har gått på TV?

 

 

Nei, og hvordan kan man kalle noe sin favorittfilm om man ikke har sett alle filmene som er produsert i verden?

Link to comment
Share on other sites

 
First of all... jeg har jo aldri sett denne serien, bare kanskje to episoder eller noe. Men man hører jo om denne berømte slutten annenhver dag.

 

Hvis disse fem minuttene er det beste som noensinne har gått på TV, er det verdt å tvinge seg igjennom seks sesonger med (klisjefylt og overspilt) gangsterdrama for dét?

 

Og hvordan kan man påstå at det er de fem beste minuttene som har gått på TV, om man ikke har sett alt som har gått på TV?

 

. Er spent på om dette kan overgås.

 

 

Hvordan kan du vite at de sesongene er klisjefylt og overspilt, om du ikke har sett serien? Tilogmed Morty såg en hel sesong av The Wire, i det minste..

Link to comment
Share on other sites

 
er det verdt å tvinge seg igjennom seks sesonger med (klisjefylt og overspilt) gangsterdrama for dét?

Nei, nå får du gi deg, gutt. To av 86 episoder er neppe nok for å dømme alt nord og ned.

 

Ellers: det Kubrick sa. Og blausen.

Link to comment
Share on other sites

 
Nei, og hvordan kan man kalle noe sin favorittfilm om man ikke har sett alle filmene som er produsert i verden?

Det skulle vel gå greit... iallfall heller enn å si "verdens beste".

 

Hvordan kan du vite at de sesongene er klisjefylt og overspilt, om du ikke har sett serien? Tilogmed Morty såg en hel sesong av The Wire, i det minste..

Alright, jeg har for dårlig grunnlag. Dette var mest en fjasete "brannfakkel". Jeg merker jeg generelt vegrer meg for å gå igang med serier - det tar så lang tid, så jeg leter egentlig etter gode argumenter.

Link to comment
Share on other sites

 
First of all... jeg har jo aldri sett denne serien, bare kanskje to episoder eller noe. Men man hører jo om denne berømte slutten annenhver dag.

 

Hvis disse fem minuttene er det beste som noensinne har gått på TV, er det verdt å tvinge seg igjennom seks sesonger med (klisjefylt og overspilt) gangsterdrama for dét?

 

Jeg ville heller sagt karikert og overfladisk selv. Slutten funker greit, men noe mesterverk av en scene er det vel knapt. Cheesy musikk (kudos til Journey) og

et brått stilistisk skifte der karakterene stiger ut av biler (med journey-soundtracket), går mot kafeen, noen symboler og tvetydigheter og så... svart skjerm.

Det funket, det var dristig, det var noe av det beste med serien helt klart, men jeg har problemer med å se det som en mesterlig scene.

 

Sopranos er for overfladisk og lettvint til å gjøre et stort inntrykk. Det funker som underholdning (dog repeterende utover sesongene).

Link to comment
Share on other sites

 
Enig i at Sopranos ikke gir noe varig stort inntrykk, og jeg synes også den er ujevn i forhold til andre HBO-serier. Svært god på sitt beste, men at slutten er i nærheten av å matche det følelsmessige impact som Six Feet Under-epilogen gir kan jeg ingenlunde være med på, selv om jeg som nevnt elsker slutten på Sopranos og.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Latterlig å snakke opp Six Feet Under-slutten og så finne Sopranos for "lett" eller noe som helst annet. Schmaltz er altså å foretrekke?

 

Hehe. Du må bare synes jeg er latterlig, for all del. Schmaltz, er det et trendy uttrykk for "sentimentalt kliss" eller noe i den dur? Vel, sentimentalt kliss treffer meg godt i blant, når det er såpass godt utført.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Latterlig å snakke opp Six Feet Under-slutten og så finne Sopranos for "lett" eller noe som helst annet. Schmaltz er altså å foretrekke?

 

 

Du må nesten utdype hvorfor det er schmaltz, blir litt for enkelt å bare slenge ut slike uttrykk. Men for å svare deg enkelt: jeg foretrekker at noen ihvertfall prøver å si noe om livet, enn å bare prøve å lage noe tøft og kult, og for så å prøve å lage en kryptisk slutt.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, denne gimmicken med å stave ut livet til alle involvert to the very end falt ihvertfall i dårlig jord for min del. Too much.

 

Synes heller ikke serien kan matche. Mener du The Sopranos generelt bare er "noe tøft og kult"? Er det NOEN amerikansk serie som har tatt opp flere problematiske emner rundt familie, mannsrollen, machokulturen, rundt vold og 'verdien av liv' etc etc? Om den lykkes eller feiles, vel det er opp til hver enkelt, men AT den har gjort det er det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

 
Vel, denne gimmicken med å stave ut livet til alle involvert to the very end falt ihvertfall i dårlig jord for min del. Too much.

 

Synes heller ikke serien kan matche. Mener du The Sopranos generelt bare er "noe tøft og kult"? Er det NOEN amerikansk serie som har tatt opp flere problematiske emner rundt familie, mannsrollen, machokulturen, rundt vold og 'verdien av liv' etc etc? Om den lykkes eller feiles, vel det er opp til hver enkelt, men AT den har gjort det er det ingen tvil om.

 

Jeg mener Six Feet Under, Dexter og sikkert talløse serier har tatt opp det samme. Jeg mener ikke Sopranos bare er tøft og kult, men det blir for meg en selvmotsigelse å "ta opp problematikken rundt vold" for så å glorifisere det i en montasje med tøff rockemusikk. Mannsrollen og machokulturen blir kanskje tatt opp, men her igjen skjer der selvmotsigelser i og med at serien er macho, med toppløse-shots i nesten hver episode. Og familie-problematikken blir så karikert og fjernt at det ikke har noe slagkraft hos meg ihvertfall.

 

Derfor mener jeg Sopranos er endimensjonell. Den skraper bare en tegneseriefalsk overflate, og selve serien er utført på et selvmotsigende premiss for å fenge flest mulig. Den tar ingen sjanser.

Link to comment
Share on other sites

 
Vel, denne gimmicken med å stave ut livet til alle involvert to the very end falt ihvertfall i dårlig jord for min del. Too much.

 

 

Hele serien handler om livet og døden, en sirkel. Er ikke det da passende at slutten tar for seg døden slik at sirkelen blir komplett både tematisk og komposisjonsmessig? Jeg synes det var riktig for den serien, det gav den følelsemessig tyngde, satte ting i perspektiv, og

viste for seeren at til og med hans favoritt-rollefigur ville dø, slik dine favoritt-mennesker/venner vil dø. Dette med Claire sin reise, å reise fra sitt liv, sin familie, sin sorg sitt trygge sted er med på å gi den tyngde. At hun "forlater" sin døde bror, ikke på en negativ måte, men legger han bak seg, ikke lar han ta over livet hennes, funket utmerket for meg.

Så kan du kalle det schmaltz om du vil.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 months later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...