Jump to content

The Sopranos (Spoilers!)


Zann
 Share

Recommended Posts

Siste halvdel av sesong 6 er antagelig det beste som er gjort i The Sopranos. Nå har jeg akkurat sett ferdig nest siste episode, og jeg gruer meg allerede til aller siste episode som kommer om en uke. Det blir ufattelig vemodig og trist... store ord for en tv-serie, men det fortjener The Sopranos. Andre som følger intenst og nervøst med nå på slutten?

 

Herregud, om en uke er alt over.....

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gah, jeg har ikke en gang fått sett første del av sesong 6! :( Får få tak i den straks. Går andre del på NRK nå, eller er det amerikanske sendinger du ser, Oldboy? Jeg får for øvrig holde meg fra å lese mer i denne tråden for nå. Har ikke spesielt lyst å få noe avslørt på forhånd.
Link to comment
Share on other sites

 

Gah, jeg har ikke en gang fått sett første del av sesong 6! :( Får få tak i den straks. Går andre del på NRK nå, eller er det amerikanske sendinger du ser, Oldboy? Jeg får for øvrig holde meg fra å lese mer i denne tråden for nå. Har ikke spesielt lyst å få noe avslørt på forhånd.

Første del av sesong 6 gikk på NRK i fjor høst. Andre del skal vel gå nå til høsten. Jeg valgte å laste ned og følge med tett opp til amerikansk release de siste episodene, ettersom jeg uansett regnet med å få vite slutten via media, internett eller kjente lenge før den blir vist på NRK. Og det ønsket jeg ikke....

Link to comment
Share on other sites

 

Hva skjer med Tony?

 

Du trenger ikke ha sett de siste epsodene for å ha en mening, men det er klart en fordel. Jeg sier vel ikke for mye når jeg røper at det i nest siste episode brøyt ut krig med mafiafamilien basert i Brooklyn, bare som et lite hint. Her en min prioriterte liste over hva jeg tror kan bli utgangen:

 

1. Tony blir drept ved et ulykkestilfelle hvor ingen egentlig har skylda.

2. Tony drepes av et familiemedlem, mest sannsynlig søster eller sønn.

3. Tony drepes av Brooklyn familien.

4. Tony drepes i skuddveksling med FBI.

5. Tony arresteres av FBI og må regne med en meget lang fengselstraff.

6. Tony drepes av en i egen gjeng.

7. Tony begår selvmord.

8. Tonygir blir fimresegisør for å lage en bedre film enn Christophers "Cleaver".

9. Tony melder seg inn i en katolsk orden for å bli munk fordi han angrer sine synder.

10. Tony rir inn i solnedgangen etter å ha kverket all motstand.

 

Siste episode har tittelen "Made in USA". Den sendes i USA søn. 10 juini om kvelden. Bør kunne lastes ned om morgenen den 11. for dem som er så slemme. Så er det etter alle solemerker ugjenkallelig slutt.

Link to comment
Share on other sites

 

Sukk. Da var det over.

 

Det har jo blitt ENORMT mye oppstyr rundt slutten i USA. De fleste virker å hate den.

 

Jeg synes den var fantastisk. Men det var også litt vondt å se det slutte så brått...

Link to comment
Share on other sites

 

Så var det slutt. David Chase overrasket alle enormt, og lot alt henge i lufta, eller gjorde han ikke det likevel? Hvor mange i restauranten hadde grunn til å drepe Tony? I alle fall 3, og da tenker jeg ikke på noen i familien.

 

Budskapet? Alt må ha en slutt. Tonys tid er snart slutt på en eller annen måte. Hvordan det skjer er ikke det som er interessant.

 

Genialt spør du meg. Denne slutten vil bli en klassiker, akurat slik slutten på verdens beste TV-serie bør være: Utfordrende og tankevekkende.

Link to comment
Share on other sites

 

Helt klart en slutt som vil få klassiker-status, og det kler jo serien veldig godt.

 

Som det har blitt poengtert av andre: "David Chase whacked the audience" -- og jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er så viktig om Tony Soprano ble skutt eller ei, det finnes fornuftige teorier som kan tyde på begge deler. Og jeg merker at jeg fortsatt er litt frem og tilbake i hva jeg skal tro. Men jeg liker å tro at han ikke blir skutt, at vi opplever sluttminuttene fra Tony Sopranos paranoide perspektiv der han alltid må se seg over skulderen for resten av livet, hvor han og hans familie (kanskje foruten Meadow) fortsetter i samme destruktive spor, og det er for dem kanskje en verre skjebne enn at han (inkludert familien eller ikke) blir tatt av dage.

 

Uansett merker jeg at jeg likte slutten eksepsjonelt godt!

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Og da var det slutt for min del også. Personlig elsket jeg også konklusjonen, selv om den tok meg helt uforberedt. Total overrumpling. Det er herlig at Chase velger å ikke mate seerne med en klar konklusjon, men heller lar oss tenke selv. Jeg har lest et par forskjellige teorier, men i mitt hode er det veldig tydelig at Tony blir drept. Det kom jeg frem til med en gang skjermen ble svart.

 

Tenk på Bobby og Tonys samtale i den foregående episoden, som vises igjen i et flashback helt på slutten. "You probably don't even hear it when it happens, right?". I siste scene ser vi det hele gjennom Tonys øyne, slik vi kanskje alltid har gjort. Og plutselig blir alt svart. Tony merker såvidt at det skjer, og når hans liv slutter, slutter også vår observasjon av ham. I tillegg kommer alle referansene til for eksempel Gudfaren, med mannen som går på toalettet og alt mulig. Det er det nok dette Chase har bygget opp mot. Gudfaren-filmene har jo tross alt vært en gjennomgående referanse gjennom hele serien. Hvem drepte Tony? Det er ikke så viktig. Det kan være hvilken som helst av karakterene som vises. Uansett, det er slutt for Tony.

 

Når alt kommer til alt må jeg si at jeg ikke kunne ønsket meg en bedre konklusjon på denne serien. Originalt, tankevekkende og ukonvensjonelt. Ikke overraskende at den høstet så mye kritikk i Statene. The Sopranos er uten tvil det beste som noensinne har rullet over TV-skjermen, og jeg stiller meg bak Oldboy, som i bloggen sin sier at denne serien over tid vil bli regnet som et av tidenes mesterverk. I mine øyne er dette den beste skildringen av mafia-livet noensinne. Glem Gudfaren og Goodfellas, The Sopranos har skildret dette med mye mer humanitet, realisme og troverdighet. En liten hyllest til alle som har medvirket i denne 8 år lange reisen er på sin plass. På ett vis er det trist at det er slutt, men jeg er glad for at de ga seg på toppen, og ikke lot det hele forvitre til noe middelmådig.

 

http://img508.imageshack.us/img508/9772/tonynl4.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Da var jeg også kommet i mål med Sopranos. De siste episodene var virkelig intensive må jeg si. De 3 siste såg jeg i et jafs..fantastisk !

 

Merker jeg allerede savner serien. Avslutningen var super, og selv om vi ikke fikk se hva som skjedde, så er det nok mange indikatorer at Tony blir tatt av dage.

 

"Glem Gudfaren og Goodfellas, The Sopranos har skildret dette med mye mer humanitet, realisme og troverdighet." stiller meg også bak den. Sopranos har vært en herlig og troverdig reise å vært med på.

Link to comment
Share on other sites

 

I mål nå, jeg òg, og får vel bare føye meg i rekken av fornøyde sjeler, i hva slutten angår. Absolutt en serie som har tilbydd mye kvalitetsikret underholdning, og da vil naturligvis serien også bli savnet.

 

Dog, på den andre siden vil slutten på denne serien gi meg tid og mulighet til å fyke løs på Six Feet Under. Det gleder jeg meg til.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Puh. Akkurat sett siste episode, og helt frem til de siste minuttene satt jeg i helspenn, klarte ikke å tenke på hva som skulle skje. Stiller meg bak uttalelsene til Uruloki jeg og, både angående selve slutten og serien i helhet.

 

Jeg må si at det var veldig trist å se Corrado på gamlehjemmet sånn, ikke det at jeg har hatt all verden med empati for han igjennom serien, men likevel - de gaffateipete brillene og alt.

 

Jaja, Hail Tony!

Link to comment
Share on other sites

 
Herregud, hvor mange episoder har du sett til dagen egentlig? :blink: Det var da ikke så lenge siden du sa at du ikke hadde sett noe av serien? Eller bommer jeg kraftig? Flott at du likte dette mesterverket av en serie i hvert fall.
Link to comment
Share on other sites

 
Hmm, har vel brukt en omtrent tre uker på å se hele greia, tror jeg. Kjappa meg gjennom slutten av sesong seks for å ikke ha en to-tre episoder igjen før jeg dro på festival.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 months later...
Har idag sittet med Sopranos Sesong 6 del 2 på dvd og kan ikke tro det er slutt. For en fantastisk avslutning, jeg ropte YES!!!!!!!! og klappet da teksten endelig kom. Så fornøyd og mett. Og det er med en god følelse jeg ser serien komplett i hyllene med viten om at det er ikke lenge til jeg besøker familien Sopranos atter en gang. Nei nå må jeg høre Journey en gang til.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 9 months later...

Da har jeg omsider også fått sett alle sesongene av The Sopranos, og det smakte godt hele veien, selv om jeg synes den er hakket mer ujevn enn mine andre HBO-favoritter, The Wire, Six Feet Under og Carnivale. Er vel spesielt første halvdel av tredje og femte sesong jeg synes var litt tamme, i tillegg til noen fyllepisoder slik som da Adriana prøver å skaffe et band platekontrakt. Første halvdel av sjette sesong, kanskje med unntak av de aller første episodene, hadde også en tone som var litt "off", uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva som gjorde at jeg følte det. Kunne vært artig å høre hvilke sesonger de andre brukerne her på forumet synes rager høyest.

 

Tonys karakterutvikling er jo det som virkelig er spennende i denne serien, og selv om jeg hele veien håpet at han mot slutten ble tvunget til å for alvor konfrontere seg selv, så likte jeg godt hvordan det endte. Det er som det går opp for Dr. Melfi på slutten, at terapien kanskje bare gjør Tony til en enda mer kynisk og kalkulerende jævel. Likevel føler man at han er svært nær ved å bikke over til et endelig oppgjør med seg selv.

 

Slutten er jo mye diskutert, også her, og jeg likte den svært godt. Om han blir drept eller ikke, vel.. uansett liker jeg å tro at Tony ser like mistenksomt og nervøst på de potensielle morderne som det kameraet gjør, og at han der og da virkelig innser at hans virksomhet har satt familien i livsfare. Når Meadow sliter med å parkere utenfor var jeg sikker på at hele familien skulle bli drept, og at hun skulle slippe unna fordi hun brukte så lang tid, og kanskje skjer akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes hele sesong 6 var veldig "on". Er ellers veldig enig i det du skriver angående selvkonfrontasjonen, jeg hadde nok også sett for meg at det ble et slik oppgjør. Men jeg må si jeg elsket måten det ble løst på. Det ebber liksom bare ut i elendighet, man tror at nå som det er slutt må det jo komme en løsning, men så viser det seg at alt egentlig bare går tilbake til startpunktet. Denne totalt kaotiske atmosfæren i sesong 6 er mesterlig.

 

Men hvilke sesonger som rager høyest? Tja, det har jeg vanskelig for å si. Synes serien holder et jevnt nivå gjennom alle sesongene. Men jeg er veldig glad i Funhouse i sesong 2. Klassikeren Pine Barrens i sesong 3 rager også høyt. Men jeg klarer ikke å plukke en favoritt egentlig. Er kanskje aller mest glad i de siste par-tre sesongene. Jeg vet ikke.

 

Har luftet tanken å ta enda en gjennomgang fra start til slutt. Kanskje jeg skal få prioritert det i vinter.

Link to comment
Share on other sites

 

Vanskelig å si om det er mine favorittsesonger, men jeg var vaffal mest hekta under sesong 2 og 3. Med første del av sesong 6 som et annet høydepunkt. Men serien holdt uansett sitt drøyt høye nivå hele veien.

 

Og jeg må bare få propse slutten, omfg. Desidert seriens beste øyeblikk. Haka nede på brystet i et par minutter mens jeg samlet tankene. Det var så uventet, og samtidig helt utrolig elegant. Og et vemodig og uunngåelig farvel med Tony, når man tenker på hva som mest sannsynlig skjedde.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Uruloki: Er Pine Barrens den med russeren i skogen?

Yes! Når Christopher og Paulie blir sittende fast i snøføyka etter den lettere komiske situasjonen før. Funhouse er for øvrig den hvor Big Pussy blir drept, og Tony har matforgiftning. Ja, jeg elsker den lettere surrealismen i denne.

 

Og jeg må bare få propse slutten, omfg. Desidert seriens beste øyeblikk. Haka nede på brystet i et par minutter mens jeg samlet tankene. Det var så uventet, og samtidig helt utrolig elegant. Og et vemodig og uunngåelig farvel med Tony, når man tenker på hva som mest sannsynlig skjedde.

Veldig enig. Jeg ble også helt slått i bakken. Og var nok også en av dem som med ett ble forbanna for at TV-en tydeligvis streika akkurat i siste øyeblikk. For en finale!

Link to comment
Share on other sites

 
Pine Barrens er en herlig episode ja. Ellers har jeg stor sans for øyeblikk som da Tony banker sin nye muskelbunt av en sjåfør for å gjenvinne respekten hos gutta, eller da han irriterer seg over sin søsters fremgang i terapi (for å få bukt med sine raserianfall), hvorpå Tony provoserer frem raseriet i henne og går derifra med et smil om munnen. Hehe, fy f for en psykopat, sistnevnte scene ga meg grøsninger.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 months later...
 
  • 3 weeks later...
De siste dagene har jeg tatt et gjensyn med hele sesong 6. Foreldrene mine bestemte seg i høst for å se alt fra start til slutt, og hadde liksom en plan om at de skulle være ferdig til sommeren. Men så ble de totalt hekta og har sett minst to episoder daglig den siste tiden. Jeg heiv meg vel mest med for å studere deres reaksjon på siste episode, men herreminhatt så bra sesong 6 er. De siste 5 minuttene av denne serien er kanskje det beste jeg har sett på TV.
Link to comment
Share on other sites

 
De siste 5 minuttene av denne serien er kanskje det beste jeg har sett på TV.

 

Gled deg til den dagen du ser ferdig Six Feet Under, kan hende du må forandre på denne uttalelsen da! Men ja, fantastisk slutt, intens og med en helt særegen, nærmest melankolsk stemning. Høy gåsehudfaktor.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...