Jump to content

Votesystem - vinn eller forsvinn?


Svankmajer
 Share

  

24 members have voted

  1. 1. Å kunne gi pluss på andres poster...

    • Mjeh... keep it. I kinda like it.
      3
    • Meh, trash it. I don't like it.
      16
    • I'm mr. on the fence man!
      5


Recommended Posts

 
 
 
 
 
 
 

Ser du har filmblogg, og så så jeg navnet ditt. Are you Helle in disguise? Visa pattarna!

Hehe, nei dessverre. Vi har ulike etternavn også :P Mitt slutter på -nes og hun slutter på -land, samt hun har dobbel a og jeg har å :)(men på bloggen har jeg dobbel a i adressen for å unngå "å").

 

Edit: er ikke det ironisk at jeg får to votes for en kommentar om hvor unødvendig votes er?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 
 

er ikke det ironisk at jeg får to votes for en kommentar om hvor unødvendig votes er?

Eg kan ikkje snakke for dei andre stemmegjevarane (du har tre no), men for meg var det i alle fall nettopp den ironien som gjorde det så uimotståeleg. :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, merker at folk syntes det var morsomt å gi pluss til alle som ønsker å fjerne denne funksjonen, ja.

 

Nå skrev jeg riktignok 15 Oktober, men jeg mistenker at forumet har talt. Ga det såpass tid sånn i tifelle løpet ble jevnere. Foreløbig er naysayerne fem ganger så mange, så det ser ut som klar tale. Hvis ikke noe drastisk skulle skje i løpet av få få dager så fjernes funksjonen.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det ommer litt an på hvordan denne sida utvikler seg. Kommentarer til nyheter kan gjerne gis pluss siden da snakker folket uansett forbi hverandre, men i en debatt så ser jeg heller at folk uttaler seg en at de gir en anonym tommel.

 

For eksempel har jeg ikke noe imot tomlene jeg fikk på http://www.nettavisen.no/nyheter/article2962606.ece siden kommentarfeltet der stor sett består av one-linere og udebatterte brannfakler.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, men jeg merker jeg synes det er mye irrasjonelle tanker her. At folk ikke liker funksjonen i segselv er nå én ting, men at folk tror det liksom blir å erstatte debatt finner jeg ubegrunnet og høyst usannsynlig. Hvis du har en kommentar til noe, noe du vil si, hvem i huleste tenker sånn "Å, jeg hadde masse å si, men jeg tror jeg av en eller annen grunn bare trykker pluss".

Tvert imot tror jeg plussene er ganske reservert når man bare vil si seg enig i en post, uten å ha noe å tilegge seg. For meg virker dette helt opplagt.

 

Ellers merker jeg jo at det aller meste av nye forslag som kommer opp på denne kanalen blir møtt med skepsis og holdninger ala "er best slik det er", noe som gjør at jeg bekymrer meg litt over disse demokratiske prosessene, da det jo bremser utvikling. Husker en gang da vi foreslo et annet navn til kanalen og ønsket forslag, og de fleste bare endte opp i å si at Diskuterfilm er greit, utelukkende fordi det er det man er vant til. Er ikke meningen å høres sutrete ut, men er alltid det beste det man tilfeldigvis startet med? Hm.

 

S,

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 
Vil vel ikke si at å si nei til et poengsystem er å "hindre utviklingen av forumet". Og det er ikke nødvendig å si at alle her tenker irrasjonelt, jeg tror absolutt alle forstår poenget ditt i første avsnitt, men nå er det nå en gang slik at vi har prøvd ut systemet, folk ønsker det ikke, forumet har talt, så det burde være en enkel avgjørelse.
Link to comment
Share on other sites

 

Hm. Vel, det er jo hovedargumentet som hele tiden kommer opp. "Å, er redd det vil gjøre at folk skriver mindre". Jo, jeg har skrevet det tidligere, men folk sier jo det samme fortsatt. "Bedre å skrive enn å trykke pluss!". Noe som virker korttenkt.

 

Er forøvrig ikke kun utifra denne greia jeg trekker denne konklusjonen. Jeg merker en slags kynisme, og skepsis i mange forslag for endring på forumet. Det bekymrer meg.

Greit nok denne lille greia, men undrer om administrative avgjørelser heller burde gjøres i diskusjon blant moderatorene i fremtiden. Først iallefall.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er veldig imot et sånt system fordi jeg har sett hvordan det har blitt misbrukt på andre forum. Det inspirer ikke folk til å skrive bedre, men at de prøver å være morsomme og flåsete hele tida i håp om å få rep, isteden for å faktisk skrive noe vettugt og velformulert. Rep-systemet har da bare blitt en slags prestisjejakt isteden for en måte å gratulere folk på som skriver bra.

 

Nå tror jeg ikke det noengang kommer til å bli et reelt problem på dette forumet, siden folk er mer seriøse her og det virker som om man faktisk tenker igjennom hva en skriver før det blir postet her. Men jeg har dårlig erfaring med slike systemer og føler at dette forumet er for bra til trenge noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

 

Okei, det var for en gangs skyld faktisk sensible argumenter i mot.

 

Nå var det aldri det reputation-systemet jeg syntes var interessant med det. Kan se hvordan i mer masete foraer så kan det bli misbrukt. Jeg tror hovedargumentet mitt for er at jeg oppigjennom årene her har sett endel tråder og poster der mye arbeid har blitt lagt inn i, og at de kanskje ikke har fått nok erkjennelse, slik at brukerne ikke gidder å legge så mye arbeid i de neste gang. Noenganger får jeg inntrykket mer at folk kan synes postene er flotte og fine og at de derfor ikke har sagt noe. Jeg oppfattet et hull her, som jeg håper vote-systemet kanskje kunne fylle.

 

Systemet er uansett fjernet nå. La oss aldri se oss tilbake.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
  • Create New...