Jump to content

Boardwalk Empire


Fubarino
 Share

Recommended Posts

http://img816.imageshack.us/img816/6353/boardwalkempire.jpg

 

Jeg er jo langt fra tålmodig nok til å vente til den kommer på norske skjermer, så den er nå fortært etter en ulovlig jakt. Jeg er jo en "sucker" for mafiafilmer, og her får vi jo en hel rekke av de store navnene servert på et sølvfat:

-Lucky Luciano, Al Capone, Meyer Lanski og til en viss grad Arnold Rothstein. Man kan ikke klage på skuespillerne heller, spesielt Steve Buscemi, men også Michael Stuhlbarg(A Serious Man), Michael Shannon, Stephen Graham, Kelly MacDonald og Michael Pitt(mye Michael her gitt). Scorsese står som kjent for regien i pilot-episoden, men ellers er det Sopranosfolk som står bak moroa når det gjelder regi og manus.

Inntrykket etter første episode er at dette kan bli virkelig bra. Det føles tidsriktig og det er spennende, selv om det var litt vanskelig å bli kjent med alle, og dems motiver, i første episode. Jeg forventer f.eks at Michael Shannons rollefigur kommer mer til sin rett etterhvert.

Flere som har tatt en titt?

Link to comment
Share on other sites

 
Trudde dette skulle vere den nye Scorsese-serien eg, men det er altså berre piloten han har regi på? Uansett eit spanande prosjekt, til trass i velpløygde område. Buscemi var jo stor i den rolla han hadde i Sopranos.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Innfrir det forventingene? Tja. Artig med mye fancy Scorsese-estetikk, men førsteepisoden er veldig typisk pilot der ting først og fremst skal etableres. Men gleder meg til fortsettelsen, miljøet og skuespillerne er helt herlige, så dette kan bli bra. Veldig klassisk HBO da, dette er et slags bindeledd mellom Deadwood og Sopranos. Det lovløse Amerika, del veldig mange. Og jeg blir aldri lei av temaet.
Link to comment
Share on other sites

 
Med Scorseses formsvikt de siste årene hadde jeg labre forventninger til denne - de ble heldigvis ikke oppfylt. Her ser tvert imot Scorsese ut til å ha funnet tilbake noe av fordums godform. Tidskoloritten sitter (kinosekvensen med Fatty Arbuckle var kjekk; dvergboksing bør dessuten få en renessanse), karakterene introduseres på forbilledlig måte (likte især Capones neddempete entre) og selv om USAs forbudstid er dramatisert et utall ganger klarer Scorsese å skape interesse gjennom sin solide regi. Det skader heller ikke at man har stablet på beina et solid skuespillerensemble (rosinen i pølsa var "Omar Little"). Dette showet tegner til å kunne bli en real HBO klassiker. Introsekvensen er dog ikke blant selskapets beste - musikkvalget i sær skurrer.
Link to comment
Share on other sites

 
 

dvergboksing bør dessuten få en renessanse

Kvalitetsstempel uten tvil.

 

Introsekvensen er dog ikke blant selskapets beste - musikkvalget i sær skurrer.

Nå må du da ikke såre Uruloki på denne måten!

 

Jeg kan nesten si at jeg elsket piloten. Ti tomler opp!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Nå må du da ikke såre Uruloki på denne måten!

Straight Up and Down og greier, fett. Kanskje jeg skal gi serien en sjanse, da. At Montag ikke liker god musikk er ikke noe jeg blir spesielt såret av dog.

Link to comment
Share on other sites

 
3 episoder uti og hele affæren har falmet ganske så betraktelig. Svakhetene ved prosjektet har virkelig begynt å åpenbare seg - mye såpeaktig fyllmateriale og for lite engasjerende historiefortelling. Selv Omar klarer ikke redde denne skutas ferd mot havari.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Du ser ofte såpeopera på høylys dag, Montag.

 

Synes det var nok av ting som spisset det hele litt til i denne episoden. Hele affæren rundt den sårete tjukkasen var fornøyelig, og nå begynner karaktergalleriet å falle på plass. Tror fremdeles dette kommer til å bli veldig bra, jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Var i utgangspunktet skeptisk da jeg hørte det var et Scorsese prosjekt, og piloten gav heller ikke helt mersmak ved første øyekast. Buscemi virket litt feil for rollen og til tider ble det mye perioderunking ala Mad Men.

 

Men siden det er et Winter prosjekt med gladgutter som Rothstein, Capone og Luciano så har jeg fulgt med videre og det viser seg faktisk at dette er skikkelig bra saker. Karakterene, store som små, har en dybde og realisme jeg ikke har sett på tv siden Sopranos og Deadwood. Produksjonen er solid fra topp til tå. De typiske klisjeene blir unngått med stil og i motsetningen til de aborterte cliffhangerene og inn med teskje dialogene man får servert på popcorntv som 24, Breaking Bad, Dexter etc. blirs spenningen her bygget opp gjennom sterke manus og en regi som respekterer seeren.

 

Innertier. Godt å se HBO tilbake med noe annet enn kvasioppgulpet de har servert de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 weeks later...

Nå har jeg sett 7 episoder, og i mangel av en mer sofistikert måte å uttrykke meg på så må jeg bare si at dette rett og slett er fabelaktig fantastisk! Litt tidlig å si enda, men dette seiler virkelig opp som ikke bare en match, men en utfordrer til Sopranos og Deadwood. Herlige karakterer, herlig skriving, herlig fotografi. Både drama, action og humor er mesterlig balansert, og uten å pirke har jeg vanskeligheter for å finne et eneste svakhetspunkt her.

 

Begge de forhenevnte showene hadde sine dødpunkter enten i form av mindre sterke karakterer eller plotlinjer, men her sitter jeg som fengslet til hvert eneste øyeblikk. Serien mangler muligens en sentral karakter like imposerende og enigmatisk som Swearengen og Tony, men dette blir kompensert for og vel så det gjennom et karaktergalleri uten sidestykke. Fra hovedrolle Nucky Thompson og James Dormedy til småroller som Mickey Doyle (Name is Doyle now!) virker akkurat like utviklet og 3 dimensjonale på tross av forskjellen i eksponering. Dette kommer til å bli stort, fort.

 

Hvis det var en tid for å forkaste moralske prinsipper og laste ned som om fanden var i hælene så er det nå.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Vad tycks sålangt?

 

Helt klart en velprodusert serie med mye kvalitet og underholdning, men det er et eller annet med karaktergalleriet og historiene som gjør at jeg ikke blir fenget i like høy grad som hos "de store" som Sopranos osv. Mulig fordi vi har sett så mange mafiavarianter fra før av, man går stort sett i et velkjent terreng som har vært utforsket nøye tidligere. Jeg syns nesten utvalget av biroller, som f.eks. Al Capone, Agent Nelson Van Alden og Chalky White virker mer spennende å følge enn selve hovedkarakterene. Jeg bryr meg lite om Michael Pitts karakter, han blir liksom en litt for anonym utgave av kynisk bølle, hvor forsøkene på å gi ham mer menneskelige egenskaper (opplevelsene av krigen, kjærligheten for hora som blei drept) har falt litt igjennom. Men dette kan jo endres etterhvert, jeg brydde meg jo f.eks. ikke mye om Don Draper etter første sesong av Mad Men.

Link to comment
Share on other sites

 

Flott at det begynner å skje ting med Van Alden, og at Jimmy ble hentet hjem for en showdown med NY. Jeg vil gjerne se enda mer til Chalky, kanskje i sesong2?

Sekvensene med Nucky og dama(ene) hans er ikke så flott igjen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Jeg synes det blir bedre og bedre utover sesongen. Har slitt meg litt gjennom noe, men nå gler jeg meg skikkelig til å se de tre-fire siste episodene i løpet av de neste dagene.

Det er selvsagt ikke alle karakterer eller historier som er like engasjerende, men alt i alt er jeg fornøyd med serien. Lover bra framover.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 months later...
 
  • 4 months later...
 
 
 
  • 2 months later...

Flere som har sett ferdig sesong 2? Klar forbedring fra første sesong, intensiteten har økt mer enn et par hakk. Spesielt episode 6 må nevnes

(hvor Eli dreper George O'Neill og vi får det klippet av Eli som begraver liket ute i skauen i lys av bilen, veldig "pent"). Ble ganske overrasket når de drepte kona til Darmody og den lesbiske elskerinna (prikk lik morfaren min han jøden!). Og så Darmody selv, usikker på hvor serien kommer til å gå nå uten den kuleste karakteren.

 

 

mod. edit: SPOILER ALERT. -kalkun

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Jepp. Sesong 2 var rimelig mye bedre og mer engasjerende enn den første, syns jeg. Sugde i meg hele sesongen på noen knappe dager i helga. Det hjelper selvfølgelig på at vi er varm i trøya med karakterene, i sesong 1 ble det litt for mange navn på en gang, uten så mye sjans til å plassere de ulike navnene på trynene til de mange birollene.

 

Rimelig overrasket over slutten av sesongen selv. Lurer på hvordan historien utspiller seg videre i sesong 3. Vil vi se Al Capone bli gangsterboss ?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...