Jump to content

5 år med DFilm, 500 filmer


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Seven Samurai på første var hvertfall ikke forventet!

Hehe, hadde vel ventet mer reaksjoner på 4.plassen...

 

Må forresten dele et stemningsbilde fra ovennevnte med dere:

http://b.imagehost.org/0956/vlcsnap-00065.jpg

 

Og ja, vi får satse på at en viss australsk godbit klarer å komme med på sluttlisten. Ser jo heldigvis ut for at flere her har fått den med seg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Prøvde å se et par på tampen:

 

Crime Wave. Ikke listeplass, men feeet, særlig når den er på sitt mest hyperaktive (jentas visualiseringer av de forskjellige versjonene).

 

Stemningsbilde:

http://i55.tinypic.com/2gwi4qc.png

 

News From Home (Ankerman) stoppa jeg akkurat, er sliten og fant ut at jeg må opp i sekstida i morra. OK til ganske bra så langt, Bazin ville vært fornøyd tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette ble fort, men forhåpentligvis ikke alt for gale

 

01 Cidade de Deus (2002)

02 Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)

03 Jakten (1959)

04 La Passion de Jeanne d'Arc (1928)

05 Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

06 Paris, Texas (1984)

07 The Ususal Suspects (1995)

08 Vertigo (1958)

09 This is Spinal Tap (1984)

10 Wallace & Gromit in The Wrong Trousers (1993)

 

11 Fanny och Alexander (1982)

12 It's a Wonderful Life (1946)

13 Dong (1998)

14 12 Angry Men (1957)

15 Glengarry Glen Ross (1992)

16 Salmer fra kjøkkenet (2003)

17 Foutaises (1989)

18 Reve-enka (1962)

19 When Harry met Sally... (1989)

20 Ma-ma (1976)

 

21 Almost Famous (2000)

22 Ed Wood (1994)

23 King Kong (1933)

24 Magnolia (1999)

25 Singin' in the Rain (1952)

26 Leve blant løver (1998)

27 Network (1976)

28 No Country for Old Men (2007)

29 The Truman Show (1998)

30 Lawrence of Arabia (1962)

 

31 Looking for Richard (1996)

32 Resan till Melonia (1989)

33 The Many Adventures of Winnie the Pooh (1977)

34 Mystic River (2003)

35 The Princess Bride (1987)

36 Fucking Åmål (1998)

37 Forgotten Silver (1995)

38 The General (1998)

39 Flåklypa Grand Prix (1975)

40 Butch Cassidy and the SUndance Kid (1969)

 

41 Ronja Rövardotter (1984)

42 Annie Hall (1977)

43 Askeladden og de gode hjelperne (1961)

44 O Primeiro Dia (1998)

45 Fargo (1996)

46 Bullets over Broadway (1994)

47 To Die For (1995)

48 Schindler's List (1993)

49 Trzy kolory: Bialy (1994)

50 Mr. Smith Goes to Washington (1939)

 

51 Toy Story (1995)

52 One Froggy Evening (1955)

53 The Remains of the Day (1993)

54 O Brother, Where Art Thou? (2000)

55 The Day the Earth Stood Still (1951)

56 Double Idemnity (1944)

57 Jaws (1975)

58 What's Eating Gilbert Grape (1993)

59 Romeo + Juliet (1996)

60 Italiensk for begyndere (2000)

 

61 Sleepless in Seattle (1993)

62 Herr Bohm och sillen (1987)

63 Bad Taste (1987)

64 Kurt & Courtney (1998)

65 Vincent (1982)

66 The Limey (1999)

67 Kronprinsen (1979)

68 Hannah and Her Sisters (1986)

69 Dead Man Walking (1995)

70 Dersu Uzala (1975)

 

71 Insomnia (1997)

72 When We Were Kings (1996)

73 Ben-Hur (1959)

74 Little Women (1994)

75 Star Wars: Episode V: The Empire Strikes Back (1980)

76 Noz w wodzie (1962)

77 Duck Amuck (1953)

78 Long-Haired Hare (1949)

79 Rabbit Fire (1951)

80 Nobody's Fool (1994)

 

81 Smoke (1995)

82 Døden på Oslo S (1990)

83 The Big Story (1994)

84 Beautiful Girls (1996)

85 Tampopo (1985)

86 Brødrene Dal og spektralsteinene (1982)

87 Pelle Parafins Bøljeband og automatspøkelsene (1982)

88 The Ice Storm (1997)

89 Øyenstikker (2001)

90 The Apartment (1960)

 

91 Lagaan: Once Upon a Time in India (2001)

92 The Sweet Hereafter (1997)

93 The Godfather (1972)

94 Amadeus (1984)

95 Dumbo (1941)

96 Eggs (1995)

97 Short Cuts (1993)

98 Sult (1966)

99 Do the Right Thing (1989)

00 Goodfellas (1990)

Link to comment
Share on other sites

 

Da har jeg fått endra min liste, også.

 

Inn:

 

Les enfants du paradis

Our Century

The Saragossa Manuscript

Shadows

Le Samourai

Army of Shadows

The Holy Mountain

2 or 3 Things I Know About Her

Faces

A Woman Under the Influence

 

 

Ut:

 

Magnolia

Vozvrashcheniye

Grizzly Man

Dogville

The Elephant Man

La Battaglia di Algeri

12 Angry Men

The Shining

Rear Window

Dog Day Afternoon  

 

 

Pluss mye omrokkeringer.

 

 

Så da sier vi at fristen for å levere liste har passert. Takk for deltakelsen!

 

Vel, da får jeg begynne med opptellinga! Ønsk meg lykke til. Huff...

Link to comment
Share on other sites

 
 
Syns dette inn og ut systemet av filmer man nettopp ser er litt merkelig. Jeg hadde aldri klart å sett en haug filmer rett før en listefrist, og kunne slengt endel av de inn på en topp 100 liste sånn uten videre. Hos meg må nok filmene vokse og "gro" seg inn på en slik liste, og det kan jo ta både tid og flere visninger. Kanskje derfor jeg ikke orker å sette meg ned å se så mye aktuell film for de ulike aktuelle kåringene.
Link to comment
Share on other sites

 

Du gjør en superjobb Urururur. Gleder meg virkelig til sluttproduktet. Tenkte umiddelbart at Zerkalo kom til å gå av med seieren, men virker som The Red Shoes kommer til å gjøre det bra også. Spennende. Ser for meg mange her som vil ha som nyttårsforsett å se hele lista før 2011 løper ut.

 

Stå på

Link to comment
Share on other sites

 
 

Badering: Du har Morvern Callar og North By Northwest to ganger. Kom gjerne med to ekstra filmer på bunnen av lista. I tillegg, hvilken Amateur er det snakk om?

 

awf: Har du en IMDb-link eller i hvert fall regissør/årstall til Chandmani Sum og La Nuit du Phoque?

 

 

Det hadde jo vært så mye lettere om folk hadde vært såpass ålreite at de inkluderte årstall/regissør på listene sine! Hadde spart meg en god del timer med IMDb-søking.

 

4 lister unnagjort, 47 igjen... dette tar tid, gitt. Får fortsette i mårra.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Syns dette inn og ut systemet av filmer man nettopp ser er litt merkelig. Jeg hadde aldri klart å sett en haug filmer rett før en listefrist, og kunne slengt endel av de inn på en topp 100 liste sånn uten videre. Hos meg må nok filmene vokse og "gro" seg inn på en slik liste, og det kan jo ta både tid og flere visninger. Kanskje derfor jeg ikke orker å sette meg ned å se så mye aktuell film for de ulike aktuelle kåringene.

 

Enig i dette. Var derfor jeg egentlig ikke hadde lyst til poste noen liste i begynnelsen. Har sett mange filmer som jeg likte, men som ikke satt så veldig godt da jeg først så dem (Werckmeister Harmoniak og Mullholland Drive spesielt). Filmer som krever noen gjensyn før jeg kan si hva jeg virkelig syntes om dem. Men siden Uru spurte så pent, så kunne jeg jo ihvertfall bidra.

 

Håper det ikke gjorde noe at jeg bare posta 50 filmer da. Det vil vel ikke ha noen innvirkning på den endelige lista, eller?

Link to comment
Share on other sites

 

 

awf: Har du en IMDb-link eller i hvert fall regissør/årstall til Chandmani Sum og La Nuit du Phoque?

 

 

Det hadde jo vært så mye lettere om folk hadde vært såpass ålreite at de inkluderte årstall/regissør på listene sine! Hadde spart meg en god del timer med IMDb-søking.

 

Rowan Lee Hartsuiker - Chandmani Sum (2009) og Jean-Jacques Birgé La Nuit du Phoque (1974)

 

Det virker som om du har startet på toppen ettersom du har tatt listen min? Er du ferdig med den? Ellers kan jeg gjerne legge til regissør.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Rowan Lee Hartsuiker - Chandmani Sum (2009) og Jean-Jacques Birgé La Nuit du Phoque (1974)

 

Det virker som om du har startet på toppen ettersom du har tatt listen min? Er du ferdig med den? Ellers kan jeg gjerne legge til regissør.

Takker! Ja, jeg tar det alfabetisk, så jeg er ferdig med din nå.

 

Håper det ikke gjorde noe at jeg bare posta 50 filmer da. Det vil vel ikke ha noen innvirkning på den endelige lista, eller?

Hva mener du?

Link to comment
Share on other sites

 

Syns dette inn og ut systemet av filmer man nettopp ser er litt merkelig. Jeg hadde aldri klart å sett en haug filmer rett før en listefrist, og kunne slengt endel av de inn på en topp 100 liste sånn uten videre. Hos meg må nok filmene vokse og "gro" seg inn på en slik liste, og det kan jo ta både tid og flere visninger. Kanskje derfor jeg ikke orker å sette meg ned å se så mye aktuell film for de ulike aktuelle kåringene.

 

Jeg er veldig enig med deg her, men det virker som om dette er noe som er forskjellig fra person til person. Det er uhyre sjeldent at en film jeg nettopp har sett roter seg inn i min etablerte kanon, men hvis jeg gir den litt tid og refleksjon er det mer sannsynlig. Synes også det er vanskelig å "forte meg" å se mange aktuelle filmer i sluttfasen av en slik kåring- for jeg er obs på at "the lure of the new" kan være en falsk horunge.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjedelig og aldri bli bergtatt av en film da. For eksempel Marketa Lazarova og Werckmeister Harmonies gikk rett inn på min topp 20 da jeg så dem. I ettertid har dog Werckmeister steget høyere og høyere. Crime wave, tipset til Morty, gikk rett inn på sluttlisten min. Rett og slett fordi jeg koste meg så enormt med den. Det blir kanskje litt "urettferdig" for gamle favoritter som ikke er like ferske i minnet, men det er jo uansett umulig å plassere 100 filmer helt perfekt etter hvor godt man liker de. Jeg klarer i alle fall ikke det og neste uke ville listen sikkert sett litt annerledes ut.

 

edit: "..for jeg er obs på at "the lure of the new" kan være en falsk horunge." :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Om det virkelig var snakk om juks hadde nok Jens lagt litt mer arbeid ned i at det ikke skulle virke så åpenbart. Som sagt, elisabeth og Jens har forskjellige IP-adresser og også forskjellige iCheckMovies-profiler, så om det er en svindel her, er den i så fall godt gjennomført, hehe. Men jeg innrømmer jo at det ser litt suspekt ut, kåring etter kåring. Jens må gjerne komme og avkrefte alle beskyldninger, det hadde nok vært det beste.

Det er enda en ting som er litt rart - jeg ser aldri hverken Jens eller elisabeth på forumet, bortsett fra på disse kåringene. Og da kommer de med nesten to helt like lister etter hverandre, og deretter forsvinner.

 

Men det er vel ingen big deal…

 

Edit: For å hjelpe Uru litt, så kan jeg bare meddele at jeg tror (tja, 90% sikker) at når Montag skriver "Brideshead Revisisted" at han mener miniserien med Jeremy Irons fra 1981; ikke langfilmen fra 2008. Am I Right? Mener å ha lest at Monter'n har skrevet om dette før…

 

Ser at Peru også har denne på listen sin, men vet ikke hvilken av de han liker.

 

Apropos Montag: HVOR er den store Blade Runner på lista di?! Mener å huske du omtalte denne som en stor favoritt en gang i tia.

Link to comment
Share on other sites

 

Jada, jeg vet hvlken Brideshead det er snakk om.

 

Litt mer masing:

 

 

Bob_3: Du hadde én film for mye, jeg strøyk All the Presidents Men fra bunnen (bra Don’t Stop Believing-easter egg forresten, hehe).

 

COMPAQis: Baraka to ganger, sleng til en ekstra film på bunnen om du vil.

 

Drago: Videodrome to ganger, sleng til en ekstra film på bunnen om du vil.

 

Engangsgrill: Hvilken The Intruder og Something Wild er det snakk om?

 

 

 

Sliten i huet allerede, jeg.

 

Kan vel si såpass at det er dobbel Kubrick på topp foreløpig, men her kan alt fortsatt skje! 745 filmer har fått poeng så langt.

Link to comment
Share on other sites

 

snap

Ja, vi snakker selvsagt Brideshead anno 1981 og ikke den nye vederstyggeligheten.

 

Når det gjelder Blade Runner, er det rent praktiske årsaker som gjorde at den ikke kom med i denne runden. Filmen er fortsatt blant de jeg setter høyt, og kjenner jeg resten av forumet rett kommer den med på sluttlisten.

 

Uru: Er det 2001 på topp så langt altså? Btw, noen uklarheter ellers på min liste?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...