Jump to content

5 år med DFilm, 500 filmer


Uruloki
 Share

Recommended Posts

edit: Pretender er her. Du er fus..

 

Tja.. sannelig om jeg vet. Nå har jo du harvet over en del filmer allerede.

 

Kjørte en sammenligning på ICheckmovies, og fant et par jeg tror du kanskje liker (utvalget er awf-justert etter beste evner);

 

- Berlin Alexanderplatz

- Brand Upon the Brain, My Winnipeg etc. (Maddin generelt)

- De vierde man

- Die Brücke

- The Ghost and Mrs. Muir

- La glace à trois faces

- The Hart of London

- Hold Me While I'm Naked

- Westfront 1918

- Leave Her to Heaven

- Le révélateur

- The Shooting

- Szegénylegények

- Yurîka

Link to comment
Share on other sites

 

Revidert liste (som egentlig er omtrent nøyaktig den samme som den forrige) ftw:

 

1. 8 ½ (Fellini 1963)

2. Mulholland Drive (Lynch 2001)

3. Belle de Jour (Bunuel 1967)

4. A Clockwork Orange (Kubrick 1971)

5. Pierrot le Fou (Godard 1965)

6. Blow-Up (Antonioni 1966)

7. No Country for Old Men (Coen 2007)

8. Repulsion (Polanski 1965)

9. Fight Club (Fincher 1999)

10. LAtalante (Vigo 1934)

 

11. Persona (Bergman 1966)

12. Blue Velvet (Lynch 1986)

13. Le Mépris (Godard 1963)

14. Les Quatre Cents Coups (Truffaut 1959)

15. 2001: A Space Odyssey (Kubrick 1968)

16. La Dolce Vita (Fellini 1960)

17. Le Samourai (Melville 1967)

18. Only Angels Have Wings (Hawks 1939)

19. Hiroshima Mon Amour (Resnais 1959)

20. Dead Man (Jarmusch 1995)

 

21. Eraserhead (Lynch 1977)

22. Tristana (Bunuel 1970)

23. Pulp Fiction (Tarantino 1994)

24. Jules et Jim (Truffaut 1962)

25. Det Sjunde Inseglet (Bergman 1957)

26. Bande à Part (Godard 1964)

27. La Notte (Antonioni 1961)

28. The Shining (Kubrick 1980)

29. McCabe and Mrs. Miller (Altman 1971)

30. La Règle du Jeu (Renoir 1939)

 

31. À Bout de Souffle (Godard 1960)

32. Reservoir Dogs (Tarantino 1992)

33. Amarcord (Fellini 1973)

34. Viridiana (Bunuel 1961)

35. The Elephant Man (Lynch 1980)

36. Full Metal Jacket (Kubrick 1987)

37. Seven (Fincher 1995)

38. Fargo (Coen 1996)

39. Zerkalo (Tarkovsky 1975)

40. LAvventura (Antonioni 1960)

 

41. Un Chien Andalou (Bunuel 1929)

42. Short Cuts (Altman 1993)

43. La Strada (Fellini 1954)

44. Au Hasard Balthazar (Bresson 1966)

45. Viskningar och Rop (Bergman 1972)

46. Chinatown (Polanski 1974)

47. Inglourious Basterds (Tarantino 2009)

48. Requiem for a Dream (Aronofsky 2000)

49. Badlands (Malick 1973)

50. Inland Empire (Lynch 2006)

 

51. Vertigo (Hitchcock 1958)

52. Miller's Crossing (Coen 1990)

53. Lannée Dernière à Marienbad (Resnais 1961)

54. Vivre sa Vie (Godard 1962)

55. Le Charme Discret de la Bourgeoisie (Bunuel 1972)

56. Bronenosets Potyomkin (Eisenstein 1925)

57. Giulietta Degli Spiriti (Fellini 1965)

58. Sunset Blvd (Wilder 1950)

59. M (Lang 1931)

60. Il Conformista (Bertolucci 1970)

 

61. Brazil (Gilliam 1985)

62. Goodfellas (Scorsese 1990)

63. Professione: Reporter (Antonioni 1975)

64. Aguirre, der Zorn Gottes (Herzog 1972)

65. Dr. Strangelove (Kubrick 1964)

66. Stranger than Paradise (Jarmusch 1984)

67. Lost Highway (Lynch 1997)

68. Out of the Past (Tourneur 1947)

69. Apocalypse Now (Coppola 1979)

70. Citizen Kane (Welles 1941)

 

71. Shock Corridor (Fuller 1963)

72. Zodiac (Fincher 2007)

73. Ran (Kurosawa 1985)

74. A History of Violence (Cronenberg 2005)

75. Taxi Driver (Scorsese 1976)

76. Une Femme Est Une Femme (Godard 1961)

77. Cet Obscur Objet du Désir (Bunuel 1977)

78. I Vitelloni (Fellini 1953)

79. Wild at Heart (Lynch 1990)

80. Touch of Evil (Welles 1958)

 

81. Metropolis (Lang 1927)

82. LEclisse (Antonioni 1962)

83. Il Gattopardo (Visconti 1963)

84. Paths of Glory (Kubrick 1957)

85. Smultronstället (Bergman 1957)

86. Days of Heaven (Malick 1978)

87. 2 ou 3 Choses Que Je Sais dElle (Godard 1967)

88. Umberto D. (De Sica 1952)

89. Le Notti di Cabiria (Fellini 1957)

90. LÂge dOr (Bunuel 1930)

 

91. A Serious Man (Coen 2009)

92. Black Narcissus (Powell & Pressburger 1947)

93. Rear Window (Hitchcock 1954)

94. Nobody Knows (Koreeda 2004)

95. Barry Lyndon (Kubrick 1975)

96. The Big Heat (Lang 1953)

97. Notre Musique (Godard 2004)

98. The Big Lebowski (Coen 1998)

99. The Limits of Control (Jarmusch 2009)

100. His Girl Friday (Hawks 1940)

Link to comment
Share on other sites

 

Som jeg sa litt tidligere, ser jeg gjerne at folk heller redigerer sin opprinnelige liste (og evt. skriver en ny post à la "jeg har oppdatert lista mi, film x ut, film y inn" om de måtte ønske det) enn å poste en ny versjon i en ny post. Blir litt mer ryddig slik, ift. lista over brukere som har levert i første post og så videre.

 

38 lister så langt! I tillegg har Jos, Zaeira, GoreGalore og marlowe lovet at de skal rekke fristen. Satser på at Montag også kjenner sin besøkstid til tross for vage lovnader. Jeg har fortsatt et mål med å klare 50 lister; om alle jeg har sendt masemelding til bidrar, er det i boks og vel så det. Hadde jo vært fett å slå nåværende rekorddeltakelse (51 lister under 2000-talls-kåringa) også for så vidt.

 

Bra! Flott med folk som bidrar. Jeg er glad jeg ga meg selv 3-4 dager til opptelling.

 

(Angeleno: du har Au revoir les enfants to ganger forresten)

Link to comment
Share on other sites

 
(Angeleno: du har Au revoir les enfants to ganger forresten)

Ah, da har jeg endret på det, og Raiders of the Lost Ark går inn, forhåpentligvis til glede for kommende generasjoner og Bob_3.

 

Til samme mann: takk for påminnelsen om De ofrivilliga! Hadde glemt den.

Link to comment
Share on other sites

 
Stemmer i med pretender angående My Winnipeg og Hold Me While I'm Naked. John Paizs -som også er fra Winnipeg- Crime Wave aka The Big Crime Wave er en annen kremtopp, som jeg også tror Kiddo vil sluke rått. Samt Ménilmontant, La Chute de la maison Usher, The Little Girl Who Lives Down the Lane og Ganja & Hess.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Da jeg leste om Deadly Prey i et norsk filmblad igår, så jeg at de hadde tatt med et par "se disse om du liker DP":

 

Sparrow Unit Cannibal Mercenary

 

Dere vet hvor dere får tak i dem.... Jeg har hvertfall tenkt å se dem før fristen, for de ser ut som good shit!

 

 

Eller så kan jeg aldri få skrytt denne her nok opp: The Letter That Was Never Sent

Disse er også good shit som folk bør få med seg:

Who Can Kill a Child?

Men in War

Il sorpasso

Sobachye serdtse

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Noterer meg titler, skal prøve å få sjekka ut Crime Wave.

 

Så nylig Passion (1990) av Jürgen Reble, og vurderer om den skal bli med på lista. Dette er sånn film som overhode ikke kan sammenlignes med noe annet, men det nærmeste ville vært Brakhage blanda med Jupitar and Beyond the Infinite. Dette sier jeg sikker bare fordi jeg så sistnevnte nå nylig, men det handler om fødsel – om inntrykk fra før fødselen? – og påkaller drømmer, vage inntrykk. Det er enkelte ekstremt sterke bilder her, enten i sin uklarhet: "The basic idea is that it is impossible to fix film. Film is something which is always in a state of flux... The images, "real" in the beginning, gradually disintegrate and the gelatine layer -- where the chemicals are embedded -- dissolves. All that's left in the end is the 'raging of the elements'.." skal Reble selv ha sagt, tror jeg – filmen var feautered på Kirkelig for noen uker siden, der kan man lese mer (den finnes ikke på imdb, er ikke så mye annen informasjon å finne); eller i sin brutale tydelighet: en fødsel, babyen som suger på moras pupp. Den minner om en ordløs Palms - et slags dikt, en henvendelse, til sitt ufødte barn. Denne er bare mer eksperimentell og følende, mindre tenkende. Evt. like tenkende, bare uten ord som sagt. Kanskje noe for deg, awf. Noen screens:

 

http://i51.tinypic.com/30xfns0.png

http://i51.tinypic.com/67qgc5.png

http://i52.tinypic.com/dy2g55.png

 

 

Ellers: har du fått sett Boy aka Shonen av Ôshima? Hvis ikke, er det en anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjempemange bra tips her, men jeg lurer på en ting. Jeg leste på første side at kåringen markerer at DF er 5 år gammelt. Hadde det likevel vært mulig å utsette fristen litt nærmere jul? Hva synes folk om det? De neste månedene blir jo bare kaldere og mørkere. For meg er i alle fall det synonymt med mer filmtid. Jeg tror sluttproduktet ville vært tjent med en forlenget frist.

 

Videre så anbefaler jeg: Démanty Noci, Brewster McCloud, Why Has Bodhi-Dharma Left for the East?, The Travelling Circus og selvfølgelig Lone wolf & Cub (spess nr 2 og 3).

Link to comment
Share on other sites

 

Det er jo alltid slik at man gjerne vil rekke over litt ekstra, "bare den filmen, og den, og den!", slik vil det være samme hvor lenge vi utsetter fristen. Jeg synes det er en slags fin gest å gjøre dette til en jubileumskåring, i tillegg til at jeg frykter at hele opplegget vil miste formen om vi utsetter helt til jul, for slapt og ufokusert, noe slik.

 

Jeg synes i hvert fall at vi burde beholde 1. november-fristen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser gjerne en forlengelse, men skjønner samtidig om uru vil holde på den opprinnelige fristen.

 

Her har dere uansett et brennhett tips i innspurten - The Night of Counting the Years aka Al mummia.

 

Her er hva Cinemateket i Bergen skriver om filmen:

 

Tenk deg en regissør som er like talentfull som Ingmar Bergman, Akira Kurosawa og Alejandro Jodorowskij på deres beste, og som i tillegg eier Alfred Hitchcocks elegante fortellerteknikk: Shadi Abdel Salam er en slik regissør. Beklagelig nok er han ukjent for de fleste. For med Al momia ga han verden en av de flotteste filmene som er noensinne er blitt skapt. Filmen er basert på en sann historie i fra Egypt, og både Michael Powell og Martin Scorsese nevner den tidlig når de skal ramse opp sine yndlingsfilmer.

 

I begynnelsen av 1880-årene begynte verdifulle gjenstander fra det klassiske, egyptiske Tanite-dynastiet å dukke opp på det illegale kunstsamlermarkedet i Europa. Det var tydelig at noen hadde oppdaget gravene til faraoene i Thebes. Et lokalt brødrepar fant at det var Horabit-stammen som hadde funnet gravene og solgte innholdet i dem bit for bit mot gode penger. Filmen forteller på et usentimentalt, men samtidig elegant vis, om den moralske kampen for å hindre gravplyndrenes grådighet og bevare gravene. Det er ikke bare en spennende film, men den er også utrolig vakker.

 

Best av alt - filmen er public domain og er til fri nedlasting med engelske undertekster her

 

Nok en anmeldelse, denne gangen med bilder, her

 

...the film's luxurious photography never fails to mesmerize. In fact, the pace contributes to the odd entrancement one experiences when watching it. In many ways, it could be compared to Cardiff's use of color in Powell and Pressburger's Black Narcissus...

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Jeg ser ikke for meg at det vil bli slapt eller ufokusert rundt en kåring av denne størrelsen. Aktiviteten kommer helt sikkert til å dabbe litt av, men det har den vel gjort rundt alle de andre kåringene og? Kanskje foruten 2000-tallet. Det betyr jo på ingen måte at folk ikke ser masse film. Denne listen vil trolig stå som den mest gjeve listen produsert av dette forumet. Den kommer i hvert fall for meg, og sikkert en del andre, å styre hva som prioriteres av film i lang tid fremover. Derfor mener jeg den fortjener mer tid.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...