Angeleno 0 Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Life Aquatic blir sikkert med hos meg og, sammen med de to andre familiefilmene til Wes. Nydelig liste, Papillon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Fin liste, Papillon! Det slår meg at vår filmsmak ikke er så veldig forskjellig.Ja, dette har jeg lagt merke til. Derfor sluker jeg rått alle tips du måtte komme med (inkl. din egen liste) dodraugen: Byttehandel? Cassavetes mot Makhmalbaf? PS: Life Aquatic er 100% dritbra komedie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dodraugen 1 Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Har sett Faces og har Open Night, A Woman Under the Influence, The Killing of a Chinese Bookia og Shadows stående, så det er mer latskap og underprioritering enn tilgjengelighet som gjør at jeg har sett for lite av fyren. Men Makhmalbaf låner jeg mer enn gjerne bort, bare kult at noen andre ser filmene hans. Har de fleste av filmene jeg nevner i teksten min på DVD (unntakene er de tre første, de to relativismefilmene hans før Once upon ..., og det han har gjort etter The Silence), og noen digitalt. Kvaliteten strekker seg fra OK til brutalt dårlig (alle er bootlegs), men jeg kom meg jo igjennom det selv. Krever forøvrig sonefri DVD-spiller. Og ja, Life Aquatic står høyt i kurs hos meg. Wes Andersons mini-mesterverk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted September 2, 2010 Report Share Posted September 2, 2010 1 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)2 Mulholland Dr. (Lynch, 2001)3 A Clockwork Orange (Kubrick, 1971)4 Ordet (Dreyer, 1955)5 There Will Be Blood (Anderson, 2007)6 Come and See (Klimov, 1985)7 Once Upon a Time in the West (Leone, 1968)8 Apocalypse Now (Coppola, 1979)9 Aguirre: The Wrath of God (Herzog, 1972)10 The Shining (Kubrick, 1980) 11 Eyes Wide Shut (Kubrick, 1999)12 Barry Lyndon (Kubrick, 1975)13 The Good, the Bad and the Ugly (Leone, 1966)14 Stalker (Tarkovsky, 1979)15 Week End (Godard, 1967)16 Repulsion (Polanski, 1965)17 Taxi Driver (Scorsese, 1976)18 Psycho (Hitchcock, 1960)19 Vertigo (Hitchcock, 1958)20 Der Freie Wille (Glasner, 2006) 21 Stroszek (Herzog, 1977)22 Wild Strawberries (Bergman, 1957)23 Blue Velvet (Lynch, 1986)24 Suspiria (Argento, 1977)25 Hana-bi (Kitano, 1997)26 Satantango (Tarr, 1994)27 Dead Man (Jarmusch, 1995)28 Monty Python and the Holy Grail (Gilliam, 1975)29 Irreversible (Noé, 2002)30 Jeder für sich und Gott gegen alle (Herzog, 1974) 31 Rear Window (Hitchcock, 1954)32 Bad Boy Bubby (de Heer, 1993)33 Lost Highway (Lynch, 1997)34 Sympathy for Mr. Vengeance (Park, 2002)35 El Topo (Jodorowsky, 1970)36 Rosemary's Baby (Polanski, 1968)37 Akahige (Kurosawa, 1965)38 Dawn of the Dead (Romero, 1978)39 The Seventh Seal (Bergman, 1957)40 Being There (Ashby, 1979) 41 Inland Empire (Lynch, 2006)42 Offret (Tarkovsky, 1976)43 The Hidden Fortress (Kurosawa, 1958)44 The Holy Mountain ((Jodorowsky, 1973)45 Fargo (Coen, 1996)46 Zerkalo (Tarkovsky, 1975)47 Man Bites Dog (Belvaux, 1992)48 Eraserhead (Lynch, 1976)49 Rio Bravo (Hawks, 1959)50 Patton (Schaffner, 1970) 51 Chinatown (Polanski, 1974)52 The Tenant (Polanski, 1976)53 City Lights (Chaplin, 1931)54 Fitzcarraldo (Herzog, 1982)55 Don't Look Now (Roeg, 1973)56 The White Ribbon (Haneke, 2009)57 Happiness (Solondz, 1998)58 Limelight (Chaplin, 1952) 59 The Great Escape (Sturges, 1963)60 Rififi (Dassin, 1955) 61 Possession (Zulawski, 1981)62 Once Upon a Time in America (Leone, 1984)63 Whitnail & I (Robinson, 1987)64 If.... (anderson, 1968)65 Les diaboliques (Clouzot, 1955)66 Metropolis (Lang, 1927)67 The Killing (Kubrick, 1956)68 The General (Keaton, 1926)69 Rebecca (Hitchcock, 1940)70 Blow Out (De Palma, 1981) 71 Deliverance (Boorman, 1972)72 Angst (Kargl, 1983)73 Profondo rosso (Argento, 1975)74 Paths of Glory (Kubrick, 1957)75 Samurai Rebellion (Kobayashi, 1967)76 Full Metal Jacket (Kubrick, 1987)77 Caché (Haneke, 2005)78 Magnolia (Anderson, 1999)79 Johnny Guitar (Ray, 1954)80 Werckmeister Harmóniák (Tarr, 2000) 81 The Texas Chain Saw Massacre (Hooper, 1974)82 Le samouraï (Melville, 1967)83 Bande a part (Godard, 1964)84 Sonatine (Kitano, 1993)85 The Godfather (Coppola, 1972)86 Tenebre (Argento, 1982)87 Pulp Fiction (Tarantino, 1994)88 The Fly (Cronenberg, 1986)89 Sånger från andre våningen (Andersson, 2000)90 Black Cat, White Cat (Kusturica, 1998) 91 Straw Dogs (Peckinpah, 1971)92 Goodfellas (Scorsese, 1990)93 Oldboy (Park, 2003)94 The Haunting (Wise, 1963)95 Freaks (Browning, 1932)96 Professione: reporter (Antonioni, 1975)97 The Straight Story (Lynch, 1999)98 Riki-Oh: The Story of Ricky (Lam, 1991)99 Lasse & Geir (Wam, 1976)100 The Toxic Avenger (Kaufman, 1984) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted September 2, 2010 Report Share Posted September 2, 2010 Ser du fikk presset inn noen godfilmer helt til slutt der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 edit: Ops, feil tråd. Men jeg kan vel i farten nevne at Plein Soleil spretter inn på denne listen også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 edit: fjernet, oppdatert liste kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrick 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Knocked Up på sjette, friskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Papillon: Er ikke det slik at "Faces" finnes i to versjoner? Jeg tror den boksen jeg har (den norske Cassavettesboksen med Faces, Shadows, Opening night, killing og woman under the infl) har en alternativ versjon av "Faces" og ikke den mest anerkjente. Filmen er jo basert på mye improvisering, så jeg kan tenke meg versjonene er litt ulike. Eller tar jeg helt feil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Friskt med Knocked Up indeed, wertoi! Likte den såpass før jeg og, men den har falmet med tiden. Kjapt utkast. Bortsett fra de øverste tyve er filmene viktigere enn plasseringen. 1. Lost in Translation2. Army of Shadows3. Belle de Jour4. Le mépris5. My Neighbor Totoro6. The Red Shoes7. Close-Up8. Notorious9. Eyes Wide Shut10. Dogville 11. 8½ 12. Persona13. Down By Law14. Bande á part15. The Limits of Control16. La jetée17. Breathless18. Hable con ella19. A Single Man20. The Darjeeling Limited 21. Manhattan22. Fanny och Alexander23. Dead Man24. Magnolia25. I'm Not There. 26. The Enigma of Kaspar Hauser27. Un prophéte28. No Country for Old Men29. Trois coleurs: Bleu30. In the Mood for Love 31. Un conte de Noël32. Breaking the Waves33. Summer Hours34. Double Indemnity35. Le conseguenze dell'amore36. Le voyage du ballon rouge37. Caché38. Ten39. Såsom i en spegel40. Annie Hall 41. The Life Aquatic with Steve Zissou42. Mulholland Drive43. Hunger44. Night on Earth45. Il Divo46. Rear Window47. Broken Embraces48. The Beat that my Heart Skipped49. Up50. There Will Be Blood 51. Vertigo52. Vicky Cristina Barcelona53. Still Walking54. 35 rhums55. Two Lovers56. Le grand bleu57. Au revoir les enfants58. Ladri di biciclette59. Le cercle rouge60. Rififi 61. Volver62. Broken Flowers63. The Royal Tenenbaums64. Ratatouille65. Raging Bull66. Match Point67. Les diaboliques68. The Third Man69. Syndromes and a Century70. Notre musique 71. Coffee and Cigarettes72. Once Upon a Time in America73. Blue Velvet 74. Bob le flambeur75. Hiroshima mon amour76. Spirited Away77. Glengarry Glen Ross78. Det sjunde inseglet79. L'Avocat de la terreur80. Ponyo 81. Elevator to the Gallows82. De ofrivilliga83. Pierrot le fou84. Black Narcissus85. The Science of Sleep86. Taxi Driver87. A Serious Man 88. Miller's Crossing89. As Tears Go By90. Funny Games 91. Memories of Murder92. Grizzly Man93. 12 Angry Men94. The Shining95. Kiki's Delivery Service96. Chungking Express97. Full Metal Jacket98. La battaglia di Algeri 99. Manderlay 100. Raiders of the Lost Ark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Papillon: Er ikke det slik at "Faces" finnes i to versjoner? Jeg tror den boksen jeg har (den norske Cassavettesboksen med Faces, Shadows, Opening night, killing og woman under the infl) har en alternativ versjon av "Faces" og ikke den mest anerkjente. Filmen er jo basert på mye improvisering, så jeg kan tenke meg versjonene er litt ulike. Eller tar jeg helt feil?Dette har jeg ikke hørt om før nå, men det kan tyde på at det eksisterer en 147min-versjon men at denne aldri er utgitt. Jeg har sett den på 130 min, som også du og alle andre har sett. Et par screens mens vi er i gang (hentet fra DVDbeaver):http://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews17/a%20john%20cassavetes%20faces%20dvd%20review%20criterion%20optimum%20collection/00016-Faces-Crit.jpghttp://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews17/a%20john%20cassavetes%20faces%20dvd%20review%20criterion%20optimum%20collection/03525-Faces-Crit.jpghttp://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews17/a%20john%20cassavetes%20faces%20dvd%20review%20criterion%20optimum%20collection/04205-Faces-Crit.jpghttp://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews17/a%20john%20cassavetes%20faces%20dvd%20review%20criterion%20optimum%20collection/15031-Faces-Crit.jpghttp://www.dvdbeaver.com/film/dvdreviews17/a%20john%20cassavetes%20faces%20dvd%20review%20criterion%20optimum%20collection/15424-Faces-Crit.jpg Edit: Hva skjedde med bildene? Kyndige folk hjelp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Knocked Up på sjette, friskt! Skammer meg ikke! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Skammer meg ikke!Dessuten vil nok Svankmajer sette pris på at det ikke bare blir han som tar med Back to the Future såpass høyt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Dessuten vil nok Svankmajer sette pris på at det ikke bare blir han som tar med Back to the Future såpass høyt! Hehe... men jeg likte faktisk de Back To The Future-filmene godt som barn. Så de(vel, kun den første) på nytt igjen som eldre og klarte dessverre ikke å bli dratt med like mye. Synes Ghostbusters 1+2 har holdt seg bedre om vi skal snakke om popkornfilmer med nostalgifaktor, for min del. Nummer 1 klamret seg tilogmed på foten av listen min. Godt gjort! S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 9. The Saragossa Manusscript (Woicech Has, 1965)MÅ SE DENNE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dodraugen 1 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Svank: Kan hende jeg misforstod et av innleggene dine i Herzog-emnet, men hadde inntrykket av at Encounters at the End of the World var din favoritt av filmene hans. Kanskje du mente "personlig favoritt" som i at den var en favoritt av personlige grunner, og ikke at det var den filmen hans du likte aller best? Noterte meg forresten en liten haug filmer fra lista di, som jeg skal prøve å få sett før fristen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Svank: Kan hende jeg misforstod et av innleggene dine i Herzog-emnet, men hadde inntrykket av at Encounters at the End of the World var din favoritt av filmene hans. Kanskje du mente "personlig favoritt" som i at den var en favoritt av personlige grunner, og ikke at det var den filmen hans du likte aller best? Jo, sant det. Glemte den av. Satt den inn nå. Hans beste dokumentar iallefall, etter min mening. (Fjerner Doom House. Føler meg litt fjollete som tok den med.) S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Det lureste er bare å ikke å tenke så mye, er mitt inntrykk. 1. Notorious2. Aguirre3. Blade Runner4. Apocalypse Now5. Evil Dead II6. Viskningar och rop7. My Neighbor Totoro8. Profondo rosso9. F for Fake10. Barry Lyndon11. La Dolce Vita12. Death Wish 313. Bringing Up Baby14. Tokyo Story15. The Big Sleep16. Stranger Than Paradise17. Dawn of the Dead (1978)18. Inland Empire19. Le samouraï20. Ordet21. Monty Python and the Holy Grail22. Leave Her to Heaven23. Bambi24. Late Spring25. The Spirit of the Beehive26. Holiday27. Dead Ringers28. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb29. Once Upon a Time in America30. Pulse (Kaïro)31. Sweet Movie32. Pather Panchali33. Alien34. Haibane renmei35. Rear Window36. Braindead37. Persona38. The Holy Mountain39. The Bourne Ultimatum40. The Sweet Hereafter41. En andalusisk hund42. Brideshead Revisited43. Nattvardsgästerna44. Raiders of the Lost Ark45. The Apartment46. The Good, the Bad and the Ugly47. The Big Lebowski48. Woman in the Dunes49. Samurai Rebellion50. Road House51. Alice in Wonderland (1951)52. The Singing Detective53. Fishing with John54. Come and See55. Det sjunde inseglet56. Raging Bull57. Reservoir Dogs58. Paths of Glory59. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring60. Shivers61. Brazil62. Snow White and the Seven Dwarfs63. The Conversation64. 2001: A Space Odyssey65. The Invisible Man (1933)66. Black Narcissus67. Tropical Malady68. Body Double69. Lessons of Darkness70. Singin' in the Rain71. There Will Be Blood72. Dante's Quartet73. Il gattopardo74. Fanny och Alexander75. Play Time76. Johnny Guitar77. The Scarlett Empress78. Performance79. Mean Streets80. Vivre sa vie81. The Adventures of Robin Hood82. Il conformista83. His Girl Friday84. The Thing85. Vertigo86. Double Indemnity87. Belle de jour88. Eraserhead89. Eureka90. Starship Troopers91. Fast Film92. In the Mood for Love93. Mulholland Dr.94. Danger: Diabolik95. Eternal Sunshine of the Spotless Mind96. The Philadelphia Story97. Kiss Me Deadly98. Safe99. Death in Venice100. Seven Samurai Forresten, det er kanskje lurt med et poengsystem som premierer toppplasseringer på individuelle lister? Jeg regner med at toppene jevnt over er mindre tilfeldig plassert enn, la oss si, plass 20-100. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Haha, Death Wish 3 på nummer 12. Fantastisk. Den glemte jeg helt av. Må vurdere å rydde plass til den jeg, og. (Done! Ikke like frisk plassering, men med er den. Childs Play ut, buhu.) S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Fin liste Zann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Takk for det, TMwtP. Jeg har vanskelig for å ta lister uten Death Wish 3 seriøst. Og nå kom jeg allerede på at jeg har glemt Sju samuraier. Fram med viskelæret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Som forventet spennende liste, Zann! Jeg liker en liste der La Dolce Vita følger Death Wish 3. Visste ikke at du også likte Totoro så godt? Støtter å dele ut mer poeng til plass 1-20. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Kom nettopp hjem fra Toy Story 3, som mest sannsynlig er min beste kinoopplevelse noensinne. Nostalgitårene var der gjennom hele filmen, og nettopp her lykkes Pixar bedre enn noen andre. Også selve oppvekstskildringen er så realistisk og fin at det er vanskelig å ikke bli følelsesmessig engasjert. Gleden barn har av å leke med leker, barns fantasi - nei, wow. Bare wow. Takk, Pixar. Jeg sliter litt med å finne de riktige ordene. Toy Story 3 går inn på listen, Naked går ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 56. Raging Bullhttp://debpallai.files.wordpress.com/2008/10/thumbs_up_2.png Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Edit: Hva skjedde med bildene? Kyndige folk hjelp Kyndig og kyndig, men... mener å huske DVDBeaver stengte for ekstern linking av sine bilder pga. trafikkproblemer. Så hvis du vil ha de synlige må du laste de opp et annet sted først (eks. Imageshack... det funker om du bare poster url der (i stedet for å ta ned bildet lokalt først)). Evt. kan du ta den lette veien og linke til selve anmeldelsen hos Beaver. Holder på med Topp 100 selv nå, kommer opp en av dagene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.