Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

 

http://wondersinthedark.files.wordpress.com/2008/10/lage-d_or-3-copy.jpg

 

1001 film # 48 – L’age d’or

 

Nok en surrealistisk en fra Bunuel, før filmen ble forbudt i nesten 50 år så ble den presentert av Bunuel som ”drømmen til en gal mann”.

Denne filmen har tilsynelatende et plot som tar for seg et lidenskapelig forhold mellom en dame og mann. Filmen er delt opp i flere vignetter, blandt annet en dokumentar om skorpioner og en hel del andre merkelige drømmeaktige sekvenser.

Bunuel er mer provoserende og drar strikken langt her. Jeg så en versjon hvor lyden ikke var noe god. Men ved hjelp av undertekster så var det musikken som uteble. En noe redusert opplevelse for min del. Men allikevel en uforglemmelig opplevelse.

Men jeg lar tolkninger gå til de som kan slik, jeg sitter igjen med en David Lynch følelse nok en gang…WTF !! men på en god måte..

 

4/5

 

og det to dager etter jeg har sett den…noen filmer tar tid å anmelde

 

Neste film : Earth aka Zemlya

Link to comment
Share on other sites

 

http://pds13.egloos.com/pds/200907/19/74/e0020274_4a620a2da38b9.jpg

 

1001 film # 49 – Earth aka Zemlya aka Soil

 

Ukrainsk/Sovjetisk propaganda stumfilm regissert av Aleksandr Dovzhenko.

 

Handlingen tar for seg bønder som får en traktor å rutle med. Noe som fører til effektivitet, men også grådighet og mord visstnok. En metafor for kommunismens potensialer før stalinismen. Noe dårlig mottatt film da den viste det negative med revolusjon.

 

Fin film rent teknisk, den blir sammenlignet med Eisensteins’ Potemkin, noe som er forståelig. Del 3 av Dovzhenko’s Ukraina trilogi. Ikke akkurat en film laget for underholdning, men som fagstoff for filmstudenter er den nok obligatorisk

 

Død,sex,vold og liv blant kollektive bondegårder er også temaer som tas opp.

 

 

4/5

 

Neste film : Little Caesar

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/80/LittleCaesarP.jpg

 

1001 film # 50 – Little Caesar (1930)

 

Gangster drama regissert av Mervyn LeRoy

 

Med skuespillere som Edward G Robinson og Douglas Fairbanks Jr

 

Little Caesar blir ansett på som den filmen som startet gangster/mafia sjangeren på film.

 

Handlingen tar for seg Ceasar Enrico Bandello aka Little Caesar’s vei fra bunnen til toppen av gangster-hierarkiet og så til det uungåelige store fallet.

 

Caesar er til tross mange spekulasjoner ikke basert på Al Capone, men Salvatore ”Sam” Cardinella.

 

Veldig artig film uten tvil, gangsterene er ekstreme karakterer, og når de er sinte så slutter de hver setning med ”SAY!” og er de ekstra tøffe så peker de på deg med tommeltotten.

 

Skuespillet tror jeg er ufrivillig morsomt, eller så har de overdrevet for å ikke virke ”for” realistiske for så å skremme publikum eller lignende. Overgangen til lydfilm var også selvsagt en stor ufordring for mange skuespillere, og da blir mye for "overdrevet" skuespillermessig siden de var vant med store bevegelser og kanskje bruke kroppen mest mulig for å få poenget ut.

 

Det er litt usikkert når filmen egentlig kom ut, men i følge AFI så kom den ut i 1930, andre kilder mener 1931.

 

Uansett var filmen en gedigen suksess, og bør sees i dag av gangsterfans..

4/5

Neste film : All Quiet On The Western Front

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6c/All_Quiet_on_the_Western_Front_(1930_film)_poster.jpg

 

1001 film # 51 – All Quiet On The Western Front (1930)

 

Regissert av Lewis Milestone

 

Endelig fikk jeg tørket støvet av dvd’en som har ligget i noen år I samlingen min. En kinesisk utgave med engelsk tekst. Mener jeg kjøpte den for 20 kr.

Har lenge savnet en dugelig krigsfilm som tar for seg første verdenskrig. Ikke bare er denne dugelig men den tar for seg den tyske siden, og er tilsynelatende nøytral, men lener kanskje en smule mot den tyske sides favør. Sikkert den mest voldelige filmen på den tida den kom ut, kroppene faller og kun lemmene gjenstår. Denne har ALT en krigsfilm behøver, det vil si at den er vel heller en anti-krigsfilm.

Ikke så veldig populær i Tyskland og Italia da den kom ut, nazister avbrøt screeningene med å rope krigsrop, kaste stinkbomber og slippe løs rotter i salene. Da nazistene kom til makten ble filmen forbudt og fikk ikke før i 1956 en offentlig repremiere i Tyskland. Filmen ble allikevel vist i spesielle hus hvor tog og busser frakte kinogjengere.

Lewis Milestone brukte tyske 1ste verdenskrigs veteraner for å autentisere uniformer og utstyr. De ble også brukt som statister da det fantes så mange veteraner i L.A. Milestone’s øye for detaljer vekte mistanke hos helseministeriet i California så mye at de sendte folk for å inspisere skyttergravenes kondisjon.

Handlingen begynner i et klasserom hvor en karismatisk lærer bedyrer sine studenter til å melde seg frivillig til militærtjeneste. Kort etter er vennene samlet til soldattrening og blir sendt ut i krigen, mister sine venner og opplever krigen fra skyttergravenes belastning både fysisk og mentalt-

 

DETTE er den perfekte krigsfilm på alle måter….skuespill , regi og uten tvil en 5/5

 

Neste film : A Nous La Liberte

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/ab/A_nous_la_liberte_DVD.jpg

 

1001 film # 52 – A Nous La Liberte aka Freedom For Us

 

Handler om to kompiser Emile og Louis som rømmer fra fengsel, Emile blir tatt mens Louis klarer det. Vel ute i det frie så jobber han seg opp fra gateselger til fabrikkeier.

 

År senere jobber Emile i fabrikken uten å vite hvem han jobber for. Når vi ser arbeidsforholdene i fabrikken, ser vi at det er veldig likt som et fengsel.

 

To ”filosofier” krasjer sammen og lager ei suppe for fabrikkarbeiderene, ”arbeid gjør deg fri ”og ”arbeid er obligatorisk” . Noe som fikk meg til å tenke på tyske konsentrasjonsleire (som for øvrig ikke var påtenkt eller i hvert fall eksisterte i allmenn vitenskap den tiden), nemlig Arbeit Macht Frei som var slagordet på enten Sachzenhausen eller Auschwitz. Litt merkelig å tenke på i dag.

 

Men dette er en komedie, men noen musikale innslag som gjør dette til en glimrende lett og underholdende film fra de tidlige årene med lyd.

 

4/5

 

neste film : The Million

Link to comment
Share on other sites

 

1001 film # 53 – Le Million

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b8/LeMillion.jpg

 

Fransk komi/musikal

 

Regissert av Rene Clair, som for øvrig også regisserte #52 – A Nous La Liberte

 

Komedie med musikalinnslag om to gjeldslaver som prøver å dukke unna kreditorene og vinner i lotteriet. Loddet derimot er ikke å finne. Mens en yrkeskriminell Grandpa Tulip stikker av med jakken som har vinnerloddet, følger de etter. Med politi og skurker i hælene

 

En hjertelig lett nobrainer komedie fra en ung lydfilmepoke.

 

3/5

 

 

 

neste film : Tabu

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/94/Tabufilmposter.jpg

 

1001 film # 54 – Tabu

 

”No law of the gods is more to be feared than that which guards the chosen maid. Man must not touch her or cast upon her the eye of desire. To break this tabu means death”

 

Stumfilm regissert av F.W. Murnau, med lite mellomtekst. Dette er noe Murnau gjorde seg kjent med filmer som #24 Die Letzte Mann

 

Delt i to kapitler : Paradise og Paradise Lost

 

Handlingen tar oss med på Fransk Polynesia mer bestemt Bora Bora, skuespillerene består av innfødte, halvkaster og kinesere.

 

Et par forelsker seg, hvorpå damen Reri blir valgt som gudens kone. Hun blir derfor hellig gods og tabu for enhver mann å se på med lystfulle øyne. Paret rømmer til en fransk koloni i håp om å rømme fra det kontrollerende øysamfunnet.

 

Dette var F.W. Murnaus siste film før hans fatale bilulykke, han døde på sykehuset 11 mars 1931, en uke før premieren i NY. Skrevet av Robert Flaherty( mannen bak Nanook of the North)

 

Filmen vant Oscar for beste cinematografi. Floyd Crosby stod for den delen. Naturen,øde øysamfunn og deres seriemonier, en romantisk kjærlighetshistorie med noe tragisk utfall står i sentrum her.

 

Veldig vakker film som en kan tenkes var inspirasjon til filmer om Rapa Nui. Ellers en grei film..

 

3/10

 

Neste film : Dracula

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/df/Dracula1931poster.jpg

 

”Listen to them ! Children of the night

 

………………..what music they make”

 

Regissert av Tod Browning

 

Den urgamle grev Dracula ankommer England og begynner jakten på jomfruelige Mina.

 

Dette er den klassiske Universal Draculaen, som går vekk fra det grusomme oppsynet Murnau ble kjent for i Nosferatu.

 

Denne Grev Dracula er selvsagt creepy, men mer aristokratisk og sjarmerende. Bela Lugosi ikoniserte greven slik vi kjenner ham i dag.

 

Lon Chaney var tiltenkt rollen, men han døde i 1930. Dette er vel også første gang vi får se karakteren Dr. Van Helsing.

 

Rettighetene kjøpte Universal av Bram Stokers enke og Hamilton Dean som skrev teaterstykket(40 000 usd) av Carl Laemmle. Etter mye lobbying fra Lugosi fikk han rollen som Dracula. Han var egentlig uaktuell men etter han godtok en mye lavere lønn ble det ham allikevel.

 

Planen var å lage filmen nøyaktig etter Bram Stokers bok, men pga økonomisk nedgang / børskrakk osv ble det i stedet adaptert etter Broadway stykket med samme navn.

 

Lugosi hadde for øvrig rollen som Dracula samt Van Sloans Helsing også på Broadwaystykket.

 

Glimrende grøss som enhver filmnyter ung som gammel kjenner igjen fra utallige parodier og inspirerte filmer og bøker. Flere oppfølgere etterfulgte. Cheesy effekter og fantastiske sett.

 

Noe overspilling men allikevel creepy skuespill av Bela Lugosi og Dwight Frye. Uansett råbra underholdning den gang da som nå

 

4/5

 

Neste film : Frankenstein (1931)

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7c/Frankenstein13.jpg

 

1001 film # 56 – Frankenstein (1931)

 

”it’s aaaaaaaaaaalive !!!!!!”

 

Regissert av James Whale.

 

Dr. Frankenstein har bygget et nytt menneske basert på døde menneskedeler, assistenten hans Fritz stjeler hjernen til en kriminell. Og etter å ha oppdaget ”strålen” til den livsgivende spektrum vekker han det til live.

 

Legenden Boris Karloff spiller monsteret eller ”?” som han er kreditert til . Filmen begynner med en introduksjon( antagelivis for å hype filmen noen hakk opp) som ”advarer” publikum som er hjerteskjøre fra å se denne, og om noen skulle ha moralske kvaler til temaet forlate salen.

 

På like linje med Bela Lugosi’s Dracula og Lon Chaney jr. Wolfman er Boris Karloff’s Frankensteins monster selve definisjonen på legendariske moderne ”boogiemen” Vanskelig er det å finne en grøsser karakter som ikke har inspirasjon eller er direkte basert på noen av disse tre figurene.

 

Bela Lugosi var tiltenkt rollen, men ville ikke ha en rolle uten dialog.

 

Nok en klassisk grøsser fra Carl Laemmle. Gotiske flotte sett, gale vitenskapsmenn, en stor aggresiv morder vekket fra de døde og en landsby med sinte folk er ingrediensene.

 

Kul film som anbefales alle grøsser entuisiaster !

 

4/5

 

Neste film : City Lights (1931)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f2/City_Lights_film.jpg

 

1001 film # 57 – City Lights (1931)

 

Regi : Charles Chaplin

 

Med: Charles Chaplin

 

 

 

Handlingen dreier seg rundt Chaplin’s Landstryker, fattig og hjemmeløs kommer han borti en fordrukken millionær med selvmordstanker. Filmens ”gag” tar for seg så lenge millionæren er full er han landstrykerens beste venn, men etter edruheten slår inn husker ham han ikke. Samtidig leter landstrykeren etter sitt livs kjærlighet, en blind pike som selger blomster.

 

Siden Chaplin produserte og distribuerte alle sine filmer via sitt eget selskap UA, så var det allikevel et problem for ham å lage en stumfilm etter ”lyd”filmen kom ut, Chaplins popularitet gjorde nok utslaget for at hans hadde gjennomslag med City Lights. Rent teknisk er ikke City Lights en stumfilm siden den har synkronisert musikk, lydeffekter og en slags ”dialog” i begynnelsen(Chaplins stemme første gang noen sinne på film, bare filtrert gjennom en kazoo).

 

Stumfilmer var ikke særlig populær siden slutten på 20 tallet, men til tross for dette var City Lights en suksess inntekts- og publikummessig. En av Chaplins gjester under premieren var selveste Albert Einstein og hans kone Elsa, og det var Einsteins reaksjoner under filmen som gjorde Chaplin sikker på at dette kom til å bli en suksess.

 

Også en populær film blant andre store regissører, Orson Welles, Stanley Kubrick, Woody Allen, Andrei Tarkovsky og Federico Fellini hadde alle denne filmen som en av sine favoritter, da spesielt slutt scenen som var basis for blant annet sluttscenen til Woody Allens Manhattan.

 

Stumfilm komedie blir ikke bedre enn dette, Chaplin er nok berømt i dag for en grunn, til tross for at mye av “gagsene” originale den gang da kan virke brukt og klisjefylt i dag. Men herregud for en entertainer han var… Angrer ikke et øyeblikk på at jeg kjøpte hele Chaplinserien i M2K restaurert utgave.

 

Så bare glem å kjøp filmen….kjøp samtlige av Chaplins filmer, du kan ikke gå feil !!

 

 

5/5

 

Neste film : The Public Enemy (1931)

Link to comment
Share on other sites

 
Instant classic, og Chaplins beste (i alle fall av de jeg har sett; de tidlige filmene hans). Når jeg så den for første gang visste jeg den var kjent for en fin sluttscene, likevel ble jeg overasket. Så per dags dato min favorittslutt, nydelig. :------)
Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/19/Publicenemyposter.gif

 

1001 film # 58 – The Public Enemy

 

"I aint so tuff!"

 

Stilig analyse av gangster miljøet på 30 tallet.

 

Handlingen tar for seg Tom Powers som vi ser i begynnelsen som enkel gategutt hvor han tjener penger som tyv. Først etter Volsteadact (loven som forbød transport, produksjon og salg av alkohol, 1919-1933) så tjener han virkelig store penger og klatrer således opp i verden.

 

En klassisk berg og dal bane gangsterfilm, hvor vi får se klatreturen opp i hierarkiet og selvsagt fallet på slutten, men med litt mer kjøtt på bena. Tydeligvis en stor inspirasjon til fremtidige gangsterfilmer

 

James Cagney glimrende som Tom Powers, en karakter han baserte på real life gangster Dean O ’Bannon og to andre ”bøller” han kjente som ung.

 

Filmen har noe jeg aldri har hørt om før, nemlig bruk av ”live” maskingæverskudd mot en skuespiller, i en scene hvor Cagney dukker unna skudd fra en maskingæverstilling, ble det brukt en ”ekspert” til å fyre av skudd i det øyeblikket Cagney runder hjørnet på en mur. Skudden en da ser treffer muren er ”real deal”.

 

Enkelte scener blant annet likvideringen av en hest er basert på reelle hendelser.¨

 

Uansett et must for alle gangsterfans denne og. Anbefales !

 

5/5

 

Neste film : M

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/ab/M_poster.jpg

 

 

1001 film # 59 – M (1931)

 

“Just you wait, it won't be long. The man in black will soon be here. With his cleaver's blade so true. He'll make mincemeat out of YOU!”

 

 

 

Krim / Thriller regissert av Fritz Lang, med Peter Lorre

 

 

 

En barne-morder går løs i en tysk storby, politiet er på villspor og beboerne er livredde for sin barn. Vi følger politets klappjakt på morderen, og ikke minst morderen selv. Hans Beckert ( Peter Lorre ) går rundt å leter etter små barn han kan lokke mens hans plysterer sin kjenningsmelodi (Dovregubbens Hall, plystret av Fritz Lang…siden Lorre ikke kunne plystre noe særlig).

 

Filmen er basert på seriemorderen Peter Kurten (Dusseldorfvampyren), men også Fritz Haarman (Slakteren Fra Hannover) og Georg Karl Grossman. Disse to siste blir nevnt i filmen for øvrig.

 

En utrolig spennende film, like nervepirrende og aktuell i dag. En tydelig inspirasjon til dagens regissører og spenningsmestre, jeg nevner Fincher og Craven som eksempel.

 

Forbudt i Tyskland selvsagt av nazistene i 1934, Peter Lorre rømte fra Tyskland kort etter premieren, Fritz Lang et par år senere. Begge to var jødiske. Senere var filmen kåret til Tysklands viktigeste film av German Cinémathèques og Premiere hadde den på listen 25 Most Dangerous Movies.

 

Velregissert og glimrende skuespill gjør dette til den perfekte thriller. Ettersom politet kommer nærmere og nærmere morderen, får vi se Lorres karakter pine seg selv siden han ikke får gi etter sine dødelige lyster.

 

 

5/5

 

 

Neste film : La Chienne ( The Bitch) 1931

Link to comment
Share on other sites

 
Har ei boks med fire James Cagney-filmar, der ein då blant anna finn The Public Enemy. Blei svært skuffa over denne etter å først ha sett White Heat, som er ein av dei beste gangsterfilmane eg nokon gong har sett. Stor utvikling i Cagney si mentale reise, samt ei spanande fysisk rømning. Om eg hugsar rett var The Public Enemy altfor lettvint gjort, eg blei ikkje like interessert i karakterane, og fallet på slutten blei då heller ikkje minneverdig. Når det er sagt er det ingen tvil om at opp-og nedturen i denne har blitt kopiert mange gongar seinare i filmhistoria, dog på ein betre måte.
Link to comment
Share on other sites

 

Har ei boks med fire James Cagney-filmar, der ein då blant anna finn The Public Enemy. Blei svært skuffa over denne etter å først ha sett White Heat, som er ein av dei beste gangsterfilmane eg nokon gong har sett. Stor utvikling i Cagney si mentale reise, samt ei spanande fysisk rømning. Om eg hugsar rett var The Public Enemy altfor lettvint gjort, eg blei ikkje like interessert i karakterane, og fallet på slutten blei då heller ikkje minneverdig. Når det er sagt er det ingen tvil om at opp-og nedturen i denne har blitt kopiert mange gongar seinare i filmhistoria, dog på ein betre måte.

 

min absolutt Cagney favoritt må være The Roaring Twenties, men den er ikke på 1001 lista..regner med du har sett den

Link to comment
Share on other sites

 

min absolutt Cagney favoritt må være The Roaring Twenties, men den er ikke på 1001 lista..regner med du har sett den

 

Faktisk ikkje, men har den også liggjande (i lag med Angels with Dirty Faces). Har boksa The James Cagney Signature Collection. Anbefalast!

Link to comment
Share on other sites

 
Nok en klassisk kjærlighetshistorie, hvor vår fattigmannshelt faller for en blind pike som selger blomster på gata. Kanskje ikke så mye nytt å spore her, det går fortsatt for det meste i slapstick-humor, men Chaplin perfeksjonerer uttrykket sitt for hver gang. Og det er virkelig mye morsomt her, for eksempel rikmannsherren som ikke husker Chaplin når han er edru, boksescenen, osv. Og så har vi slutten da. Den er jo vidunderlig, kanskje den fineste Chaplin-scenen til nå, og slettes ikke oppskrytt (som enkelte vil ha det til). Her formidles det mye med lite. Flott film.

Skrev dette om filmen da jeg så den for første gang tidligere i år. Holder den som min Chaplin-favoritt så langt, sammen med The Great Dictator.

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3e/La_chienne.jpg

 

1001 film # 60 – La Chienne (1931)

 

Første lydfilmen til Jean Renoir.

 

Handler om en taper av en tøffelhelt,Legrand(Simon)som piskes verbalt av kona støtt og stadig fordi han liker å male, en dag på vei hjem fra en fest ( han måtte være hjemme til kl 23 00) så møter han på et beruset par, hvor dama får bank av typen. Lett får han typen i bakken og fremstår som en reddende engel. De inngår et noe spekulativt forhold, hvor dama later som hun er forelsket og typen lurer i bakgrunnen for å narre til seg penger fra en noe naiv Legrand.

 

Lett og grei svart” komedie” fra tidlig fransk lydilfm. Underholdende og en noe sær film fra den tiden da den egentlig er sjangerløs.

Michel Simon er en av mine favoritter fra tidlig fransk film, i mine øyne en datidens Ron Perlman. Helt enkelt en fantastisk skuespiller med en utrolig tilstedeværelse.

 

4/5

 

Neste film : Vampyr (1931)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0c/Vampyr1932.jpg

 

1001 film # 61 – Vampyr (1931)

 

"To be opened only after my death"

 

Tysk/Fransk produksjon

 

En ung vandrer Allan Gray besøker et vertshus i utenfor en landsby som er tilsynelatende hjemsøkt av en vampyr.

 

Regissert av Carl TH. Dreyer, beviset på at Danmark hadde brukbare regissører lenge før Refn og Von Trier. Han regisserte også Passion Of Joan D’Arc

 

Lite dialog, mens lek med skygger, ansiktsutrykk og surrealistiske effekter gjør filmen til en stemningsfull psykologisk grøsser gjennomført som om det var en drøm som gjør publikum noe desorientert. Flott original story.

 

Anbefales som en film en sent vil komme til å glemme!! Det som trekker ned er kvaliteten, da teknologien på lydkvaliteten og noe av billedkvaliteten som ikke med skulle se ”utvasket” ut var atskillig bedre enn dette.

 

5/5

 

Neste film : Love Me Tonight

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/ad/LoveMeTonightDVD.jpg

 

 

1001 film # 62 – Love Me Tonight (1932)

 

“I’ll show him, it’ll be a one-man French revolution!!!”

 

Fransk/Amerikansk komedie/musikal regissert av Rouben Mamoulian

 

Medvirker : Maurice Chevalier og Jeanette McDonald

 

En skredder fra Paris kler seg ut for å innhente en ubetalt regning hos vicomten, og forelsker seg i prinsessen.

 

En av 700 filmer som ble kjøpt opp av Universal fra Paramount, som de sendte på tv. Filmen hadde en rundganger i sensuren pga sanger og scener de mente enten var støtende for franskmenn eller hadde seksuelle overtoner…

 

Koselig og artig musikalsk eventyr/komedie for hele familien, men også noe lett forglemmelig

 

 

4/5

 

Neste film : Boudu sauvé des eaux

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7b/Boudu_Saved_from_Drowning_poster.jpg

 

1001 film # 63 – Boudu sauvé des eaux (1932)

 

 

 

Fransk spillefilm regissert av Jean Renoir, nok en sjangerløs vil jeg påstå.

 

En snill bokselger redder en uteligger fra drukning, for så å gi han husly. Uteliggeren derimot er ikke godt mottatt av kona og tjenerne da de finner han skitten og ufordragelig. Han anarkistiske livstil forandrer livet deres bokstavelig talt

 

Uteliggeren spilles av Michel Simon som er råfet . Han var for øvrig også i Renoirs’ La Chienne og Carl Th Dreyers’ The Passion of Joan D’Arc

 

5/5

 

Neste film : I Am A Fugitive From A Chain Gang (1932)

Link to comment
Share on other sites

 

http://3.bp.blogspot.com/_4GQK-ZNTc2Y/SHiW8wMhPzI/AAAAAAAAAUE/t12ATOFoXmY/s400/I+am+a+Fugitive+From.jpg

Amerikansk spillefilm fra 1932, regissert av Mervyn Leroy

Med: Paul Muni

 

James Allen kommer hjem etter å vært i krigen, for å bli tvunget i en jobb han ikke vil ha. Han tar da turen ut i det store for å finne jobb som veiarbeider. Lite arbeid er å finne og ettersom lommeboken skrumper inn må han ty til herberger. Der møter han en mann som inviterer ham til et finere måltid, for så å havne i et ran som går veldig galt. Han havner i fengsel og må jobbe jernbanen i et brutalt og ydmykende miljø. Etter en stund rømmer han, og ute i det fri jobber han seg opp under falskt navn til en godt betalt jobb. Men fortiden hjemsøker ham stadig…vil han noen gang være fri ?

Filmen gjorde satte et sterkt søkelys og publikum satte spørsmål ang. den amerikanske straffeloven og fengsler. Såkalte ”chaingangs” ble stoppet i bruk.

 

Viktig samfunnskritisk film, en av de viktigeste amerikanske filmer som gjorde et definitivt spark mot fengsler og straffefangers opphold.

Engasjerende godt skuespill som vanlig fra Muni, som nok en gang samarbeider med Little Caesar regissøren Leroy. Anbefales til alle tilhengere av "fengselssjangeren"

 

4/5

neste film : Trouble In Paradise

Link to comment
Share on other sites

 

http://2.bp.blogspot.com/_jVsxsWgYMWk/SZhBbf3i6II/AAAAAAAABys/LO-K7cOgIyk/s400/trouble-in-paradise-2.jpg

 

 

1001 film # 65 – Trouble In Paradise(1932)

"Do you remember the man who walked into the Bank of Constantinople, and walked out with the Bank of Constantinople?"

Amerikansk spillefilm fra 1932, regissert av Ernst Lubitsch, mest kjent for denne filmen og ”The lubitsch touch”. Noe som gav filmene et snev ekstra eleganse og luksuriøst utseende. Men allikevel var økonmisk, og utela det som var veldig tilsynelatende for at publikum skulle tenke seg frem til det selv.

Handler om en mestertyv som havner i et trekantdrama mellom to kvinner, en tyv og en vakker kosmetikkfabrikant.

Filmen ble laget i det såkalte pre Code eraen, som gjorde at denne, forgjengerne og filmer opp til 1934 inneholdt scener som var av ”voksen” natur og hadde seksuelle innuendoer.

Festlig og underholdende svindler / komedie, mulig forgjenger til filmer som Oceans 11 og lignende.

 

4/5

Neste film : Scarface – The Shame of A Nation

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...