Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c3/La_regle_du_jeu.jpg

 

1001 film # 130 – La Regle Du Jeu (1939)

 

Regi : Jean Renoir

Med : Marcel Dalio, Roland Toutain & Nora Gregor

 

” I have no choice but to dismiss you. It breaks my heart, but I can't expose my guests to your firearms. It may be wrong of them, but they value their lives”

En flypilot ankommer Frankrike etter å ha krysset atlanterhavet under 24 timer, en landehelt og beundret. Han kommentar til avisene og radioen viser at han er deprimert og sint fordi damen han elsker ikke møtte opp på mottagelsen. Damen han er forelsket i er gift med en adelig og via hans gode venn Octave (spilt av Renoir) så arrangerer han en invitasjon til et jaktlag på godset deres.

 

Under selskapet i slottet krasjer hemmelige forhold sammen, og konfrontasjoner er uungåelige.

Et innblikk i ekteskapsproblemer innen de adelige og deres tjenere under oppgangen til 2 verdenskrig. Adelen blir fremvist som bekymringsløse for sine egne handlinger, og gjør som de vil.

Filmen ble mildt sagt slaktet av publikum og kritikere ( et teater ble forsøkt satt fyr på av publikum i protest), filmen ble forbudt en måned etter premieren pga noe demoraliserende innhold, som ble sett på som svært farlig med tanke på den kommende krigen.

Antatt tapt under de regjeringenes sensur (Tyskland og Frankrike) og bombingen til de allierte. Filmens scener ble plukket opp fra forskjellige steder rundtomkring i forskjellige teatre, og klippet og limet sammen av Renoir selv. Eneste som manglet var en mindre viktig scene.

 

Første filmen til Jean Renoirs produksjonsselskap Les Nouvelles Editions Francaises, sammen med sin nevø Claude Renoir.

 

Filmen blir sett på som ”essensiell” viktig og mer obligatorisk filmmateriale, om ikke en god film, men av andre som en av de beste og viktigste filmer laget, og plassert vedsiden av filmer som Citizen Cane og Vertigo av kritikerne.

 

En film basert på en komedie som endte opp som en bitende og tragisk satire, som fanget den frenetiske følelsen av et folk under tampen på en stygg og blodig krig.

 

Ikke en aller verst film synes jeg, interessant og engasjerende. ..ble fanget av kokken under matlagingen som uttalte seg om vanskelige spisende….”I’ll put up with diets, but not fads”. Mest fordi jeg er i samme faget da.

 

Anbefales absolutt, verdt et innkjøp !

 

5/5

Neste film : Wuthering Heights (1939)

Link to comment
Share on other sites

 
Så den live med Matti bye orkester i tromsø. Syntes det funka veldig bra, selv om musikken var forholdsvis konservativ og underbygget de få innslagene av sentimetalitet to the max. Kunne tenkt meg å se KTL versjonen. Synes det er det beste av stephen o malleys prosjekter.
Link to comment
Share on other sites

 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/Wutheringheights1939.jpg

 

1001 film # 131 – Wuthering Heights (1939)

 

Regi: William Wyler

Med: Laurence Olivier, Merle Oberon, David Niven

 

”If he loved you with all the power of his soul for a whole lifetime, he couldn't love you as much as I do in a single day. ”

 

Historien om et uheldig kjærestepar, Heathcliff og Cathy som til tross for dype følelser for hverandre, må under omstendigheter og fordommer bo hver for seg. Heathcliff og Cathy møttes for første gang som barn når hennes far tok med seg den forlatte guttungen får å la ham bo hos dem. Når den gamle mannen dør år senere blir Cathys bror mannen i huset og kaster Heathcliffe ut av huset og tvinger ham å bo sammen med tjenerne og må jobbe som stallgutt. Klasseskillet kommer mellom dem og hun gifter seg med en rik nabo, mr Edgar Linton, hvorpå Heathcliffe forsvinner. Han kommer tilbake år senere, nå en rik mann, men det er lite han kan gjøre

 

Basert på Emily Brontes roman, og filmen dekker de første 16 av 32 kapitler.

 

Alltid trivelig med en Olivier film, mest kjent for meg er han naziforbryteren “Der Weisse Engel” I Maratonmannen…en av de beste thrillerene noensinne laget.

 

Velspilt fra alle parter, en slags historisk og britisk ”tatt av vinden” som tar for seg et vanskelig forhold. Olivier eier skjermen med noe overteatralsk tilstedeværelse til tider. En klassisk britisk fortelling som inneholder en mengde romantikk og kostymedramatikk samt ikledd en dickensiansk innpakning.

 

Olivier og Oberon kom ikke overens under innspillingen og det skal ha vært en del stygge konfrontasjoner under opptakene. I ettertid derimot ble de venner...

Anbefales til innkjøp !

 

5/5

Neste film : His Girl Friday

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1a/His_Girl_Friday_poster.jpg

 

1001 film # 132 – His Girl Friday (1940)

 

Regi : Howard Hawks

Med : Cary Grant, Rosalind Russell, Ralph Bellamy

 

” Take Hitler and stick him on the funny page.”

 

En avisredaktør bruker enhvert kjent triks i boka for å få hans beste reporter og eks kone fra å bli gift på nytt.

 

Romantisk komedie med favoritt Cary Grant i hovedrollen som en munnrapp og manipulerende avisredaktør. Vakre og selvstendige Hildy spilles av Rosalind Russell.

Synes til tross for at denne var veldig underholdende, at den var nesten helt lik Philadelphia Story og en haug andre romantiske komedier som kom ut på denne tiden.

 

Hawks laget her en film som omtrent konkurerte mot sin egen 1938 produksjon Bringing Up Baby, en film i samme sjanger. Filmen er et prakteksempel på Hawks produksjoner hvor lynkjapp, overlappende dialog, som aldri har vært kjappere noen annen plass jeg har sett. En av de mest tempofylte komediene filmen

 

Filmens biroller er ikke noe mindre imponerende,dette gjelder mest Ralph Bellamy som igjen spiller en morsavhengig, godtroende "straightman" Dette beviste han allerede i The Awful Truth fra '37

 

alt i alt en morsom og underholdende komedie, som med eneste minus virker noe uoriginal men vinner over på kjapp dialog og Ralph Bellamy.

 

4/5

 

Neste film : Rebecca (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/16/Rebecca_1940_film_poster.jpg

 

1001 film # 133 – Rebecca (1940)

 

Regi : Alfred Hitchcock

Med : Laurence Olivier, Joan Fontaine

 

“Oh, you've moved her brush, haven't you?”

 

En naiv ung pike gifter seg med en rik enkemann, for så å flytte inn i det store huset hans. Men oppdager etter hvert at den første kona har fremdeles et grep om mannen og tjenerstaben.

 

En effektiv psykologisk thriller med gotiske elementer og flere av de essensielle Hitchcock effektene som er vel og bra, noe overspill fra Olivier og tjenerstaben trekker ned. Filmen er vel fra en tid hvor metodeskuespill ikke eksisterte, og ”thespians” var høyt ansette. Olivier ble bare bedre og bedre, kanskje aller best i sin rolle som naziforbryteren i Maratonmannen. I disse eldre Olivier-filmene blir det noe overkaraktisert og utdatert. Han suger ikke for å si det sånn, men det hadde ikke fungert i dag .

En av de bedre regijobbene til Hitchcock, og skumleste filmene som er laget på denne tiden. Judith Andersons Mrs. Danvers minner meg om The Woman In Black (1989). Hun flyter spøkelsesaktig gjennom rommene og legger virkelig en ubehagelig og uforutsigbar atmosfære rundt seg.

 

Joan Fontaine ikler her rollen som den andre mrs. De Winter, en rolle som jeg tror fort kunne vært svært kjedelig hadde det ikke vært for en talentfull og svært vakker skuespillerinne. En opplever hennes emosjonelle utfordringer og en føler derfor ofte med henne.

 

En film jeg absolutt vil anbefale som fremtidig favorittgrøsser...

 

5/5

Neste film : Fantasia (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/12/Fantasia-poster-1940.jpg

 

1001 film # 134 – Fantasia (1940)

 

Regi : James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe,Normand Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen

 

 

Nok en Disney produksjon jeg egentlig ikke husker så mye av i voksen alder, husket den mest for Mikke Mus som trollmannlærlingen og noen dansende fisker, hvaler og flodhester. Alt sammensurium laget av Disneys beste animatører akkompagnert av et symfoniorkester som spiller diverse klassiske verk. Ved navn kan jeg vel bare en, Nøtteknekker Suiten. (er mer Prokofievmann selv)

 

Begynnelsen kan virke drepende, men blir rimelig artig litt utover men med flere lange kjedelige dødpunkter her og der…først og fremst ikke en handlingsdrevet film, sett bortfra Trollmannens Lærling som er den artigeste delen i hele filmen.

 

Bør kanskje unngås om handling prioriteres.

 

Nakne feer og damecentaurer er vel ikke daglidags i Disneyfilmer i dag.

 

Disneyfilmene er jo kjent for å unngå temaer som inneholder religion generelt (unntak er vel diverse mytologier som i Hercules og demoner), mens her i Fantasia kan det tyde på at kjære onkel Walt var en tilhenger av evolusjonsteorien.

 

Fantasia 2000 (en slags oppfølger) har en del ekstra symfonistykker.

 

 

 

Diverse fakta :

Mikke Mus har en liten stemme cameo fremført av Walt Disney

 

Uført av Philadelphia Orchestra

 

Filmen pionerte noe som da ble kalt ”Fantasound” som senere ble stereolyd.

 

Filmen ble totalt katastrofe rent ”kassasuksess”messig, men er i dag et annerkjent mesterverk og en definitiv klassiker.

 

Flere versjoner er å få tak i hvor lyd og bilde varierer ettersom hvilken utgave en ser på.

 

 

4/5

 

 

 

Neste film : The Philadelphia Story

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/54/The-Philadelphia-Story-(1940).jpg

 

1001 film # 135 – The Philadelphia Story (1940)

 

Regi : George Cukor

Med : Cary Grant, Katherine Hepburn, James Stewart

 

“This is the voice of doom calling!”

Når en rik dame’s eksmann og tabloidreporter dukker opp rett før hennes andre bryllup, oppdager hun sannheten om sine følelser og andre ting.

 

Som sagt tidligere i tråden 1001 #132 - His Girl Friday er denne temmelig lik, men med en noe bedre story, med mer kjøtt på beina om jeg kan påstå det.

Samt er den noe mer av den rørende sorten, om ikke ren romantisk komedie med screwballtendenser.

 

I tillegg til favoritten Cary Grant så har vi godeste James Stewart og Katherine Hepburn (sistnevnte har kommet seg noe bedre enn siste film jeg så med henne #118 - Bringing Up Baby. Et trespann som alene bør være en grunn til å se denne filmen med forhåpninger (som innfries)

 

Filmen tok 8 uker å lage, og ble filmet uten ”retakes”, noe en kan se i Stewarts fyllikscene hvor når han hikker, sitter Grant å flirer og klarer så vidt å holde seg.Glimrende film med glimrende skuespillere som trives i rollene….en svært morsom film som anbefales til innkjøp !!

 

5/5

Neste film : The Grapes Of Wrath (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

Av og til synes jeg det er vanskelig å sette en haug med ord på enkelte filmer som er viktig pga det tekniske, og føler da at det kan blir noe overlesset fordi jeg må skrive mest mulig, men er også enig i at en viss mengde mer dybde bør forventes.

Jeg venter fortsatt på denne dybden. Om denne skriver du både at den er rørende og morsomt, men hva er det som fremkaller disse følelsene hos deg? Hva er morsomt? Hvorfor er det rørende? Er fullstendig klar over at dette har blitt tatt opp en del ganger før nå, men du tar jo tilsynelatende ikke til deg noe av kritikken i det hele tatt. Jeg er klar over at det kan være vanskelig å skrive anmeldelser, jeg er elendig selv, men du har faktisk et helt underforum her. Da gir jeg egentlig faen i hvor vanskelig du synes det er å sette ord på følelsene og tankene dine. Jeg vil lese anmeldelser, ikke oppsummeringer på et par hundre ord. Det her begynner å bli latterlig, om det ikke allerede har blitt det.

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9f/Wrathposters141.jpg

 

1001 film # 136 – The Grapes Of Wrath (1940)

 

Regi : John Ford

Med : Henry Fonda, John Carradine (pappaen til Keith og David)

 

En familie fra midvesten blir tvangsflyttet fra eiendommen deres, de reiser til California hvor de ender opp fattige og sultne i en immigrasjonsleir under den store depresjonen. Jakten etter en jobb er som nåla i høystakken.

 

En svært kontroversiell bok av Steinbeck som sammenlignet med filmen hadde noe mindre optimistisk slutt og scener var for groteske for en 1940 film. Til tross for disse forandringene elsket Steinbeck filmen, og den ble godt mottatt av kritikere. Noe pes fikk den for ”pro-kommunistisk” lignende materiale.

Producer Zanuck sendte detektiver til immigrasjonsleirer som fremdeles eksisterte for å undersøke de reelle forholdene, og om Steinbeck kanskje laga et styggere bilde enn nødvendig, forferdet fikk han vite at det var snarere motsatt.

 

En dyster film om en svært mørk tid, utrivelig uten tvil, men også lærerik. Realismen er der og skuespillerne er ”toppnotch” Og ikke minst dagsaktuell med tanke på finanskrisen rundtomkring i alle euroland i dag.

Filmen er ikke akkurat en ”rollercoaster thriller”, men er et sjokkerende realistisk bilde av tragedien og lidelsen under den store depresjonen. Skal en bruke film som obligatorisk lærepensum på skolen er GOW uten tvil en tankevekker.

Anbefales til innkjøp

 

5/5

Neste film : Dance Girl, Dance (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/85/Dancegirldanceposter.jpg

 

1001 film # 137 – Dance, Girl, Dance (1940)

 

Regi : Dorothy Arzner

Med:Lucille Ball, Maureen O’Hara, Ralph Bellamy

 

“Listen, squirt! I don't fall in gutters. I pick my spots.”

 

Judy O'Brien er ei danserinne i en troupe med ambisjoner om å gjøre en karriere innen ballett. Også i troupeen er Bubbles, ei dame som bruker mann for det de er verdt og som forlater dansegruppen for en karriere innen burlesque. Når gruppen så blir oppløst så får Judy en dansejobb i burlesquen av Bubbles, en jobb uten sjanse for videre karrierestige og blir utnyttet som ”stooge” av Bubbles. De ender opp som rivaler og vi får se en ”chickfight” når de oppdager at de er forelsket i samme mann.

 

En annerledes “rags to riches” film uten at den faller i klisjefellen. En dansefilm som tar sjangeren seriøst. Troverdige karakterer, overraskende også fra Lucille Ball’s Bubbles som er filmens "badgirl". Maureen O’Hara spiller den søte snille, veldig vakker og hardtarbeidende ballerinaen. Mens noen ess som Bellamy havner dessverre på sidelinjen her uten særlig fokus noe jeg hadde ønsket mer av. Velregissert fra en av få kvinnelige regissører på denne tiden; Doroty Arzner.

Bubbles avhengig av sitt utseende og bruker seksualtitet for å oppnå sitt høydepunkt i karriereren, så dedikerer Judy seg til balletten. En film som underholder, men er kanskje mer en chickflick enn hva noe jeg vanligvis hadde satt på.

 

 

Produsert av selskapet RKO, som ironisk nok Lucille Ball endte opp med å eie…

 

3/5

 

Neste film : Pinocchio (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/ba/Pinocchio-1940-poster.jpg

 

1001 film # 138 – Pinocchio (1941)

 

Regi: Ben Sharpsteen, Hamilton Luske, Norman Ferguson, T. Hee, Wilfred Jackson, Jack Kinney, Bill Roberts

Med : (Stemmer USA) Cliff Roberts, Dickie Jones, Mel Blanc

 

En noe mørkere historie lagt til i Disneyversjon. En tredukke blir vekket til live da ”faren” Gepetto ønsker seg en gutt via en ønskestjerne. En fee blåser liv i han, og gir følgeskameraten Jimini Crickett eller Timmy Gresshoppe ærestittelen ”Samvittigheten”. Hvor da han skal fungere som den ”indre” stemmen til gutten som håper på å bli et fullstendig menneske etter å ha bevist at han er modig, uselvisk og ærlig.

 

Vi følger da gutten og vennen hans på flere eventyr som innebærer en ond sirkusdirektør, en fantasiøy og en menneskeslukende hval.

Dette er en av de gamle klassikerene jeg har sett ofte, men av en eller annen grunn aldri husker hele handlingen. Den er noe mer kompleks sett med voksen øyne, den kan være noe skummel for de minste og kanskje til tider treg da det er mye dialog som egentlig kun voksne forstår, men den blir aldri kjedelig for noen uansett alder. Kvalitetsanimasjon laget på en tid hvor datamaskiner veide like mye som et hus var ikke designet for underholdning, og kunne vel egentlig ikke gjøre så mye mer enn kalkulere eller spille sjakk. Dette er fullstendig animert for hånd og da bør det tenkes alt arbeidet bak som måtte gjøres.

 

En handling med god moral og disiplinlære som bør være obligatorisk i alle hjem. Filmen er også kjent for Wish Upon A Star sangen, som mange her hjemme forbinder med jul.

Har sagt det før og sier det en gang til , du kan ikke gå feil med Disneyfilmer….trivelig, spennende og like fantastisk for hver gang en setter den i vhs/dvd/bd spilleren. Denne er sammen med alle tidlige Disney produksjoner obligatorisk i alle filmhyller. Filmen er noe lettere og lysere enn Collodi’s bok som etter hva jeg har forstått er temmelig mørk og dyster til tider. Den delen av historien som omhandler hvalen og faren Gepetto som er bosatt inne i den er hentet fra bibelens moralske historie om Jonas og hvalen.

 

Noen fakta :

Disney’s helaftens animerte nr 2

Basert på boken til Carlo Collodi

 

5/5

Neste film : Mortal Storm (1941)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/69/The_Mortal_Storm-_1940-_Poster.png

 

 

1001 film # 139 – The Mortal Storm (1940)

 

Regi: Frank Borzage

Med: Margaret Sullivan, James Stewart

 

"How soon will man find wisdom in his heart and build a lasting shelter against his ignorant fears?"

 

Familien Roth lever et rolig liv i de tyske alpene tidlig på -30 tallet. Når nazistene tar makten, blir familien splittet og Martin Brietner, en venn av familien blir fanget i tumultene.

 

Viktig film på det grunnlag at den er den mest direkte anti-nazist filmen laget i en tid hvor de fleste Hollywoodselskapene var for amerikansk innblanding i den europeiske krigen.

 

Noen som er villige å tippe om denne ble forbudt i Tyskland ?

 

Svar : selvsagt….og den førte til at samtlige MGM produksjoner ble forbudt i Tyskland.

Høyst interessant film som tar for seg en familie med forskjellige politiske idealer. Noen er for det nye regimet, og andre ”ikke-ariske” bekymrer seg. Aktuell den dag i dag da den tar for seg intoleranse som tema

 

Skremmende med en noe utrivelig atmosfære hvor tidligere venner og familiemedlemmer blir indoktrinert av nazistene, og ender opp som iskalde droner ala Village of the damned

 

Virker noe overlesset og overdrevet, men dette var nødvendig for å få amerikanerene til å tenke over mulig innblandelse i krigen.

Løp og kjøp, no doubt !

5/5

Neste film : The Bank Dick (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/79/WC_Fields.gif

 

1001 film # 140 – The Bank Dick (1940)

 

Regi: Edward F. Cline

Med: W.C. Fields

 

“Og Oggilby: Oh... I knew this would happen! I was a perfect idiot to ever listen to you!

Egbert Sousé: You listen to me, Og! There's nothing in this world that is perfect.”

 

W.C. Fields spiller Egbert Sousé som feller en bankraner og ender opp som sikkerhetsvakt som konsekvens.

 

Egbert er en fyllik som må gjenta for folk hvor viktig det er at navnet hans er utalt Sousé med lang E, fordi folk kaller han støtt og stadig Souse (slengbemerkning for drukkenbolt). I tillegg til familie og bankscener så jobber han som regissør og ender opp i en kaotisk biljakt.

 

Klassisk Fields hvor han inkorporerer sin vanlige karakter som en fordrukken mobbet ektemann gift med en kjeftete fruentimmer, en svigermor som ikke aksepterer ham og ville barn.

 

En av de bedre Fields filmene jeg har sett til nå, til tider er den veldig morsom. Anbefales for de som synes denne typen humor passer for dem og liker situasjonskomedie.

 

5/5

Neste film : Citizen Kane (1940)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/ce/Citizenkane.jpg

 

1001 film # 141 – Citizen Kane (1941)

 

Regi : Orson Welles

Med : Orson Welles

 

“Rosebud !”

 

I etterdønningene til døden av en mediamogul prøver media å finne ut betydningen av hans siste ord.

 

Filmen begynner med nyhetsoppslag som forteller detaljer fra Charles F Kane’s liv, etterfulgt av etterforskningen til reporterene som intervjuer kjente og ansatte av Kane som blir vist via tilbakeblikk. Alt for finne betydningen av mogulens dødshvisk.

 

Ironisk nok en flopp da den kom ut, mens i dag blir den sett på som et gedigent mesterverk. Publikum buet under oscarnominasjonene. Den havnet i Rko’s velv får å bli vist igjen for publikum på midten av -50 tallet.

 

Kane skal være basert på flere individer fra Amerika under den tiden, blant annet William R. Hearst og Samuell Insull.

 

Hearst ble forbannet på filmen, og kjente seg igjen tydeligvis. Noe som førte til at han forsøkte å få filmen bannlyst. Ifølge skribenter som Gore Vidal var ”rosebud” klengenavnet på klitorisen til Marion Davis, velkjent som Hearsts elskerinne over lang tid. Mens forfatter av Citizen Kane; Herman J Mankiewicz sa at navnet kom fra en sykkel han eide som liten.

 

Etter å havnet alene i en heis sammen Hearst, inviterte Welles ham til en visning av Citizen Kane. Hearst takket nei, og på vei ut av heisen sa Welles kjapt : "Charles Foster Kane would have accepted."

 

I 1985 derimot i et intervju med Hearst så påstod han at han likte fiolmen svært godt og at Welles var velkommen på besøk på Sam Simeon eiendommen når som helst. Ikke verst med tanke på at Hearst anklaget Welles for å være kommunist i et forsøk på å få filmen skrinlagt og upublisert.

 

En lite goof som skal ha vært temmelig pinlig for Welles : hvordan kunne reporterene vite at hans siste ord når han døde ensom ?

 

Annerledes film som pionerte samt videreutviklet flere kamerateknikker som f.eks ”universal fokus”

Uten tvil et mesterk om klatringa til topps til det evt fallet.

 

Velspilt og ekstremt gjennomført regi, denne filmen er KANON !

 

Skal du eie en av de første 141 filmene på denne listen, så er det denne….

 

Er nok veldig ”kred” å like denne filmen, men jeg hadde store forventninger og de ble mer enn innfridd.

 

5/5

 

Neste Film : Lady Eve

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/1941.lady.eve.jpg

 

1001 film # 142 – Lady Eve

 

Regi: Preston Sturgess

Med: Barbara Stanwyck, Henry Fonda

 

“You see Hopsi, you don't know very much about girls. The best ones aren't as good as you think they are and the bad ones aren't as bad. Not nearly as bad. ”

På vei hjem etter et år i Amazonas for å ha studert slanger, møter den rike men noe usofistikerte Charles Pike svindlerinnen Jean Harrington på en båt. De forelsker seg, men pga en misforståelse skiller de lag på et heller dårlig grunnlag. For å hevne seg kler hun seg ut som en engelsk ”lady” for å erte og irritere ham.

 

Ganske vågal romantisk komedie, hvordan denne kom gjennom sensuren på 40 tallet aner jeg ikke…men nok av seksuelle innuendoer skal en lete lenge etter en -40 talls film, filmen skal ha vært inne for spekulasjon hos Hay’s administrasjonen i et tidligere manuskript som var verre.

Artig imitasjon av Hitler som snakker svensk i en scene, direkte oversatt sier han : Slemme gutt, du skal få deg et slag over kjeven…

 

Henry Fonda er alltid glimrende (bedre kjent som Frank i # 479 - Once Upon A Time In The West), og Barbara Stanwyck kjent fra # 106 - Stella Dallas er også dyktig i faget for ikke å glemme noe søt.

Artig romantisk komedie med engasjerende skuespillere, en unik blanding av satire og slapstick.

Anbefales for innkjøp

 

5/5

 

Neste film : The Wolf Man (1941)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/The-wolfman.jpg

 

1001 film # 143 – The Wolf Man (1941)

 

Regi: George Waggner

Med : Lon Chaney Jr, Bela Lugosi,Claude Rains

 

“Even a man who is pure at heart, and says his prayers by night, may become a wolf when the wolfbane blooms and the autumn moon is bright”

Unge Larry Talbot returnerer hjem til landsbyen Llanwelly, Wales etter mange år i Usa. Han blir angrepet av et mytisk vesen som beboerene kaller for en varulv.

Infisert av en forferdelig sykdom som ifølge hans disiplinerte tankegang ikke kan eksistere.

 

Nå var ikke dette den første varulvfilmen produsert, men alle mytene vi kjenner til i dag kommer fra denne 1941 produksjonen.

 

Lon Chaney Jr er troverdig, til tross for at han viser noe krampaktig og stivt skuespill til tider. Han har en stor fysisk tilstedeværelse samtidig så kommer den psykiske torturen hans frem helt ok. Sammen med hans romantiske interesse spilt av Evelyn Ankers så vises en fin kjemi, til tross for at de angivelig ikke likte hverandre i virkeligheten. Claude Rains er alltid fabelaktig, men ligner veldig lite på noe som kunne ha vært faren til Lon Chaney…men men uviktig!

 

En ellers storartet grøsser med viktige elementer som gotiske bygninger, tåkebelagte myrer, Bela Lugosi som sigøyner og gravkapeller. Og legg mysteriet og skjebnen til Larry Talbot i pakken så får du en film som sent vil glemmes.

 

4/5

Neste film : Maltese Falcon

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/99/Falconm.JPG

 

1001 film # 144 – The Maltese Falcon (1941)

 

Regi: John Huston

Med : Humphrey Bogart,Mary Astor, Peter Lorre

 

” Might I remind you Mr. Spade that you may have the falcon, but we certainly have you.”

En privatdetektiv tar på seg en sak som involverer tre merkelige kriminelle, en vakker løgnhals, og deres jakt etter en verdifull statuett.

 

John Huston debut som regissør og han ble nominert til 3 oscars

 

Fargerike skurker, en vakker ”femme fatale” og Bogart som antihelten Sam Spade i den tredje innspillingen av Dashiell Hammett’s novelle med samme navn.

 

Peter Lorre (noe slankere siden ”M”) er den mest fargerike skurken og bidrar til en engasjerende film og sammen med Sidney Greenstreet er de av filmhistoriens beste skurker.

 

Film Noir (fr. Black film) er sjangeren jeg så et lite hint av i filmen Pepe Le Moko, men Maltese Falcon er den første store produksjonen som mer eller mindre hengir seg til film noir. En stilistisk filmkunstform som leker med skygger samt kontraster, også har i handlingen visse krav for å oppnå noirstilen, som f.eks seksuelle motivasjoner og kyniske holdninger. Gjerne med en detektiv, politimann i sivil for å nevne noen.

 

Mye dialog og frem og tilbake i enten hotelrom eller lignende. Veldig lite handling foregår utendørs så filmen appellerer ikke til actionbuff’n. Men spennende lell.

God gammeldags jakt og hardkokt krim etter den mest legendariske McGuffin’en i filmhistorien noensinne.

Verdt å få med seg, Bogart er tøffere en toget…

 

5/5

Neste film : Sergeant York (1941)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/05/Sergeant_york_movie_poster.gif

 

1001 film # 145 – Sergeant York (1941)

 

Regi : Howard Hawks

Med : Gary Cooper

 

“I ain't a-goin' to war. War's killin', and the book's agin' killin! So war is agin' the book!”

Basert på en sann historie om en landslig skarpskytter vervet inn i WW1 til tross for at han sa han var pasifist, og ender opp som krigshelt.

 

Basert på Alvin C York som var den mest dekorerte helten under 1 verdenskrig. Han ledet et angrep hvor han drepte 28 tyskere, nedla 32 maskingeværstillinger og fanget 132 tyske soldater og offiserer.Dette foregikk under Meusse-Argonne offensiven i Frankrike 1918.

 

Medaljene han fikk :

 

Medal of Honor

Distinguished Service Cross

World War I Victory Medal

American Campaign Medal

World War II Victory Medal

 

Fransk Légion d'honneur

Fransk Croix de guerre

Italiensk Croce di Guerra

Montenegrisk War Medal

En utrolig historie en kan ha vansker for å tro, men skal en tro historiebøkene er dette det som skjedde. Yorks pasifisme ble noe nøytral da en major under rekrutten ga han en bok om den amerikanske historien.

 

Skal være så nære sannheten som mulig pga produksjonselskapet var redd for mulige saksmål. Den virkelige Alvin York hadde noen krav til at de skulle få lage film om livet hans, og de var : Gary Cooper skulle spille ham, ingen tobakkrøker skulle spille kona hans, og hans inntekt fra filmen til en bibelskole.

Alvin York, flere av hans byfolk og hans prest nektet å signere noen pressepapirer med mindre filmens historie ble filmet korrekt. Med andre ord så hadde de full kontroll over filmens historie.

 

En fabelaktig film om en fabelaktig person !

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/York.jpg

Den virkelige Alvin York

5/5

 

Neste film : Dumbo (1941)

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Han ledet et angrep hvor han drepte 28 tyskere, nedla 32 maskingeværstillinger og fanget 132 tyske soldater og offiserer.Dette foregikk under Meusse-Argonne offensiven i Frankrike 1918.

og hans inntekt fra filmen til en bibelskole.

 

Åja, han høres ut som en fabelaktiv mann.

(ironi)

 

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a7/Dumbo-1941-poster.jpg

 

1001 film # 146 – Dumbo (1941)

Regi : Ben Sharpsteen

 

Dumbo er en de få av de gode gamle Disneyfilmene jeg ikke har sett som voksen, og derfor en tendens til ikke å huske noe fra den. Så i dette tilfellet var det som å se den på nytt. Datteren min på to år stortrivdes. Dumbo ble laget i håp om å inntjene floppene Fantasia og Pinocchio. Krigen i Europa hjalp heller ikke økonomien. Filmen lider derfor av noe økonomisk innskrenkninger og er noe enklere rent animasjonsmessig og en av de korteste filmene til Disney. Men tross alt dette uteblir ikke underholdningen som er av god Disneykvalitet.

 

En kan ikke gå feil med de eldre disneyfilmene, en tid før Highschool Musical 1-10 (de kommer...) og Askepott 3…Barna får en spennende og engasjerende tegnefilm av beste kvalitet, mens vi voksne i tillegg humrer litt av den lille musa med hode pine som klager over de ”rosa elefantene”

 

Elefanten Dumbo ankommer sirkuset noe sent pga en noe lat stork, han har store ører som alle de andre elefantene mobber han for. Men da han oppdager at han kan fly ved hjelp av vennen sin Timothy som er sirkusmusa så skal han vise at han virkelig duger.

 

Nostalgisk herlig Disney eventyr, kanskje noe lettere og lysere enn f.eks Snehvit og Tornerose. Og derfor kanskje mest underholdende for de aller minste. Men Disneysjarmen er ikke å unngå og er derfor veldig høyt oppe i anbefalingslista.

 

Kjøp denne, om ikke for deg så kommer dine ”fremtidige” eller nåværende barn til å elske den. Denne er å få tak i på BD også…

 

4/5

 

5/5 (Vårin 3 år)

 

Neste film : High Sierra

Link to comment
Share on other sites

 

1001 film # 147 – High Sierra (1941)

Regi : Raoul Walsh

Med : Ida Lupino, Humphrey Bogart

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e1/Highsierra.JPG

 

 

“Of all the 14 karat saps... starting out on a caper with a woman and a dog”

 

Roy 'Mad Dog' Earle en erfaren gangter med hjertet på rette plassen blir løslatt fra fengselet , en gammel kollega vil hjelpe ham med et kommende ran. Når ranet går feil og en mann blir skutt og drept blir Earl tvunget på flukt, og med politiet og en sinna presse i hælene finner han et tilfluktsted oppe i Sierre Nevada fjellene, hvor en intens kapring oppstår.

 

Humphrey Bogart er alltid tøff, han bitchslapper de som fortjener det, og gir en hjelpende hånd til en ”jomfru” i nød. High Sierra er mest kjent for å ha filmet ekstensivt ”on location”, dvs i høyfjellsområdet under filmens klimaks. Synes regien er den som holder den litt tilbake. Walsh var for så vidt en dyktig regissør med mye bra på cv'en, men filmen kunne tatt litt bedre tid kanskje på det psykologiske planet og heller dratt ut til en lengre spilletid. Filmens sterkeste side er screenplayet av John Huston og Burnett, mistenker at Huston er den som gjorde den store forskjellen.

 

Mest minneverdige er nok den utakknemlige jenta som Mad Dog sørget for finansieringen av klumpfot operasjonen.

Vakre damer i mindre roller er selvsagt nødvendig, Ida Lupino som meget vakre Marie, og handikappede Velma som blir tilbudt en hjelpende hånd av Bogart’s hardkokte gangster Roy Earle.

 

En annen ”stjerne” å se i filmen er Bogarts kjæledegge i det private nemlig terrieren Zero, som Pard. Ofte misforstått som hunden fra Trollmannen Fra Oz.

Kjøp om Bogart samlingen ikke er fullstendig eller du ikke får nok av pre 50's gangsterfilmer.

 

4/5

 

Neste film : Sullivan’s Travels

Link to comment
Share on other sites

 

1001 film # 148 – Sullivan’s Travels (1941)

 

Regi : Preston Sturges

Med : Joel McRea, Veronica Lake

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/23/Sullivanstravelsposter.jpg

 

“There's a lot to be said for making people laugh. Did you know that that's all some people have? It isn't much, but it's better than nothing in this cockeyed caravan.”

 

En filmregissør tar veien til hjem for å leve livet som uteligger samtidig for å lære om Livet for så å lage en film om fattigdom og elendighet….noe som gir han en real lærepenge.

 

Filmregissøren Sullivan skal lage sin store tragedie, en film som skal hete O’Brother Where Art Thou (noe et visst brødrepar lånte fra denne og laget film om i 2000).

Sexbomben Veronica Lake er aldri feil. Hun var 6 mnd gravid under filmen, men en legger ikke merke til det pga klesdraktene. Hun skal ha latt være å nevne at hun var gravid, noe som gjorde Sturges ikke lite sur pga alle de fysiske scenene som krevdes. En standin ble da brukt.

 

Filmens tema er det store gapet mellom de priviligerte og de fattige, samt Sturges retter et skråblikk på rike og naive filmregissører som lager filmer om upriviligerte eller lavere klasser. Han videre poengterer at det kan være en fordel og ta den veien mindre vandret.

 

Filmen fikk god respons hos NAACP, som likte fremvisningen av svarte amerikanere som folk flest istedefor den typiske landsbyidiot rollen hvor i filmer flest de ble brukt som ”comic relief”.

 

Første del virker noe ”helt grei” og jeg følte hele greia var overvurdert. En film som jeg tror vil overraske mange da den har en uvanlig tvist de siste 20 minuttene, da den blir noe dyster kanskje og ikke er lett å følge hovedpersonen gjennom handlingen. Han går gjennom noen veldig røffe øyeblikk. Filmen er med andre i begynnelsen en lett drama med humor hvor siste del blir overraskende tragisk. Fin regi av Sturgess, stø hånd og fin flyt.

En fin komedie som setter et skråblikk på samfunnet den gang da.

 

4/5

Neste film : How Green Was My Valley (1941)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/00/How_Green_Was_My_Valley_poster.jpg

 

 

1001 film # 149 – How Green Was My Valley (1941)

 

Regi : John Ford

Med: Walter Pidgeon, Maureen O’Hara, Roddy McDowall

 

“Men like my father cannot die. They are with me still, real in memory as they were in flesh, loving and beloved forever. How green was my valley then.”

 

Ved århundreskiftet i en walisisk gruvelandsby, Familien Morgan lever for å jobbe i gruvene samtidig har de et håp om at de yngste finner et bedre liv. Fortalt gjennom øynene til familiens yngste sønn Huwe

 

John Ford lager her en film som tar for seg sosiale og økonomiske problemer hos en walisisk gruvefamilie ved århundreskiftet. Fortalt via flashback narrasjon av den yngste av 7 barn. Den begynner med når gruveselskapet er nytt og gresset er fremdeles grønt, landsbyens befolkning er lykkelige og overkommelige over hverandre. En økonimisk krise oppstår og samfunnet faller fra hverandre, men familien slåss desperat for å stå samlet.

 

Filmen som tok oscaren for Beste Film fra filmer som Maltese Falcon og Citizen Kane. Noe som kan diskuteres. Men denne filmen var nok mer kommersielt anlagt enn de andre nominerte. I rollen som den Huwe, finner vi en 12 år gammel Roddy McDowall

Planene var å filme onlocation i Wales, men pga ww2 ble det bygget hele settet (80 mål) i St Monica fjellene i California. Filmen ble filmet i sort hvitt fordi fargene på blomstene i California ikke var de samme som Wales.

Veldig fin film som rører…se den med familien

 

5/5

Neste film : Palm Beach Story (1942)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...