Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

http://fest07.sffs.org/i/stills/main/films/snow_white.jpg

 

 

1001 film # 110 – Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

 

Regi : Walt Disney

Med : Adriana Caselotti, Lucille La Verne og Pinto Calvig (Stemmer)

 

Basert på eventyret til brødrene Wilhelm og Jakop Grimm.

 

”Heigh Ho ! Heigh Ho!” ( ikke Ramones!!)

 

Endelig fikk 2 åringen i huset øynene opp for 1001 prosjektet mitt : )

 

Snø Hvit jaktet på av en sjalu dronning, gjemmer seg med 7 dverger inne i en fortryllende skog.

 

Første helaftens animerte film samt første produserte animasjonsfilm i Usa, første filmen til Walt Disney og derfor # 1 i Disney Classics serien. Også den første filmen til å selge relaterte ”merchandise” under premieretiden og første til å ha et innspilt soundtrack album.

Produksjonen begynte tidlig 1934, og ble annonsert av Walt Disney i juni samme år. Før filmen hadde Disney studioene en katalog som bestod av kortfilmer med Mikke Mus og Silly Symphonies serien.

Broren Roy og Walt’s kone Lillian prøvde å overtale Walt til å droppe en helaftens animasjonsfilm, Hollywood industrien kalte prosjektet Disney’s fall under det’s produksjon. Walt satte huset i pant for å finansiere filmen, som eventuelt kom opp i et totalt budsjett på ca 1,5 mill dollars…en noe massiv sum for en film i 1937

 

Filmen fikk stående applaus etter slutten på premieren, et publikum bestående av stjerner som Chaplin, Goddard, Temple, Pickford, Fairbanks Jr, Garland, Rogers, Gable, Lombard, Sullivan, Berle, Barrymore og Dietrich. Innkasserte ca 8 mill på etter sin første premiererunde og har totalt siden sin premiere innkassert ca 185 mill dollars.

Inspirert av filmer som Nosferatu og Dr. Caligaris Kabinett, samt 1931 produksjonen av Dr Jekyll and Mr. Hyde. Filmen vant en veldig spesiell oscar som bestod av en ordinær oscar og 7 andre oscarer i mindre størrelse. Pinto Colvig som har stemmen til Sleepy og Grumpy, var originalstemmen til Langbein (GOSH !)

 

Det som uten tvil imponerer mest med denne filmen, og mange av de andre Disney filmene er arbeidet som er lagt bak for å få disse naturlige og troverdige menneskebevegelsene inn i en animert film, mye er riktig nok ”overdrevet” med fektende armer og noe andre overdramatiske kroppsbeveglser. Det hele minner om til tider om skuespillet en ser i disse gamle stumfilmene. Men dette er alt animert for hånd og det er i seg selv og alene mer eller mindre unkt til og med den dag i dag. Og da med tanke på kvaliteten som ble levert og er for mange den varen Disney leverte siden med sine klassikere.

 

 

 

Klassisk eventyr, så vakkert og kjærlig gjennomført at den bør være obligatorisk i samtlige dvdhyller.

 

5/5

Neste film : The Awful Truth

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e7/Theawfultruth1937.jpg

 

1001 film # 111 – The Awful Truth (1937)

Regi : Leo McCarey

Med : Cary Grant, Irene Dunne

 

Handler om et ektepar på vei inn i skillsmisse, som går lange veier for å sabotere den andres romantiske eskapader.

 

Artig film, morsom og underholdende. Cary Grant …artig fyr og dyktig skuespiller og jeg mistenker at Marylin Monroe stjal den kjente ”blåse opp kjolen” scenen fra denne filmen…

 

Filmen imponerer med tanke på den er i det store

hele en improvisert komedie av screwball typen. Og som sagt leverer Grant en av de morsomste fremføringer jeg har sett på lenge. Kanskje ikke nødvendigvis en ”viktig” produksjon, men veldig morsom må jeg innrømme. Morsom nok til å holde meg underholdt de 90 minuttene. Og vel verdt tiden. Og med tanke på at Grant var noe desperat til å rømme hele prosjektet pga McCareys trang til å improvisere gjør det saken litt mer spesiell da me tanke på det endelige produktets kvalitet.

 

Elsker Grants fremføring av den noe selvparodiske Jerry, spesielt når han erter Bellamy’s ”Dan” Leeson , som også er fantastisk morsom da han er en noe treg karakter. Bellamy gjør virkelig en god å spille dum mammagutt.

 

Dette er en film for dagen en vil ha veldig lett underholdning (helst litt for lett), dens innhold leveres av stjernene og lykkes med det. En slags arrogant anarki råder over det hele og stjernenes sjarm blir servert til oss på et sølvfat og så videre på kjærlighetens krigsarena.

 

 

4/5

Neste film : Pepe Le Moko

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f6/Pepelemokoposter.jpg

 

1001 film # 112 – Pépé le Moko (1937)

 

Le Moko? The prince of the plunders! Fifteen convictions, 33 daylight robberies, two bank hold-ups and how about burglaries? We haven't enough fingers in this room on which to count them all! How could he not be admired?

 

Regi: Julien Duvivier

Med: Jean Gabin

Fransk thriller/noir

 

Pépé le Moko er en gangster fra Paris som gjemmer seg I Algeries Kasbah, hvor han er trygg og har ressursene til å unngå politiets stadige forsøk på å fange ham. Men han savner friheten etter 2 år i kasbah’en. Han møter en vakker parisisk turist, Gaby og de forelsker seg. Algieries politiinspektør Slimane prøver å bruke henne for å lure Pepe ut av kasbah’en i et forsøk på å fange han.

 

Basert på Henri La Barthe’s novelle med samme navn

Pépé le Moko er et eksempel på 30 talls fransk bevegelse kjente som poetisk realism, som kombinerer skitten realisme og uvanlige film effecter. Filmen blir sett på som en tidlige pekepinn av film noir. Filmen fikk amerikansk nyinnspilling to ganger, en gang I 1938 som Algiers med Hedy Lamarr og Charles Boyer, og en gang som musikal i 1948 som Casbah med Tony Martin,Marta Toren, Yvonne De Carlo og Peter Lorre. Når Walter Wanger produserte den amerikanske remaken Algiers forsøkte han iherdig å ødelegge alle utgaver av Pepe Le Moko, uten å lykkes heldigvis.

 

”Le Moko” er fransk slang for ”mann fra Marseille”, noe som er blitt diskutert opp og ned siden han er opprinnelig fra Paris. Filmen var blant annet en inspirasjon for Graham Greene’s bok The Third Man.

 

Dette er jo faktisk tidlig noir, og om ikke den første som bruker formen. Handlingen kan være noe forvirrende å følge pga stadig skiftende tempo og kjappe scener. En skal være glad for at det eksisterer kopier av filmen i dag til tross for personer som Wangers behov for ødeleggelse.

 

Gabin er tøff gangster, og gjør en svært troverdig rolle som en slags robin hood av kasbahen. Alt i alt en svært fornøyelig fransk thriller.

 

4/5

Neste film : Jezebel (1938)

.

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Jesebel_movieposter.jpg

 

1001 film # 113 – Jezebel (1938)

Regi : William Wyler

Med : Bette Davis, Henry Fonda

 

Handler om en viljesterk og bortskjemt kvinne fra sørstatene som mister mannen hun elsker pga hennes handlinger. Handlingen er lagt til amerikas ”antebelleum” periode (mellom starten av Usa og opptakten til borgerkrigen)

Ifølge TCM Classics database ble Bette Davis ble tilbudt rollen som kompensasjon siden hun ikke fikk rollen som Scarlett O’Hara i Tatt Av Vinden, til tross for en radioavstemning som kåret henne av publikum som mest ønsket i rollen. Men som rykter flest stemmer ikke dette da castingen til Tatt av Vinden ikke var begynt engang.

Noen scener ble filmet med stand in, eller "rundt" for Henry Fonda slik at han kunne være tilstede under fødselen til hans datter Jane. Dette til tross for at filmens stjerne Bette Davis krevde at han fullførte filmingen og kunne da dra.

Bette Davis vant Oscar for beste kvinnelige hovedrolle . Statuetten hennes er nå å finne i The Academy etter at Spielberg kjøpte den på en auksjon for 51 000 dollars for så å donere den til The Academy.

Filmen blir sett på den essensielle ”kvinne” filmen i Usa. En slags sort hvit versjon av Tatt av Vinden.

Et svært påkostet kostymedrama som havner veldig i skyggen til Tatt Av Vinden. Velspilt av Bette Davis og Henry Fonda (en av mine favs).

 

Davies’ karakter Julie er noe følsom, men innhar også en svært dominerende side. For å få forloveden tilbake er hun med på Nord & Sør konflikten, kjemper mot den dødelige gulfeberen som igjen krever livet til en uventet person.

 

Filmen bommer på sine egne premisser egentlig, da den er sort hvitt. Julies store kontroversielle utrbrudd består av å dukke opp til en formell familiesammenkomst i en rød kjole. Noe som selvsagt uteblir i en sort hvitt film. Kanskje en film som hadde tatt seg ut farger.

Alt i alt en stort sett underholdende film, men Tatt Av Vinden er egentlig så utrolig mye bedre.

 

3.5/5

 

Neste film : The Adventures Of Robin Hood

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/22/Robin_hood_movieposter.jpg

 

1001 film # 114 – The Adventures Of Robin Hood (1938)

 

Regi: Michael Curtiz, William Keighley

Med : Errol “in like” Flynn, Olivia De Havilland, Basil Rathbone, Claude Rains

 

“The Best Loved Bandit Of All Time!”

 

Filmet i Technicolor

Når Prins John og adelen undertrykker sakserene under Kong Richards korstog I det hellige land, slåss en sakser adel tilbake som en lovløs leder av en revolusjonær geriljahær

 

Denne har vært i videospilleren et par ganger for å si det mildt. Spesielt under juletider. Og er i mine øyne den beste ”swashbuckler” filmen noen gang laget av kongen i faget Errol ”in like” Flynn

 

Opprinnelig var James Cagney tiltenkt rollen som Robin Hood, men han sluttet hos Warner, og film produksjonen ble utsatt i 3 år.

Michael Curtiz overtok regissørstolen til William Keighley da produserene mente at actionscenene ikke var gode nok.

Alle scener som inkluderer mennesker og bueskudd, piler som blir delt i tre av andre piler og da spesielt hvor de blir truffet av piler var gjort av mesteren Howard Hill som også lagde spesialpiler som laga lyd. Mythbusters prøvde om det gikk an å dele piler slik det blir gjort i filmen uten hell, kom frem til at pilen som ble delt var kanskje laget av bambus

Lyden til Robin Hoods piler ble en stor favoritt innen lydeffekt mennesker og da spesielt Skywalker Studios’ Ben Burtt som inkluderte lyden i alle Star Wars filmene.

Warners dyreste film på den tiden, 2 mill dollars. Som også tok en sjanse på at Production Code Administrasjonen eller Breen Office ville la denne gå siden den var av harmløs ”historisk” handling.

 

Sveitseren Korngold som stod for musikken, ville egentlig ikke komme til Usa da han mente hans musikk ikke passet for eventyrfilmer. Han tok allikevel imot invitasjonen fra Warner da han benyttet sjansen å rømme fra Sveits, nazistene var klare for å okkupere landet og dette visste han.

 

Fantastiske nostalgiske minner kommer tilbake her, mistenker kanskje at filmen hadde sett noe bedre ut I sort hvitt, Technicolor var noe nytt og det ser unektelig svært kunstig ut. Men dette ødelegger ikke for en av de beste eventyrfilmene der ute, har enda ikke sett en Robin Hood filmatisering som oppnår like mye glede hver gang jeg setter den på. Olivia De Havilland var vel en av de første filmforelskelsene jeg hadde, og hun er stadig pen (og i livet fremdeles om jeg ikke tar feil)

 

Anbefales til dvdkjøp!!

 

5/5

 

Neste film : Angels With Dirty Faces

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/35/AngelswithDirtyFaces.jpg

 

1001 film # 115 – Angels With Dirty Faces (1938)

 

“Whadda ya hear !! Whadda ya say !!”

 

Regi : Michael Curtiz

Med : James Cagney, Pat O’Brian & Humphrey Bogart

 

Rocky Sullivan og Jerry Connolly var to tøffe gutter fra den tøffeste delen i New York --- Hell’s Kitchen. Rocky blir som guttunge sendt til ungdomsfengsel, hvor han lærer å bli yrkeskriminell. Jerry som klarte å unngå politiet blir prest.

I voksenalder møtes de igjen: Jerry jobber med barn som ikke ulikt ham og Rocky kan ende hvor som helst på lov siden. Rocky kommer tilbake for å finne et trygt sted til han kan starte opp sitt vanlige liv som gangster --- noe hans barndomsvenn ikke er særlig begeistret for.

 

Dead End kids var en gjeng gategutter som var med i filmen for realisme laget av og til noe kvalm på settet. Hadde en tendens til å snakke over skuespillerene og improvisere replikker som satte skuespillere ut. Humphrey Bogart ble frastjålet truser og replikker stødt og stadig. Da de prøvde seg på den mer gatevante Cagney, svarte ham med en stiv arm over nesen på en av dem, og de skal fra da av oppført seg.

 

Cagney baserte rollen som Rocky på egne opplevelser fra oppveksten i Hell’s Kitchen. Hans hovedinspirasjon var en narkoman hallik som stod dagen rundt på gatehjørnet med nykker og sa hele tiden : "Whadda ya hear! Whadda ya say! Disse replikkene var noe som hjemsøkte Cagney stødt og stadig da folk som etterlignet Cagney etterlignet disse replikkene mest. Noe Cagney skrev i boka si :

"I did those gestures maybe six times in the picture. That was over thirty years ago - and the impressionists have been doing me doing him ever since."

En omdiskutert slutt da Rocky havner I den elektriske stol er om han virkelig ble feig eller ”faka” det for å holde løftet til barndomsvennen presten Jerry. Ifølge Cagney var det en "åpen" løsning for publikum.

 

Telefonboksscenen er basert på en virkelig hendelse med Vincent ”Mad Dog” Coll.

Noen segmenter fra filmen ble nyinnspilt og ”modifisert” for så å bli brukt som pardodi i de første Home Alone filmene, da under titlene ”Angels with filthy souls” og ”Angels with even filthier souls”

Forbudt i flere land pga. kontroversen over gangsterfilmer.

 

AAAAhhh !!! Cagney med et solid knippe skuespillere som O’Brian og Bogart samt flere store navn i en og samme film er ikke å forakte. På mange måter den ultimate gangsterfilmen, lett i samme høyde som Scarface, Public Enemy og Little Caesar.

Anbefales for gangsterfans….

 

5/5

Neste film : Olympia (1938)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3c/Olympia_Poster.jpg

 

1001 film #116 – Olympia (1938)

 

 

Regi : Leni Riefenstahl

 

Med : bl.a. Adolf, Jesse Owens pluss andre ol-utøvere

 

Riefenstahl dokumentar om de Olympiske Leker holdt i Tyskland 1936. Omstridt pga noe ”krydra” politisk innhold. Dette var tross alt Hitlers OL. Første film noen gang laget for OL. Og inneholder en masse nyskapende kamerateknikker som er beundret den dag i dag. F.eks uvanlige kameravinkler, ekstrem closeups, smash cuts og lignende. Diskutert opp i mente om den egentlig er nazipropaganda, men det er ikke tvil om at filmens intensjon var å vise hva det tredje rike hadde å rutle med og hadde bygd opp på noen få år.

 

Filmen blir også forsvart av Riefenstahls tilhengere der en ser i filmen, et closeup bilde av Hitler når Jesse Owen vinner. Samt en kunne se i ”Triumph Of The Will” at Hitler var filmet som en ”Wagnersk gud”, så kan en se at Jesse Owen blir filmet på samme måte. Noe som kan tyde på at Riefenstahl med tittelen ”naziregissøren” kan ha vært noe ubegrunnet.

 

En får se åpningsseremonien, åpningstalen til Hitler, og noe av selve utøverne og deres meritter under lekene (noen filmet på litt surrealistisk og hypnotiserende måte….stuperne treffer aldri vannet) slow motion og samt passende med gammel Rammstein musikk i bakgrunnen…

 

Riefenstahl er å se i filmen som naken danserinne.

 

Filmen er i to deler :

 

1. Fest der Völker

 

2. Fest der Schönheit

 

Filmen ble utgitt i 3 versjoner, en tysk, en engelsk og en fransk.

 

Jeg har sett den engelske.

 

En storslagen produksjon, men ikke skremmende på samme måte som TOTW.

 

4/5

 

 

Neste film : La Femme Du Boulanger

Link to comment
Share on other sites

 

Ang. neste film : La Femme Du Boulanger

 

 

 

Første strek i regningen forhåpentlig bare et tidsspørsmål. Jeg sitter på en utekstet utgave, og sliter med å få tak i en forståelig enten engelsk eller skandinavisk tektstet versjon. Har forhørt meg med flere utsalgssteder som har den på vhs, men den er kun utekstet. Så det blir en film jeg holder utkikk etter foreløpig. Om noen kan hjelpe er det fint selvsagt :)

Link to comment
Share on other sites

 

1001 film # 118 – Bringing Up Baby (1938)

 

“I will be with you in a minute mr. Peabody !!”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/99/Bub1938.jpg

 

Regi : Howard Hawks

Med : Katherine Hepburn, Cary Grant

Romantisk screwballkomedie

 

David Huxley venter på å få tak i et bein til museumsamlingen hans. Gjennom en rekke merkelige tilfeldigheter, møter han Susan Vance og de begge gå9r gjennom en rekke hendelser inkludert en leopard med navn Baby

Filmen var visstnok en gedigen skuffelse rent ”boxoffice” messig, og Katherine Hepburn ble sett på som giftig for alle fremtidge filmer. Howard Hawks fikk sparken fra hans nest RKO prosjekt Gunga Din og Hepburn ble kjøpt ut. Filmen i ettertid blir sett på som en svært sofistikert klassiker. Og tjener fortsatt penger inn til Hepburn boskapet den dag i dag (hun var medeier i filmen)

Cary Grants karakter skal være basert på 20 tall ikonet og komikeren Harold Lloyd.

Filmen skal ifølge filmhistorikere være den første som brukte ordet ”gay” i moderne termin, da Cary Grants karakter blir spurt hvorfor han er kledd i dameklær sier han : "Because I just went gay all of a sudden!" Et begrep som egentlig ikke var allment bruk for homoseksualitet før Stonewall opprøret i 1969.

 

Madonnas Who’s That Girl og Streisands’ What’s Up Doc ! er løst basert på denne filmen.

Cary Grant er altid sjarmerende med en fin timing på komikken sin, mens uerfarne Hepburn innen denne sjangeren måtte ha noe trening, visstnok fra Harold Lloyd selv. Hepburn er noe brubar søt her faktisk, hun ser jo vanligvis ut som ei kråke.

 

Koselig og trivelig film som anbefales for første date….

 

4/5

 

Neste film : Stagecoach (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/77/Stagecoach_movieposter.jpg

 

1001 film # 119 – Stagecoach (1939)

 

“Well, there are some things a man just can't run away from.”

 

Regi : John Ford

 

Med : John Wayne, Claire Trevor

 

En tur med dilligencen blir noe komplisert da godeste Geronimo er på krigsstien. Passasjerene ombord inkluderer en fordrukken doctor, to damer, en bankmanager som har stukket av med en bråte penger, en beryktet gambler, og den berømte Ringo Kid.

 

Adaptert fra en historie trykket i et magasin (Collier’s) av Dudley Nichols, med navnet ”The Stage To Lordsburgh”. Men henter også inspirasjon fra andre mininoveller som ”Boule De Siuf” av Guy De Maupassant og ”The Outcasts of Poker Flat” av Bret Hart

 

Ford var mest kjent for westernfilmer I stumfilm æraen, og Stagecoach var hans første western med lyd og filmet ”on location” i Monument Valley, Utah, men ikke hans siste. Ford laget også flere lydfilmer før Stagecoach men i andre sjangre f.eks # 85 Judge Priest.

 

En meget innflytelsesrik film, der introduksjonsscenen til Wayne er mye omtalt, en kjapp zoom som en kan tydelig se var vanskelig å holde fokus på.

 

Orson Welles kalte filmen ”a perfect textbook of film making” og skal visstnok ha sett filmen opptil 40 ganger under produksjonen til Citizen Kane.

 

Gjennombruddsfilmen til John Wayne der han spiller den noe mystiske Ringo Kid. Samtidig som filmen bæres finfint resten av stjerneensemblet

 

Dette er den kvint-essensielle western filmen, definerende innen sjangeren og must-have i enhver samling.

 

5/5

 

Neste film : Zangiku Monogatari ( The Story of The Late Chrysanthemums) (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/Dvd_cover_of_The_Story_of_the_Last_Chrysanthemums.jpg

 

 

1001 film # 120 –Zangiku Monogatari ( The Story Of The Late Chrysanthemums) (1939) alt: (The Story of the Last Chrysanthemums)

 

Regi: Kenji Mizoguchi

 

Med : Shotaro Hanayagi

 

I Tokyo 1885, Kikunosuke Onoue, en adoptert sønn av en berømt og viktig skuespiller, oppdager at han blir rost for sitt skuespill bare fordi han er sin fars arving, og at skuespiller ensemblet klager på hvor dårlig han er bak ryggen på ham. Den eneste som gir han ærlig kritikk er barnepasseren Otoku, som passer på adoptivfarens spedbarn. Hun får sparken av familien, og Kikunosuke får forbud for å treffe henne, fordi familien er redd for konsekvensene et rykte angår et forhold med ei tjenestepike. Kikunosuke forelsker seg med Otoku, og forlater hjemmet for å overleve ute i den store verden utforbi Tokyo med kun seg selv som levebrød. Han møter så senere Otoku som overtaler ham til å bli en berømt skuespiller slik at han kan få familiens respekt.

 

 

 

Komplisert kjærlighet og selvoppofrelse er i sentrum , og skal være omtrent standard i alle Mizoguchi filmer, dette er den første jeg har sett av ham, men filmen skal være den beste førkrigsfilmen han har laget i følge kritikere og publikum. Spesielt skal en legge merke til Mizoguchi’s mice an scene ( noe jeg forstår har med scene oppsett eller sammensetning å gjøre) og ekstremt lange filmede scener.

 

En veldig øm og sårbar kjærlighet mellom en kabuki skuespiller og en tjenestepike fra en lavere klasse. Hun ofrer seg slik at han kan bli en bedre skuespiller. Gruet meg litt til denne, men den er ikke så kjedelig som en kanskje ville ha det til. Japanske filmer har i min erfaring en tendens å overdrive sentimentalitet og mate informasjon inn med veldig små skjeer ( til tross for at Kurosawa har regissert flere av mine favorittfilmer)

 

Fin og noe urasiatisk tragedie dette, som igjen er antagelivis hentet fra en eller annen gresk tragedie. Anbefales for tilhengere av japansk film, men også for de som er ute etter noe ”mer” enn enkel ”onsdagsfilm på tvn” lektyre. En noe lang film til tider og jeg mistet tålmodigheten må jeg innrømme.

 

Drivende gode skuespillere, og som en legger merke til ”mice an scene” oppsettet er gjennomført av en noe perfeksjonisitisk regissør.

 

4/5

 

Neste film : Babes In Arms (1939)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ef/Babesinarmspost.jpg

 

1001 film # 121 – Babes In Arms (1939)

 

Regi : Busby Berkeley

Med: Mickey Rooney, Judy Garland

 

Handler om en gjeng tenåringer som setter opp et musical stykke for å unngå å bli sendt til arbeidsgård…

 

Kjekk og koselig greie, synes det begynner å bli mange av disse ”like” broadway” filmene på denne listen nå. Men de var vel populære i den tiden. Mickey Rooney må ha hatt en karriere som mange kan misunne, han holder på ennå utrolig nok. Judy Garland derimot endte sin noe tidligere, men du verden hvor sexy den dama var.

 

Havner i samme gård som 42nd Street, Golddiggers Of Broadway og Footlight Parade.

Jeg er ikke noe stor tilhenger av denne typen underholdning, men for de minste er det nok helt ok.

 

Lurer litt på hvorfor det er så mange av disse ”broadway” filmene er på denne listen, de er stort sett like og vanskelig å se forskjellen på dem da sanger og plot har en tendens å smelte sammen.

 

3/5

 

Neste film : Mr Smith Goes To Washington (1938)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/ce/Smith_goes.jpg

1001 film # 122 – Mr Smith Goes To Washington (1939)

 

Regi: Frank Capra

Med : James Stewart, Jean Arthur & Claude Rains

 

En naiv mann blir pekt ut å fylle et ledig sete i US senatet, planene hans kolliderer momentant med politisk korrupsjon. Men han nekter å gi seg.

Plottet her kan kjennes igjen tydelig fra en tidligere Frank Capra film nemlig # mr Deeds Goes To Town…hvor hovedpersonen får en betydelig sum i arv og må takle grådige forretningsfolk. En ubetydelig mann blir satt i en svært betydelig situasjon. Her blir hovedpersonen gitt en senatorstilling og må takle stresset med korrupte politikere og vanskene for en person å forandre livet til mange.

Kontroversiell da den kom ut, men samtidig en suksess . James Stewart ble en stjerne.

Anklagene haglet fra politikere og pressen, kalte den anti-amerikansk og pro-kommunistisk, men det var den gang da… i dag kan den heller virke veldig pro-amerikansk og overpatriotisk.

Filmen var også i produksjon hos andre studioer enn Colombia, både MGM og Paramount satt på rettighetene til historien. Men Hays Office’s sjef Josef Breen satte foten ned for flere partikulære deler av historien som var av uetisk og umoralsk natur.

“[W]e would urge most earnestly that you take serious counsel before embarking on the production of any motion picture based on this story. It looks to us like one that might well be loaded with dynamite, both for the motion picture industry, and for the country at large.”

Spesielt protesterte han mot dette :

“the generally unflattering portrayal of our system of Government, which might well lead to such a picture being considered, both here, and more particularly abroad, as a covert attack on the Democratic form of government.”

Videre ga han klar beskjed om at filmen skulle være klinkende klar på dette :

“the Senate is made up of a group of fine, upstanding citizens, who labor long and tirelessly for the best interests of the nation...”

Men etter at screenplayet var ferdig og levert, snudde mr Breen om kursen sin og sa følgende:

” It is a grand yarn that will do a great deal of good for all those who see it and, in my judgment, it is particularly fortunate that this kind of story is to be made at this time. Out of all Senator Jeff's difficulties there has been evolved the importance of a democracy and there is splendidly emphasized the rich and glorious heritage which is ours and which comes when you have a government 'of the people, by the people, and for the people.”

Dette for å vise at å lage film under Motion Picture Code’s sensur var bare ikke for å bite vekk blasfemiske og ”pornografiske” filmer. Lite skulle til, og det viser til at koden lever litt for godt den dag i dag hos f.eks MPAA.

Filmen ble forbudt i flere land, f.eks Sovjet, Nazi Tyskland, Facistiske Italia, Falangistiske Spania osv osv. I noen land ble filmen dubbet om og det politiske budskapet ble endre for det landets konform. Grunnene til at filmen ble forbudt i fascistland var at de var redd at ideen om demokrati kunne fungere. Ironisk siden filmens kritikere i hjemlandet mente det motsatte.

Nyinnspillinger er blitt laget i tvserier og andre filmer som blant annet Eddie Murphy’s A Distinguished Gentleman og inspirert filmer som Legally Blonde 2 og Evan Almighty.

Filmen er kanskje litt popcorn, men en absolutt fantastisk sådan. En film som er inspirasjon til flere av dagens politikere…. Underholdende og engasjerende… verdt et innkjøp

 

5/5

 

 

Neste film : The Wizard Of Oz (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

Lurer litt på hvorfor det er så mange av disse ”broadway” filmene er på denne listen, de er stort sett like og vanskelig å se forskjellen på dem da sanger og plot har en tendens å smelte sammen.

Det har med introduksjonen av lydfilmen å gjøre, Folk ville ha kjent oppskrift, studioene masseproduserte musikaler.

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d5/Wizard_oz_movieposter.jpg

 

1001 film # 123 – The Wizard Of Oz (1939)

Regi : Victor Fleming

Med : Judy Garland

 

"Toto, I have a feeling we're not in Kansas anymore."

 

Denne er jeg vel ikke alene om å ha sett til vhs teipen ryker for både andre og tredje gang. En favoritt for flere barn, og en helt fantastisk eventyr film for hele familien.

 

Handler om Dorothy Gale som blir sammen med huset og hunden Toto tatt med til et magisk land i en tornadostorm. Sammen med merkelige venner som Tin Man, Cowardly Lion og The Scarecrow så søker de hjelp fra den store Trollmannen fra Oz.

 

George Lucas har hentet inspirasjon fra denne da han tenkte C3P0 som The Tin Man, samt den homoseksuelle bevegelse inkl. transgendere har blitt noe inspirert av Judy Garlands antrekk og sangstemme.

 

En stor stor produksjon som en gjerne forbinder med den gyldne alderen i Hollywood.

 

Pene eventyrsett med uforglemmelige karakterer som løva uten mot, tinnmannen uten hjerte og stråmannen uten hjerne. En type film som av en eller annen grunn setter meg i julestemning. Eneste som mangler i denne er kanskje at den burde være lengre…

 

5/5

Neste film :Destry Rides Again (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.krinein.com/img_oc/big/4791.jpg

 

 

 

1001 film # 117 – La Femme Du Boulangere (1938)

 

Regi: Marcel Pagnol

Med: Raimu, Ginette Leclerc

 

”We must find the bakers wife, she is our daily bread”

 

En naiv men dyktig baker i den lille proviensielle landsbyen er gift med en noe yngre og vakker dame. Konen stikker av med en av byens gjetere og mannen faller i en depressiv fase. Ute av stand til å produsere mer brød og andre bakervarer tar byens befolkning ansvar for å lete opp konen for å få henne til å komme tilbake til mannen.

 

En film som i starten kan virke som en søndagsmorgen type, litt matine i feelingen. Vi starter hele seansen med en liten uformell presentasjon av landsbyens fargerike og eksentriske karakterer. Så møter vi bakeren og hans vakre kone som overtar bakeriet etter dets forrige eier begikk selvmord av grunner som ikke blir forklart.

 

En film laget for et europeisk publikum, er ikke å forrakte da de som ville tjene mest mulig penger på filmene sine siktet også innen det amerikanske markedet, og måtte derfor gjennom den strenge Hays sensuren med sine moralske og religiøse prinsipper. Noe denne ikke hadde bestått ! Her henges autoritære prester ut som hyklere, konens utroskap mangler ikke tendenser til erotikk og mennesker blir vist som mennesker….alt dette uten den moralske pekefinger og derfor den uunngåelige forutsigbare endelikt. Herlig forfriskende og unik med tanke på når den kom ut.

 

Savnet litt teknisk på denne, fikk endelig tak i en engelsk undertekst som hadde litt mangler, da enkelte scener forble utekstet og er redd for at jeg gikk glipp av en god del artige kommentarer. Men plottet og nøkkelscener ble heldigvis konsumert etter nesten 1 års leting etter en brukende undertekst.

 

En scene som jeg likte veldig godt var når landsbyens prest forklarte at om konen kom tilbake til bakeren og hun ble tilgitt for sitt sidesprang ville det sende et signal til byens ektefolk at synd var akseptert, helt til brødet uteble på bordet hans så måtte han innse at sin religiøse lære måtte settes til side .

 

Ikke noe særlig å utsette på denne filmen, den har en herlig tilstedeværelse av sarkasme som til tross for dens alder er like underholdende i dag. Eneste jeg skulle ønske var bedre undertekster, men det er vel knapt noe som Pagnol kunne ha gjort noe med. En kan bare håpe på at den kommer i en utbedret arthaus eller criterion utgave snart.

 

Fransk film hadde mye bra å by på 30 tallet (Le Grande Illusion, Pepe Le Moko osv) denne er heller ikke å forakte. Alt alt en underholdende og rolig fransk komedie

 

4/5

 

Neste film : Bringing Up Baby (1938)

 

Ps ! takk til Montag som fikset undertekst til meg…

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.filmsite.org/posters/dest.gif

 

1001 film # 124 – Destry Rides Again (1939)

 

Regi: George Marshall

Med : James Stewart, Marlene Dietrich

 

Kent, en skruppeløs gjengleder i Bottleneck dreper Sheriff Keogh når han spør litt for mange spørsmål ang et rigget pokerspill som gir Kent overtaket på de lokale kvegeierene. Borgermesteren, som er med på Kents planer peker ut byens fyllik Washington Dimsdale som den nye sheriffen da de tror han er lett å kontrollere. Det de ikke vet er at Dimsdale tjente under den berømte sheriffen Tom Destry, og får tak i sønnen hans som ifølge ryktene skal være like formidabel.

 

James Stewart spiller Tom Destry, sønnen av en beryktet sheriff kjente for å skyte først og spørre etterpå.

Marlene Dietrich spiller den sexy forførerinnen (ikke ulikt som i Der Blaue Engel), en rolle jeg tipper kan ha vært inspirasjonen til Madeline Kahns Lili Von Shtup i Blazing Saddles

 

En vittig og vis westernfilm, Destry viser oss at å tenke kommer ofte lengre enn bruk av vold og dens utøvere. Forut sin tid,intelligent og selvsikker på seg selv driter han ut mobberne som ler av hans pasifistiske livstil.

 

Veldig fin regi av Marshall her, filmen har elementer av spenning, humor, romantikk, western samt at den er av og til rørende.

 

Stusset litt over karakterene som er noe klisjefylte, utenom Stewarts pasifistcowboy som var rimelig spenstig.

 

4/5

Neste film : Only Angels Have Wings

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3b/Only_Angels_Have_Wings_poster.jpg

“Yes! They have no bananas”

 

Regi : Howard Hawks

Med: Cary Grant, Jean Arthur, Richard Barthelmess, Rita Hayworth

 

Mens hun venter på båten stopper Bonnie Lee ved en liten flyplass i Sør Amerika. Pilotene her leverer post over et farlig og uvanlig tåkete fjellpass. Geoff Carter, lederpiloten virker distre og kald når Bonne prøver å komme seg nærmere han. Ting blir ikke bedre når Judy MacPherson dukker opp, Geoff’s gamle flamme sammen med hennes ektemann som er en beryktet pilot.

Inspirert av en sann historie om to ektepar Hawks møtte mens han lette etter steder å filme for filmen Viva Villa ! ( som etterhvert ble regissert av Jack Conway)i Mexico.

 

Noe ujevnt skuespill i begynnelsen, spesielt i scener hvor det forekommer mye dramatikk…virker som replikkene må komme kjappest mulig for at det skal virke troverdig. Noe jeg har sett flere ganger parodiert på SNL.

 

Cary Grant er alltid en stor favoritt, Richard

Barthelmess har jeg ikke sett på film siden D.W. Griffith’s Way Down East (1920) film # 8 i dette prosjektet. Så dette er første gang jeg så ham i en ”talkie”. Han hadde såpass dype arr etter ansiktsoperasjoner at Hawks ikke ville sminke dem over, arrene gav karakteren Bat McPherson noe mer dybde.

Jean Arthur er heller aldri feil i en film, vakker og talentfull.

 

Thomas Mitchell er også et kjent ansikt i filmen, kjent fra Stagecoach, Gone With The Wind, Make Way For Tomorrow, og Mr Smith Goes To Washington.

Filmen blir sett på som en av de fineste verkene til Hawks, der en får se et portrett av et profesjonelt pilotmiljø, dets atmosfære og ikke minst flysekvensene.

 

5/5

 

Neste film : Gone With The Wind (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c1/Gonewiththewind1.jpg

 

1001 film # 126 – Gone With The Wind (1939)

 

“Frankly, my dear, I don’t give a damn”

 

Regi : Victor Fleming

Med :Clark Gable, Vivien Leigh, Olivia De Havilland, Thomas Mitchell

Bare 224 minutter kort film…

 

Amerikansk klassiker hvor en manipulerende kvinne og en berryktet mann inngår et turbulent forhold under og etter den amerikanske borgerkrigen

Til tross for hva som blir påstått er ikke GWTW den første filmen hvor ordet “Damn” blir brukt. Det kan sees på interititler på flere stumfilmer og ble sagt i filmer som Cavalcade (1933) og Pygmalion (1938). Men ryktene skal ha det til at moralrytterene i Hay’s Office ga Selznick en bot på 5000 dollars for denne replikken.

 

Ku Klux Klan scenen ble valgt bort da Selznick skal ha uttalt at han ikke ønsket å lage en ny ”Birth Of A Nation”, og at han heller ikke ønsket å reklamere for en hatspredende fascistgruppe.

 

Filmer blir ikke mer episk enn dette, ta for deg enhver film i nyere tid som er laget slik som Tatt Av Vinden, enten det er # 928 Titanic eller Pearl Harbor ( som er på en annen ”liste”) så har de mangler som enten er dårlig manusskript, dårlige skuespillere, håndtverk eller tekniske og økonomiske begrensinger og osv osv. Tatt av Vinden har ingen av disse manglene, rett og slett skolerett film av episke proporsjoner.

Får håpe neste ”episke” film ikke blir noe nedtur etter å ha sett dette mesterverket….

 

5/5

 

Neste film : Daybreak (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://http//upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/dc/Le_jour_se_leve.jpg

 

1001 film # 127 – Le jour se lève (1939)

Alt.tittel: Daybreak

 

Regi : Marcel Carné

Med: Jean Gabin

 

“You're the type women fall in love with . . . I'm the type that interests them. “

Et gjensyn med Gabin fra # 106 - Le Grande Illusion og # 112 - Pepe Le Moko

 

Francois, en sympatisk fabrikkarbeider dreper Valentin med å skyte ham ned. Han låser seg inn i en leilighet og reflekterer tilbake til hva som førte ham til drapet.

Først og fremst en film om kjærlighetsforhold og arbeiderklassen. Historien om en vanlig manns hverdag som krasjer med livets brutale nedgang. Gabin var franskmennenes svar på Bogart, som ble en stor stjerne senere i Usa. Filmen brukte ”flashbacks” som var temmelig ny fortellerteknikk den gang da. Den havner under den franske filmbevegelsen ”poetisk realisme” som var veldig vanlig på 30 tallet.Vedsiden av Children Of Paradise ( L’enfant du paradis ) blir Daybreak sett på som Carne’s to store mesterverk.

 

En rimelig enkel handling, men ved bruk av troverdig (Tarantino anyone?) og til tider bitende dialog får vi en fengslende film. En enkel, men detaljert handling, som ikke føles for ”tung” å følge for folk flest.

Gabin er tøff, og filmen engasjerer. Kanskje ikke en film for tidlig søndagsmorgenen. Men en ”poetisk” vakker film om livets beske side…

 

4/5

Neste film : Gunga Din (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d1/GungaDin.jpg

 

 

1001 film # 128 – Gunga Din (1939)

Regi : George Stevens

Med: Cary Grant, Douglas Fairbanks Jr

 

"Though I've belted you and flayed you / By the living God that made you / You're a better man than I am, Gunga Din."

1800 tallets India, tre britiske soldater og en innfødt vannbærer må stoppe en hemmelig Thug kult før den starter en massiv drapsmassakre over landet.

 

Basert på et dikt av Rudyard Kipling

 

Cary Grant med den absolutt verste cockney aksenten en amerikaner kan fremføre. Noe ”camp” aktige slåsscener og en popcornaktig eventyraction film med scener som må inspirert Temple Of Doom og Star Wars filmene. Og ikke for å glemme en tidlig prototyp på buddyfilmer.

En film som det er lett å skru av pga at den ikke bare er å sort hvitt, men en kopi med brukbar lyd og bilde er ikke lett å oppdrive. Ellers har filmen mye av det en ønsker i en feiende flott eventyrfilm med et manus basert på historisk bakgrunn av det britiske india.

 

Plenty humor og action som burde fenge voksne som barn. Alikevel tror jeg den største fanbasen til denne filmen er noe opphengt i denne pga nostalgi. En bør se den som lite kanskje for at den skal sette skikkelig inntrykk, et problem jeg har hatt med flere gamle filmer da en kanskje har sett nye produksjoner som er tydelig inspirert og vokst opp med disse istedefor. Originalen blir da nesten som en kopi, eller nærmest en parodi. (Flere som har dette problemet?)

 

En noe upolitisk korrekt film med tanke på fremstilling av indere kanskje, men dette er vel en film som må taas med en klype salt da den fremstiller samfunnets tankegang på slutten av 30 tallet.

4/5

Neste film : Ninotchka (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5f/Film_ninotchka.jpg

 

1001 film # 129 – Ninotchka (1939)

 

Regi : Ernst Lubitsch

Med : Greta Garbo

 

“ Oh, by the way, I've heard so many rumors about laundry conditions in Russia. Is it advisable to take one's own towels?”

 

“Certainly not, Madam! That is only Capitalistic propaganda. We change the towel once a week”

En russisk adelskvinne som lever i eksil i Paris oppdager at hennes familiejuveler er i hendene på russiske handelsmenn som skal selge dem til en juveler i byen. For å overse salget ankommer en seriøs kvinne med lite lys i livet for å så forelske seg i en mann med idealer hun hater.

 

En øst møter vest film, kommunister oppdager at det er fordeler med kapitalisme, men også erfarer de negative. En romantisk komedie

 

Greta Garbo blir sett på som et ikon fra -30 og -40 tallet, personlig synes jeg at hun er kjedelig og temmelig kunstig. Hun er nok et naturlig talent med tanke på datidens kriterier innen skuespillere. Men i dag virker skuespillet hennes noe utdatert.

 

Artig ting med filmen er at Billy Wilder som alle vet er og var en stor regissør, står bak forfatterskapet til Ninotchka.

 

En film med en del gullkorn ang. kommunistisk propaganda og stereotyper, men ellers en ok film.

Og artig nok filmen eller Garbo’s karakter er Arnies inspirasjon til sin karakter Ivan Danko i Red Heat ( VIKTOR ROSTA !!!!) jaja…..moro med trivia

 

Forbudt i Sovjet selvsagt…

 

3/5

 

Neste film : Rules of the Game akak La Regle Du Jeu (1939)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...