Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a9/Scar2.gif

 

1001 film # 66 – Scarface The Shame Of A Nation (1932)

"The World Is Yours"

 

 

 

Jess jess……originalen til den største av de store. Så denne for noen år siden, men kommer til å se denne og samtlige andre som jeg har sett før etter hvert som de dukker opp.

 

Regissert av Howard Hawks, med Paul Muni ( I Am A Fugitive From A Chain Gang) i hovedrollen som Tony Camonte.

 

Fellestrekket med disse gangsterfilmene er ikke bare handlingen, men innledningen som består av en henvendelse til publikum om at det er deres oppgave å stoppe gangsterkriminialitet.

 

“Title Card: [opening message] This picture is an indictment of gang rule in America and of the callous indifference of the government to this constantly increasing menace to our safety and our liberty. Every incident in this picture is the reproduction of an actual occurrence, and the purpose of this picture is to demand of the government: 'What are you going to do about it?' The government is your government. What are YOU going to do about it?”

 

En av de første filmene hvor en bruker Tommygun, også kalt ”Chicago typewriter”.

 

Ifølge ryktene var dette Al Capones store favorittfilm, han hadde en egen kopi av dem i samlingen sin.

 

Ben Hecht som var screenwriter fikk besøk av to gangstere som ville vite om filmen handlet om Capone siden filmen het Scarface. Hecht løste dette med å si at filmen var basert på gangsere som ”Big” Jim Colosimo og Dion o’Bannon og at Scarface var en gimmick for å få publikum til å tro at dette var en Al Caponefilm, siden de satte pris på svindel godtok de denne forklaringen.

 

Legg merke til bruken av ”X” i filmen, dette indikerer at noen kommer til å dø, bruken av ”X” er hentet fra avisenes fotografier der en kriminal scene hadde foregått og X markerte hvor kroppen lå.

 

Howard Hawks valgte å gi ut filmen uten sensur, da sensorene ville klippe vekk Tonys forhold til søsteren var noe incestiuøst og sluttscenen. Hawks redigerte og la til nye scener men ble allikevel ikke godkjent av sensuren. Han droppet da redigeringen til fulle og la til ekstra tittelen Shame of A Nation for å deflektere grunnlagene til sensorens kritikker.

 

Her er også alkohol hovedinntekt til gangsterene, men også mer gjengkrig og interne intriger enn forgjengere i samme sjanger. Den tøyde virkelig grensen til sensuren uten tvil og ble fort ulovlig.

 

Scenen jeg husker best er festningen til Tony, en leilighet omgjort til et skuddsikkert fort. Uten tvil laget av paranoid og småpsykotisk gangster uten skrupler.

 

Artig detalj hentet fra boken, Tony Camonte, født Guarino rømte til krigen for å slippe unna politiet, kom tilbake og fant ut at han var ærklert død, ingen kjente ham igjen pga arret. Følger vi da boken slavisk er Insp. Ben Guarino hans bror.

 

Synes denne er hakket bedre enn filmer som The Public Enemy og Little Caesar. Genial film! vold,sex og gangsters…..ja takk !!

 

Anbefales til innkjøp

 

5/5

Neste film : Shanghai Express

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/44/Shanghai_Express_film_poster.jpg

 

1001 film # 67 – The Shanghai Express (1932)

 

“It took more than one man to change my name to Shanghai Lily”

 

Regissert av Josef Von Sternberg

 

Medvirker : Marlene Dietrich

 

Passasjerene om bord Shanghai Express er tilsynelatende mer opptatt av at den meget omtalte Shanghai Lily er om bord enn borgerkrigen i landet og at turen kommer til å ta mer enn 3 dager. En britisk militærlege Donald Harvey kjente Lil før hun ble kjent som Shanghai Lily. Et angrep av den kinesiske geriljaen fører til at Donald blir tatt som gissel, Lil redder ham fra situasjonen, men klarer hun overbevise han at hun er den samme som for 5 år siden.

 

Filmen er mest kjent for sitt bruk av chiaroscuro kinematografi, et uttrykk i kunst der bruk av kontraster, svart og hvit blir brukt (f.eks Sin City)

 

Uten tvil en film fra før ”precode” tiden, da den har et voksent tema som tar for seg prostitusjon, en noe negativ fremvisning av autoritær figur og utsagn om blodsarv som var noe nedlatende for hvite. Også en kontroversiell film i Kina, der den ble forbudt. Men forbudet ble løftet da Paramount lovet å ikke lage flere filmer ang. kinesisk politikk.

 

Velspilt og som vanlig godt regissert av Sternberg, en sann kunstner innen kinematografi og foto.

 

Anbefales å få med seg, men som kjøp bør en være noe ekstra interessert.

 

4/5

 

Neste film : Freaks

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/22/FreaksPoster.jpg

 

1001 film # 68 – Freaks

 

 

 

“We accept you, one of us! Gooble Gobble!”

 

 

 

Regissert av Tod Browning.

 

En kan si at publikums motagelse av denne filmen var noe lunken mildt sagt, forbudt i flere land, inkl USA, fremdeles den dag i dag ulovlig i enkelte stater.

 

Filmen er basert mye av Tod Brownings opplevelser som sirkusartist fra sine yngre dager.

 

Tod Brownings film hadde en noe spesiell stjerneensemble, bestående av personer med defekter medfødt og ikke. Noe som var så frastøtende for publikum da de ikke ville se noen så fæle personligheter på film. Dverger,lemløse,tvekjønnede, larvekropper og andre uvanlige syndromer blir fremstilt i en handling om kjærlighet og hevn. Det som var veldig provoserende var jo at disse ble fremstilt som sympatiske og at de innebærte ”menneskelignende” følelser og tanker og de to ”normale” menneskene er de reelle monstrene.

 

Mye å lese om produksjonen og dens komplikasjoner, anbefalt lesestoff for interesserte. Litt for mye at jeg inkluderer alt i anmeldelsen

 

Et mirakel at filmen ble i det hele tatt laget, med tanke på datidens tankegang.

 

En film du sent vil glemme, anbefales til innkjøp

 

En annen liten faktadel her : Prince Randian aka Human Torso er helt rå i denne filmen der han viser med sin lemløse larvelignende kropp hvordan han fyrer opp en sigar. I tillegg til å snakke sitt medfødte Hindi, snakket han flytende engelsk, fransk, og tysk. Han var heller ikke 100 % lemløs da han hadde 4 barn. Han levde til han var 64 år

 

5/5

 

Neste film : Me & My Gal

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/03/Me_and_My_Gal.jpg

 

1001 film # 69 – Me & My Gal (1932)

 

“I now pronounce you man & wife, and may the devil take the first to come between you”

Regissert av Raoul Walsh, mannen bak #20 - Thief Of Bagdad

 

Medvirker : Spencer Tracy

 

Handler om en politimann (Spencer Tracy) som forelsker seg i en rappkjeftet servitrise (Joan Bennett)

 

Komedie med kjappe replikker og punchlines.En noe hoppende historiefortelling, mengder av ”nakne pistol” punchlines på vitsene.

 

Frembringer noe humring til tider, bra skuespill fra mr Tract

 

4/5

 

Neste film : Zero Conduit aka Zero for Conduct

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2a/Zero_de_conduite.jpg

 

1001 film # 70 – Zero De Conduit

 

Regissert av Jean Vigo Kortfilm som tar for seg elever ved en kostskole som går til revolusjon, etter at de er lei av den nedtrykkende og byråkratisk ledelsen. Filmen viser skolegangen og elevenes ugagn filmet og vist på litt surrealistisk måte.

 

Filmen var ikke kjempepopulær da den kom ut, den ble faktisk forbudt i Frankrike etter første visning, og ble ikke vist igjen før etter 2 verdenskrig. Mest kjent for sin innflytelse på Truffaut’s filmer og Lindsey Anderson

 

Pedofile lærere, rektoren er en dverg og en mer fritenkende og liberak "chaplin" tilhenger ung lærer.

 

Filmen er noe underholdende, det er en kortfilm på 41 min. Anbefales for interesserte for innkjøp.

 

4/5

 

Neste film : 42nd Street

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/40/42ndtStPoster.gif

 

1001 film # 71 – 42nd Street

 

"Sawyer, you're going out a youngster, but you've got to come back a star!"

 

 

 

Regissert av Lloyd Bacon

 

Med blant annet : Ginger Rogers, Ruby Keeler, Warner Baxter og Bebe Daniels

 

Musikalen som formet sjangeren.

 

En dyktig broadwayregissør satser alt på stykket som kommer til å bli hans siste. Med dårlig helse kjører ham ensemblet knallhardt. Problemene oppstår når stjernen i showet blir skadet kvelden før premieren og må erstattes av en annen pike.

 

Filmen var så suksessfull at den reddet Warner Brothers fra konkurs, og filmen ble senere satt opp som teater/musikal stykke på Broadway.

 

Storartet underholdning for hele familien. Anbefales til innkjøp !

 

4/5

 

Neste film : Footlight Parade

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/93/Footlightparadeposter.jpg

 

1001 film # 72 – Footlight Parade (1933)

 

"Aw, talking pictures, it's just a fad."

 

Regi : Lloyd Bacon

 

Medvirker :James Cagney, Ruby Keeler, Joan Blondell

 

 

 

Nok en”precode” musikal komedie av Lloyd Bacon ( 42nd Street) som innebærer noen” smårisky” vitser om prositusjon og banneord.Dette ble selvsagt forbudt et år etter filmen kom ut. Filmen ble valgt til preservering av kongressen i 1992

 

James Cagney får vist fram dansebeina sine her, mann med flere talenter. Kommer uten tvil til rette i en rolle han tydelig trives i .

 

Ellers en koselig musikalkomedie i samme bane som 42nd Street.

 

4/5

 

neste film : Golddiggers of 1933

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c4/She-done-him-wrong.jpg

 

1001 film # 74 – She Done Him Wrong

 

Regi : Lowell Sherman

Med : Cary Grant, Mae West

Tid : 66min

 

”Why don’t you come up and see me sometime”

 

 

 

Plot: En noe løsluppen tøs av ei natttklubb eier og sangerinne med navn Lady Lou har flere typer, en av dem en kriminell som blir sluppet ut av fengsel (eller rømte han ?) for så å besøke “dama” si. Han finner ut at luremusa sprer bena like ofte som hun skifter truse og trøbbel er i gjære. En viss Cpt. Cummings stiller opp for å redde dagen

 

Bare plottet alene tilsier at filmen er ”precode”.

 

Filmen med korteste spilletid for så å bli nominert for en oscar for beste film. Filmen gjorde Grant og West til stjerner.

 

Mae West var mest kjent for brulesk, vaudeville og broadway, men var også kjent for sin humor og one linere som for eksempel : ”why don’t you come up and se me sometime”, ”a hard man is good to find” og sist men ikke minst ”is that a gun in your pocket or ya just glad to see me”. Hun ble sydd inn i de fleste kostymene sine og gjorde timeglass figuren ”in” igjen.

 

Cary Grant hadde gjort en rekke filmer og hadde rykte for å være en stabil og dyktig skuespiller. Han ble håndplukket ut av Mae West selv for rollen. Hun trengte en mann som var ”warm, dark and handsome”

 

Organisasjonen NLD ( the National Legion of Decency) brukte Mae West som et av hovedgrunnlagene for behovet for deres organisasjon.

 

Sensurorganene skrek og jamret seg, og flere lokale sensuravdelinger klippet og stod på. Filmen tøyde strikken langt, og gjorde at sensurloven ble en del strengere håndhevd.

 

Filmen ble selvsagt tatt til bevaring av kongressen i Usa i ’96

 

Mae West er litt sånn små macho, vågelig dominante. Grant avslappet og dyktig. En noe enkel handling, men et sikkert karrierevalg for både West og Grant

 

4/5

Neste film : Ducksoup

 

(Innlegget ble redigert 15.10.09 13:05)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/Gold_Diggers_1933_poster.jpg

 

1001 film # 73 – Golddiggers of 1933 (1933)

 

 

 

”The Biggest Show On Earth”

 

 

 

Regi : Mervin Leroy

 

Med : Joan Blondell, Ruby Keeler, Dick Powell, Ginger Rogers,Warren William

 

 

 

Tredje film I rekken hvis en regner med # 71 42nd Street og #72 Footlight Parade hvor handlingen er teater og musical. Filmen er bygd opp på samme måte. En handling tar for seg et teaterstykke, hvor de ska sette opp en musikal, trøbbel skjer enten ved pengemangel eller lignende. Filmen slutter med selve musikalstykket. Og publikum klapper over et vellykket gjennomført arbeid.

 

Hadde litt forventinger til denne, da den skulle være den beste av Busby musikalene. Men må innrømme Footlight Parade er den som er best i rekka. Men flere filmer av denne typen kommer.

 

Plottet tar for seg en kreditorjaget fyr som setter opp musikal etter musikal for så å bli stengt ned pga pengemangel. Damene i ensemblet havnet i arbeidsuføret og sliter i tillegg til de midt oppe i den store depresjonen (les børskrakket 1929). Ved hjelp av en kjekk talentfull sanger som er forelsket i den ene piken så gir han penger til regissøren og treningen til premieren kan begynne. Det viser seg at denne naboen er av adelig blod, og broren hans som synes ”showgirls” er billige tøser og er kun ute etter penger må inn for å stoppe den kjærligheten som blomstrer.

 

Nok en grei og koselig affære med musikale innslag og romantikk. Lei den eller se den….kjøp den om du er interessert i Busby musikaler.

 

Eller hvis du synes radikal høyreorientert men svært hotte Ginger Rogers er kjekk å se på….

 

Også som de to forrige musikalene var denne svært suksessfull, og selvsagt preservert av kongressen for kulturelt og estetisk viktig..

 

4/5

 

Neste film : She Done Him Wrong

 

(Innlegget ble redigert 15.10.09 11:08)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Duck_Soup.jpg

 

1001 film # 75 – Ducksoup (1933)

 

 

"You know, you haven't stopped talking since I came here? You must have been vaccinated with a phonograph needle."

 

Regi : Leo McCarey

 

Med : Groucho,Harpo,Chico & Zeppo Marx

 

Spilletid : 68min

 

Til tider har filmtittelen vært diskutert, hva den betyr og hvorfor den ble brukt. Groucho Marx forklarte den slik : "Take two turkeys, one goose, four cabbages, but no duck, and mix them together. After one taste, you'll duck soup the rest of your life."

 

Og slik er premisset på filmen lagt, kjappe replikker, mye improvisasjon, slapstick humor….og for ikke å glemme jævli moro.

 

En må se Marx brødrenes filmer, en kan ikke bare forklare dem uten videre, denne anbefales til fans av Keaton,Chaplin og Lloyd.

 

Filmen tar for seg det fiktive landet Fredonia, som etter mye mas og tjas havner i krig med Sylvania. Landets hersker blir tatt av makten av folket, og Firefly (Gourcho) blir satt inn, hvorfor sies ikke, men en undrer…en skamløs og til tider veldig irriterende type, han er også selvsagt morsom.

 

4/5

 

Neste film : Queen Christina (1933)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/08/QueenChrisPoster.jpg

 

 

1001 film # 76 – Queen Christina (1933)

 

“I have been memorizing this room. In the future, in my memory, I shall live a great deal in this room.”

 

Regi : Rouben Mamoulian

 

Med : Greta Garbo

 

Spilletid : 1t 35 min

 

 

 

Løst basert på Dronning Kristina av Sverige.

 

Filmen begynner med slaget ved Lutzt, Kong Adolf faller og lar en veldig ung Kristina overta tronen. År senere er Dronning Kristina en dame uten romantiske forestillinger og er derfor ikke interessert i ekteskap. Helt til en spansk kongelig utsending ankommer med frieri fra den spanske kongen og hun forelsker seg i utsenderen. Men et slikt ekteskap er uaktuelt.

 

Forbudt kjærlighet er et tema en ofte ser i filmer, og valget mellom sann kjærlighet eller ekteskap som er kjærlighetsløst men godt for landet er vanskelig.

 

Personlig synes jeg denne filmen var temmelig datert og derfor litt kjedelig. Mye snakk om kjærlighet og følelser. Noe politikk var det som holdt meg interessert.

 

Anbefaler filmen for Garbofans, dette var filmen som brakte henne tilbake på kinolerretet etter 18 mnd lang pause fra skuespilleryrket. Filmen er også interressant som lektyre for svensk historie, men hvor mye som er sant og ikke er jeg ikke habil til å si noe om. Eneste jeg kan si med sikkerhet er at hun abdiserte for å studere religion og vitenskap, og ikke kjærlighet til en spanjol…

 

En romantisk film satt i tid med svensk antikk med hollywoodøyne….

 

3/5

 

Neste film : Las Hurdes (Land Without Bread)

Link to comment
Share on other sites

 

http://3.bp.blogspot.com/_USySsJoOMYc/Sd97O9iWeUI/AAAAAAAAAl4/IEXBhKxBoAE/s400/Land+Without+Bread+2+-+smaller+file.jpg

 

1001 film # 77 – Las Hurdes (1933) aka Land Without Bread

 

Regi : Louis Bunuel

 

Spilletid : 27 min

 

En reise “dokumentar” filmet I en noe surrealistisk metode om et geografisk avsperret region i Spania som var så teknologisk tilbakestående at inntil nylig kunne de ikke lage eller vite hva brød var. Vi får se en haug med underærnerte barn, mangel på legekunnskap og generell hygiene gjør enkel betennelse dødelig. Kirkene er regionens eneste luksus.

 

Filmen er surrealistisk på den måten at den narrative delen er utført på en tørr monoton uinteressert måte, av og til overdrevet sådan, når han beskriver barnedød og lignende.

 

Må påstå at jeg ikke ser på dette som en dokumentar, da flere scener er iscenesatt, for eksempel så dreper Bunuel to dyr, et esel ved å smøre det inn med honning for å la det blir stukket i hjel av veps, og en geit blir skutt og kastet ned en skråning. Alt for å få den rette effekten.

 

Men det skal nevnes at regionen eksisterer og at situasjonen pga den geografiske avsperringen gjorde dette til et vanskelig land å bo i. Regionen bærer også på en legende som kalles ”Mørket” hvor siden 1600 tallet, takket være litterære og filsofer ble stedet beskrevet som helvete på jord, noe som har vært hengende med siden.

 

La meg derfor digressere litt, leste litt om denne delen av Spania. Og fant ut flere forsøk på å hjelpe og normalisere forholdene er blitt prøvd flere ganger. Limer inn fra Wiki om hvordan tilstandene beskrives i dag :

 

“In 2001, thanks to the Plan Hidrológico Nacional scheme, water supply to the regions of Las Hurdes and La Vera was improved.[17] Nowadays Las Hurdes is a good holiday destination for city-dwellers because of its little population, its pristine wilderness and its landscapes. Thanks largely to tourism, present-day standards of living have risen to the average Spanish levels”

 

“Las Hurdes was once one of the poorest regions in Spain. Its traditional economy was based on agriculture, including olives, potatoes, cereals, cherries, forest products cork and goat herding. In recent years, the economy of the area has flourished due mainly to tourism and beekeeping. There is a company commercializing the region's honey.” Godt å vite etter å ha sett filmen…

 

Anbefaler folk å se denne, da den viser faktisk hvordan de levde, til tross for modern alder (1933) standarden er samme som 300 år tilbake.

 

4/5

 

 

Neste film : King Kong

Link to comment
Share on other sites

 

http://i11.tinypic.com/4lsw8zb.jpg

 

 

1001 film # 78 – King Kong (1933)

 

 

"Oh no, it wasn't the airplanes. It was beauty killed the beast."

 

 

 

Regi: Merian C. Cooper & Ernest B Schoedsack (Ukreditert)

 

Med : Fay Wray, King Kong. Robert Armstron, King Kong – The 8th Wonder Of The World

 

 

 

Et filmcrew reiser til Skull Island, for å filme under eksotiske omgivelser. En enorm gorilla får sansen for hovedskuespillerinnen og stikker av med henne.

 

 

 

En temmelig datert film, men imponerende om en tenker over arbeidet som ble utført med tanke på effekter som stop motion og enorme kulisser.

 

Fay Wray eller bedre kalt The Queen Of Screams er King Kong’s kjærlighet. Filmens underliggende budskap stiller spørsmålet om hvem som virkelig er monsteret, den store apen eller det mennesket som gjør alt for materielle goder.

 

En temmelig brutal film fra sin tid, med hele 40 ”body counts”, filmen er en pioner innen stop motion animatronikk.

 

Filmen var også den mest ambisiøse innen et fullstendig score og berømt for bruk av bilder med bak prosjektør metoden, f.eks hvor Kong rister flere menn av en stor trestamme. Filmen har vært gjennom sensuren flere ganger og noen scener var tapt for godt, før en fant en fullstendig rull som ble brukt som master til 2005 dvdutgivelsen.

 

Den tapte ”spiderpit” scenen finner en på Youtube.

 

Jeg mener det samme som Ebert (noe som er veldig sjeldent), King Kong (1933) er veldig datert sammenlignet med dagens cgi, men har allikevel budskapet i orden, samtidig som filmen er tidløs.

 

Spennende, trist og rå !!

 

Anbefales for innkjøp

 

4/5

 

Neste film : The Bitter Tea of General Yen

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hvis det er denne du mener:

 

http://www.youtube.com/watch?v=j4Z1sB5l8LU

 

... så er det en gjenskapt versjon av Peter Jackson, basert på diverse bilder og storyboards og modeller som har overlevd. Når du baserer så store deler av tekstene dine på trivia, kan det være en idé å sjekke fakta først. Er jo det som er det fine med å kun skrive om sin subjektive opplevelse, ingen som kan arrestere deg. Anbefales, gjerne til innkjøp (sender deg kontonr. mitt på PM)!

Link to comment
Share on other sites

 

En temmelig datert film, men imponerende om en tenker over arbeidet som ble utført med tanke på effekter som stop motion og enorme kulisser.

(...)

Jeg mener det samme som Ebert (noe som er veldig sjeldent), King Kong (1933) er veldig datert sammenlignet med dagens cgi, men har allikevel budskapet i orden, samtidig som filmen er tidløs.

Hvorfor nevner du dette? Filmen er 80 år gammel, det hadde vært fucked up om det så bedre ut enn CGI-effektene som er i dag (selv om jeg synes stop motion er kulere). Synes ikke filmen fortjener stempelet at den er datert, altså…

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det er denne du mener:

 

http://www.youtube.com/watch?v=j4Z1sB5l8LU

 

... så er det en gjenskapt versjon av Peter Jackson, basert på diverse bilder og storyboards og modeller som har overlevd. Når du baserer så store deler av tekstene dine på trivia, kan det være en idé å sjekke fakta først. Er jo det som er det fine med å kun skrive om sin subjektive opplevelse, ingen som kan arrestere deg. Anbefales, gjerne til innkjøp (sender deg kontonr. mitt på PM)!

 

etter hva jeg har lest og forstått er det gamle overlevende filmruller blandet inn med nye laget av Jackson. Så jeg ser ikke problemet

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/Generalyen1933.jpg

 

1001 film # 79 – The Bitter Tea of General Yen (1933)

 

 

 

“Between war and women, the General's got me by the nuts”

 

Regi : Frank Capra

 

Med : Barbara Stanwyck, Nils Asther

 

Den amerikanske misjonæren Megan Davies ankommer Shanghai under den kinesiske borgerkrigen for å gifte seg med Dr Strike, bryllupet blir utsatt i siste liten da dr Strike må redde noen barnhjems unger fra bombingen. Under skuddlinjene blir de separert og Megan blir slått ned for så å våkne opp på toget til Gen. Yen. Vi følger da henne med i en berg og dal bane av følelselser for generalen blant forrædere og hans eventuelle fall fra tronen.

 

Nils Asther spiller den karismatiske Gen. Yen, noe han klarer på en stilig og lavmælt måte. En fantastisk skuespiller. Synd at Hollywoodmaskinen ikke likte aksenten hans, noe som ødela karrieren hans. Overgangen fra stjerne i stumfilm til unbrukelig i talkies kan ikke vært lett å svelge for en så glimrende skuespiller, en av de første ”method actors”

 

Glimrende skuespill samt regi av Capra, stemningsfullt og engasjerende.

 

Etter 20 minutter visste jeg at dette er en film som bør anbefales til innkjøp enten av Capra fans og folk som liker gode filmer med godt skuespill.

 

Må ha vært en vanskelig film å lage, spesielt pga kontroversene etter Sternbergs’s Shanghai Express. Kinesiske myndigheter klagde på den noe nedlatende beskrivelsen "Human life is the cheapest thing in China", men den er fremdeles med i filmen

 

Filmen slo ikke helt an når den kom ut, samtidig at den ble noe overskygget av Capras mer kjente filmer. Britenes svar på Ebert, Derek Malcolm plasserte den på listen 100 beste filmer i ”Century of films”

 

5/5

Neste film : Laurel & Hardy – Sons of the Desert

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7e/L%26H_Sons_of_the_Desert_1933.jpg

 

1001 film # 80 – Laurel & Hardy - Sons Of The Desert (1933)

 

"Well, here's another nice mess you've gotten me into."

 

Regi : William A. Seiter

 

Med : Oliver Hardy & Stan Laurel

 

Laurel & Hardy blir medlem av broderskapet Sons Of The Desert, og hvis de begge får lov av kona så skal de på konvensjonen i Chicago.

 

Grei og artig komedie, anbefales til folk som har sans for situasjonskomikk.

 

En komedie med to ikoner uten tvil de fleste av oss kjenner. Humoren er noe for datert etter min smak men har ingen problemer med å anbefale filmen. Kjøp den om du er fan av L&H.

 

4/5

Neste film : It’s A Gift

Link to comment
Share on other sites

 

http://2.bp.blogspot.com/_nDmwSDJNbj0/SpjoZa2mztI/AAAAAAAAD7s/ek5RYfHk3OY/s400/WCF_ItsAGift_0.jpg

1001 film # 81 – It’s A Gift (1933)

 

"WAKE UP!! WAKE UP AND GO TO SLEEP !!"

 

Regi : William A. Seiter

 

Med : W.C. Fields , Baby LeRoy

 

Spilletid : 68 min

 

En butikkeier ønsker å begynne i appelsingård bransjen, til tross for den stadige verbale piskingen fra hans kone.

 

En herlig og ”tåpelig” komedie hvor temaet er ”hvermann’s kamp mot det hjemlige fangenskap”.

 

Filmen blir sett på som W.C. Fields’ morsomste, butikkeieren Harold Bisonette kjemper seg gjennom dagen, med slitsomme kunder, irriterende småbarn, en udugelig assistent og hans stadigkverulerende kone.

 

4/5

Neste film : Triumph Der Willens

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1a/Triumph_des_Willens_poster.jpg

 

1001 film # 82 – Triumph Des Willens (1934)

 

Regi : Leni Riefenstahl

 

Medvirker : Adolf Hitler, Gøring, Goebbels osv osv

 

Filmen ble presentert av nazistene som et dokument på rikspartidagen, eller for å være mer konkret ”et historisk dokument av 1934 kongressen av Nasjonal Sosialistiske Tyske Arbeiders Parti, sannheten er at filmen er ren propaganda.

 

Riefenstahl var en veldig innovativ regissør, hadde stor fokus på vinkler og hvordan et perfekt bilde skulle vises på film. Ansiktsutrykk, siluetter og humøret til toppledelsen da spesielt Hitler var alt bevisst på hvorda de skulle vises på film.

 

Hun hadde også full makt til å bygge spesielle veier og broer i Nuremberg for å få hennes ambisiøse prosjekt slik hennes visjon var.

 

Publikum er ekstatiske når Hitler viser seg fram, og da spesielt kvinnene er det stor fokus på..

 

Det er ikke nødvendig for meg å forklare den historiske viktigheten av Riefenstahls arbeid i TDW, da dette er nazistenes intensjon for å presentere seg selv for resten av verden, og da spesielt Adolf Hitler.

 

Hitler selv beskrev filmen som ”usammenlignbar glorifisering av makten og skjønnheten av vår bevegelse”

 

Varende spilletid er 1t 50 min, og er 3 % av hva som ble filmet totalt.

 

Jeg har nettopp sett versjonen med prof. Anthony Santoro, historieprofessor ved Christopher Newport University, Newport Virgina. Noe som var til stor hjelp da han kommenterer og tolker symbolikken etter som den blir vist. Dette gjør filmen mer lærerik og brukbar for oss som trenger info inn med skje.

 

Anbefales uansett til innkjøp….

 

Uten kommentator

4/5

Med kommentator

5/5

neste film : L'Atalante (1934)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/45/Latalante.jpg

 

1001 film # 83 – L’Atalante (1934)

 

 

Regi : Jean Vigo

 

Medvirker : Michel Simon, Dita Parlo & Jean Daste

 

Juliette gifter seg med Jean, for så å bo på båten L’Atalante. Utenom de to bor de sammen med 2.styrmannen Le Pere Jules og en dekksgutt. Juliette kjeder seg etter en stund og stikker av etter å ha blitt fristet av utelivet i Paris. Jean blir deprimert og utmattet, mens Le Pere Jules tar opp jakten etter Juliette.

 

Michel Simon er uten tvil min favoritt fra tidilig fransk lydfilm, dyktig skuespiller og en slags Ron Perlman av -30 tallet.

 

Livet til disse nygiftet slik det er portrettert i filmen er av den ”kjedelige” og ”alminnelige” hvemsomhelst…livet er ikke slik på film, men tvert imot ganske ordinert. Slik er det da enklere å forstå Juliette’s rømning fra dagliglivet. De er fremstilt som odinære mennesker med gode og dårlige egenskaper.

 

Filmen anbefales herved !!

4/5

 

Neste film : The Black Cat (1934)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3a/Black_cat_poster.jpeg

 

1001 film # 84 - The Black Cat (1934)

 

 

 

“The phone is dead. Do you hear that, Vitus? Even the phone is dead.”

 

 

 

Regi: Edgar G. Ulmer

 

Medvirker : Boris Karloff, Bela Lugosi

 

Basert på en historie av Edgar Allan Poe

 

 

 

Et nygift par blir holdt fanget hos en djeveldyrker når bruden blir skadet i en bussulykke.

 

Boris Karloff spiller den gale djeveldyrkeren Poelzig, og Bela Lugosi er Dr. Verdigast, en mann på jakt etter sin kone og datter som forsvant i det området 15 år tidligere.

 

Mest interessante her er Karloff og Lugosi’s opptreden, den er for øvrig også den første utav 8 filmer de paret opp sammen på film. Pga filmens innhold ble filmen forbudt i flere land uten å bli screenet. Den ble Universals største hit i 1934. Den er utgitt med alternative titler som : The Vanishing Body og House Of Doom

 

Stilig film, men mer moro enn skummel.

 

Et must til alle Karloff og Lugosi fans

 

4/5

 

Neste film : Judge Priest

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.moviegoods.com/Assets/product_images/1010/250856.1010.A.jpg

 

1001 film # 85 – Judge Priest (1934)

 

 

 

“Mellow as a mint julep and twice as refreshing”

 

 

 

Regi : John Ford

 

Med : Will Rogers

 

 

 

Dommer Priest bruker fornuft og en mengde humanitet i rettsalen sin. Liberal og rettferdig dommer basert på en rekke historier om en dommer fra sørstatene på slutten av 1800 tallet. Trivelig komedie, men med noe irriterende stereotypiske karakterer sett med dagens øyne.Ikke helt den "americana" filmen en er vant med når det kommer fra Ford, jeg synes filmen ble litt for kjedelig og datert.

 

Jeg kjøpte den på dvd nyllig for å så finne ut at den er public domain. Anbefaler en titt innom imdb eller internetarchive for å se den, ellers så koster den en 50 lapp på play.com

 

3/5

 

Neste film : It Happened One Night

Link to comment
Share on other sites

 

Det kreves ikke stort mer enn et kjapt google-søk for å finne trivia, plot og innkjøpsmuligheter. Syns disse "anmeldelsene" dine ser mer og mer ut som parodier på seg selv. Det er ikke godt å vite om du i det hele tatt har sett filmene du skriver om. "Filmen handler om ditt og datt, det interessante er at ditt og datt skjedde under/rundt innspillingen, anbefales, gjerne til innkjøp, 4/5".

 

Slik jeg forstår det, poster du dette her med håp om mer respons enn du fikk på VGDebatt. Jeg tror ikke det er brukerne på VGD som er problemet her, men snarere dine egne skriverier og mangelen på subjektivitet. Hva fikk du ut av filmen? Det er først og fremst det jeg ønsker å lese om.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...