Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

En unik liten sak, som den dag i dag setter støkken i en. Vet i alle fall et par andre her til gards, som holder denne veldig høyt.

 

edit: siden du elsker "mystisme og okkultisme", så anbefaler jeg i samme slengen Historiens hemmeligheter - myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter av Jan Bojer Vindheim

Link to comment
Share on other sites

 

edit: siden du elsker "mystisme og okkultisme", så anbefaler jeg i samme slengen Historiens hemmeligheter - myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter av Jan Bojer Vindheim

 

Er det en norsk greie, eller har den en original tittel ?

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2b/WivesDVD.jpg

 

1001 film # 17 – Foolish Wives (1922)

 

Regi : Erich Von Stroheim

Med : Erich Von Stroheim

 

117 min Drama/Svindlere/Aristokrater

 

Stumfilm regissert av Erich Von Stroheim, som er mest kjent for filmen Greed, men Foolish Wives blir sett på som hans egentlige mesterverk. Han storspilte også i Sunset Boulevard og Le Grande Illusion.

 

Pseudo aristokrat og rikmannskone svindler ”greve” Wladyslaw Sergius Karamzin (Erich Von Stroheim) , sammen med sine to ”kusiner” bor i en villa i Monte Carlo, hvor de ved hjelp av falske penger lurer casinoene og rikfolk. Dekadente livstiler beregnet for de rikeste er også deres livstil. Under overflaten skjuler den stygge sannheten, de er blakke og desperate, og lurer alle som kommer over deres sti. Når de finner ut at den amerikanske ambassadøren kommer til MC. Konen blir sett på som et lett offer for svindlertrioen, men katastrofale konsekvenser følger.

 

Den første millionfilmen blir denne kalt,da den var den første filmen som passerte 1 000 000 USD i inntekter.

På mange måter en perfekt svindler film, som er utført uten tvil av en perfeksjonist med tanke på den gang da.

 

På andre måter en helt ok film, ikke direkte kjedelig men og så ikke særlig engasjerende. Stroheim har stø regi og storspiller, det er han som holder filmen mest seeverdig, filmen varer nesten i 2 timer og det er en stor produksjon.

 

Men den er også noe forglemmelig, bortsett fra den scenen hvor Stroheims grev Karamzin øver seg på å skyte blink ved stranden. Han oser en del karma, pomp og prakt

En forgjenger til Oceans 11 og andre lignende filmer.

 

4/5

 

Neste film : Our Hospitality (1923)

Link to comment
Share on other sites

 

Stumfilm regissert av Erich Von Stroheim, som er mest kjent for filmen Greed, men Foolish Wives blir sett på som hans egentlige mesterverk.

Jasså? I følge hvem?

 

Den første millionfilmen blir denne kalt,da den var den første filmen som passerte 1 000 000 USD i inntekter.

Dette er vel ikke helt korrekt. Mange filmer før denne som tjente inn mer enn 1 million. Det var vel heller at det var den første filmen som oversteg 1 million i budsjett, i hvert fall i følge Universal.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jasså? I følge hvem?

 

mener å ha lest det i blant annet boken 1001, at dette er noe kritikere flest mener...

 

Dette er vel ikke helt korrekt. Mange filmer før denne som tjente inn mer enn 1 million. Det var vel heller at det var den første filmen som oversteg 1 million i budsjett, i hvert fall i følge Universal.

 

helt rett !

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/18/Keaton_Our_Hospitality_1923.jpg

 

1001 film # 18 – Our Hospitality (1923)

 

Regi : John G Blystone, Buster Keaton

Med : Buster Keaton

 

Filmen bruker slapstick og situasjons komikk for å fortelle historien om Willie McKay, en bygutt som havner i midten av den forferdelige Canfield og McKay familiefeiden ( en feide ingen husker grunnen til begynte). En satire basert på den virkelige Hatfield-McCoyfeiden

Produksjonen bestod av et primitivt lokomotiv som Keaton bygde etter Stephenson’s Rocket modellen, og en ”dandy horse” sykkel som Smithsonian museet var interessert i…etter Keatons uttalelser.

 

Det er 3 generasjoner med Keaton i denne filmen, babyen i begynnelsen er Buster Keaton jr, Keaton sr er selvsagt med, og Buster’s far Joe Keaton spiller togoperatør. Keatons kone Natalie Talmadge spiller Keatons ”love interest”

Fantastisk morsom film, Keaton er helt fantastisk med sin komikk og stuntarbeid som bare en person jeg kommer på i farten kan likestilles, Jackie Chan

Elsker scenen hvor han kler seg ut som en hest, og når de skyter etter ham uten å treffe. Fantastisk morsomt.

 

Litt langt mellom latterkulene vil jeg påstå, men når den første er morsom er den virkelig M O R S O M !

Anbefales til alle tilhengere av komedie og ikke minst Keaton/Chaplin skolen

 

4/5

 

Neste film : LA Roue (1923)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/46/La_roue.jpg

 

1001 film # 19 - La Roue (1923)

Regi : Abel Gance

Med : Severin-Mars

 

ca 4 timer, Drama/Tragedie/Romantikk

 

Alternativ tittel : The Wheel

 

Fransk stumfilm regissert av Abel Gance som senere regisserte Napoleon og J’accuse!

Spilletiden var originalt på ca 9 timer, men over senere utgivelser har den blitt redigert ned til ca 4 timer. Filmen er kjent for datidens revolusjonerende korte filmsekvenser og -kutt(rapid scene changes) og lys setting. Første film som slutter med ”freeze frame” eller pausebilde.

 

Gresk tragedie med moderne setting, (moderne vil

si 1923 standards), ødipuskompleks og incestiuøse følelser med. Hvor metaforen for hjulet som blir brukt som en del av skapelsesprosessen av og til må knuse liv for å skape..

 

Plot :

Togoperatør Sisif redder en foreldreløs pike etter et katastrofalt togkrasj, som han finner ut heter Norma. Han oppdrar henne som sin egen datter sammen med sin sønn Elie,hans mor døde under barsel.

 

15 år senere er Norma en lekfull og vakker pike, hennes største glede er Elie som hun tror er hennes biologiske bror, mens Sisif som til sin forferdelse oppdager at han er forelsket i adoptivdatteren sin ( inspirasjon til Woody Allen kanskje ? :P).

Sisif avslører følelsene sine til en partner med navn Hersan som presser ham i etterkant å gi bort Norma i ekteskap i trussel ved å avsløre ham.

Sisif blir blind etter en ulykke og må forlate yrket som togoperatør, han begynner som taumann i Mont Blanc. Norma reiser på ferie med mannen sin til Chamonix og finner ut at Sisif og Elie bor der.

Hersan finner ut av til og med Elie er nå forelsket i Norma,sjalusi oppstår og en slåsskamp med dødelig utfall for både Elie og Hersan.

Sisif klikker mentalt på Norma, som etter en tid alene som blind finner ut at Norma har bodd under samme tak som ham, tilgir hverandre. Og far-datterforholdet blir balansert til det normale.

Sisif blir gammel og Norma steller ham, han sender Norma til en festival, han blir sittende ved vinduet og dagdrømmer om at hu danser….så dør han.

 

En engasjerende og original historie. Har du i tillegg togfetisj er dette filmen for deg. Filmen er til tider ukomfortabel å se på, mens skuespillet til Severin-Mars ( Sisif) er som en havner i sinnstemningen hans. Til tider veldig mørk, samtidig som en oppdager en form for naivitet i ham, en naivitet som gjordet at han havnet i den møkka han selv har spadd opp.

 

Rørende, veldig tragisk men også svært melodramatisk stumfilm. Likte godt det lille huset hans midt i jernbanestasjonen. 4 timer er en lang prøve, og med tanke på den opprinnelige spilletiden er det egentlig også vanskelig å forestille seg en like god film om den skulle ha blitt forkortet enda mer. Den er verd tiden.

 

5/5

Neste film : The Thief Of Baghdad

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d0/ThiefofBagdadFairbanks.jpg

 

1001 film # 20 – The Thief Of Baghdad (1923)

 

Regi: Raoul Walsh

Med : Douglas Fairbanks Sr

 

Heftige spesial effekter (for den tiden) , flyvende tepper o.l. og massevis av arabisk inspirerte effekter. Filmsettet var gigantisk, hele 26 mål (Hollywoods største noensinne). Lett å drømme seg bort i scenene med lysskimrende gulv, svimlende høye arabiske byggverk, flyvende tepper, drager og flyvende hester. Alt dette takket være scenografigeniet William Camoron Menzies

Filmen kulminerte karrieren til Douglas Fairbanks, som var kjent fra "swashbuckling" eventyrfilmer som Robin Hood, Zorro og De Tre Musketerer.

Fairbanks spiller en tyv som i løpet av et innbrudd i kalifens palass forelsker seg i datteren hans. Ved å utgi seg for å være en prins noen dager etter, kommer han seg inn på nytt for å fange datterens øye. Han blir "busta" for å så få seg en real floggings.

Han må da gjøre det som er moralen i hele historien nemlig arbeide for å gjøre seg fortjent til det han vil ha. Flere tester må han gjennom for å gjennoppstå som en virkelig prins.

Skuespillete er veldig overdrevet, men siden dette er en stumfilm laget for folk flest på den tiden,må det til tider være overtydelig.

Fairbanks blåser brystkassen så godt han kan, og sprader i balletdans over settene. Artig underholdning, men kraftig utdatert. Kan nytes for historisk verdi og ingenting annet.

 

3/5

neste film : Streik (Stasjka) 1924

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Strike2.JPG

 

1001 film # 21 - Stachka!

 

Alt. tittel : Streik / Strike

Regissert av Sergei M. Eisentstein

Sovjetisk propaganda/stumfilm med om arbeidere i en fabrikk som gjør opprør mot hierarkiet og går til streik, med fatale konsekvenser. Dette var Eisensteins første spillefilm og var betenkt av den skulle være en serie i 7 deler, men pga sensuren så ble det bare med denne første delen.

Filmen er delt opp i 6 akter, hvor skuespillet er utført av Proletkult Teateret.

En av filmens mest kjente scene er i slutten hvor slaktingen av en ku med kryssklippet med massakren av arbeidermassen., det er flere steder i filmen hvor dyr blir brukt metaforisk for situasjoner for enkelte individer i filmen. Et annet tema i filmen er den kollektive heltens (folket!) motstand mot individualismen som var en strak motsetning til den vestlige filmindustriens normer.

Filmens 6 deler består av disse aktene :

 

1. На заводе всё спокойно / At the factory all is quiet :

Ledelsen spionerer på arbeiderene, opphissere og bolsjevister planlegger en streik.

 

2. Повод к стачке / Reason to strike

En mikrofilm blir stjålet, og en arbeider får skylden, noe som medfører at han henger seg i skam. Gnisten som arbeiderne trengte fyres opp og de går til streik. De kaster mursteiner og metallbiter på vinduene, og ruller en sjef i en trillebår ned i kloakken

 

3. Завод замер / The factory dies down

Folka har det fint som f... og slipper å gå på jobb, mens fabrikkeieren blir frustrert med ordre som kommer inn og en fabrikk uten arbeidere. Arbeiderene sender inn vilkårene for å slutte streiken (mindre arbeidstid, mer lønn, bedre behandling). Aksjeholdere og sjefen går gjennom vilkårene og bestemmer seg for at de er uakseptable. Bruker vilkårsbrevet som gulvmopp. Politiet kommer inn i bildet og arbeiderene setter seg på baken.

 

4. Стачка затягивается / The strike draws out

Butikker stenges, babyer vil ha mat, en dame går fra mannen sin, nav eksisterer ikke, en selger alle tingene sine og en mann banker kona si i forbannelse. Vilkårene til arbeiderene blir offisielt lagt ut i et åpent brev. En mann får bank av politiet som stakk av med brevet...

 

5. Провокация на разгром / Provocation and debacle

Katter henger i galger og en "konge" blir innført, som har folk til å plyndre for seg. Anarki herjer i gatene. De setter fyr på bygninger osv. Brannvesenet kommer å spyler ned folket.

 

6. Ликвидация / Liquidation

Det koselige sovjetiske millitæret kommer inn på banen, dreper babyer, menn og kvinner. Folket blir jaget ut på en mark og massakrert hver eneste en...

 

Herlig propaganda, stappet med mer symbolikk og metafor enn det jeg sikkert hadde klart å tyde med min ydmyke hjerne. Men det visuelle imponerer og setter inntrykk pga sitt mektige innhold som kan være noe støtende den dag i dag.

 

Filmens mest uforglemmelige scene er når en soldat kaster et barn fra en balkong og ned til sin sikre død. Garantert et bilde som er kontroversielt den dag i dag, og ikke minst da foret godt opp sinne mot de adelige myndighetene.

 

Obligatorisk propaganda !

4/5

Neste film : Greed

Link to comment
Share on other sites

 

1001 film # 22 – Greed (1924)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/27/Greed3.jpg

 

 

Regi: Erich Von Stroheim.

Med : Gibson Gowland, Zasu Pitts

 

Basert på boken ”MacTeague” av Frank Norris

4 timer, Drama/stumfilm

 

Filmen handler om en tannlege med navn Mac og hans kone, Trina som vinner i lotteriet, kona blir grådig og besatt av penger.Ekskjæresten (Marcus) til kona vil selvsagt ha henne tilbake og bruker sine kontakter i myndighetene for å gjøre Mac arbeidsledig. Trina ruller seg i lotterigevinsten mens de sulter. Mac dreper kona, stjeler pengene og flykter ut i Death Valley der Marcus sporer ham opp.

 

Historien bak filmen er like legendarisk som filmen selv, da de scenene fra den opprinnelige 9 timer lange filmen ble ødelagt av kompromissløs og uproffesjonell redigering. En vaktmester ble satt til å gjøre redigeringen og han brant opp alle klipte scener da han trodde de var søppel.

 

Erich Von Stroheim hadde gjort seg upopulær hos MGM’s sjefer og da spesielt Irving Thalsberg. Da han ga blaffen i budsjettet ( 500 000 dollar) og deadlinen. De scenen som er borte blir sett på som den hellige gral av tapte filmer, og Greed er den største av alle tapte filmer, kun 9 utvalgte personer fikk se originalversjonen før den ble voldtatt av MGM’s sjefer. Uten tvil en mørk sky i selskapets historie, Stroheim kom aldri over tapet på filmen.

Eller for å sitere Stroheims kommentar om han som redigerte : The only thing he had on his mind was his hat!"

 

Jeg så en versjon som filmkonservator Rick Schmidlin redigerte ved hjelp av stillbilder og kom opp fra en latterlig 2 timers versjon til en mer brukbar 4 timers versjon. Jeg hadde glatt sett 9 timersversjonen av denne og da regner jeg med at det forklarer hvor god jeg synes denne var. En tragisk film med gode skuespillere og en omtrent perfekt regi som kunne bare blitt bedre om en hadde hatt hele filmen.

Folk vil ha mer, og faen vil ha flere er temaet, grådighet og egoisme vil står for ens fall. Og ens besettelser vil ta livet av en. Fantastisk film…

 

5/5

 

Neste film : Sherlock Jr

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0b/Keaton_Sherlock_Jr_1924.jpg

 

 

 

 

1001 film # 23 Sherlock Jr (1924)

 

Regi: Buster Keaton

Med : Buster Keaton

 

Stum komedie

Kulturelt preservert av kongressen i USA 14 juni, og topp #62 morsomste film på AFIs 100 years…100 laughs liste.

Keaton spiller en kinoprosjektonist og vaktmester som studerer til å bli detektiv og er forelsket i en pen pike. På en date gir han henne sjokolade og forlovelsesring, men det er en annen mann med interesser for denne piken.

Keaton blir anklagd for tyveri av en klokke tilhørende pikens far( spilt av Keatons far, Joe Keaton). Så sovner han på jobben og drømmer seg inn i filmen som blir vist på skjermen. Der er han en mesterdetektiv som må løse et tyveri av et halskjede.

 

Keaton ble skadet i et stunt hvor han løper på taket til et tog, han henger seg i en tube festet til et vanntårn brukt for å gi vann til toget.

 

Vanndysjen er så kraftig at han blir skutt ned i bakken, og brekker omtrent nakken, noe som gav han kraftig migrene en årestund fremover.

 

Elsker scenen hvor Keaton går inn i filmen via effekten av suggesjon. Scenen bytter fra prosjektørboksen og inn i filmen flere ganger, men i det siste skiftet i stedet for å vise filmen er den byttet ut med en teaterscene med skuespillere som kopierer filmen Keaton lager da illusjonen at han går inn i filmen Noe som kanskje gjør dette til den aller første metafilmen ?

 

En annen uforglemmelig scene er hvor Keaton hopper igjennom en person som selger slips stående foran et gjerde, kort fortalt er den basert på en magikerkunst hvor underkroppen til personen er festet på undersiden av et garasjelignende snitt av gjerdet, som da lager en illusjon at han hopper inn i salgskofferten.

 

Glimrende film som jeg koste meg gløgg i hjel med…

 

5/5

 

Neste film : Der Letzte Mann (1924)

 

(burde gå an å redigere tema tittelen...to m'er i film jo)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0c/Lastlaughposter.jpg

 

 

 

1001 film # 24 – Der Letzte Mann (1924)

 

Med : Emil Jannings

 

Tysk stumfilm regissert av FW Murnau. En av de første filmene til å bruke ”dolly” kamera. Som gjør det slik at det kan bevege seg mens det filmer.

Filmens historie bruker ingen mellomtitler for å formidle dialog, noe som gjør filmen litt vanskelig å følge for min del, den varer 1t 41 min.

 

Men ellers en flott film, som baserer seg på en eldre kar som jobber som dørvakt på et fasjonabelt hotell. Han er veldig stolt og ikler seg uniformen som en general. Tapet blir da stort når han blir demotert til toalettvakt. Han stjeler tilbake til uniformen og drikker seg dritings. Og har det eller utrivelig da han blir mobbet for den ”nye” jobben sin, og velger da å sove på jobben.

Murnau ble påtvunget en ”happy ending” da sjefene på UFA ikke ville ha en bedrøvelig slutt hvor dørvakten døde. Han ble også tvunget til å forandre tittelen på filmen fra The Last Man til The Last Laugh

 

En mulig kommentar til det Tyskland som eksisterte etter tapet av første verdenskrig, fattigdom og sult var et landsomfattende problem. Depresjon og elendighet langs hele linja, eldre som sendes ut i fattigdom etter et liv i arbeid.

 

En film jeg er temmelig sikker på at hadde vært helt knall hadde Murnau laget den slik han ville. Slutten ødela det opprinnelige budskapet, og ikke minst Murnaus samfunnskritikk blir pasifisert. En kan jo for så vidt skru av filmen etter at nattevakten forsiktig trekker jakken over den sovende uteliggeren.

 

3/5

 

Neste film : Buster’s Millioner (Seven Chances)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/5c/Keaton_Seven_Chances_1925b.jpg

 

1001 film # 25 – Seven Chances

Regi : Buster Keaton

Med : Buster Keaton

 

56 min Stumfilm/Komedie/Slapstick

 

Ville ikke begynt med denne som første Keaton film da den i begynnelsen er litt treg, Keaton selv ville ikke lage den, men ble påtvunget av Joseph Schenck, en produser som hadde kjøpt Broadway rettighetene.

 

Plottet går ut på at en advokat med pengeproblemer arver 7 mill. dollar hvis han klarer å gifte seg iløpet av en dag. En velkjent scene er brudeforfølgelsen, der gata er stappfull med sinte damer som ikke fikk gifte seg med advokaten, for øvrig kjent fra ny innspillingen The Bachelor med Chris O’Donnell ( mannen med like mye karisma som en agurk). Arveklisjeen med at en arver så og så mye penger, med mindre en bruker f.eks 2 mill på en dag, forblir ugift eller gifter seg er en amerikansk overflødig historie i dag som en støtt og stadig ser dukker opp som plott. Seven Chances er heller ikke den første innen denne type komedie.

 

En av de mer uforglemmelige scenenei denne filmen, er som nevnt før scenen hvor han blir forfulgt av ildsinte bruder. Dette var nok noe nytt og sett på som satirehumor da. Men scenen har satt sitt sted i historien og det har også filmen.

Foretrekker de andre Keaton filmene, jeg kjedet meg noenlunde her. De sedvanlige stunt, slapstick og sprell en kan forvente seg fra Keaton er tilstedet, men ikke ofte nok til at filmen appellerte til meg i så stor grad som de forrige filmene hans.

 

3.5/5

 

Neste film : The Phantom Of The Opera

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/45/The_Phantom_of_the_Opera_(1925_film).jpg

 

1001 film # 26 - Phantom Of The Opera

Regi: Rupert Julian, Edward Sedgwick & Lon Chaney (ukreditert)

Med : Lon Chaney,

Stumfilm / Grøsser

 

Operafantomet forelsker seg i den undervurderte operasangersken Christine Daae. Han gjemmer seg bak speil og røyk for å fremstille seg som en slag åndelig hjelp hvor han lærer og former hennes talenter, men til hvilken pris? Vi følger hendelsene hvor fantomet dreper og rydder unna de som står i veien for ham og Christine.

 

Regissør Rupert Julian gikk av i protest etter å ha kranglet med skuespillerene, og E.Sedgwick måtte fullføre den. Best kjent for Lon Chaney's sminke som han produserte selv.

Så skremmende at publikum besvimte, og under scenen hvor han blir avmasket så mister kameramannen fokusen...mulig dette er en myte eller et publisitetsstunt.

Med kullstift,falske tenner, fiskeskinn, lim,collodion,bomull,maling og litt ståltråd så laget han ansiktet til the Phantom, som er den mest gjennomførte etter romanens beskrivelse av karakteren. Han brukte eggeplomme for å få øynene sine se "overskyet" ut.

Ble laget to versjoner av filmen, en med og en uten lyd. Den med lyd er en av de store tapte filmene som ikke eksisterer idag.

Settet på Universal heter Lot 28 og eksisterer den dag idag, og det massive Paris Opera House settet står den dag i dag, da under rivingen det døde 2 personer. Lon Chaney Sr's spøkelse står for skylden.

 

Lon Chaney er uten tvil hovedattraksjonen her, mannen med tusen ansikter ble han kalt. Geni når det kommer til forkledninger.Filmen i seg selv er den mest trofaste til Gaston Leroux's bok. Ellers er det mye som en kanskje har sett før i andre nyinnspillinger.

Bal Masque scenen er filmet i det som da var det nye Technicolor.

 

Rent grøssermessig er den noe utdatert siden den ikke akkurat holder en på pinebenken, men filmens plott er jo udødelig. Filmer er jo fengende flott å se på og underholder. Den mest uforglemmelige scenen er uten tvil også den ikoniske, der hvor fantomet blir avmaskert, og viser sitt noe vansirede ansikt til Christine.

Anbefales for filminteresserte, men også de som strever etter mer en Schumackers 2004 versjon.

 

4/5

Neste film : Bronenosets Potyomkin (Panserkrysser Potemkin)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Vintage_Potemkin.jpg

 

 

1001 film # 27 – Bronenosets Potyomkin ( Panserkrysser Potemkin) 1925

 

Sovjetisk stumfilm i den revolusjonære propaganda avdelingen for sjangre (om det er en sjanger ?)

 

Regissert av Sergei Eisenstein, produsert av selskapet Gosfilm.

 

Dramatisk basering på den mytteriet om bord på Potemkin krysseren, en sann historie bortsett fra nedslaktningen på Odessa trappene ( mest sannsynlig en scene laget for å demonisere tsaren og hans regime)som er fiktiv. Ikke ulikt andre Eisensteinfilmer var det det kollektive folket som var helten .

 

Filmen er delt i 5 deler :

 

Люди и черви – Menn og Makk, hvor seilerene protesterer å spise råttent kjøtt

 

Драма на тендре – Drama ved havneporten, hvor seilerene gjør mytteri og lederen Vakulynchuck blir drept.

 

Мёртвый взывает – En død mann ber om rettferdighet, hvor liket til lederen blir sørget over av folket i Odessa

 

Одесская лестница – Odessa trappene , hvor Tsarens soldater massakrerer Odessafolket

 

Встреча с эскадрой – Rendez-vouz med en skvadron, hvor en skvadron ender opp på samme side som seilerene.

 

En eksperimentell film av Eisenstein, hans mål var ved å bruke montasjer for å få publikum til å mest mulig sympati med mytteristene. Forbudt i flere lang, stort sett pga volden, men i Frankrike ble den tatt av plakaten pga kommunistisk materiale. En nyere restaurering inneholder et sitat fra Trotsky og flere voldelige scener som ble fjernet under Stalin.

 

Filmen er public domain og kan lovlig streames eller lastes ned hos archives.org

 

Hitlers propagandaminister Goebbels elsket filmer og sa følgende : a marvellous film without equal in the cinema ...” anyone who had no firm political conviction could become a bolshevik after seeing the film."

 

Den var også Charlie Chaplins favorittfilm

 

Filmen har inspirert flere regissører, da mest scenen med Odessa massakren, blandt annet : George Lucas’ Star Wars Episode III: Revenge Of The Sith, Francis Ford Coppola’s Gudfaren og Brian DePalma’s De Ubestikkelige (Babyvogn ned trappene) for å nevne noe få.

 

Uten tvil en fantastisk film med kraftig påvirkningskraft i en tid da den ble laget. Sikkert sjeler som blir revolusjonære etter å sett den i dag også. Skal visstnok inneholde metaforer og skjulte beskjeder som er blitt tolket og tydet av eksperter i årevis uten at jeg skal hive meg på den bølgen. En film som jeg kommer til å se flere ganger (få den på kino !! gratis inngang...LEVE FOLKET !!), uten at jeg blir noe mer kommunist av den grunn. Scenen som er mest uforglemmelig er uten tvil den mest kjente, massakren ved Odessa trappen, babyvognen og kvinnen med "skriket"

 

 

 

5/5

 

 

neste film : Gold Rush ! ( Frem med popcornet !!)

Link to comment
Share on other sites

 

Legendarisk denne her. Så denne første gang i fjor på VGS og syntes den var strålende. Spesielt trappescenen; den var det flere i klassen som likte. Og det sier jo litt, da de som oftest bare ser lettbeinte actionfilmer med Jolie og Statham.

 

En bauta som sitter godt i minnet.

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/TheGoldRush.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/72/The_Gold_Rush.jpg

 

 

 

1001 film # 28 – Gold Rush (1925)

 

Regi: Charlie Chaplin

Med: Charlie Chaplin

Stum/Komedie 96 min (1942 versjon 82 min)

 

Endelig fikk jeg spretta denne dvd'en jeg kjøpte for 2-3 år siden. Har sett både 1925 versjonen som er noen minutter lengre, og 1942 versjonen som inneholder narrasjon av Chaplin og er remastered til mye finere bilde.

Når jeg ser Chaplin blir jeg på en måte i julestemning, samme når jeg ser Dickens fortellinger på film. De har noe til felles vil jeg påstå, bortsett fra slapstick humoren så er det noe trist og alvorlig i filmene hans også.

Gold Rush er filmen Charlie Chaplin som for å bruke hans egne ord, den filmen han ville bli husket for...(da skulle vel han ikke ha laget The Dictator i mine øyne :P )

Gold Rush tar Landstrykeren til Chilkoot Passet hvor han prøver lykken som gullgraver. Ikledd sitt vanlige habit spaserer han på kanten av stup med bare stokken som balanse. Chaplins finjusterte kroppsbevegelser er så hinsides morsomme.

 

Filmens mest ikoniske scener er blandt annet en hvor han og kompisen Jim sulter i hytta og må spise en støvel. Støvelen laget i lakris ble produsert av American Licorise Co. og eksisterer den dag idag (Chicago og San Francisco), en scene tok 3 dager å filme og sendte Chaplin til sykehus pga insulinsjokk.

Andre uforglemmelige scener er "brøddansen" (to brød tredd på en gaffel), en scene så populær at enkelte kinoer viste den flere ganger ved å spole tilbake.

Og selvsagt scenen hvor hytten kantrer over stupet, og Landstrykeren slipper ut i siste liten.

Chaplin hadde en lite affære med Georgia Hale som er piken i filmen, hu tok over rollen som Georgia etter at kona til Chaplin ble gravid og måtte derfor gi opp rollen ....Fin fyr !!??

 

Scenen som mangler i 1942 versjonen er blandt annet hvor Landstrykeren i stedefor å få tilgivelses brevet som ikke var til han , blir brevet gitt direkte til ham fra Georgia med andre ord skrevet ned. Kyssescenen i slutten er også fjernet pga at forholdet mellom de to var over for lenge siden.

Kåret til en av de morsomste filmene noensinne i "The 50 greates comedies of all time" i 2006 av Premiere og nr 58 i Greatest American Movie of All Time av AFI

Filmen er den mest suksessfulle stum komedie noensinne, den dro inn 4 250 000 dollars. ( du kan vel gange det med 20 i dag)

Filmen var i public domain frem til 1953, da ble kopirettighetene gjeninnsatt pga noe med loven ang. utenlandsk arbeid ( utenlandske forfattere og locations).

Hyggelig, koselig, veldig moro og tidløs komedie fra mannen som definerer komedie den dag i dag…

 

5/5

Neste film : The Big Parade (1925)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cc/Big-parade.jpg

 

1001 film # 29 – The Big Parade (1927)

Regi: King Vidor (mannen som regisserte Kansasscenene til Wizard of Oz)

Med : John Gilbert, Renee Adoree

Spilletid : ca 2 timer

The Big Parade forteller om rikgutten James Apperson som melder seg frivillig i militæret, han blir med i Rainbows Division i Frankrike under 1ste verdenskrig. Han blir venn med to mellomklasse karer og forelsker seg i en pike som bor på gården under oppholdet. Han opplever så grøftehelvetet under krigen og returnerer med døde venner på tanken, og en fot mindre for å oppleve at forloveden er gift med broren, etter overtalelse fra moren så returnerer han til Frankrike for å finne piken han forelsket seg i.

Filmen var banebrytende da den ikke glorifiserte krigen eller tapet av menneskeliv under WW1, men den står allikevel sterkest som en romantisk komedie med elementer av krig og action.

John Gilbert og Renee Adoree ble store stjerner i denne kassasuksessen som tjente inn 22 000 000 dollars på den tiden, og derfor rekordholder for all stumfilm. Begge stjernene døde ikke lenge etter filmen kom ut, Gilbert av hjertefeil i ’36 og Adoree av tuberkulose i ’33.

Filmen har litt ”Pearl Harbour” tendenser, men uten å selge sjela si og hjertet til filmen, samt rørende og prøver å være litt morsom uten at den i dagens øyne er lattervekkende.

Helt grei film, kanskje best å huske den for sitt banebrytende tema. Og scenen hvor James deler en sigarett i skyttergraven med en tysk soldat.

Favoritt mellomtittel : Orders ! Orders ! Who the hell is fighting this war – men or orders ?

3/5

Neste film : Metropolis

Link to comment
Share on other sites

 
Anbefales for filminteresserte, men også de som strever etter mer en Schumackers 2004 versjon.

For Phantom of the Opera m¢ter giallo og en sp¢ Jean-Pierre Jeunet-aktig scene med en rottefanger-hovercraft i katakombene under operaen, look no further:

 

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51fgrcSekCL.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/da/Metropolisnew.jpg

 

1001 film # 30 – Metropolis (1927)

 

Regi: Fritz Lang

Med : Alfred Abel, Hans Frolich, Rudolph Klein Rogge

 

Tysk Stumfilm Scifi/Ekspressjonisme/Dystopia/Fremtid

 

Filmen har Alfred Abel i rollen som byens borgermester, og sønnen hans (Hans Frolich) tar på seg rollen som diplomat mellom eierene og arbeiderene. Brigitte Helm som den uskyldige hardt arbeidende Maria og den blaserte robotversjonen (inspirasjonen til C3P0) av henne, og Rudolf Klein-Rogge som den gale vitenskapsmannen.

 

Kjipe her er at dette er en av de filmene som regnes som tapt da den mangler en haug med scener som er borte. Og som en av Tysklands dyreste filmer ( 7 000 000 Reichsmark) er den også etter min mening den beste, og etter hva ryktet er også en av Hitlers favoritter). Men den gode nyheten er at det er kommet en versjon med scener nyoppdaget. Som skal inneholde mer utdypende karakterer og subplots som igjen skal gi filmen mer substans.

 

Nylanseringen hadde premiere i februar i år.

 

Filmen er mer enn en ren scifi fest, den bringer som hovedtema de sosiale vanskelighetene mellom arbeiderene og eierene i et kapitalistisk samfunn. En svært viktig sosial oppvekker for det politiske klima i Tyskland anno 1927.

 

Filmens regissør Fritz Lang har som kjent uttalt sin avsky for det ferdige produkt, noe som er mindre kjent kanskje er at grunnen til dette i følge boka Who The Devil Made It av Bogdanovich så kan det være at Langs avsky kommer fra nazistpartiets fascinasjon av filmen.

 

Jeg fikk tak i remastered versjon med knall oppløsning, finere bilde på en stum film har jeg ikke sett til nå.

Denne filmen anbefales alle sci fi nerder og fantaster som trenger en solid referanse i filmverdenen.

 

En feiende flott film, med fantastiske sett. Elsket scenen hvor den gale vitenskapsmannen vekker roboten. Skuespillet til Hans Frolich som spiller Freder er noe vel melodramatisk og overdrevet. Dette gjør filmen til tider noe ufrivillig komisk. Men uten at dette trekker ned

 

 

5/5

Neste film : Sunrise

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...