Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

 

Takk! Jeg tror ikke det vil bli særlig vanskeligere å søke seg frem til filmene om du tar 10 (eller flere) per tråd. Jeg syns det er mer problematisk å fylle opp dette underforumet med én tråd per film, det er tross alt snakk om 1001 filmer hvis du fullfører prosjektet. Guido holder på med et lignende prosjekt, der han har satt seg som mål å se TSPDTs topp 250 filmer. Han har samlet alt dette i én tråd, noe som fungerer veldig bra.

 

EDIT: Hadde forøvrig vært gøy å se mer aktivitet fra deg også i andre områder på forumet. :) Skulle gjerne sett en liste fra deg i forumkåringen vi holder på med nå.

 

 

vi ser om dette blir et problem her på forumet, blir fort snakk om en måned uten noen innlegg, jeg er ikke er så aktiv da jeg jobber turnus...

 

Lar det være opp til moderator om hvordan det skal gjøres, ser det er en del uenigheter ang dette. Skal seff stikke innom de andre underforumene å slenge fra meg en liste og to. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med Infenso her. 1001 tråder blir på grensen til spam.

 

kjære Montag

 

hvis du mener at jeg "spammer" på dette forumet, så er innleggene dine likeså. Liker du ikke at jeg lager en ny tråd for hver film og mener jeg bryter et reglement kan du kontakte moderator. Ser du har kommentert dette nå i flere av mine tråder.

 

kan vi heller ikke diskutere film, istedefor å fortelle folk hvordan trådene skal være. Vær så snill :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Kommer fra nå av til å ignorere debattanter som har meninger om hvordan de vil at 1001 prosjektet skal settes opp i anmeldelsesforumet. Jeg er her for å diskutere film!

Setter selvsagt pris på tips ang. innhold fra dere…

Mener du/dere at jeg bryter regler i Diskuterfilm.no ta kontakt med moderator.

På forhånd takk !

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Withinourgates.jpg

 

 

 

1001 # 9 – Within Our Gates (1919)

Regi : Oscar Micheaux

 

79 minutter, Stumfilm drama/historie

 

En sterk og kontroversiell film om raseopptøyene på 1920 tallet, blir sett på som den første filmen laget av en afro-amerikansk person med afro-amerikanske skuespillere.

Kontroversiell fordi den inneholder blandt annet lynsjing og voldtekt av etterkommere av slaver i sørstatene ( hvor ellers ?)

Til tross for en treg start, dårlig skuespill og litt klønete kameraføring ( skal vites at Micheaux laget filmen på dugnad, lånte kostymer, fikk et sceneopptak pr scene osv) river den godt opp i rasedebatten og er aktuell i dag som den dag da.

Plottet tar for seg ei dame som skal skaffe penger til en skole for sorte barn i sørstatene og det skjer ikke uten motstand fra både hvite og sorte samfunnstøtter

 

Filmen forsvant i og var regnet borte for godt før den ble funnet i Spania på -70 tallet.

Lynsjecenen er ikke noe en glemmer, heller ikke da guttungen løper og blir skutt mot. Men det er også det eneste av ”spenning” i filmen. Dette er en viktig film fordi den er først og fremst laget av afroamerikanere og med. Et tidlig og viktig innblikk blant raserelasjoner.

 

Som sagt så er den noe treg, uengasjerende og derfor noe kjedelig til tider sett med dagens øyne. Satt ikke så mye igjen egentlig annet enn en viten om å ha sett noe som er historisk viktig pga at det er den første rasefilmen, men ikke en god film. Obligatorisk for filmstudenter

 

2/5

 

 

Neste film : Kørkarlen (1921)

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med et eget subforum under anmeldelser for dette prosjektet? Så får alle filmene hver sin tråd uten at alle omtalene andre har skrevet dyttes til side 100.

 

Ikke noe kritikk mot deg, Mifune, fint prosjekt du har gående, men det blir fort monopolisering av hele seksjonen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke noe kritikk mot deg, Mifune, fint prosjekt du har gående, men det blir fort monopolisering av hele seksjonen.

 

 

så lenge samtlige kan skrive anmeldelser og ikke jeg alene er det ikke monopol. fordelen er at kanskje flere vil bli fristet til å skrive anmeldelser...og da får vi et frodig forum og ikke et innlegg hver fjerde måned. Håper egentlig folk i fremtiden vil se filmene jeg anmelder og kommer med synspunkter og annet feedback...Det er min drøm her i livet :P

 

btw.. svarer du på anmeldelsene kommer de til topps av forumet, og så lenge folk engasjerer seg i anmeldelsene og samtidig skriver mer vil ikke mitt 1001 prosjekt dominere. Når det er sagt så kommer jeg til å ta pause imellom så det blir fort lite hyppig mellomrom i mine anmeldelser

Link to comment
Share on other sites

 

Hva med et eget subforum under anmeldelser for dette prosjektet?

Synes dette var en god idé, så jeg satte opp et eget underforum til deg Mifune. Ikke alle som får eget underforum etter én uke som medlem, gitt!

 

Om du vil ha et annet navn på forumet får du bare gi beskjed.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes dette var en god idé, så jeg satte opp et eget underforum til deg Mifune. Ikke alle som får eget underforum etter én uke som medlem, gitt!

 

Om du vil ha et annet navn på forumet får du bare gi beskjed.

 

Du verden ! da blir nok alle fornøyd :)Takker og bukker og satser på at det blir diskutert film fra nå av

Link to comment
Share on other sites

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Carretaposterfe2.jpg

 

 

1001 film # 10 – Kørkarlen (1921)

Regi : Viktor Sjøstrøm

Med : Viktor Sjøstrøm

 

93 min, stumfilm grøsser/romantikk

 

Plot

 

David Holm (Viktor Sjøstrøm) er en kynisk alkoholiker med tuberkulose som etter en periode i fylleburet blir forlatt av kona, og lever et bittert liv i slummen. Han blir tatt inn i varmen av Frelsesarmeen og da spesielt av slumsøster Edit.

 

Edit blir smittet av tuberkulosen og da hun ligger på dødsleiet noen år etter ønsker hun at David besøker henne da hun vil se om hennes bønner har gjort ham til et bedre menneske.

David sitter på kirkegården og ringer nyttåret inn med sine drikkekompiser, han forteller om en avdød kompis med navn Georges som en gang fortalte han om en legende hvor hvis en dør rett før kl 24 på nyttårsaften vil Døden sette han eller hun i arbeid som kusk og hente sjeler ut det nye året. Georges døde i fjor blir det sagt.

David avviser Edits ønske om å se henne på dødsleiet, og havner i en krangel med kompisene som ønsker at han gjør det. Han blir ved et uhell drept bare et par minutter før 24, og kusken med Døden som arbeidsgiver er Georges fra det gamle året henter ham inn og viser ham tilbakeblikk fra da livet hans var godt og familievennlig, til alkoholen tok ham og han ble en kynisk drittsekk.

 

Dette er en film som har hatt en enorm innflytelse på flere regissører, da spesielt Ingmar Bergman (filmen har referanser i blandt annet Syvende Segl)

 

Kubrick skal også hatt inspirasjon til øksescenen i Shining herfra, men det diskuteres siden Griffith's Broken Blossoms har en lignende scene.

 

Filmen var banebrytende på sin tid pga spesial effekter som for eksempel dobbel eksponering, noe som må ha vært vanskelig da på den tiden hadde kameraene en veiv som måtte brukes under filming. En måtte veive i samme fart skulle dobbeleksponeringen se naturlig ut

 

den hadde også en ny narrativ struktur, tilbakeblikk i et tilbakeblikk

Filmen skulle egentlig ha vært sensurert og klippet hvis en ser på loven og reglene den gang da, men Filmtilsynet ville ikke ha noen konfrontasjon med Selma Lagerløf så den ble utgitt uredigert ( tøff dame som ligner på Kathy Bates)

 

Fantastisk flott film med typisk skandinavisk preg, skummelt og stemningsfylt lydspor gjør filmen engasjerende og spennende. Samt innslag av gotikk og en historie ala Charles Dickens’ En Julefortelling.

 

Skuespillet er dempet og lavmelt for å gi en naturllig tilstedeværelse. Dette er god gammeldags grøss med et snev av romantikk, kan være noe moraliserende og derfor prekende.

 

Anbefales som meget god underholdning, et stykke skandinavisk historie på film her.

 

Må sees av alle (før dere dør)

 

5/5

 

Neste film : Orphans Of The Storm (1921)

Link to comment
Share on other sites

 

Enig i at denne er et must.

 

Hvilket lydspor så du den med?

 

Selv om det er på kanten til voldsomt, må jeg si jeg foretrekker KTL sin ganske eksperemintelle jobb med denne. Føler de bare "bommet" i et par av de mer idylliske scenene (ikke så mange av de, da).

Link to comment
Share on other sites

 
 
Stor favoritt hos meg, denne. Jeg så den med live-musikk av We, det funket veldig bra. Vokalisten sang tekstplakatene, eneste gangen jeg har opplevd den løsningen. Hvordan får man hørt KTL-soundtracket?
Link to comment
Share on other sites

 

Går under navnet "KTL edition", kjøpte den i en utgave fra Tartan: http://www.amazon.co.uk/Phantom-Carriage-KTL-DVD/dp/B000UZPMC6/ref=sr_1_1?s=dvd&ie=UTF8&qid=1283895794&sr=1-1

 

Må vel handles brukt for tiden. Eller man kan lete der man pleier. Utdrag kan bivånes her og i et par linkede videoer.

 

We-løsningen høres fascinerende ut!

Link to comment
Share on other sites

 

Enig i at denne er et must.

 

Hvilket lydspor så du den med?

 

Selv om det er på kanten til voldsomt, må jeg si jeg foretrekker KTL sin ganske eksperemintelle jobb med denne. Føler de bare "bommet" i et par av de mer idylliske scenene (ikke så mange av de, da).

 

 

det var KTL mener jeg, elektronisk lydspor

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Gish-dorothy-lillian-LOC.jpg

 

 

1001 film # 11 – Orphans Of The Storm (1921)

 

Regi: DW Griffith

Med : Søstrene Lillian & Dorothy Gish

 

2t30 min, Stumfilm, Drama/Historie/Kostyme

 

Siste DW Griffith film hvor vakre Lillian Gish og søsteren Dorothy Gish er med, og blir også regnet som Griffiths siste store kassasuksess.

 

Denne filmen er av ingen unntak ulik andre Griffith filmer der han bruker historiske hendelser for å bruke dem som kommentarer for nåtidens (dvs 1921) hendelser ( bolsjevismen som steg til makt), og den franske revolusjonen. Han tegner paralleller mot den anarkistiske gjengen mot de franske revolusjonære og derfor presenterer faren den amerikanske regjeringen står over skulle det samme skje i Usa som det på den tiden skjedde i Russland(den Russiske revolusjonen).

 

Ironisk historisk sett er at disse bolsjevistene Griffith jobbet mot ble ganske så inspirert av arbeidet hans.Griffith hadde en enorm innflytelse på arbeidet til Eisenstein og Pudowkin som begge var store filmregissører under Sovjettiden.

 

Filmen tar for seg klasse konflikter og den ber for forståelse inne i klassene og mot det destruktive hat som intoleransen medfører. Som hovedkarakteren sier foran Folkets tribunal : "Yes, I'm an aristocrat, but not an enemy of the people !"

 

Filmen henter sin inspirasjon av Thomas Carlyles "History Of The French Revolution" og Charles Dickens "Tale Of Two Cities"

 

Plottet tar for seg to søstre Henriette og Louise, hvor Louise er blind og håper på at doktorene i storbyen kan helbrede henne. Aristorakten Praille kidnapper Henriette fordi han er forelsket (eller bare kåt?) og Henriette blir gående i blinde uten hjelp.

 

En ærlig og oppegående aristokrat hjelper Henriette å rømme. I mellomtiden er Louise tatt inn av gatesvindlere som tvinger henne til å tigge for dem.

 

Ute av stand til å finne Louise, gir Henriette asyl til politikeren Danton etter han ble angrepet av kongens menn, og støter også på den radikale revolusjonære Robespierre.

 

Om ikke tiden på filmen tar motivasjonen fra deg så er dette filmen om du liker fiktive figurer i reelle hendelser og kostymedrama. Filmen er som vanlig i Griffith's ånd og svært påkostet.

 

Feiende flott som søndagsmatine vil jeg påstå. Et kostymedrama som er veldig godt gjennomført med tanke på settene, karakterene og selvsagt kostymene. Noe melodramatisk fekting med armer under skuespillet, og Gish er som vanlig, veldig veldig søt... :wub:

 

4/5

 

Neste film : La Souriante Mme Beudet (1922)

Link to comment
Share on other sites

 

http://hcl.harvard.edu/hfa/images/films/2006summer/20s_madame.jpg

 

1001 film # 12 - Le Souriante Mme Beudet (1923)

 

Regi: Germaine Dulac

Med : Germaine Dermoz

54 min, stumfilm Drama

 

fransk impressjonistisk film som er sett på som den første feminist filmen. Heftig bruk av det på den tiden ble sett på som vanvittige special effects, blandt annet dobbel eksponering og drømme sekvenser for å nevne noen.

 

Filmen tar for seg en intelligent kvinne fanget i et kjærlighetsfattig ekteskap.

Ektemannen hennes har som en slags fast ”practical joke” å sette en uladet revolver mot hodet, og en dag lei av ektemannen lader hun den. Bare at denne gangen sikter han revolveren mot henne.

 

Her får en innblikk i ekteskap ala 1920, det har overlevd noen vintrer, noe gammeldags er de allerede da, hver sitt soverom og greier. Og dette gir null kroner i kjærlighetspotten. Filmen får pluss for bruk av litt surrealisme , men minus for troverdighet når det ang. dette drapsforsøket. Er det ikke enklere å putte noe i drinken eller skubbe ham ned trappene da ?

 

Er egentlig ikke så mye å si på skuespill, noe lavmælt er det, lite fysiske fakter.

 

Får litt klaustrofobi av de scenene hvor hun sitter og kjeder seg, og ender opp med å fantasere. Nok et produkt av samfunnet da og er et stykke original kunst.

En film for filmhistorikere og studenter, men også interesserte som meg.

 

3/5

Neste film : Nanook Of The north (1922)

Link to comment
Share on other sites

 

Elvescenen er veldig spennende og velgjort, og er på min topp to over dramasekvenser som inkluderer isflak. Førsteplassen går nok til slaget på isen i Alexander Nevsky.

 

Ut over det; nok en bra, lang søndagsfilm fra Griffith.

 

 

noe som sier meg at det er veldig få filmer som har dramasekvenser som inkluderer isflak ?

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Nanook_of_the_north.jpg

 

 

 

 

1001 film # 13 – Nanook Of The North (1922)

Regi . Robert Flaherty

Med : Nanook m/ familie

 

1t 18min, Stum Dokumentar

 

full tittel : Nanook of the North: A Story Of Life and Love In the Actual Arctic

er en stum dokumentar film av Robert J Flaherty, hvor han fanget inuitten Nanook og hans familie i deres daglige liv i den arktiske delen av Kanada.

 

Filmen har blitt utsatt for en del kritikk om hvor dokumentarisk den er, og at Flaherty manipulerte scenene for å virke mer dramatiske enn virkeligheten.

kilder tilsier at Nanook het egentlig Allakariallak og hun som er konen i filmen var ikke gift med ”Nanook”. Andre "manipuleringer" av det virkelige liv innebærer blandt annet i følge åpningsmonologen så døde Nanook et par år senere av sult, mens kilder tilsier at han døde mest sannsynlig av tuberkulose. ( men det hjalp godt på salg av billetter)

 

I filmen jakter han med spyd, og fremkostmidlene var enten føttene eller kajak. I virkeligheten hadde han rifle, pistol og visstnok snøscooter. De dramatiske snøstormscenene ble filmet ikke langt fra tettsteder.

Filmen er og var uansett en gedigen suksess, og folk kunne for en gang se en annen kultur og ikke dramatiseringen på en teaterscene.

 

Flaherty bærte tross alt kameraet, som ikke var "mobilt" som i dag, og derfor måtte han manipulere enkelte scener, fiksjon stammer fra fakta tross alt. Ser for meg en stor klumpete jævel på noen 100 kg.

 

Uansett en spennende dokumentar, og om kildene skulle være korrekte så er det i vært fall en mockumentar. Flaherty blir sett på som dokumentarfilmens far, og fortjener æren i det arbeidet han utførte.

Utrolig engasjerende med slike dokumentarer, ikke bare er de fra en annen kultur i et annet land, men også fra et helt annet tiår enn det vi kjenner til.

 

Likte veldig godt scenen hvor Nanook og barnet koser i fanget, og er med på jakt. Lett å kjenne meg igjen i sånn far og barn forhold og det er lett å se at dette er ”ekte”.

Uten tvil en obligatorisk skue, se den så diskuterer vi litt om juks og fanteri med faktadelen, og hvorvidt om ikke det er flere dokumentarer i dag som kan sammenlignes med slurv og manipulering( ingen av Moore sine da, sier seg selv)

 

5/5

 

neste film : Dr Mabuse Der Spieler

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/22/Mabusegambler.jpg

 

 

1001 film # 14 – Dr Mabuse Der Spieler (1922)

Regi : Fritz Lang

Med : Rudolf Klein Rogge

 

Ca 4 timer(….zzzz!) Stumfilm Thriller/Drama/Spenning

første del : der Grosse Spieler, ein Bild der zeit

andre del : Inferno, Ein Spiel Um Menschen unserer zeit

 

Dr Mabuse er yrkeskriminiell, doktor i psykiatri og mester i telepatisk hypnose. Han svindler på børsen og fra rikfolk, dreper og manipulerer.

 

Statsadvokaten Von Wenk tar opp jakten på Dr Mabuse, og sliter mest å få folk til å hjelpe ham, Dr Mabuse er som et spøkelse og det virker som om han ikke eksisterer.

 

Dr Mabuse blir tatt til slutt og blir sendt på hjem for sinnsyke, diskusjonen er tredelt ; han feiker sinnsykedommen for å få mildere straff, han ser spøkelser fordi han er gal eller spøkelsene gjør ham gal.

 

Filmen hadde en stor kommersiell suksess i Tyskland, uten tvil pga sin handling, skremmende scener, politikk, satire, sex, magi, psykologi, kunst, vold,lavkomikk og sfx. For de som har sett Fantomas eller Fu Manchu filmene vil nok kjenne igjen mye her...

 

En langtekkelig film om en ser begge delene i et kjør, kan anbefales å stykke den i to. Mye dødtid mellom det som kan defineres som ”spennende”. En noe utdatert film, kontroversiell den gang da, men tar heller Fu Manchu over dette…

3/5

 

neste film : Nosferatu, eine symphonie des grauens

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/92/Nosferatuposter.jpg

 

 

1001 film # 15 – Nosferatu (1922)

Regi : FW Murnau

Med : Max Schreck

 

Basert på boken til Bram Stoker.

 

Produksjonselskapet Prana Films første og siste film takket være arvtagerene til Bram Stoker som saksøkte og tok rotta på dem. Filmens originaler og kopier ble ødelagt som en del av dommen, heldigvis var filmen populær i utlandet så den dukket opp over alle andre steder enn Tyskland. Den lengste uklippa versjonen tilhører Max Schreck samleren Jens Geutebruck...

En morsom Max Schreck trivia er at Murnau syntes skuespilleren var så stygg å se på i virkeligheten at eneste vampyrsminke han trengte var spisse ører og falske tenner.

 

Plottet er noe endret fra Bram Stokers novelle Dracula, navna og noen hendelser er endret pga kopirettigheter.

En eiendomsmegler blir sendt til Karpatene ( on location bare så det er skrevet) til Fyrst Orloks slott for å selge han et hus i sin (fiktive) hjemby Wisborg. Opplever masse grøss og gru før de på vei hjem i båten blir utsatt for pest, som selvsagt er i regi av fyrstefanden selv.

 

Vel fremme med dødt mannskap ombord terroriserer fyrsten kvinnfolk og blir lurt av ei selvofrende kjerring og før han vet ordet av det galer hanen og fyrsten blir "kentucky fried”

Etter denne kom en nyinnspilling med Klaus Kinski som er temmelig kjedelig i mine øyne

 

 

Trappescenen bør vel alle som har fått med seg denne vite hva er og er den mest uforglemmelige hos meg. Se etter disse skyggescenene i slutten, de er ikoniske...ikke akkurat skummel i dags øyne vi som er vant med mer vold i tegnefilmer. Men Max Schreck er fantastisk som udødelig.

Gotiske omgivelser, kreativ skyggelek med kameraene og tysk ekspresjonisme er nøkkelord i denne sammenheng.

 

Kan være noe lang, og kjedelig for den utålmodige, men med ro i sjela og et øye for vakker foto er dette en fantastisk film.

 

Trivelig og fin, og nok for å gi psykologisk baksmell for 4 åringen i huset...skummel nok for at svenskene ikke ville vise den før i 1972.

 

5/5

 

neste film : Haxan

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6c/Haxan_sv_poster.jpg

 

1001 film # 16 – Haxan (1922)

 

Regi : Benjamin Christensen

Med : Maren Pedersen, Clara Pontoppidan

87 min, stum dokumentar/grøss

 

Basert på Christensens 2 årige studie av den tyske boken Malleus Maleficarum som var "guidelinen" til inkvisjonen på 1400 tallet.

 

Haxan er en studie av hvordan misoppfatninger av sykdommer både mentale og fysiske førte til hysterien rundt heksejakt.

 

Filmen er laget som dokumentar men inneholder dramatiserte scener som havner mer eller mindre i grøsser sjangeren. Filmen var og er sveriges dyreste stumfilm noensinne laget, Svensk Film punget ut ikke mindre enn 2 millioner SVK,

 

Christensen hadde studioet i Danmark og fikk da av den grunn kunstnerisk frihet.

 

Veldig populær i Danmark og Sverige ble den, bannlyst i Usa og England pga scener som inneholdt nakenhet,tortur og sexuell perversitet

 

I Sverige ble den også klippet pga scener som inneholdt tramping på kors, og ofring av spedbarn, disse scenene eksisterer i dag.

 

Interessant lektyre hvis du digger okkultisme og historien bak inkvisisjonens brutale heksejakt. Merkelig og bisarr er noen få nøkkelord om denne produksjonen, og uten tvil "one of a kind" !

 

Jeg simpelthen elsker mystisme og okkultisme, og er nok ikke den eneste som blir noe betatt av temaet. Helt siden jeg har vært barn og alt for ung til filmer som Warlock og The Kindred, så har replikken som Verada Nictu…eller var det necktie ?? pirret den nysgjerrige sjelen i meg. Hekser, trollmenn og alle slags djevler er tross alt spennende.

 

Ikke så mye å trekke ned her, da dette er en slags dokumentar, eller en studie innen religiøse ritualer og lignende. En kan diskutere om hva som er riktig og galt, og samtidig finne ut at det ikke finnes noen sannhet eller gale svar.

 

Anbefales som et stykke skandinavisk historie, eller rett og slett veldig interessant underholdning

 

5/5

 

neste film - Foolish Wives

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...