Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

Skulle man tatt det ned til to timer, måtte man ha ribbet bort hele plottråder isåfall. Med tanke på serialformen, tror jeg den er glimrende slik den er - folk fikk iallefall sin dose underholdning for hver bolk.

 

Synes selv det var ganske så herlig, og glad jeg fikk seks timer av det og ikke bare to :)

Link to comment
Share on other sites

 
To uker?! Jaja. Hadde vært fint om anmeldelsene dine var litt mer subjektive og utbroderende, i stedet for å være full av fakta som sikkert alle her vet fra før. Synes det er forsåvidt greit at du legger det ut pga kanskje folk debatterer nevnte film, men jeg må innrømme at "anmeldelsene" dine ikke er så allverdens interessante.
Link to comment
Share on other sites

 

To uker?! Jaja. Hadde vært fint om anmeldelsene dine var litt mer subjektive og utbroderende, i stedet for å være full av fakta som sikkert alle her vet fra før. Synes det er forsåvidt greit at du legger det ut pga kanskje folk debatterer nevnte film, men jeg må innrømme at "anmeldelsene" dine ikke er så allverdens interessante.

 

er kanskje ikke så flink til å være utrbroderende og subjektiv. Jeg skriver egentlig litt sånn Ola Nordmann, og ikke Jon Selås. Skriver nå hva jeg synes og ikke bare fakta.

 

men tar gjerne mot tips til hvordan jeg kan gjøre det mer interessant for dere.

Link to comment
Share on other sites

 
Bare det å påpeke en spesiell hendelse i filmen som appelerte til deg og hvorfor den gjorde det, kan gjøre en enorm forskjell. For eksempel. Eller hva filmen egentlig handlet om, symbolikk, måten den forteller filmen på (hvilke narrative grep), hva gjør filmen spesiell eller ikke spesiell? Er den vakker? Er der vakre bilder i den? Er bruken av lyd (nå er ikke det så aktuelt for deg foreløpig) viktig?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Bare det å påpeke en spesiell hendelse i filmen som appelerte til deg og hvorfor den gjorde det, kan gjøre en enorm forskjell. For eksempel. Eller hva filmen egentlig handlet om, symbolikk, måten den forteller filmen på (hvilke narrative grep), hva gjør filmen spesiell eller ikke spesiell? Er den vakker? Er der vakre bilder i den? Er bruken av lyd (nå er ikke det så aktuelt for deg foreløpig) viktig?

 

 

takker, følg gjerne med i noen tråder til om du ikke skulle miste interessen, i så fall kan vi da håpe på at filmene blir gjenoppdaget av flere nysgjerrige slik som meg...

 

ikke regn med at alle egenskapene du listet over vil havne i pennen min med det første, med takker fo mer kreativt input fremover

Link to comment
Share on other sites

 

Hahahahaha! Du er en morsom fyr, Mifune, jeg liker det.

 

 

kanskje et dårlig eksempel på subjektiv og utbroderende... men var noe ironisk ment...

 

kanskje jeg burde ha skrevet: litt sånn Carl I Hagen, og ikke hun Brita i NRK.

Link to comment
Share on other sites

 

Shit, så denne hadde fått en del svar og trodde vi hadde fått en diskusjon om Les Vampires.

 

Jeg liker prosjektet, og synes ikke skriveriene er så uinteressante... fint å se hvordan andre opplever filmer, og det er da subjektive elementer her. Har sett langt verre både på dette forumet (meg selv inkludert) og andre steder.

 

Håper trådene som følger framover kommer til å dreie seg mer om filmene, og mindre om hvordan anmelderen burde og ikke burde skrive.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Var ikke meningen å vær slem med Mifune eller noe, og det tror ikke jeg han oppfatter heller. Kan bli veldig bra dette etterhvert. Men jeg ser ikke noe galt i å gi konstruktiv tilbakemelding når han tross alt har planer om å poste nesten 1000 anmeldelser fremover; så de subtile stikkene til Pretender og Morty synes jeg er mer unødvendig enn det dere kritiserer meg for. Det må da være såpass takhøyde i et forum vel, karer? At man ikke får rom til noe innspill utenom filmene selv. Come on! Jeg lar dette være, siden det allerede er unødvendig å bruke tid på.

 

Jeg satte ihvertfall pris på engangsgrills konstruktive tilbakemeldelser når jeg skrev filmanmeldelser her; det er godt å få vokse litt og lære noe samtidig som man bidrar mer til forumet.

Link to comment
Share on other sites

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Intolerance_(film).jpg

 

1001 film # 5 – Intolerance (1916)

 

Regi: D.W. Griffith

Med : Lillian Gish,

Thames Silent V:3t15min, Stumfilm, Drama/Historie/Religion

 

Filmen tar for seg 4 forskjellige historier som befinner seg i forskjellige tidsepoker, jeg nevner epokene og plottene:

1. Babylons Fall (539 f.kr) Prestenes og folkets intoleranse over det voksende flerreligiøse samfunnet og fører dem til svik og hat.

2. Judaeiske epoken (ca 27 e.kr) tar for seg hvordan intoleransen førte til korsfestningen.

3. Den Franske Renessansen (1572) tar for seg katolikkenes intoleranse over protestantene som og fører til st. Bartholomew massakren

4. Den Nye Vesten ( 1914) demonstrere hvordan kriminalitet, moral puritanisme, og konflikter mellom de nådeløse kapitalistene og streikende arbeidere var med på å ødelegge livet til amerikanere.

 

Settene og da spesielt Muren til Babylon og interiøret er overveldende. Noe en ikke ser maken til den dag i dag da landskap og bygninger den størrelsen enten er mattetegninger eller datagenerert. Muren var i "Golden Days of Hollywood" brukt en tidsrekke som landemerke i Hollywood.

 

En utrolig flott film, som tar opp et av menneskets verste side. Like viktig tema da som i dag. Scenen hvor ypperstepresten av Babylon skuer over massetilbedelsen av en ny Gud er uforglemmelig. Og en av tekstene som handler om den nye vesten, sier mer eller mindre at damer som mer eller mindre var uheldige med utseende er mer intolerante og trangsynte. En stygg sannhet ? måtte le litt der

 

Vi får altså se og oppleve hva som er de store følgene i flere samfunn gjennom historien hvor massen eller makteliten består av intolerante mennesker, kaos og anarki oppstår. Og samfunnet kollapser. Noe moraliserende vil jeg påstå, siden intoleranse er en naturlig del av menneskets psyke. Kanskje lettere å si til folk at intoleranse er en uting, men vi er alle intolerante på enkelte ting og vi oppdager ikke dette.

Meninger er så mangt, folk sier ofte det at hadde det ikke vært politikere hadde det vært fred, samme sier de om mannfolk, kvinnfolk, religion og fotball. Men er ikke sannheten at hadde det ikke eksistert intoleranse,hadde vi mer eller mindre hatt ”fred på jord” ?

 

"PUH!?"

 

 

Som sagt en flott film med et tema til ettertanke…

 

5/5

Neste film : Broken Blossoms (1916)

Link to comment
Share on other sites

 
Er på jobb, så kan ikke skrive noe langt, men jeg synes alltid det er litt artig at Griffith lagde en film om intoleranse etter mottagelsen av Birth of a Nation, enda intoleranse var det Birth of a Nation var kritisert for til å begynne med. Anyhowz, kjekk tekst!
Link to comment
Share on other sites

 
 

Bra tekst. Liker Intolerance bedre enn Birth of a Nation selv, Griffith ekspanderte til gangs på fortellingsmodellen med parallellklipping mellom handlingstråder for å forsterke klimakset her. I tillegg er det et av de mest ambisiøse filmprosjekter noensinne, både mtp. produksjonskostnader og historiefortelling.

 

Synes egentlig Jesushistorien var den svakeste, så Griffth > Bibelen.

 

Neste filmen du kommer til, er dog min Griffith-favoritt.

Link to comment
Share on other sites

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gish_and_Barthelmess_Broken_Blossoms.jpg

 

1001 film # 6 – Broken Blossoms (1919)

 

alternativ tittel : The Yellow Man & The Girl

 

Regi : D.W. Griffith

Med : Lillian Gish, Richard Bartlemess

90min, Stumfilm, Drama

 

D.W. Griffith laget filmen egentlig for Adolph Zucker, men da Zucker så den endelige filmen ble han rasende over den tragiske slutten. Griffith like forbannet stormet ut og kom tilbake dagen etterpå med 250 000 dollars og endte opp med å kjøpe filmen av Zucker.

 

Filmen ble debutfilmen i filmselskapet United Artists, som ble startet av D.W. Griffith, Charlie Chaplin, Mary Pickford og Douglas Fairbanks. Filmen gjorde det svært bra både kommersielt og kritikermessig.

 

Et "intimportrett" av en kinesisk misjonær som skal frelse den voldelige vesten med Buddhas lære og Lucy en pike som er utsatt for sin svært sadisitiske far (Battling Burrows)

Filmens tema tar for seg urettferdighet og ondskap, men denne filmen tar det mer grafisk for seg enn den andre filmene til Griffith

 

Kontrovers:

 

Skapscenen

 

En scene hvor Lucy er innestengt i et skap og den voldelige faren prøver å komme seg inn med skjellsord og slagvåpen.

Hun vred seg såpass realistisk i skrekk at både kritikere og publikum måtte ifølge hollywood-ryktene kaste opp og under innspillingen av scenen prøvde personer utforbi studioet og trenge seg inn for å redde damen som skrek av redsel.

 

Synspunkter :

 

Settene er ganske så intime men også vakre, spesielt loftet og butikken til den kinesiske misjonæren er veldig pent dekorert

 

En flott film, med gode skuespiller prestasjoner av Gish og Bartlemess. Nok en viktig film fra Griffith som her viser vestens behandling av mennesker med forskjellige kulturelle bakgrunner. Noe kjedelig blir den, mest pga stumfilmens trang til å dra ut scener eller ”mate” publikum med teskjeer når det kommer til ens følelser over en annen person osv.

Så nok en gang er Griffith borti dette med intoleranse, denne gangen mer spesifikk på vestens ondskapsfulle og urettferdige behandling av kinesere,og når en samtidig forelsker seg i en hvit dame så rister en litt i Pandoras boks, og alle banneord og uting om kinesere blir ytret, dette gjelder jo for så vidt om en roter seg borti andre kulturer.

 

En mer ubehagelig visuell film, en forholder seg til to personer i stedet for en hel by eller et helt samfunn. Og når en har stumfilm på denne måten, blir det hele mye mer intimt mellom publikum og det som blir vist på skjermen. Mest pga det fokuset en har under en stumfilm.

 

En veldig vakker, men også trist som viser hvordan den metaforiske blomsten (jada...Gish) blir knekt av all verdens urettferdighet og ondskap som eksisterer pga fordommer og hat.

 

4/5

Neste film : Das Kabinett des dr. Caligari

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med deg, Mifune. En fin film som er littegrann kjedelig og baktung til tider, men som har veldig flotte sett og den voldsscenen du beskriver er veldig effektiv og bra. Gish er også veldig bra som den nesten barnelignende piken. Svakheten er vel at faren til Gish er nesten litt for voldsom, det blir for overspilt etter min smak. Det blir for karikerte og overdreven; den onde, ONDE faren, den uskyldige USKYLDIGE piken etc. Og så må man bare beundre skuespillet til Barthelmess.

 

Jeg synes også anmeldelsene dine begynner å komme seg bra. Liker at du tar med historiske elementer (samt myter, men det er jo alltid underholdende med myter) og føler også at tekstene dine har litt mer kjøtt på beinet.

 

Litt rar påstand på slutten om at stumfilm er mer intimt. Har ikke det noe med kvaliteten på filmen å gjøre enn type medium?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Litt rar påstand på slutten om at stumfilm er mer intimt. Har ikke det noe med kvaliteten på filmen å gjøre enn type medium?

 

kan jo være, men føler at når jeg sitter å ser på disse filmene sitter jeg mer og følger med, jeg kan ikke snu meg under en stumfilm føler jeg, for under en talkie så snakker de jo og jeg får med meg en dialog om jeg skulle snu meg etter colaen for å bruke et eksempel.

 

Men kvaliteten på filmen er jo selvsagt viktig, uten tvil. men kanskje i og med at det også er en stumfilm gjør noe mer med opplevelsen. Sitter ofte med en helt annen følelse etter å ha sett en god stumfilm av en eller annen grunn.

 

også et godt poeng med overspillingen til Battling Burrows. Bra du kommenterte det, og er en ting jeg burde ha nevnt ser jeg nå. Ble fort litt Chaplin tendenser til tider...

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fd/CABINET_DES_DR_CALIGARI_01.jpg

 

1001 film # 7 - Das Kabinett Des Dr Caligari.

 

Regi : Robert Wiene

Med : Werner Krauss, Conrad Veidt

 

 

 

Tysk ekspressjonistisk kunst grøss. Settene er mer teaterstørrelse, og fantasifulle skygger er malte sorte. Beregnet som den første grøsseren som ble laget.

 

(spoilere følger)

 

Plottet går ut på at to venner besøker en karnival hvor Dr Caligari har en utstilling som inneholder en "søvngjenger"som heter Cesare som våkner kun ved Caligaris kommando og kan svare på hvilket som helst spørsmål.

den ene vennen lurer på når han skal dø, og får svaret : I morgen ved soloppgang !

Dette skjer selvsagt med hjelp av Cesare under Caligari's ordrer. Flere personer dør under denne hendelsen. Og da de endelig følger etter Caligari finner de ut at han er direktør ved et psykiatrisk behandligshjem.

Caligari blir lagt inn i en celle, og helten våkner til at alt er en fantasi og han er den sinnsyke.

 

Dette er jo Lynch materiale uten tvil, dette med at hva en tror er virkelighet, er faktisk en drøm. Mistenker at dette er noe Burton liker også.

 

En trer inn i de gales verden, hvor alt er snudd på hodet og samtidig sitter jeg igjen med en følelse av ubehag. Som etter en våkner etter å ha hatt et mareritt, eller sett Lost Higway av Lynch.

 

Filmens budskap slike jeg forstår det må være noe med den politiske situasjonen etter første verdenskrig. Tyskland må nedruste og folk sulter. Og bare venter på at en reel politiker skal komme på banen og rydde opp *KREMT !

 

Anyway….

 

Tyskerne har et noe dårlig forhold til myndighetene vil jeg tro, og at en fornyelse er ønsket. De lever i en gal gal verden i deres øyne og vil at politikerene skal våkne.

 

Scenene er laget mørke og uvirkelige, slik en verden en ville tro ser ut hos en gal mann. Forvridde og overdrevne sett. Noe som fikk meg til å tenke på da Burton laga gode filmer…Beetlejuice eller da han produserte Nightmare Before Christmas anyone !

 

Mørk belysning, tung mørk makeup, vakker foto som får en til å føle at en er i en skikkelig fu%/¤d verden. En film som er obligatorisk for tilhengere av tysk ekspresjonisme !

 

En flott film, men ikke min aller største favoritt innen denne stil eller sjanger. Den lider av noen snarveier som jeg synes kunne vært mer spennende. Virker som de har hatt det travelt med å gjøre filmen ferdig. Da spesielt tenker jeg på jaktscenen hvor de følger etter somnambulisten Cesare som er historiens Frankenstein evt. Dracula. Den føles altså noe forkortet. Om det er hensikt eller en produseraffære vet jeg ikke.

 

Foretrekker Langs Metropolis og Murnaus Nosferatu

 

4/5

 

Neste film : Way Down East (1920)

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f1/Waydowneast1.jpg

 

 

 

1001 film # 8 - Way down east (1919)

 

Regi : D.W. Griffth

Med : Lillian Gish, Richard Bartlemess

145 min, stumfilm drama

 

Nok en film av D.W. Griffith, og etter min mening den beste filmen hans rent skuespillermessig.

 

Plot: (inneholder spoilere)

 

Anna (Lillian Gish) er en fattig landspike som blir lurt inn i et falskt ekteskap av den bortskjemte og egoistiske Lennox. Han stikker av etter å ha gjort henne gravid.

 

Babyen blir syk og dør, og hun går fattigslig fra dør til dør etter jobb, til hun får jobb hos Squire Bartlett, sønnen hans David forelsker seg, men hun er litt mannevond etter drittsekken Lennox og gir ham en iskald skulder.

Lennox dukker opp og ber henne om å stikke av, men hun nekter fordi om hun ikke skal avsløre fortiden deres.

 

Sladrekjerringa Martha finner ut om Anna's fortid og avslører det til Squire Bartlett som kaster Anna ut i en hylende snøstorm.

David redder henne, og så gifter de seg...Happy ending...

 

Et gjensyn med Gish og Barthelmess, urettferdighet er fortsatt på agendaen. Gish spiller Anna Moore som forelsker seg og blir forlatt av mannen i gravid tilstand. Utstøtt fra samfunnet og ikke minst uønsket. Noe en virkelig føler henger over hele filmen, Moores frustrasjon er til å ta å føle på.

 

En scene som kommer til å hjemsøke meg til den dagen jeg dør er uten tvil når hun oppdager at babyen dør i armene hennes. Hun kjenner at fingrene er kalde og desperat prøver å blåse liv i dem.

 

Resten av filmen og da spesielt den delen etter scenen hvor barnet dør, ble et noe antiklimaks for meg. Slapstick humor, teite hillbillys etterfulgt av mer drama hvor hun blir kastet ut sin fortid som er noe frovridd i øyene til en pietistisk vertinne hvor hun bodde. Rømmer ut i sneen, havner på et snødriv som tar henne med nedover elven, for så å bli reddet av mannen hun elsker.

 

Den humordelen av filmen føler jeg har noe med publikums forventninger og hva kanskje Griffith og produsentene ville utsette publikum for…blir det for trist ? bør vi muntre dem opp ? osv osv.

Scenen hvor hun ender opp i elva, er et stykke tidlig stuntarbeid, Gish ble aldri helt frisk etter denne filmen pga vannets temperatur.

 

Filmen er fritatt for Griffith's eksentriske galskap for typiske guddommelige inngrep (Gud som taler til massen, og engler og jesus taler osv osv.) Noe som er veldig typisk i hans filmer.

 

En av mine favoritter fra Griffith, og den beste rent prestasjonsmessig fra skuespillerenes side.

 

Lider litt av det antiklimakset jeg nevnte over, ellers en flott film

 

4/5

 

Neste film : Within Our Gates (1919)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Bra prosjekt, men er det virkelig nødvendig med egen tråd for hver film?

 

 

gjør det mer oversiktlig. siden det foregår heller lite her inne så gjør det ikke noe. kommer heller ikke til å poste hver dag.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra prosjekt, men er det virkelig nødvendig med egen tråd for hver film?

 

tenkte å ta 10 filmer per tråd, men ble rådet til å ta en per tråd, synes selv dette var en god ide siden da er det enklere å søke opp filmene i ettertid..

 

fin signatur btw...liker Tom veldig godt

Link to comment
Share on other sites

 

fin signatur btw...liker Tom veldig godt

 

Takk! Jeg tror ikke det vil bli særlig vanskeligere å søke seg frem til filmene om du tar 10 (eller flere) per tråd. Jeg syns det er mer problematisk å fylle opp dette underforumet med én tråd per film, det er tross alt snakk om 1001 filmer hvis du fullfører prosjektet. Guido holder på med et lignende prosjekt, der han har satt seg som mål å se TSPDTs topp 250 filmer. Han har samlet alt dette i én tråd, noe som fungerer veldig bra.

 

EDIT: Hadde forøvrig vært gøy å se mer aktivitet fra deg også i andre områder på forumet. :) Skulle gjerne sett en liste fra deg i forumkåringen vi holder på med nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...