Jump to content

1001 filmer du må se før du dør


Mifune
 Share

Recommended Posts

heisann filmelskere...

 

jeg driver for tiden med et prosjekt på vg debatt hvor jeg ser samtlige filmer fra Jay Schneiders bok 1001 filmer du må se før du dør. Etter å ha sett filmene så skriver jeg ned litt synspunkter og fakta om filmene. I håp om at folk her inne er mer interessert i disse filmene enn inne på vgnett og at ingen her inne har gjort dette før lurer jeg på om dette kunne være av interesse. Håper på å få litt mer aktivitet da mange ikke har sett 90 % av filmene jeg har sett til nå.

 

har nå kommet til # 262, men begynner med nr 1 her inne.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

vil på forhånd advare mot spoilers, og at kortfilmer/tidlige stumfilmanmeldelser kan ha mindre enn 600 ord...håper dette går greit for moderator

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/A_Trip_to_the_Moon_poster.jpg

 

1001 film # 1 – Le Voyage Dans La Lune (1902)

Alternativ tittel : A Trip To The Moon

 

Regi: Georges Méliès

Med : Victor Andre,Bleuette Bernon

14 minutter, stumfilm, science fiction,

 

Basert på Jules Vernes bok med samme navn

Handler om en gruppe astronomer som tar turen til månen ved å blit skutt ut av en kanon, innen i en kapsel.

ok, jeg er sci fan, så denne falt i smak.

Meliere's bakgrunn i teateret kommer tydelig frem med sine fantastiske sett. Han var i tillegg til å være skuespiller, forfatter og regissør, en tryllekunstner. Han brukte bl.a. dobbel eksponering og glidende bildeoverganger. Effektene må ha satt ut publikum på den tid, mye av effektene kan jo se at blir brukt i nyere filmer.

 

Filmen ble restaurert i 2002, da de fant en filmrull liggende i en låve. Den inneholdt glemte scener, blant annet scenen hvor astronomene kommer tilbake og får et celebert mottagelsesrituale.

Settene er så fantasifulle at det er tydelig filmkunst var noe helt annet da. I dag hvor inntekt er førsteprioritet og blasse dataeffekter styrer fantasiløse manuskripter så er det bare å drømme seg bort i denne 14 minutter lange film.

Ikonisk scene : Raketten som lander i øyet til ”mannen i månen”

 

Virkelig en film som vekker fantasilysten hos publikum, og en sitter og vil egentlig ha mer.

 

5/5

 

Neste film : The Great Train Robbery (1903)

post-8619-1283142285705_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Savner litt mere din mening om filmen i anmeldelsen, og hadde det ikke vært bedre å samle alle anmeldelse i 1 tråd, istedenfor å lage ny tråd for hver film. Ellers enig med det du skriver, meget artig film.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Savner litt mere din mening om filmen i anmeldelsen, og hadde det ikke vært bedre å samle alle anmeldelse i 1 tråd, istedenfor å lage ny tråd for hver film. Ellers enig med det du skriver, meget artig film.

 

må innrømme at tanken om å samle alle på en tråd hadde vært en ide, eneste som er litt kjipt er hvis en skal søke opp en av disse filmene så må en lete etter den i en svært svært lang tråd. Har ikke lyst å sabotere forumet med masse tråder og kommer til å bremse litt ned og ikke minst som du sier ha mer input om mine følelser og meninger ang. den filmen.

 

hva med om jeg kjører 1001 film # 1 - 20 i en tråd osv...er det en bedre ide ?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Velkommen, Mifune (Mifune fra VGD i presume?) - Jeg er Cyph som ga bort fine invitasjoner for en liten stund siden... ;)

 

Og morsomt prosjekt!

 

 

heisann !!

 

takk for invite'n, noen filmer er umulig å få tak på, med mindre en må ut med 300-400kr for en slitt vhs..det hjalp karagarga med.

Link to comment
Share on other sites

 
Føreslår at du tek ein film per tråd, slik du hadde tenkt. Meir oversiktleg, og kan skape meir diskusjon om filmane. Er vel også såpass lite som skjer på anmeldingsforumet, så fleire trådar der gjer ingenting!
Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Great_train_robbery_still.jpg

 

1001 film # 2 – The Great Train Robbery (1903)

 

Regi: Edwin S Porter

Med : Justus D Barnes, Gilbert M Anderson

 

12 minutter, Stumfilm Western

 

Litt vanskelig å sette karakter på denne med tanke på at det er en stumfilm, men her kjører vi innlevelsesfaktor

Det tar litt tid før en klarer å ”like” stumfilmer, de krever så mye mer av publikum, ser du ikke på skjermen i noen sekunder er mye av handlingen,de emosjonelle stadiene en karakter går gjennom osv osv.

 

Rent teknisk er den kanskje noe utdatert, hoppende scener og det går en stund mellom tekstene som forklarer hva som skjer i den og den scenen. 12 minutter lang, og jeg ble litt utålmodig. Skuespillet er vel egentlig ikke noe særlig å anmelde, her er følelser vist med fektende hender og tøff gange (who’s the bad guy ?)

 

Se den for den innovative delen, redigeringen og kamerateknikker som ”on-location” var banebrytende. Og ikke minst håndmalte scener.

Den store diskusjonen ang. TGTR er om det virkelig er den aller første westernfilmen. Den var uten tvil nyskapende pga at den hadde en sammenhengende fortelling med forskjellige scener.

 

Ikonisk scene : en av ranerene som fyrer mot lerretet og skaper illusjonen om at publikum var "med" i filmen. Da filmen kom i 1903 var denne scenen mer skremmende og enkelte trodde at noen skjøt mot dem i virkeligheten. Enkelte utgivelser er denne i farger.

 

4/5

 

Neste film : The Birth Of A Nation (1915)

Link to comment
Share on other sites

 
Kjekt prosjekt, men - som andre her har sagt før - ta og samle anmeldelsene dine i én tråd. Å skulle lage en ny tråd for hver film blir i meste laget, da man i så tilfelle nok hadde måttet opprette et eget underforum bare for deg og din 1001 galas. :lol:
Link to comment
Share on other sites

 
 

Velkommen til forumet! Kult prosjekt. Husker jeg kom over denne boka som liten kiddo, det var stort å bla i den.

 

Ikonisk scene : en av ranerene som fyrer mot lerretet og skaper illusjonen om at publikum var "med" i filmen. Da filmen kom i 1903 var denne scenen mer skremmende og enkelte trodde at noen skjøt mot dem i virkeligheten.

 

Dette er vel en myte med skjøre røtter i virkeligheten, som gror ut av oppildna og impulsiv gjenfortelling? Samme med toget til Lumière-brødrene, jeg tror ikke det var så skremmende som rykte sier. Men morsomme anekdoter, som kanskje illustrerer noe, det er det kanskje.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjekt prosjekt, men - som andre her har sagt før - ta og samle anmeldelsene dine i én tråd. Å skulle lage en ny tråd for hver film blir i meste laget, da man i så tilfelle nok hadde måttet opprette et eget underforum bare for deg og din 1001 galas. :lol:

 

Smålig enig. Kan for.eks liste opp alle filmene som er anmeldt i førsteposten, og linke dem alle til innleggene som er utover i tråden.

 

Liker slike prosjekter, skulle ønske jeg hadde "tålmodigheten" til å gjennomføre det. Først og fremst må jeg bli ferdig med IMDB topp 250.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kjekt prosjekt, men - som andre her har sagt før - ta og samle anmeldelsene dine i én tråd. Å skulle lage en ny tråd for hver film blir i meste laget, da man i så tilfelle nok hadde måttet opprette et eget underforum bare for deg og din 1001 galas. :lol:

 

 

joda ser den, men når jeg legger merke til at tråden før jeg i det hele tatt begynte med dette var fra mai i år er det ikke mye som skjer inne på anmeldelses forumet så det er liten skade, skal seff ikke spamme med med mine 1001 tråder, fordelen er at det blir oversiktlig.

 

hadde samme diskusjonen innen på vgd, det blir ikke en ny tråd hver dag...

 

Øy, Mifune, har du tenkt å bare lime inn alle anmeldelsene dine fra vgd? B)

Ja....ja, det skulle du :lol:

 

 

ja gjør forsåvidt det, men "restaurerer" også innleggene med mer meninger og synsinger da de på vgd inneholdt mye fakta osv.

 

Velkommen til forumet! Kult prosjekt. Husker jeg kom over denne boka som liten kiddo, det var stort å bla i den.

 

 

 

Dette er vel en myte med skjøre røtter i virkeligheten, som gror ut av oppildna og impulsiv gjenfortelling? Samme med toget til Lumière-brødrene, jeg tror ikke det var så skremmende som rykte sier. Men morsomme anekdoter, som kanskje illustrerer noe, det er det kanskje.

 

 

hehe mulig det, ser for meg en kinosal, med mye røyk og damp. Publikum består av bigotter og skeptikere av det nye mediaet. Kvinner sitter med trange kjoler og vifter elegant med hendene, menn sitter med tykke barter og sigarer....plutselig kommer den "BANG! BANG!" står på skjermen med store bokstaver. Men mister sigarene i vantro, mens kvinnene løper med armene over hodet og King James bibelen i venstre hånd...FRELS OSS HERRE...FREEEEELS OSSS !!!

 

egentlig synd at disse vitnene er døde for lenge siden og ikke kan testamentere til mine og dine utspill :P

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Birth_of_a_Nation_theatrical_poster.jpg

 

 

1001 film # 3 – The Birth Of A Nation (1915)

Regi: D.W. Griffith

Med :

3 timer, Stumfilm Drama/Krig

 

D.W Griffiths meget kontroversielle film til og med den dag i dag har nok rasistiske undertoner både produksjonsmessig og handlingsmessig til å løfte enhvert øyenbryn ( kanskje ikke Tore Tvedt’s).

 

Diskusjonen har også vært at D.W. Griffith var en mann som var mer opptatt av budskapet, og at produksjonen er et produkt av samfunnet slik det var på den tiden.

 

Mannen som skrev novellene filmen er basert på het Thomas Dixon og var i mine øyne uten tvil lite glad i "freedmen" (frie slaver) BOAN er basert på bøkene The Clansman og Leopard's Spot.

Rent teknisk er filmen uten tvil et underverk, sammen med kinematograf G.W. Bitzer ble mye av teknikkene som er vanlige idag sett på som nyskapende da ( dyp fokus og ansikts close up.)

 

Filmen var også den første filmen som fikk definisjonen "blockbuster"

 

Filmen ble selvsagt protestert mot og klippet i flere byer, selvsagt også forbud mot å vise den var en normal ting. Usa fikk visstnok en KKK "craze" og takket være Griffith så var KKK opp i utrolige 4 mill. medlemmer i 1924. ( vet ikke om det er bare hans feil, men filmen gjorde sitt)

 

Sorte folk ble selvsagt myrdet av hvite påvirkede sjeler som hadde sett filmen, f.eks i Lafayette, Indiana. uten tvil en katalysator for en nasjonvid hat spredning.

 

Må ha vært en opplevelse å være tilstede med dagens øyne under premieren i Atlanta da KKK toget inn som underholdning i gatene.

Masse politisk i farvannet av denne filmen er å lese på nettet.

 

Plottet i filmens første del handler om to familier før/under og etter borgerkrigen, de nordstatlige Stonemans og sørlige Camerons er gode venner , men under krigen finner at de må sloss mot hverandre. En del historiske begivenheter som f.eks Lincolns mord i Ford teateret er tatt med.

 

filmens andre del tar for seg de nordlige "carpetbeggars" og frie slaver og den anarkismen og vold de sprer rundt seg, før de familievennlige og moralske høyrittere som kalles KKK kommer for å redde Sørstatene fra undergrunn.

Uten at jeg forhåpentligvis trenger å overbevise dere om at jeg ikke er i favør av regissørens politiske syn er dette uten tvil en film jeg sent vil glemme.

 

Litt kjedelig i lengden er den, og jeg måtte se den i en togang. En film som anbefales som innkjøring innen stumfilmer og er absolutt obligatorisk materiale til tross for dens lange spilletid. Det skal nevnes at flere av skuespillerene som spiller slaver, altså "sorte"

og da spesielt om de hadde en scene med kvinner i ble altså spilt av hvite folk med "blackface". Noe som var veldig vanlig helt frem til 50-60 tallet, men ikke i så stor grad som på denne tiden.

 

En spennende kuriositet av en film, som på det mest interessante gjenspeiler samfunnet på begynnelsen av 1900 tallet.

 

Lillian Gish som i en mindre rolle her, kom til å bli Griffith's muse i flere av hans mest kjente filmer. Hun er sukkersøten selv, vakker og en av stumfilmenes mest kjente ansikter.

 

Filmen er propaganda i sitt rette element, da slavene får sin frihet og det opppstår en nasjonvid kaos og anarki pga dette, og hvem redder dagen ? THE KU KLUX KLAN !!! uten at det trekker ned, så er jo dette en underholdning, av sort komedie kvalitet.

 

4/5

 

Neste film : Les Vampires (1915)

Link to comment
Share on other sites

 

Enig - premieren på denne skulle jeg gjerne hatt med meg.

 

Det heter forresten ikke carpetbeggars men carpetbaggers, som var en nedsettende term sørstatsfolk brukte om nordstatsfolk som kom flyttende til Sørstatene mellom 1865-77. I sørstatsfolkas øyne var disse yankeene bare grådige opportunister som kynisk utnyttet seieren i Borgerkigen til egen vinning.

 

En carpetbag var en reiseveske laget av gamle tepper - den så omtrent slik ut:

http://i55.tinypic.com/33pee85.jpg

Dette var standardbagasjen til alle nordstatsfolkene som strømmet sørover etter 1865.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Enig - premieren på denne skulle jeg gjerne hatt med meg.

 

Det heter forresten ikke carpetbeggars men carpetbaggers, som var en nedsettende term sørstatsfolk brukte om nordstatsfolk som kom flyttende til Sørstatene mellom 1865-77. I sørstatsfolkas øyne var disse yankeene bare grådige opportunister som kynisk utnyttet seieren i Borgerkigen til egen vinning.

 

 

baggers hørtes mer logisk ut ja.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9c/Lesvampires.PNG

 

1001 film # 4 – Les Vampires (1915)

 

Regi : Louis Feuillade

 

Med : Musidora

 

6 timer lang (for lang) film serie i 10 deler, Stumfilm, Spenning/Action/Thriller

 

Plottet (inneholder små spoilere): journalist Phillipe Guerande etterforsker en kriminell organisasjon som kalles Vampyrene, til tross for de virker som at de har høytstående kontakter er de egentlig dummere enn B-Gjengen på en dårlig dag.

Sammen med sin "sidekick" Mazamette (inspirasjonen til Jaques Clousseau) nøster de opp spor og graver lengre inn i ligaens kriminelle løpebane.

 

En får møte Mons. Moreno som er Vampyrenes rival, og stikker av med det ene byttet etter det andre foran nesen deres.

Seriens mest kjente navn spilles av Musidora som Irma Vep ( Vampire) som til tross for gjentatte mislykkede forsøk alltid er Grand Vampire’s ”mest brukte” gjengmedlem..men hun er tross alt litt sexy og det hjelper litt. Hun er også veldig akrobatisk, og med det hoftepartiet kan det ha vært en utfordring? med mindre en stuntkvinne ble brukt.

 

Filmen tok meg nesten 2 uker å se, fordi den er så jævli lang, men til tider veldig underholdende. Litt James Bond/Batman aktig med fargerike skurker som lider av stormannsgalskap ( Bærbare kanoner osv.)"Akrobatiske" takscener, snikende skygger i mørket og spenning på høyt plan (ihvertfall sett med 1920 talls øyne). Har du tålmodigheten i deg er ikke dette å forakte.

 

Mulig en forgjenger til miniserier. Filmen ble delt opp under visninger slik at folk kom tilbake for neste del en annen dag. Det som trekker ned er at den er noe unødvendig forlenget, og da stappet inn med en haug unødvendige karakterer som ender opp med å forvirre publikum...hvem er han...hvor ?...hva?...fae!!!

 

Situasjoner oppstår i filmene hvor en blir matet med teskjeer og får en god del overflødig informasjon. Filmen kunne ha vært mye bedre om den hadde vært kortet ned til kanskje 2 timer...

 

3/5

 

Neste film : Intolerance (1916)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...