Jump to content

VM-Tråden


blausen
 Share

Recommended Posts

Fotball VM i Sør-Afrika

 

http://www.funnyaccidents.org/wp-content/uploads/2009/09/FunnySportsAccident.jpg

 

 

Jeg føler vi må ha en egen tråd for fotball VM. Nå har jeg sittet og tippet alle kampene hvordan det går, i en 100kroners innsats sak på jobb. På nesten litt klisjeaktig vis tippet jeg uavgjort til full tid mellom Spania - Brazil i finalen, og at Spania står igjen som vinner. Ellers tror jeg ikke på så mange overraskelseslag, men prøver meg på at USA når en kvartfinale. De afrikanske lagene har mye skadetrøbbel, så jeg tror de fleste vil gjøre et skuffende VM. Elfensbenskysten er avhengig av å ha Drogba klar for å gå videre. Har heller ikke troa på mange av de europeiske lagene som kom med, Slovenia, Sveits, Slovakia, Serbia. Merker det er snodig mange lag man vanligvis er vant til som er savnet. Tror Frankrike og Tyskland, muligens Italia, kan være i faresonen for årets vm-flopper, og kan godt ryke ut tidlig.

 

Hva er deres tips til vinnere? Hvem skuffer? Vil Nelson Mandela se sitt hjemland hente trofeet på hjemmebane?

 

En link til vgd-debatttråd om hvilke kanaler kampene går på HER

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 505
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror Brasil vinner, kjedelig nok. Er ikke overbevist om at Spania har klart å kaste mesterskapsforbannelsen helt enda. Jeg så sirkusmålene de scoret i siste treningskamp (mot Polen?), hvis de tror de kan spille på samme måten mot lag som faktisk prøver å forsvare seg tror jeg det kan gå meget galt. Jeg heier som vanlig på Italia, mest pga. av jeg setter pris på den taktiske sluheten og kynismen deres, men selvfølgelig også fordi de er så universelt mislikt. Virker dog ikke som denne utgaven av laget er det sterkeste. Mest holoi komme det garantert til å bli med Argentina og sjefstulling Maradona. Det kommer nok til å bli underholdende, men kan aldri tenke meg til at de kommer til å vinne.

 

Er det sånn, som jeg forstår det, at jeg hvis jeg kjøper TV2 Sumo sportsabonnement + sportspakken til Viasat Sport, så får jeg streame alle kampene på nett, ikke noe mer jeg trenger å bakse med?

Link to comment
Share on other sites

 

VM!!!!!

Ventet lenge på morgendagen, ja.

Men jeg må nok være uenig med deg, blaus. For å begynne et sted: Elfenbenkysten. "Avhengig" av Drogba....tja, han er jo kjekk å ha, men de har også gode spillere som Boka, 2xToure, Gervinho, Kalou, Dindane, Demel, Romaric, Keita og Eboue som alle spiller på storlag i Europa. Men de er "desverre" i en kjip gruppe. Jeg får håpe at Portugal ryker ut da. Jeg var svak for de før, men jeg får meg ikke til å håpe på seier for lag med C.R i start-11ern.

De mindre kjente europeiske: Slovenia er i en ganske åpen gruppe og er ikke så halvgærne, Serbia tar nok 2.plassen i gruppe D, samme kan Slovakia gjøre i F, mens Sveits nok skal slite litt selv om den gruppa heller ikke er så vrien, vet ikke mye om Honduras, mens Chile nok er favoritt til å ta 2.plassen. Tror heller at lag som Danmark, Hellas og Frankrike vil slite.

Mine favoritter?

Hmmmm, kjedelig nok så tror jeg på Spania. Maradona er jo spinnvill, og Brasil har bommet litt i uttaket. England er en "dark horse", samme med Nederland. Og så tror jeg jo litt på Elfenbenkysten, dette er nok den siste sjansen for deres "gylne" generasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er det sånn, som jeg forstår det, at jeg hvis jeg kjøper TV2 Sumo sportsabonnement + sportspakken til Viasat Sport, så får jeg streame alle kampene på nett, ikke noe mer jeg trenger å bakse med?

 

Svensk TV er din venn

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg satt sammen noen tips i en annen sammenheng og fletter de inn her:

 

Group A: Mexico, France

Group B: Argentina, South Korea

Group C: England, USA

Group D: Germany, Serbia

Group E: Netherlands, Denmark

Group F: Italy, Paraguay

Group G: Brazil, Portugal

Group H: Spain, Chile

 

Round of 16:

South Korea beat Mexico

England beat Serbia

Argentine beat France

USA beat Germany

Netherlands beat Paraguay

Brazil beat Chile

Italy beat Denmark

Spain beat Portugal

 

Quarter Finals:

England beat South Korea

Netherlands beat Brazil

USA beat Argentine

Spain beat Brazil

 

Semi Finals:

Netherlands beat England

Spain beat USA

 

Third Place:

England beat USA

 

Final:

Netherlands beat Spain

Link to comment
Share on other sites

 

Svensk TV er din venn

 

Kan jeg streame svensk TV på nett? Spent på hvordan Viasat funker på nett. TV2 Sumo har jeg hatt abonnement på før, det funker som fjell.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Nei. Jeg kommer nok til å se en del på pub, men det er greit å streame hjemme når jeg ikke gidder å gå ut døra. Funket strålende sist EM.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Kan jeg streame svensk TV på nett? Spent på hvordan Viasat funker på nett. TV2 Sumo har jeg hatt abonnement på før, det funker som fjell.

 

Har kjøpt ein del CL-kampar gjennom Viasat On Demand. Har fungert greitt.

 

Sjølv har eg Viasat4 og TV2. Det får bli pub/besøk/nett på dei kampane eg ikkje får inn, men vil sjå.

 

Elles har eg ordna meg fint med boligbygging og ungeføding no i løpet av den neste månaden. Skuffa over meg sjølv over kor dårleg eg har planlagt..

Link to comment
Share on other sites

 

Og så heier jeg selvsagt på Nord-Korea, men det sier seg jo selv. Tenk hvis Sør-Korea og Nord-Korea skulle møtes!

 

Hadde vært noe, men de har spilt et par ganger i kvalifiseringen til VM. Ingen kamper i Pyeongyang, riktignok, fordi Nord-Korea nektet å heise det Sør-Koreanske flagget. Synd, kanskje, da stadion i hovedstaden er verdens største.

Link to comment
Share on other sites

 

Årets happening, såklart. Nå er det ikke mye rom for film! Tror og håper på Spania.

 

Tippetips for morgendagen? Ikke akkurat de enkleste kampene å slenge inn noen kroner på, Frankrike er som kjent en historie for seg selv, og kommer nok til å få problemer med Uruguay, som ikke bare har en angrepsduo bestående av den hyperaktive Ajax-angriperen Suárez og Forlán, en traver for oss som følger spansk fotball med argusøyne, men et småpent stopperpar i Diego Lugano og Diego Godín. Tror på en knapp ettmålsseier til Frankrike, men det blir med det. Sør-Afrika mot Mexico er rått parti på papiret: Aguirre har fått det til å svinge etter elendige Eriksson-resultater, men 'Bafana Bafana' har hjemmepublikumet i ryggen, så vidt jeg husker ingen tap på de siste tolv matchene og tross alt en og annen akseptabel spiller i Mokoena, Sibaya, Pienaar som kommer rett fra en kjempesesong i Everton og ikke minst Booth!

 

Sør-Afrika - Mexico 1-1

Uruguay - Frankrike 1-2

 

Vi må da ha en tippekonk her? Noen som er med meg?

 

Er ikke overbevist om at Spania har klart å kaste mesterskapsforbannelsen helt enda. Jeg så sirkusmålene de scoret i siste treningskamp (mot Polen?), hvis de tror de kan spille på samme måten mot lag som faktisk prøver å forsvare seg tror jeg det kan gå meget galt.

Mesterskapsforbannelsen, yeah, men Spania har ikke akkurat slitt mot noen lag uansett spillestil siden Aragonés fikk det til, og under Del Bosque har de enda flere strenger i angrep.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Spania står nok frem som den fremste favoritten ja, høyt nivå i alle ledd.

Tror også Argentina kommer til å slå godt fra seg, selv om Maradona ikke er den største taktikeren vil han nok være en enorm motivator for spillergruppa.

 

Selv har jeg ingen spesielle lag jeg holder med som jeg ville gjort med Norge, men liker Nederland p.g.a. den offensive fotballen, Italia på grunn av sluheten, samt at den anglofile i meg alltid vil ha en forkjærlighet for England.

Pleier også å holde med Brasil, men når spillere som Ronaldinho, Pato og Diego blir vraket kan man jo lure på hva de holder på med der borte. De som er med bør være vanvittig gode.

 

 

Spådom:

Finale: Spania - England

Vinner: Spania

Toppscorer: Villa

Turneringens spiller: Rooney

Turneringens gjennombrudd: Angel di Maria

Turneringens flopplag: Frankrike

Turneringens overraskelse: Serbia

Link to comment
Share on other sites

 
Pleier også å holde med Brasil, men når spillere som Ronaldinho, Pato og Diego blir vraket kan man jo lure på hva de holder på med der borte. De som er med bør være vanvittig gode.

Dunga vet hva han holder på med.

 

Stramt organisert i alle ledd, ballsikre og defensivt godt rustet. Pluss på verdens beste målvakt og en stopper som gikk 386 minutter uten å lage et frispark, og du har en sterk utfordrer.

 

Da får det være at det ikke er fri flyt og leken 1970-fotball — men teamwork over stjerner. Og det er ikke akkurat manko på verdensklassespillere nå heller.

Link to comment
Share on other sites

 
Når fikk vi sist en verdensmester som IKKE er stramt organisert og taktisk disiplinert? Argentina i 1986? Jeg husker egentlig ikke hvordan det laget fremsto, utenom Maradona. De lekne lagene blir alltid slått ut i kvartfinalen, når det begynner å bli alvor.
Link to comment
Share on other sites

 

Vinner: Brasil

Toppscorer: Villa

Turneringens spiller: Fabiano

Turneringens gjennombrudd: Marek Hamsik

Turneringens flopplag: Frankerike

Turneringens overraskelse: Serbia og Uruguay

Link to comment
Share on other sites

 

Zann:

 

Det er veldig sant, med Italia og Lippi friskt i minne, men bak spanjolenes publikumsvennlige spillestil ligger et knallsterkt fundament til grunne, og jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror Spania blir for lekne? Jeg ser at de har tolv innslupne mål på de sytten siste kampene, og selvfølgelig er det ikke helt optimalt, men Brasil har kun to mindre mål imot på like mange kamper opp mot kickoff i Sør-Afrika. Begge lag har hatt en del lette og et par tøffe matcher. Man har hørt det før — Spania har som kjent kun en bronsefinale å vise til historisk sett, og dette blir i så måte ikke første gang man maser om at "det skal bli annerledes", det er ikke den første gyldne generasjonen — men jeg ser ingen svakheter i noen ledd, og om ankepunktet er at de er et av disse lekne lagene som ikke organiserer seg stramt nok, blir ikke det for tynt med tanke på hvor godt de faktisk organiserer seg? Spania slapp inn tre - TRE - mål på veien mot gull i EURO 2008, ingen etter gruppespillet, Confederations Cup er en saga blott og Del Bosque har formet laget til et desto mer dynamisk og desto mer samkjørt, og hepp, disiplinert et. Jeg tror de tar gull i år.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har ikke sagt noe om at Spania er for lekne. Jeg vet egentlig ikke så mye om dem, utenom at de har vært massivt hypet på forhånd og vært favoritter tidligere også. Tradisjonelt sett er det jo ikke noe godt tegn å se veldig imponerende ut i månedene før turneringen starter, men vi får se. De fleste statistikkreglene må jo uansett skrives om siden dette foregår i Afrika for første gang.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Måtte toppe VM-feberen med å se en sånn Fifa World Cup dvdboks jeg kjøpte for en stund siden. Herlig å mimre litt, syns jeg. Minnene fra USA VM. Sene netter der overraskelseslag som Romania og Bulgaria spilte skjorta av både tyskere og argentinere. Romario og Bebeto. Svenskene. Flotte greier.

 

Husket svært lite fra VM i Japan og Sør-Korea merker jeg. Var noe tungt over å måtte stå opp tidlig for å drasse seg bort til Rosendal puben. Sporadisk med kamper som ble sett, mye hårreisende dommere, og sør-koreanere som aldri gikk tom for kondis. Stort sett oppsummering fra 2002.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...