Jump to content

Western


Kiddo
 Share

Recommended Posts

http://i49.tinypic.com/2gtau0n.jpg

http://i46.tinypic.com/2hywhs8.jpg

http://i50.tinypic.com/15fyib.png

 

 

Ok, målet med denne ’kåringa’ vil bli noe annerledes enn tidligere kåringer. Jeg er ikke interessert i en endelig liste, en 'diskuterfilms favorittwesterns'. Jeg er kun interessert i individuelle lister. Målet er å se og snakke om westernfilmer. Så ønsket mitt er egentlig at dette ikke skal bli en kåring der man gir stemmer, men en tråd for snakk om westernfilmer, der individuelle topplister fungerer som kilder til tips og nytelse og irritasjon.

 

Jeg oppfordrer til en så lang liste som du bare gidder, så lenge du synes filmene du lister opp er veldig bra (hva du enn legger i veldig bra). Hvis du ikke har sett over hundre westerns, anbefales vel en toppliste med max. 20 filmer, men du står altså fritt. Har du sett 22 filmer som du synes er veldig bra, så oppfordrer jeg til å liste opp 22 filmer. Koser du deg med litt ecstasy og ser en westernfilm som regnes som en av tidenes dårligste, og du har en helt fantastisk opplevelse og synes den er veldig bra, så for all del: list den opp!

 

 

--

 

Bittelitt om westernfilmen som sjanger:

 

The Great Train Robbery (1901) regnes ofte som den første westernfilmen. Det er ingen tvil om at det (i filmsammenheng) er en gammal sjanger.

 

Westernfilmens ikonografi, tinga som okkuperer mise-en-scenen (det som er i bildet), gjør det lettere å identifisere sjangeren enn mange andre sjangre, epoker og tendenser i filmhistorien. Melodrama og noir, f.eks., har lettere for å gli unna en holdbar karakterisering. Selv om trenchcoats og mørke bakgater går igjen i noir'ens ikonografi, er det også ting vi ser rundt oss på vei hjem fra en sliten bytur, for ikke å nevne i andre sjangre og epoker. Det er ikke like ofte vi ser Colt-revolvere på tå hev og prektige, unge babes på hest og kjerre.

 

Det er også noen (mer eller mindre) klare tematiske kjennetegn ved sjanger'n. Jim Kitses gjorde en studie i 1969, der han kartla en gruppe med ”shifting antinomies” (en motsetning mellom to argument, regler, prinsipper eller konklusjoner som virker like nødvendige og fornuftige). Her er noen av de:

 

The Wilderness – Civilisation

The individual - The Community

Freedom – restrictions

Honour – institutions

Selv-knowledge – illusion

Integrity – compromise

Self-interest – social responsibility

Solipsism – democracy

Nature – Culture

 

http://i49.tinypic.com/6qb3o9.png

 

Mange av disse kategoriene kan dog lett overføre til andre sjangre (ja, en fyr ved navn McCarty beskriver faktisk gangsterfilmen som “the modern continuation of the Western – a story the Western had grown too old to tell”, og Barry Langford argumenterer videre for det synet når han skriver: ”Both [genres] distil material history into a narrative paradigm, character types and typical settings that reshape historical experience into meaningful aesthetic form. The gangster is the man of the city as the cowboy is the man of the frontier”), men ser man de sammen med de ikonografiske kjennetegna som jeg såvidt snakka om oppi der et sted, så er vi kanskje på vei et sted.

 

Som sikkert er åpenbart for de fleste, og som Langford antyder inni den lange parentesen min, avbilder westernfilmen en verden som hører like mye hjemme blant "kulturelle myter" og "ideologiske nødvendigheter" som i en historisk virkelighet. Og flere (kanskje ofte revisjonistiske, men ikke nødvendigvis - The Man who Shot Liberty Valance f.eks., tematiserer jo tydelig forholdet mellom 'myter' og 'virkelighet') westernfilmer har jo adressert dette innimellom (og i) skudduellene, whiskydrikkinga og salongdameflørtinga. Vi har jo også de filmene som latterliggjør hele dritten - Lemonade Joe står som et fint eksempel. Men uavhengig av en westernfilms 'natur' (klassisk, revisjonistisk, parodisk), kan vi vel si at den er i dialog med de ikonografiske konvensjonene (hester, Colt-pistoler) og de tematiske interessefelta (The Wilderness – Civilisation, Self-interest – social responsibility) Kits lister opp.

 

--

 

Da er det bare å begynne å se westernfilm! Og ser du en film, men ikke føler for å skrive noe om den, er det bedre å poste tittel, et bilde og "bra", "middels" eller "dårlig" enn å ikke poste noe. Her er tips viktig, for det finnes mye western, og mye dårlig (mistenker jeg), så det gjelder å tipse om gullet blant gråsteinen, vannkildene i ørkenen. Tips og diskusjon - viktig shit. Da gir jeg kaffekoppen videre...

 

http://i47.tinypic.com/2i6glxg.png

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Dette er virkelig hva jeg vil kalle En Bra Førstepost™ (og tråd generelt). Knallbra initiativ (og konsept); det er jo tross alt (som Angeneleno skrev i Frankrike-tråden) stunden mens vi holder på som er morsom, og ikke selve resultatet. Så måten det har blitt gjort på her, ser ut til å være friskt. Krem!
Link to comment
Share on other sites

 

Dama er Olga Schoberová. Filmen er Lemonade Joe. En ellevill film som er verdt å se av flere grunner, blant annet Olga.

 

 

http://i50.tinypic.com/28clvya.jpg

http://i46.tinypic.com/2h7gqrt.jpg

http://i48.tinypic.com/29o67it.jpg

 

 

 

Cyph: Setter pris på entusiasmen.

 

Jeg er åpen for å ha en kåring om det er skikkelig stemning for det altså, vi kan godt drøfte det. Om vi skal ha en frist for 'listeinnleveringer' osv. Men jeg synes bare denne tråden kan leve og vandre (så lenge)...

Link to comment
Share on other sites

 

Flotte greier!

 

Jeg tjuvstartet litt tidligere i dag:

La resa dei conti (The Big Gundown; Sollima, 1966)

En western etter min smak. Jonathan 'Colorado' Corbett (Lee Van Cleef) tar opp jakten på en meksikansk outlaw som er beskyldt for å ha voldtatt og drept en 12 år gammel jente. Flotte landsskapsbilder i samspill med stemningsfulle toner fra Ennio Morricone, høy body count, heftige shoot-outs og mørk humor. Down and dirty-spaghetti western av beste sort.

 

 

http://img12.imageshack.us/img12/1728/vlcsnap2010053019h42m37.png

http://img215.imageshack.us/img215/1232/vlcsnap2010053019h38m15.png

http://img94.imageshack.us/img94/1887/vlcsnap2010053019h36m28.png

Link to comment
Share on other sites

 
 

Dama er Olga Schoberová. Filmen er Lemonade Joe. En ellevill film som er verdt å se av flere grunner, blant annet Olga.

 

Takk, takk. Da prøver jeg igjen! Hvilken film er det første bildet fra?

Må finne meg noen "indianer"-filmer og filmer med saloon-scener å kose meg med, jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Bra tiltak! Og en flott introduksjon! Skal prøve å få sett mye av både western og fransk film i sommer.

Her er en liste over mine toppfilmer (og ja, det er vel ingen overraskelse at Leone er på topp....):

 

1. Dead Man (Jarmusch, 1995)

2. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (Leone, 1966)

3. C'era Una Volta il West (Leone, 1968)

4. Per Qualche Dollaro in Più (Leone, 1965)

5. Butch Cassidy and the Sundance Kid (Hill, 1969)

6. El Topo (Jodorowsky, 1970)

7. Bring Me the Head of Alfredo Garcia (Peckinpah, 1974)

8. The Man From Laramie (Mann, 1955)

9. McCabe & Mrs. Miller (Altman, 1971)

10. Winchester '73 (Mann, 1950)

11. The Treasure of the Sierra Madre (Huston, 1948)

12. Tombstone (Cosmatos, 1993)

13. The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford (Dominik, 2007)

14. The Ox-Bow Incident (Wellman, 1943)

15. Little Big Man (Penn, 1970)

16. Forty Guns (Fuller, 1957)

17. Giù la Testa (Leone, 1971)

18. Seven Men from Now (Boetticher, 1956)

19. Rio Bravo (Hawks, 1959)

20. Il Grande Silencio (Corbucci, 1968)

 

 

I tillegg har jeg Faccia a Faccia (1967) liggende....

Link to comment
Share on other sites

 

Et tips til alle som vil ha noe litt utenom det vanlige

 

Red Sun / Soleil Rouge (1971)

 

http://www.leninimports.com/ursula_andress_red_sun_dvd_cover.jpg

 

En samurai (Toshiro Mifune), en cowboy badass (Charles Bronson) og en dust (Alain Delon) i en og samme film. WOAW!

 

Det skal sies den ikke levde opp til mine forventinger, men kult cast er det jo.

 

 

 

Min "Liste" - Rangering får komme senere.

Il buono, il brutto, il cattivo

Rio Bravo

My Darling Clementine

The Ox-Bow Incident

The Man Who Shot Liberty Valance

El Topo

C'era una volta il West

The Treasure of the Sierra Madre

Red Sun

Per qualche dollaro in più

 

Edit: Damn, må få meg Red Dead Redemption til uka. Dette var dråpen.

Link to comment
Share on other sites

 

01. McCabe & Mrs. Miller (Altman, 1971)

 

McCabe & Mrs. Miller er en fantastisk film, men er det egentlig en western? Altså, foruten tidsperioden ser jeg ikke så mange typiske sjangertrekk. "One of Altman's naturalist films, the director called it an "anti-western film" because the film ignores or subverts a number of Western conventions." Men kanskje en film som er viktig å nevne i denne tråden fordi den er så utypisk. Ikke at jeg liker å sjangerhore heller. Nei huff. Det samme kan vel sies om Dead Man, men den leker vel litt mer med konvensjonene i motsetning til å gå dem stikk imot.

 

Jeg trenger uansett å se mer western.

Link to comment
Share on other sites

 
Joda, de tradisjonelle western-spillereglene blir snudd på hodet, men er ikke anti-western en subgenre til western-filmen? Wikipedia deler anti-western inn i tre hovedkategorier: spagetthi westerns, red western og Hollywood Revisionist Westerns, der McCabe plasseres under sistnevnte.
Link to comment
Share on other sites

 

Cirka-liste:

 

1. Il buono, il brutto, il cattivo (1966)

2. C'era una volta il West (1968)

3. Rio Bravo (1959)

4. The Wild Bunch (1969)

5. McCabe & Mrs. Miller (1971)

6. Johnny Guitar (1954)

7. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

8. Dead Man (1995)

9. El Topo (1970)

10. High Noon (1952)

11. For a Few Dollars More (1965)

12. A Fistful of Dollars (1964)

13. Il grande silenzio (1968)

14. The Searchers (1956)

15. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

16. Unforgiven (1992)

17. The Treasure of the Sierra Madre (1948)

18. The Magnificent Seven (1960)

19. Bad Day at Black Rock (1955)

20. The Proposition (2005)

21. The Outlaw Josey Wales (1976)

22. Day of Anger/I giorni dell'ira (1967)

23. Pale Rider (1985)

24. Rio Grande (1950)

25. Duck, You Sucker (1971)

26. High Plains Drifter (1973)

27. My Name Is Nobody (1973)

28. Pat Garrett and Billy the Kid (1973)

29. They Call Me Trinity (1971)

30. The Ballad of Cable Hogue (1970)

 

 

Høyest opp på "skal få sett"-lista:

 

Stagecoach

Red River

One-Eyed Jacks

Django

Bring Me the Head of Alfredo Garcia

My Darling Clementine

Hud

Winchester '73

The Gunfighter

Link to comment
Share on other sites

 

Joda, de tradisjonelle western-spillereglene blir snudd på hodet, men er ikke anti-western en subgenre til western-filmen? Wikipedia deler anti-western inn i tre hovedkategorier: spagetthi westerns, red western og Hollywood Revisionist Westerns, der McCabe plasseres under sistnevnte.

 

Det er jo en postmoderne western som kritiserer aspekter ved den tradisjonelle western. Revisionist Western er også en måte å si det på, men jeg foretrekker postmoderne. Uansett så har du rett; McCabe er en westernfilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Utenkelig at McCabe ikke er en westernfilm ja.

 

Vet ikke hvor delaktig jeg blir her, føler et par dypdykk i den klassiske amerikanske filmen hadde passet bra med dette. John Ford og disse kara. Forøvrig en fantastisk førstepost kiddo, likte oversikten over forskjellene mellom the wilderness og civilisation, pent pent!

 


  1.  
  2. McCabe & Mrs. Miller
  3. The Good, the Bad and the Ugly
  4. The Man Who Shot Liberty Valance
  5. Ride Lonesome
  6. Once Upon a Time in the West
  7. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
  8. Stagecoach
  9. My Darling Clementine
  10. The Ox-Bow Incident
  11. The Searchers
     

Link to comment
Share on other sites

 

http://img14.imageshack.us/img14/1039/vlcsnap2009101100h41m52.png

http://img29.imageshack.us/img29/4720/vlcsnap2009101101h00m20.png

 

Min liste ville sett ca. slik ut:

01 Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)

02 El topo (1970)

03 Unforgiven (1992)

04 C'era una volta il West (1968)

05 Per qualche dollaro in più (1965)

06 Per un pugno di dollari (1964)

07 Il grande silenzio (1968)

08 Il mio nome è Nessuno (1973)

09 Limonádový Joe aneb Konská opera (1964)

10 La resa dei conti (1966)

11 Joheunnom nabbeunnom isanghannom/The Good, The Bad, The Weird (2008)

12 Giù la testa (1971)

13 I giorni dell'ira (1967)

14 Condenados a vivir (1972)

15 The Terror of Tiny Town (1938)

 

Har ikke sett for mye western (Imdb sier jeg har stemt på 36 filmer med western-tag, noe som i alle fall er en pekepinn), men det interessante er at jeg nesten ikke har sett en eneste tradisjonell western (i sin helhet i alle fall). Av de 15 filmene ovenfor, er kun 2 amerikanske. Og den ene av de to er en musikal med dverger (hva mer kan man ønske?). Må innrømme at det heller ikke frister særlig mye å utforske de mer tradisjonelle western-filmene, men det er bare å anbefale noen hvis dere tror jeg kommer til å like de. Anbefalinger av western utenom det vanlige taes i alle fall imot med et stort takk.

 

Som dere ser er det mye Leone ute å går. The Good, The Bad and The Ugly er nok min favorittfilm gjennom tidene, og de andre wetsern-filmene hans er svært gode de også. Leone og Morricone er utvilsomt et av tidenes samarbeidspartnere noensinne. Morricones musikk har også løftet en del andre filmer et par hakk. Il mio nome è Nessuno/My Name is Nobody og La resa dei conti/The Big Gundown som man finner på listen min, for å nevne noen. I giorni dell'ira/Gunlaw har også et flott musikkspor, selv uten at Morricone står bak.

 

Må stille meg bak Kiddos anbefaling av Limonádový Joe. En virkelig interessant reise av en film. I tillegg må alle sjekke ut Il grande silenzio/The Great Silence med Klaus Kinski.

 

Lista over westerns (imdb-style) jeg har sett:

 

Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)

Dust Devil (1992)

El topo (1970)

Per qualche dollaro in più (1965)

Unforgiven (1992)

C'era una volta il West (1968)

3:10 to Yuma (2007)

800 balas (2002)

Condenados a vivir (1972)

Dust (2001/I)

Giù la testa (1971)

I giorni dell'ira (1967)

Il grande silenzio (1968)

Il mio nome è Nessuno (1973)

Joheunnom nabbeunnom isanghannom (2008)

La resa dei conti (1966)

Limonádový Joe aneb Konská opera (1964)

No Country for Old Men (2007)

Per un pugno di dollari (1964)

The Gold Rush (1925)

The Terror of Tiny Town (1938)

Alferd Packer: The Musical (1993)

Back to the Future Part III (1990)

Blueberry (2004)

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

Django (1966)

Lo chiamavano Trinità... (1970)

Navajo Joe (1966)

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

The Mask of Zorro (1998)

¡Three Amigos! (1986)

Appaloosa (2008)

Dances with Wolves (1990)

Greaser's Palace (1972)

Se sei vivo spara (1967)

Wild Wild West (1999)

Fah talai jone (2000) (Har ikke western-tag på Imdb, men har vel mer western-elementer enn mange andre filmer på listen her)

 

 

Edit: Jeg vil også ha med et par bilder av Lemonade Joe.

Link to comment
Share on other sites

 

1. The Assassination of Jesse James by The Coward Rober Ford

2. Once Upon A Time In The West

3. The Good, The Bad and The Ugly

4. McCabe & Mrs. Miller

5. Dead Man

 

 

Her må det gjøres noe. Anbefalinger, takk! Har notert de mest interessante fra tråden, så får vi se hva jeg peiler meg inn på.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra tråd, og jævlig bra åpningsinnlegg. Synes uansett at vi burde lage en "tradisjonell kåring" av dette, tror kanskje det kan presse frem litt mer aktivitet, og jeg er i hvert fall en av dem som synes de ferdige listene er ganske morro. Og med frist ut sommern er det jo ikke slik at "ja, nå gjør vi oss fort ferdige også dør tråden om 3 uker!"

 

Uansett, når det gjelder western er jeg temmelig på bærtur. Sett altfor lite. Er, som med så altfor mange, Leone-spaghetti pluss noe attåt. Når jeg vil se skikkelig mannefilm går jeg som regel for film noir, men det skal sies at westerns er på en solid andreplass. Koser meg alltid når jeg først setter'e på.

 

Kan kanskje karre meg til en topp 15:

 

1. Dead Man

2. The Good, the Bad and the Ugly

3. No Country for Old Men

4. McCabe & Mrs. Miller

5. Johnny Guitar

6. Once Upon a Time in the West

7. The Man Who Shot Liberty Valance

8. For A Few Dollars more

9. The Proposition

10. Butch Cassidy & The Sundance Kid

11. High Noon

12. A Fistful of Dollars

13. The Wild Bunch

14. Brokeback Mountain (hehehe)

15. A Fistful of Dynamite

 

 

Ellers synes jeg vi gjerne kan ha litt diskusjon rundt The Searchers, for du hinter vel til at du først og fremst vil ha diskusjon her. Jeg kan gjerne bære brannfakkelen, for ærlig talt, det er vel en av de mest oppskrytte kanonene jeg kjenner til. Jeg kan såvidt forstå statusen filmhistorisk sett, men at folk fortsatt kan se på det som en fabelaktig film 50 år etter, skjønner jeg ikke. Datert, smårasistisk, rotete som fy, uten noe karisma. John Wayne i klisjérollen over dem alle. En død film. Fine Ford-landskap selvsagt, men hvor mange andre steder finner man ikke det gjort bedre? Noen hardbarka fans som vil si litt om hva som gjør den så strålende?

Link to comment
Share on other sites

 

Artig at du skulle lage denne tråden dagen før selveste Clinter'n fyller 80! Grattis!

 

http://treebeard31.files.wordpress.com/2009/12/gran-torino-clint-eastwood.jpg

 

 

Jeg har sett alt for lite Western, så her får jeg en gyllen anledning til å gjøre noe med det. Jeg tror ikke jeg har så mye mer enn For A Few Dollars More og A Fistful of Dynamite tilgjengelig av de jeg ikke har sett, så det må jeg også gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

 

Her må det gjøres noe. Anbefalinger, takk! Har notert de mest interessante fra tråden, så får vi se hva jeg peiler meg inn på.

Begynn med de gamle amerikanske westerne. The Man Who Shot Liberty Valance og Rio Bravo kan være gode åpningsfilmer (ikke akkurat noe entusiast selv/ikke så god peiling).

 

Edit: Skal endelig få sett The Searchers, så jeg kan slenge meg på…

Link to comment
Share on other sites

 

To beste opplevelser med western:

 

El Topo på Cinemateket i Oslo for ganske lenge siden. Før Jodorowsky-filmene ble løslatt for salg, så jeg følte meg litt priviligert. Det var stemoren min som tok meg med dit, og jeg hadde med meg en kompis. Ble nesten sjokkert av den gritty åpningen. Husker filmen som en inntrykksbombe, med uendelige tolkningsmuligheter. Jeg ville vite hva alt betydde, vrei og vendte på det i flere dager etterpå. Kameraten min kan sies å ha religionkritisk tolkning som sin spesialitet, har sjelden sett han så ivrig som etter filmen, haha.

 

Dead Man. Jarmusch' beste film med god margin imo. En av de mest lyriske filmene jeg vet om. Likte den i grunn ikke så godt første gangen, den trengte et gjensyn.

 

Har sett lite klassisk western, bortsett fra de Leone-greiene. Once Upon a Time in the West og Dead Man har hatt motsatt ansinitetskurve hos meg.

 

Du har sikkert en anbefaling du Kiddo.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra du starter i gang diskusjon, Uru. Men jeg er ganske lunka til The Searchers, og det er lenge siden jeg så den, så har ikke noe å komme med foreløpig.

 

Takk, takk. Da prøver jeg igjen! Hvilken film er det første bildet fra?

 

Fra Comanche Station (Boetticher, 1960)

Ikke like interessant og fornøyelig som 7 Men from Now. De to har mange likheter (som jeg regner med de fleste av Boetticher/Scott-samarbeidene har, jeg har bare sett disse), men denne mangler den kompakte poesien jeg finner i sistnevnte. Når det er sagt: Det er fine ting her. Når Nancy, dama i sentrum av dramaet, heller whisky på et sår Scott har pådratt seg etter en close encounter med indianere, bryter han – veldig uventa - ut i smerte. Hans stoiske selvbeherskelse tar seg en hvilepause, jeg dro på smilebåndet. Og det er en annen scene, tidlig i filmen, der ’bad guysa’ prøver å temme en hest, som av en eller annen grunn er veldig kraftfull (det har med forutgående scene å gjøre, så mye vet jeg). Uansett, likte denne til en viss grad.

 

Horizons West (Boetticher, 1952)

Da snakker vi! Bra saker. Framinga (’økonomisk’ (au, liker egentlig ikke det ordet) men full av følelse) og mise-en-scenen (full av vibrerende farger) danner en verden der karakterene virker veldig pressa og fanga av omgivelsene, deres miljø, et med ufravikelige krav (i forhold til familie, klasse, moral, respekt osv.) bak den fargerike technicolor-overflata. Robert Ryan er jævlig bra, selvfølgelig, men jeg har sett han bedre. Karakteren han spiller her er for så vidt interessant, men aldri plaga av tvil. Og selv om jeg ikke har sett Ryan i så mye, synes jeg hans fulle potensial kommer best til uttrykk når hans karakterer er i tvil om hvem de er, og når denne tvilen gjennomsyrer hele filmene og hele karakterene (On Dangerous Ground er et godt eksempel). Her spiller han en karakter som er veldig selvsikker og ambisiøs, og selv om Boetticher gjør det klart at ærgjerrigheten gjør ham ’blind’ (for å ty til en klisjè - det må være lov når man omtaler en westernfilm som denne), får Ryan aldri lov til å spille ut karakterens usikkerhet. Han holder maska hele veien gjennom. Dette er ikke nødvendigvis en svakhet for filmen, men det er den eneste forklaringa jeg har på at Ryan ikke er fordømt dritbra, bare dritbra.

 

The Tin Star (Mann, 1957)

Henry Fonda, fy faen for en skuespiller. Her spiller han en ex-sheriff som ender opp med å lære opp en ung, uerfaren sheriff (Perkins) i en liten by prega av uro. Og han gjør mye av filmen. Blikka, tonefallet, utstrålinga – en iskald autoritet som lett veksler over i ektefølt vennlighet. Mann regisserer med stålkontroll, en lignende autoritet: han forteller mye gjennom smarte komposisjoner, som ofte fanger mange mennesker i et bilde. Bruken av et stort vindu i sherifflokalet er et godt eksempel på hans visuelle historiefortelling: her får vi ofte mulighet til å følge med på spenninger inni lokalet samtidig som saker trapper seg opp utafor. Om ikke ekstremt interessant rent tematisk, er denne et godt eksempel på Manns dyktighet som regissør.

 

http://i47.tinypic.com/2mi7wk.pnghttp://i45.tinypic.com/i3ut0p.pnghttp://i47.tinypic.com/2rny9tx.png

 

Yellow Sky (Wellman, 1948)

Denne var helt utrolig, den beste westernen jeg har sett ved siden av McCabe & Mrs. Miller. Filmen åpner med en scene der syv menn rir inn til en by og bestiller et glass whisky på en bar. Over baren henger et maleri av en dame på en hest, sexy og idealisert, og alle stirrer på dette bildet fra øyeblikket de setter føttene sine i baren. Også går de og raner den lokale banken, før de stikker av. Det tar ikke lang tid før de har soldater i hælene, og det som følger er en fantastisk (lengre) sekvens der disse bankranerne rir inn i et øde landskap for å unnslippe soldatene; stadig mer utslitte, og med en nådeløs natur som bare ligger der og venter på at de skal falle om, føres tankene til Aguirre. Menn på jakt etter penger, gull, rikdom… Vandrende i en gold og likegyldig natur. Det er noe med hele stemninga her, og hele denne følelsen av maktesløshet. Grådige folk som vandrer inn i en uvennlig død. Det er fantastisk, og det fører tankene til Herzogs svette mareritt.

 

Men neida, de dør ikke, de finner en by etterhvert. En tom by… Eller, nei, det bor noen der; ei jente og bestefaren hennes. Etter at gjengen har fått drukket litt vann (og her følte jeg deres lettelse, for bildene tidligere gjør så utmattelsen er til å ta og føle på), kommer de til hektene, og det tar ikke lang tid før de får lukta på gull… Nydelig kontrastfylt foto/lyssetting (se eksempler ovenfor) som henter ut store mengder følelser og nyanser i spenninga mellom karakterne og får det øde, spøkelsesaktige landskapet til å framstå som noe stillfarende apokalyptisk… En annen slående ting med denne, er hvordan karakterene hele tida har så naturlige reaksjoner på ting og tang. Irritasjon som vokser ut av utmattelse er èn ting, men det å ta av seg støvlene i en firefight liksom, for å unngå å lage lyd, det er ikke hver dag jeg ser.

 

Anbefales på det sterkeste. Har man en følelse av at klassiske westerns fra 40-tallet kanskje bare er ’kjedelige greier’, bør denne rette noe på den følelsen.

 

 

Og etter å ha skrevet det ovenfor, så jeg Great Day in the Morning (Tourneur, 1956), som kanskje er noe av det beste jeg har sett. Hovedpersonen er som en tidlig Snake Plissken. Bare høre på dette da: ”I don't belong to anyone except myself. I'm not joining any parade - yours or theirs. I like walking alone - no ties. Don't ask questions; no one to answer to. Man's gotta be sentimental to fight a war; gotta have a lump in his throat about God and country and home and mother, all the pretty things..“ Og Tourneur er en innbydende virtuos, ja det er han.

 

http://i48.tinypic.com/kd8rd5.png

 

Sorry, klarer ikke å begrense meg:

 

 

http://i47.tinypic.com/207rjhz.png

 

http://i47.tinypic.com/161x0go.png

 

http://i46.tinypic.com/13zae4z.png

 

http://i49.tinypic.com/ej6gzm.png

 

http://i48.tinypic.com/vqrtj4.png

 

http://i46.tinypic.com/28jh1g2.png

 

http://i48.tinypic.com/9gy8fp.png

 

http://i45.tinypic.com/1zi1r5.png

 

http://i47.tinypic.com/abkzfk.png

 

http://i50.tinypic.com/6f6q9f.png

 

 

Papi: De to siste der, det er anbefalinger det.

 

Dead Man går på cinemateket i kveld, tenkte jeg skulle prøve å få den med meg! (bør egentlig lese til eksamen)

 

Edit: Her føler jeg en unnskyldning er på plass. Dette er en ordsalat. Alt er skrevet i ørska, sov to timer i natt.

Link to comment
Share on other sites

 
Western er generelt ikke en sjanger jeg aktivt oppsøker, men jeg kjenner eventyrlysten av å lese her i tråden. Veldig mye bra skriverier, Kiddo, og veldig overbevisende. Yellow Sky er notert på må-se-lista mi.
Link to comment
Share on other sites

 
Er ikke voldsomt kjent med westernsjangeren, men har noen favoritter i den kategorien fordet. The Man Who Shot Liberty Valance er en strålende Amerikansk western fra studiodagene, og Once Upon a Time in the West er den beste av de italienske jeg har sett. På den mer arty fronten syntes jeg Dead Man var en herlig film som jeg jammen skal ta et gjensyn med, og nylig ble jeg pent nødt til å føre The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford opp på favorittlista mi også. Den eneste Sam Peckinpah-filmen jeg har sett, Pat Garrett & Billy the Kid, traff godt med fabelaktig atmosfære, men jeg har en rekke andre, inkludert The Wild Bunch og Bring Me the Head of Alfredo Garcia, som skal sees snart.
Link to comment
Share on other sites

 

Det å lese denne tråden har jammen gjort at lysten på western er større en lysten på fransk. Det trodde jeg ikke var mulig, så mye som jeg har lyst til å rulle i gang Le Samouraï.....men joda!

Spørsmålet er hvor jeg skal begynne....ikke så veldig begeistret for spaghetti-varianten, selv om jeg nok må få med meg et par essensielle, men sånn ellers, hva anbefales på det sterkeste? Noe av Ford? Jeg snuser litt på My Darling Clementine, må vel få utforsket Wayne mer også. Filmer jeg har sett og som nok vil komme med på en liste er

-The Man who Shot Liberty Valance

-The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

-The Outlaw Josey Wales

-Butch Cassidy & The Sundance Kid

-Lonesome Dove

-Rio Bravo

-Bring me the Head of Alfredo Garcia

 

Vil-se-lista mi nå ved en kjapp gjennomgang av det jeg har som er usett, er vel:

-The Searchers

-Ride the High Country

-The Wild Bunch

-Shane

-Winchester '73

-Stagecoach

-The Naked Spur

-Pat Garrett and Billy the Kid

-The Ox-Bow Incident

 

Men om jeg har gått glipp av noe, så hyl ut! Jeg vil ikke gå glipp av NOE!! Åh, for en sommer det blir!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...