Jump to content

Anbefalingstråd


kidsmoke
 Share

Recommended Posts

Fått tenkt? He he

 

Kom tilfeldigvis på denne tråden under lesningen av Thomas Hylland Eriksens Storeulvsyndromet. Her skriver han noe jeg aldri har tenkt over før; nemlig at De grunnleggende bestanddeler har mange fellestrekk med Reisen til nattens ende.

 

"Begge disse kontroversielle franske forfatterne betrakter livet i det moderne samfunn som et maskeradeball der vi gjør vårt ytterste for å kamuflere vår egentlige natur, som er rå, brutal, rett på sak, drevet av instinkter og ikke av fornuft. [...] Alt er ikke relativt. Det er bare relativt relativt, og i bunnen ligger en klynge instinkter som alltid vil være der."

 

Sammenligningen overbeviste iallefall meg om å lese mer av Céline (har bare lest "Reisen.." så langt) i nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
Leste om skittenrealisme i norskboka i dag, og fikk plutselig lyst til å lese et eller annet. Noen som har lest Grøftetildragelsesmysteriet av Thure Erik Lund? Er det en ok bok for en 18-åring som ikke har lest stort siden Harry Potter og Skammarserien på barneskolen, eller bør jeg "varme opp" med noe annet først?
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 6 months later...

Don Winslows I Hundens Vold,ikke mindre en perfeksjon ! her har du alt du kan forvente deg av beinhard narko-krim:) Michael Mann og Robert De Niro skal gjøre film av en annen Winslow bok,nemlig Frankie Machines vinter,noe å se frem til..

George Pelecanos sin Ren som snø er heller ikke dum,lettlest og fin,det kommer film av denne etter hvert med Samuel Jackson i hovedrollen om jeg ikke husker helt feil.Pelecanos har skrevet flere episoder for The Wire,han har også en finger med i spillet i Treme..

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 

Som medlem i bokklubben får man nå denne utgaven for 30 kr

 

http://www.bokklubbe...oduktId=2705348

 

Røverkjøp!

 

Ja, det må eg seie. Har denne utgåva frå før, men kjøpte no tre til så har eg fine gåver i gi bort.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
God aften, long time no see osv. Jeg er for øyeblikket stuck i forsvaret og tenkte jeg skulle begynne å lese for å få tiden til å gå. Jeg har lest særdeles lite bøker fra før av, så alle forslag mottas med takk. Det eneste kriteriet er at det ikke er alt for tunglest. Jeg er også en sucker for coming of age.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
  • 2 weeks later...
Jeg er på jakt etter noe samfunnsrelevant sakprosa, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal lete. Jeg leste "Hegemoni eller overlevelse" av Chomsky for ikke lenge siden, og jeg tenker meg kanskje noe i denne duren. Ellers kunne jeg tenkt meg noe kritikk av TV- og mediaverden, eller av forbrukersamfunnet, eller noe annet... Har med andre ord DF-folket tips til essensielle bøker de mener enhver opplyst person bør lese?
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hvis du er gira på litt underholdende statsvitenskap, The Origins of Political Order av Francis Fukuyama. Kom ut i fjor, en såkalt murstein, men på ingen måte en uoverkommelig bok. Du kan jo også lese Sjokkdoktrinen av Naomi Klein hvis du vil ha noe mer eksplisitt kritisk.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 6 months later...
 
 
  • 1 year later...

Jeg trenger bok/forfatter-anbefalinger. Utvidet, trenger jeg å finne min smak på skjønnlitteraturfeltet. Eller, jeg vet hva jeg vil ha, men jeg vet ikke hvordan jeg skal finne det. Jeg har lest få bøker jeg virkelig liker, men noen av de er Murakamis Norwegian Wood, John Williams Stoner og The Catcher in the Rye. Fellestrekkene er forhåpentligvis åpenbare. Den nøkterne virkelighetsfremstillingen, og de enkle, alminnelige historiene de forteller, i hvert fall slik jeg ser det. I tillegg gjør det ingenting at de har humor, bare den ikke er for overanstrengt. Jeg ser altså etter bøker som samsvarer med min filmsmak, hvis det sier noen noe. Hvem er litteraturens Woody Allen og Eric Rohmer?

 

Er meget takknemmelig hvis noen kan hjelpe meg. Jeg kommer ingen vei på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette var vanskelig. Blir ikke bedre av at jeg bare har lest Catcher av bøkene du nevner. Sliter veldig med å forstå at folk ikke liker å lese, men det får så være. Heller aldri sett noe Rohmer.

 

Hva har du ikke likt? Hvis stikkordet er morsomt, tror jeg hva som er anstrengt vil oppleves svært forskjellig. Jeg synes for eksempel Confederacy of Dunces er særdeles anstrengt, mens andre ler som bare det. Andre, igjen, takler ikke modernisme. Et tips kan være å prøve å finne ut hva filmskaperne og forfatterne du nevner liker/likte.

 

Orker ikke å komme med så mange generelle anbefalinger, men sjekk hundre skjønnlitterære favoritter-tråden for å lese litt om noen av mine absolutte favoritter, selv om den ikke akkurat er oppdatert. Når det er sagt:

 

- Ernest Hemingway. Noe av grunnen til dette er at han skrev noveller. Synes de er veldig treffende, med et på overflaten enkelt språk, og en ganske spesiell form for humor. H er en mester i antydning, men jeg ville i utgangspunktet styrt unna The Old Man and the Sea.

 

- Gonzo/nyjournalistikk. Ulike forfattere, ulike stiler. Hunter S. Thompson er kultfavoritten, men forfattere som Joan Didion og Norman Mailer er ikke akkurat sinker. En del reportasjelitteratur som kanskje kan være litt lettere enn ren fiksjon.

 

- Miss Lonelyhearts av Nathaniel West. Dette overrasket meg veldig. Noe av det minst anstrengte jeg har lest.

 

- Muriel Spark. Mulig dette kan være noe. Veldig britisk, med en ganske varm form for sosial satire.

 

- Coetzee. Forumfavoritt mens det enda var liv her. Disgrace er en fin begynnelse.

 

- Michel Houellebecq. Nærmeste vi kommer noen enfant terrible i dagens litterære landskap.

 

- Johan Borgen. Ikke superfan av norsk litteratur, men Lillelord er en klassiker.

 

- Yukio Mishima. Nevnt ovenfor. The Sailor Who Fell From Grace With the Sea er det jeg har lest.

 

- Ryu Murakami. Forfatteren bak Audition, som Miike filmatiserte. Passe grusomt.

 

Hmm. Tror jeg stopper der. Kom tilbake med bøker du ikke har likt, så kanskje jeg kan stramme inn litt. Til slutt er det verdt å nevne at overraskende mange filmer er basert på klassikere. Sjekk litt rundt om noen av favorittfilmene dine er i den kategorien!

Link to comment
Share on other sites

 

Hva jeg ikke har likt:

 

Post Office, Bukowski: Har riktignok ikke lest hele denne, men det jeg leste provoserte meg for mye. Alt for sytete. Virkelighetsbildet virker forvrengt av hovedpersonens holdninger. Har kanskje også noe å gjøre med at jeg generelt misliker historier om fattige, eller folk i generelt vanskelige livssituasjoner.

 

The Unbearable Lightness of Being, Kundera: Filosofi kan da være fint, bare det ikke blir gjort så tydelig som dette her. Gadd ikke å lese hele denne heller. Altfor svevende. Dess mer objektivt beskrivende og nede på jorda det er dess mer liker jeg det.

 

Også har jeg lest en bråte med krim og noe fantasy. La oss bare si at det er uaktuelt.

 

Glemte å nevne at jo mer jeg kan kjenne meg igjen i det, dess bedre er det. Altså moderne setting, helst bybilde, fortrinnsvis mannlige hovedpersoner, middelklasse osv.

 

Også liker jeg å lese altså, vet ikke hvor du fikk det fra. Jeg kommer meg da igjennom det meste av det jeg leser. Det er bare det at hvis jeg først skal bruke mye tid på å lese noe ser jeg helst at det er noe jeg kommer til å like.

Link to comment
Share on other sites

 

Da vil jeg nok si at Houellebecq og Coetzee er de mest relevante av det jeg har nevnt ovenfor. Disgrace står fortsatt. Houellebecqs Platform er et godt sted å begynne med ham, mener jeg. Noen flere da:

 

Joseph O'Neill - Netherland

Handler om en smådeprimert middelklassemann som separeres/skilles fra kona, og flytter inn på et legendarisk New York-hotell som er fylt med lettere eksentriske skikkelser. En av Obamas favorittbøker, men ikke la det skremme deg.

 

Philip Roth - Portnoy's Complaint og Sabbath's Theater

Roth på sitt mest humoristiske. Ikke helt up to date, men spesielt Portnoy burde være mulig å kjenne seg igjen i. Kronisk onanist, og hva er vel mer middelklasse enn amerikanske jøder? :P

 

Kjell Askildsen - Thomas F.

Hmm. Kanskje ikke helt innenfor all den tid tittelnovellen(e) handler om en gammel mann som forbereder seg på å dø, men sånn eksistensiell humor og moderne rådløshet så det holder.

 

Hvis du er ute etter ting som retter seg mer ekslplisitt mot dannelse og oppvekst, så les litt rundt om såkalte bildungsromaner. Joyces Portrait of the Artist as a Young Man er en klassiker, men Joyce. Alasdair Grays Lanark handler om en ung kunstnerspire som fanges i en marerittaktig verden, og veksler mellom ganske streit realisme og noe mer Kafkaaktig. Burgess' A Clockwork Orange kan også være en mulighet, selv om det er litt mer sci-fi. Synes selv den er mye bedre enn den middelmådige filmen.

 

Til slutt: Hvis tegneserier ikke er utelukket, er Chris Ware også interessant. Jimmy Corrigan handler om en deprimert outsider i 30-årene som forsøker å reparere forholdet til faren som forlot ham og moren, samtidig som han ser tilbake på barndommen. Lint følger livet til en drittsekk, men forklarer ham veldig godt.

 

http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2009/07/Corrigan-4.jpg

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...