Jump to content

Sci-fi


Recommended Posts

 

Du vil ha "smart" sci-fi i Phillip K. Dick-gata?

 

Jeg så Seconds av Frankenheimer for ikke så lenge siden, den er seriøst dritbra. Klassisk scenario: hva ville du gjort hvis du får starte livet på nytt? Oppsiktsvekkende grim film med vanlig kald narrativ stålkontroll fra Frankenheimer, og med en helt utrolig kjempelang hippieorgiesekvens som bryter med alt og dermed hever filmen enda et hakk.

 

Ellers: har du sett Invasion of the Body Snatchers? 50-tallsparanoia på sitt beste. I s/h scope, som i følge enkelte (meg) er grunn nok alene til å se filmen, særlig på kino.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Regner med du har sett Blade Runner, 2001, A Clockwork Orange og Stalker? Liker også Screamers, en 1995 filmatisering av Dick. Undervurdert. Fahrenheit 451, Altered States og......eh.......They Live?

 

Vet du hater Linklater, men A Scanner Darkly er en verdig Dick-filmatisering.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dessverre. Husker at det var listet opp en haug med regissører på IMDb før, men nå er det borte. Skal si ifra om jeg finner ut av/kommer på noe. Den kan nok neppe måle seg med originalen, men jeg gleder meg faktisk likevel.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 

Children of Men vil jeg paastaa er en god Sci-fi, og Moon var min favoritt i sjangeren i fjor. Ellers staar Tarkovskys Solaris og Stalker hoeyt, men dette blir en veldig vanlig DF-liste.

 

To filmer jeg vil paastaa at kan gaa som sci-fi (og som jeg vet mannen bak dem ogsaa hevder) er Fata Morgana og Lessons of Darkness av Werner Herzog. Verdt aa se egentlig bare for aa se hva jeg mener. ... hvis hva jeg mener skulle vaere interessant, da.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Bra respons!

 

Har sett en del av det nyere som nevner her (i tillegg til superklassikerne). Morty: a scanner darkly husker jeg som decent, selv om jeg så den i min mest rabiate Linklaterhatperiode.

 

Jeg begynner med følgende, forhåpentligvis tar det ikke evigheter:

 

Seconds, Body Snatchers, Altered states, La jetee, Colossus, the last man on earth, the quiet earth.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Ikke en film, men siden adventurespillene faller så nært det filmatiske uttrykket så vil jeg anbefale den gamle klassikeren Beneath A Steels Sky om du ikke har prøvd det.

Veldig flott og fengslende sci-fi historie, jeg vil si i toppklasse, og kan få kjøpt til en billig penge til iPhone/iPod i en remastered utgave for tiden.

 

Litt usikker angående film... Ehm, jeg så animasjonsfilmen Ghost In The Shell forleden for første gang. Den var ganske grei, selv om jeg ikke falt pladask for den. Var for trøtt når jeg så den antageligvis. Den er litt kompleks.

Hm, har også blitt anbefalt Primer av noen. Kan sikkert sjekkes ut.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke en film, men siden adventurespillene faller så nært det filmatiske uttrykket så vil jeg anbefale den gamle klassikeren Beneath A Steels Sky om du ikke har prøvd det.

Veldig flott og fengslende sci-fi historie, jeg vil si i toppklasse, og kan få kjøpt til en billig penge til iPhone/iPod i en remastered utgave for tiden.

 

Tilgjengelig gratis for PC på www.scummvm.org/downloads/

Link to comment
Share on other sites

 
Hm, har også blitt anbefalt Primer av noen. Kan sikkert sjekkes ut.

 

Primer er knall. Ikke bare tåler den å bli sett gjentatte ganger, men det er faktisk helt nødvendig for at man skal kunne forstå filmen fullt ut. Har aldri hørt om noen som tok filmen etter å ha sett den første gang, og det er faktisk et sterkt kvalitetstegn i dette tilfellet. Kompleks og fascinerende.

Link to comment
Share on other sites

 

«A good many dramatic situations starts with screaming.» *glis* Barbarella er digg!

 

Vil tilrå eit par av dei gamle frå Universal. Då særskilt Creature from the Black Lagoon-trilogien, samt Frankenstein og Bride of Frankenstein.

 

Er samd med Infenso om La planète sauvage, dei som nemnte A Scanner Darkly, Zann om Invasion of the Body Snatchers frå 1956 og Billy om nyinnspelinga Body Snatchers frå 1993. Hekk, eg tek gjerne med nyinnspelinga frå 1978, Invasion of the Body Snatchers, sidan den har Donald Sutherland, Jeff Goldblum, Leonard Nimoy og Veronica Cartwright! Men nyinnspelinga frå 2007, The Invasion, er stort sett søppel.

 

Elles diggar eg Forbidden Planet! Shakespeare blanda med Freud - pluss ein kul robot. Eit par andre som er veldig sjåverdige:

 

The Day the Earth Stood Still

Dark City

The Incredible Shrinking Man

The Fly (nyinnspelinga med Jeff Goldblum er kul, men eg tek helst originalen med Vincent Price)

Metropolis

THX 1138

Link to comment
Share on other sites

 

Who wants to kill Jessie? AKA Kdo chce zabít Jessii? av Václav Vorlícek, fyren som står bak Tre Nøtter til Askepott. Hovedpersonens kone finner opp en maskin som gjør det mulig å se andres drømmer, samt et middel som gjør mareritt til hyggelige drømmer. Men mareritta forsvinner ikke, de manifesterer seg i virkeligheten.

 

”We must get hold of the dreams at all costs. It is an important social duty.”

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...