Jump to content

Dario Argento


morty
 Share

Dario Argento  

31 members have voted

  1. 1. Beste film er.....?

    • Non ho sonno (2001)
      0
    • La Sindrome di Stendhal (1996)
      0
    • Trauma (1993)
      0
    • Opera (1987)
      0
    • Phenomena (1985)
      0
    • Tenebre (1982)
      4
    • Inferno (1980)
      1
    • Suspiria (1977)
      15
    • Profondo rosso (1975)
      10
    • 4 mosche di velluto grigio (1971)
      0
    • Il Gatto a nove code (1971)
      0
    • L' Uccello dalle piume di cristallo (1970)
      2


Recommended Posts

http://img132.imageshack.us/img132/6631/darioargento75dv.jpg

 

Italiensk filmregissør født 7 September 1940 i Roma, gjorde seg først bemerket som manusforfatter bla. for Once Upon a Time in the West. Han gjorde inntrykk med sine første galliofilmer som The Bird with the Crystal Plumage & Four Flies on Grey Velvet, før han traff et bredere horrormiljø med filmer som Deep Red & Suspiria.

 

I Kunnskapsforlagets "Teater og Filmleksikon" fra 1991, som jeg har ved min side, er han omtalt slik:"Regidebuterte med L' Uccello dalle piume di cristallo (1970), en "spaghetti-thriller" med innslag av sadisme. Han har siden gjort seg bemerket med bisarre skrekkfilmer som Il Gatto a nove code (1971) og Quattro mosche di velluto grigio (1971), som viser et særpregent poetisk talent. I de senere årene har han vært oppfattet som en ledende kultregissør i mange land; blant titlene bør nevnes Suspiria (1977) og Tenebre (1982)"

 

Dette er er nok siden jeg har lest mest i leksikonet, da det den gang forundret meg at en så forbuden frukt i Norge fikk en slik oppmerksomhet. Det var nesten uvirkelig! Eneste stedet vi fikk lese om ham, var igjennom svenske skrekkfilmlektyre og Fangoria. Men nok om det, stem i vei!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
Egentlig burde jeg stemt på "Inferno" siden jeg mener det er Argentos mest typiske film, og den filmen der han fjerner seg mest fra tradisjonelle fortellerformer. Men "Profondo rosso" var den første filmen jeg så av Argento, og den har en spesiell plass i hjertet mitt. Verdens lekreste grøsser, og så er den i tillegg ekstremt skummel.
Link to comment
Share on other sites

 
Min stemme går også til "Profondo Rosso", som kanskje er hans mest gjennomførte film. Den er samtidig en swinging Roma film, som fanger en bestemt tidsalder. Den har et hærlig soundtrack, og er bare rett og slett en rørende filmopplevelse.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Tja, kanskje teit å stemme når jeg ikke har sett alle, men skulle jeg etterlevet den regelen kunne jeg ikke stemt på noe som helst her, kanskje med unntak av Kubrick og Lynch. Så det ble Suspiria.

 

Eventuelt kunne vi gitt alle moderatorstatus slik at de kan endre sin stemme hvis de ser en bedre film enn den de stemte på. Siden det ikke kommer til å skje får dere bare kontakte deres nærmeste moderator hvis dere angrer veldig på en stemme dere har gitt :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
Har sett de fleste. Vanskelig å velge, men blir nesten nødt til å gå for Suspiria. Den er helt enestående i sitt slag. Dessverre er det mange som ikke ser magien. Sist gang jeg viste den frem for noen, ble den tatt usedvanlig dårlig imot.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
 
Har vel bare sett Suspiria, La Sindrome di Stendhal og nå nylig Tenebrae. Suspiria er foreløpig favoritten, men venter med å stemme til jeg har sett mer av italieneren. La Sindrome di Stendhal falt ikke i smak; dårlig gjennomført utenom åpningssekvensen. Men lenge siden jeg så den, så mulig det blir et gjensyn om ikke så lenge.
Link to comment
Share on other sites

 

Det er kanskje litt på siden av tråden, eller, det handler hvert fall om Argento...

 

Jeg har snust litt på Giallo Box Set til £14.99 på bl.a. play.com. Boksen består av filmene "The Bird With The Crystal Plumage" (1970), "The Cat o' Nine Tails" (1971) og "Phenomena" (1984). Har ikke sett noen av de. Men vil gjerne. Har rett og slett lyst til å kjøpe boksen. Vet dog at det ofte klippes litt i denne typen filmer på engelsk sone 2. Surfet derfor over til dvdcompare.net for å sjekke. Der viser det seg at "The Bird With The Crystal Plumage" skal være klippet bort 18 sekunder. Hm. Er det likevel verdt å kjøpe boksen tro? Prisen er gunstig. Filmene interessante. Men hvor vitale er de 18 sekundene?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
Har (desverre) ikkje sett alle filmane hans, men elskar alt eg har sett. Står mellom Inferno og Suspiria, medan Deep Red og Bird with the Crystal Plumage kjempar om ein andreplass. Truuur eg stemmer Inferno.
Link to comment
Share on other sites

 

Hva? Sist jeg sjekket var Suspiria din favorittfilm (uavhengig av regissør). Ka ha skjedd, Bård?

 

Jeg har personlig sett for lite av Argento til å kunne stemme på en favoritt. Til nå liker jeg karen svært godt. Suspiria er en av mine favoritter i grøsser-sjangeren, og Tenebrae var en svært fornøyelig lekkerbisk. The Stendahl Syndrome tok ikke like godt grep om meg. Foreløpig er Suspiria favoritten, men Argento er definitivt en kunstner jeg skal se mer av, så her avventer jeg å stemme.

Link to comment
Share on other sites

 

Huh. OK, vet jeg har sagt det en eller annen plass, men uansett: jeg har bare sett Suspiria. Og... syns den stinka. Husker en diskusjon her på sentralen, hvor jeg konkluderte personlig med at jeg rett og slett ikke skjønte hva i all verden det store med Suspiria var. Mulig jeg er dum. Eller for smart. Eller for lite lettskremt. Men ikke var den skummel, ikke var den godt fortalt, ikke var den... noe som helst for meg.

 

Ja, ja. Meg om det. Kudos til dere som liker fyren. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Hva? Sist jeg sjekket var Suspiria din favorittfilm (uavhengig av regissør). Ka ha skjedd, Bård?

 

Filmsmaken har utvikla seg, dog, den er fortsatt blandt favorittane mine. Likar uansett ikkje å setje ein film framfor alle andre, ettersom eg har favorittar i mange sjangrar, så blir det rart å setje f.eks. Suspiria framfor f.eks. Wild At Heart, ettersom dei inneheld så forskjellige kvalitetar.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 8 months later...
Suspiria, etter min mening i særklasse Argentos beste film (av de jeg har sett, og vil tro jeg har sett de mest aktuelle kandidatene nå). En god nummer to, men fortsatt et stykke bak Suspiria, finner vi Tenebre (som for øvrig var mitt første deilige møte med Argento). Profondo rosso som jeg hadde enorme forventninger til, fordi så veldig mange har snakket så veldig varmt om den, ble beklageligvis for meg et aldri så lite antiklimaks. Plasserer den på linje med Opera, Phenomena og The Bird with the Crystal Plumage kvalitetsmessig. Det er gode filmer, men ikke mesterlige. Og da har jeg vel egentlig også nevnt de Argento-filmene jeg har sett så langt. Men jeg skal se mer. Inferno blir nok neste.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
 
  • 2 months later...
 
  • 8 years later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...