Jump to content

Visninger og Rop, runde 14: The Thief And The Cobbler (never released)


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

The Thief And The Cobbler

 

http://www.maunderlust.com/wp-content/uploads/2007/01/zz4c4e4c7f.jpg

 

http://13.media.tumblr.com/tumblr_kpgu0ewnDD1qa01nqo1_400.jpg

 

Richard Williams

 

Å, hvordan å beskrive denne filmen med rettferdighet! Vel, en måte å si det på er at det 30 år å lage den og den ble aldri ferdig! Bakhistorien til denne er sikkert like interessant som filmen.

Det handler litt om kunstneren som ville lage tidenes beste animasjonsfilm, men som rett og slett ble voldtatt av systemet. Det er veldig interessant da, fordi det er trolig at filmen i ferdig form ville kanskje endret veldig mye av animasjonshistorien slik den forløp seg. Så å se det som finnes er på en måte som å se noe av det mest vanvittige som er lagd av animasjon, men som aldri fikk være del i kanonen bare fordi den ikke ble ferdig. Litt glemt av tiden. Den har blitt en kultfilm på sitt markante vis, ikke overraskende. Stakkars Richard Williams.

 

Best av alt er at den er fantastisk morsom. Jeg ble virkelig sjarmert i senk av den iallefall. Tyven her er kanskje en av tidenes karakterer. Animasjonen her er av første klasse, og alt er animert i det man på fagspråket kaller enere. Dvs at hvert frame er en ny tegning, noe som er ganske sjeldent at noen gjør. Mange legendariske animatører fra USA sin gullalder av animasjon har også animert på denne.

 

Høres fantastisk ut ja. Men hvordan kan man se den da, Svank?

 

Vel, her er dealen. Den ble til syvende og sist kjøpt opp av et selskap som ødela filmen og prøvde å "Disneyfisere" den, og kalte den Arabian Knights. Ikke kjøp denne. Den har ingenting med den opprinnelige visjonen å gjøre, og gjorde rett og slett vondt å se på.

 

Det nærmeste du kommer er en fan-edit, som heter RECOBBLED version og er så nært du kommer Williams visjon(han selv vil ikke snakke om filmen lengre, forståelig nok). Her presenteres filmen sånn ca 90% ferdig, med resten i form av animasjoner uten farger og storyboards.

 

Edit: Ingen torrents likevel. Last ned rett fra kanalen her.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Denne var ny for meg. Interessant valg for å si det mildt.

 

Den torrenten var dog rimelig svær, i tillegg til å være dårlig seedet. Jeg tror nok den sikreste måten folk faktisk kan få sett denne på er å benytte youtube, hvor hele greia kan beskues i noenlunde ok kvalitet.

 

Glan her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=wgQy2I9NCS8

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
En annen mulig, og mye enklere, løsning er jo at du bare laster den opp på DFilm-FTPen (for jeg regner med at du har den liggende på maskina selv?).
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
  • 3 weeks later...

Det har vært lite aktivitet her, og det er synd. Så filmen i dag, og den er jo helt fantastisk.

 

Jeg husker at en animasjonsnerd av en lærer vi hadde viste oss noen klipp fra denne på videregående. Herlig å få sett den i sin "helhet". Animasjonen er helt sinnsyk, utrolig oppfinnsom når den leker med mønstre, former og perspektiv. Jeg liker spesielt totalbildene (som det er en del av), bakgrunner, kulisser og landskap er tilsynelatende uendelige, og helt nydelige.

 

 

http://img.photobucket.com/albums/v233/wertoi/vlcsnap-351997.png?t=1276112083

 

http://img.photobucket.com/albums/v233/wertoi/vlcsnap-353161.png?t=1276112083

 

http://img.photobucket.com/albums/v233/wertoi/vlcsnap-356470.png?t=1276112083

 

 

Forøvrig helt enig i det du sier om Tyven, Svank. Herlig karakter, som byr på mye Tom&Jerry-aktig slapstick. Kult hvordan det noen ganger blandes inn "troverdig fysikk" i de svært elastiske omgivelsene.

 

Ellers er det jo dritkjipt at denne utgaven av filmen er det beste alternativet, ettersom en god del av den er i ganske dårlig kvalitet eller bare består av skisser. Dessuten virket klimakset veldig oppstykket og uferdig. Men nåvel, jeg tar imot anbefalingsfakkelen - se denne, folkens.

 

For å konspirasjonsteorisere litt, må det sies at denne filmen har påfallende mange likheter med Disneys Alladin, spesielt karaktermessig. Nå og da bet jeg meg også merke i bilder som var nærmest identiske. Noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

 

Må si tusen takk til Svank for å dele (på flere måter) denne filmen. En interessant historie, og en enda mer interessant film.

 

Dette er enda en film som føyer seg inn i rekken av filmer som kunne, og skulle ha vært, fantastisk. Forstå meg riktig -- Det var en veldig god film. Men det at filmen aldri ble ferdig, er selvsagt et lite skår i gleden. Først og fremst de manglende delene selvsagt (selv om noen av skissene er litt sjarmerende), men det er andre problemer også. Av og til blir de mange digresjonene litt i overkant lange, spesielt den lange delen med tyven i krigsmaskinen mot slutten. Den er alt for lang, og kombinert med manglende og dårlige bilder blir det ganske kaotisk. Vet ikke hvordan det hadde sett ut med en eventuell ferdig versjon, men langt bedre hadde det i alle fall blitt.

 

Når det er sagt, så er det umulig å ikke bli sjarmert av denne filmen. Mange av bildene er rett og slett kunstverk, og fantasien er det heller ikke noe å klage på. De lange forfølgelsesscenene gjennom palasset er bare fantastiske.

Link to comment
Share on other sites

 

Yes. Flott at noen sjekker ut filmen. Velbekomme Kosmo.

 

Faktisk helt enig i det som blir sagt til nå, angående kritikk. Særlig det med alle kampscenene på slutten. Det er imponerende, men det er for mye og for langt. Tingen er at filmen hadde en fase der manuset, skisser og storyboards enda var litt under arbeid, så ble animatører ofte satt i arbeid å gjøre slapstick-ting med tyven i mellomtiden, som jo egentlig er digresjoner. Mesteparten er veldig morsomt da, men særlig sluttscenen har veeeldig mye materiale... og fan-klipperen følte seg vel kanskje ikke vel nok til å kutte ut noe selv, så han lot alt bli med istedet(sikkert en vanskelig avgjørelse). Hadde Williams fått ferdig filmen ville den nok fått en trim.

 

Trodde jeg hadde skrevet en post til Wertoi tidligere her.. Posten må ha forsvunnet. (Ikke stol på nettet på Gardermoen tydeligvis)

 

Jo, Aladdin konspirasjonene er det nok mye i. Mange som tidligere jobbet på denne filmen, jobbet senere med Disney.. og enkelte karakterer minner veldig. Disney var veldig klar over Thief, som i tillegg på den tiden var estimert å bli ferdig og utgitt rundt samme tid som Aladdin. Noe som gjorde at de kjøpte opp filmen da de var redd to like filmer(der Aladdin lett er underlegen) ville skade salget, og satt mye på hold for Williams.

 

Er en trist historie det hele. 30 år med arbeid for en film som aldri ble ferdig. Er på den andre siden slike historier kultfilmer er lagd av.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jo, Aladdin konspirasjonene er det nok mye i. Mange som tidligere jobbet på denne filmen, jobbet senere med Disney.. og enkelte karakterer minner veldig. Disney var veldig klar over Thief, som i tillegg på den tiden var estimert å bli ferdig og utgitt rundt samme tid som Aladdin. Noe som gjorde at de kjøpte opp filmen da de var redd to like filmer(der Aladdin lett er underlegen) ville skade salget, og satt mye på hold for Williams.

 

Kom til å tenke på plagiatanklagene mot Disney ifb med Lion King. Men var det sånn at de direkte bidro til at filmen ikke ble ferdig, eller hadde som hensikt å vanskeliggjøre produksjonen, da de kjøpte den opp? For jeg kjenner jo ikke til kronologien her, om Disney tilfeldigvis hadde en lignende film i produksjon allerede, eller om de begynte på den etter å ha kjøpt opp Thief? For i og for seg er det jo ingenting i veien med å låne elementer fra en film som uansett ikke skal komme ut (og de i tillegg eier den).

Link to comment
Share on other sites

 

Kom til å tenke på plagiatanklagene mot Disney ifb med Lion King. Men var det sånn at de direkte bidro til at filmen ikke ble ferdig, eller hadde som hensikt å vanskeliggjøre produksjonen, da de kjøpte den opp? For jeg kjenner jo ikke til kronologien her, om Disney tilfeldigvis hadde en lignende film i produksjon allerede, eller om de begynte på den etter å ha kjøpt opp Thief? For i og for seg er det jo ingenting i veien med å låne elementer fra en film som uansett ikke skal komme ut (og de i tillegg eier den).

 

Minnet mitt er litt skurrete, og jeg burde vel egentlig gjøre litt research på dette for å ikke si noe feil, har kun hørt dette fra noen jeg kjenner som har lest mye om dette. Jeg tror de daværende Disneyprodusentene kjøpte opp rettighetene til filmen mest med tankene at Aladdin ikke skulle havne i en mulig skygge, og slik at de skulle ha litt kontroll slik at ikke filmene skulle bli gitt ut samme år.

 

Jeg kjenner ikke historien så veldig godt videre, men de solgte rettighetene til noen andre etter det. Williams blundert var vel å skrive kontrakt senere med en rik oljesheik som hjalp å finansiere filmen sålenge den var ferdig til en viss frist. Rakk han ikke fristen så mistet Williams filmen og produksjonen. Det var jo nettopp det som skjedde også dessverre. Og filmen ble "fullført" av et annet studio, omskrevet, og til å hete "Arabian Nights". Den ble gitt ut. Veldig ulik Williams sin visjon selvsagt, med en voiceover, dårligere animasjon og masse kjipe musikalinnslag. Har kun sett klipp av den på youtube. Helt forferdelig. Sjekk ut selv. Filmen heter dessverre enda Arabian Nights på IMDB, som påvirker karakteren der også siden det jo blir behandlet som samme film. Alle er enige i at Arabian Nights er et tragisk slakt av det opprinnelige prosjektet.

 

Senere skal visstnok nevøen til Walt Disney(tror jeg det var, en etterkommer ihvert fall) ha hatt som prosjekt å kjøpe opp filmen og prøve å få tilbake prosjektet slik Williams hadde som visjon. Mange har hatt som ønske å hjelpe til her. Dessverre tror jeg folkene som holdt på med dette gått over til andre studioer. Så jeg vet ikke om det er noen som jobber med dette nå lengre. Virker som Richard Williams har lagt det bak seg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Så denne i dag. Animasjonen var forholdsvis ulikt alt jeg har sett tidligere, visuelt sett var den utrolig spennende. Det tydelig kunstige universet, med forskrudd perspektiv og alt dette, virkelig flott! Ingen streben etter realisme, men heller en tydeliggjøring av animasjonen, "dette er tegninger, se hvordan vi kan vri og vende på alt". Engasjerende karakterer, men jeg likte ikke hvordan Cobbler så ut mot slutten av filmen (hva var greia her?). Sekvensen på slutten hvor Thief var på jakt etter gullballene blant alt maskineriet sluttet jo aldri, ble altfor langdrygt. Akkurat her datt oppmerksomheten min. Det jeg likte best var kanskje når Thief stjal filmrullen helt på slutten, smart!

 

Synd med alle storyboardene og den dårlige kvaliteten innimellom. Vi får håpe den blir fullført og restaurert i framtiden. Forresten, noen andre som la merke til "Denne vei til rubin"?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Ikke akkurat overveldende aktivitet denne runden heller. Det å velge filmer få eller ingen andre har sett, er tydeligvis ikke veien å gå. Det hjelper heller ikke at en del av filmene som har blitt valgt i det siste, er filmer man må ut med en solid slant for og kanskje helst bestille fra utlandet (selv om mange bestiller fra f.eks Play og Amazon jevnt og trutt likevel. Jeg vet ikke). Poenget er at filmvalg som Persona og Badlands har ført med seg langt mer aktivitet og diskusjon. Dette er kanskje filmer som blir sett på som litt "kjipe" valg (ettersom mange allerede har sett dem), men det er nok nettopp slike filmvalg som må til for at Visninger og Rop skal bli et vellykket prosjekt (og i det hele tatt overleve).

 

Jeg stemmer for at neste film som blir valgt er forholdsvis kjent og lett anskaffelig. Kanskje en film som ganske mange har sett, men som det burde ha blitt pratet mer om her på forumet.

 

Og hvis noen skulle lure: nei, jeg har ikke sett The Thief and the Cobbler. Jeg falt av Visninger og Rop-lasset for 2-3 runder siden. Jeg skammer meg, og skal komme sterkt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Enig i at litt mer velkjente valg bør prioriteres. Skal sies at jeg faktisk lastet ned Thief and the Cobbler, men jeg har ikke funnet tid til den, you know how it is. Skal få sett den i høst en gang.

 

Uansett, jeg stemmer for at vi tar Inception som neste film ut. Den kommer vel mest sannsynlig de aller fleste til å se de neste par ukene. Tror det er en film som kan skape litt splittelse og diskusjon, til tross for at den helt objektivt sett var skikkelig døll.

Link to comment
Share on other sites

 

Må si at jeg setter pris på å bli gjort oppmerksom på filmer som Thief and the Cobbler. Har dog ikke fått sett den enda, men har knapt fått sett noe de siste par månedene. Kommer tilbake til tråden når det er gjort.

 

De filmene som skapte mest aktivitet var også de som var først, etter det har det vel sunket jevnt. Kan kanskje ta med en viss nyhetseffekten denne "filmklubben" hadde i beregningen.

 

Kanskje er det verdt å teste mer kjente filmer i dette formatet. Filmer som Badlands og Persona var som nevnt kjent for de fleste her inne. En kinoaktuell Hollywoodsak som Inception er jo et solid hakk bortenfor der igjen. Men kanskje det blir pop.

 

 

Det er jo plenty med anledning til å rope ut om mindre kjente skatter som denne andre steder i forumet.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes definitivt ikke vi skal stoppe med å ta flere "skjulte skatter" også i dette. Mulig Thief bare virket for cartoony for mange på forumet.

Den slekter jo litt med klassisk amerikansk 60-talls tegnefilm, noe jeg selv hadde litt fordommer for tidligere. Tidspunktet var kanskje også noe utreffende. Fra eksamenstid til sommerferie med sol og sprett er kanskje ikke tidenes filmsesong? Er det på høsten folk ser mest film kanskje?

 

Ellers har vel konseptet tørket litt ut i lag med forumet selv den siste tiden. Jeg driver jo selv :: shamless plug :: og skriver manus og driver med preproduksjon på en film om dagen, og fokuset min ligger nok mer der om dagen enn å prøve å utfordre Montages til å bli Norges beste filmnettsted.. men det er jo bare for andre å ta initiativ her! Dfilm består uansett.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...